Peter Lipa: Cítím se
rozhlasákem
Vy
vlastně do rozhlasového časopisu patříte víc než kdo jiný - sám jste totiž
rozhlasák. Československý rozhlas vás sedm let zaměstnával jako hudebního
redaktora...
Ale původně jsem dělal v redakci
vědy a techniky, měl jsem na starost rozhlasový týdeník Teleskop. Potom moje
muzikantství převálcovalo všechno ostatní, takže jsem skončil jako hudební
redaktor. Byl jsem takzvaným redaktorem v publicistice, dodával jsem hudbu do
magazínových relací typu Dobré ráno nebo Odpoledne s rozhlasem. A v roce 1977 jsem
pro bratislavský rozhlas začal připravovat pořad Džez pre všetkých, který dělám
dodnes. Máte tedy pravdu, cítím se rozhlasákem. Dokonce jsem kvůli rádiu
postgraduálně vystudoval žurnalistiku a stále rozhlas považuju za velmi sympatické
médium.
Jak se vám v časech vašeho
redaktorského působení dařilo propašovávat do vysílání jazz?
Přiznám se, že jsem s ním neměl velké úspěchy. Žádala se hudba rekreativní,
odpoutávací a já nosil muziku, která leckomu nevoněla. Nebyl jsem zkrátka u kolegů
zrovna oblíbený. Ale nevzdal jsem se, pro populárně-vědecké pořady jsem
připravoval takové minutové předěly, do kterých se jazz hodil.
Jako správný veřejnoprávní
hudební redaktor jste tedy posluchače kultivoval.
Vycházíme-li z toho, že veřejnoprávní média nejsou odkázána na reklamu, že mají
i jiné zdroje příjmů, je logické, že by měly mít i vyšší hudební ambice. I
dnes bych ve státním rozhlase přivítal víc hudby nejrůznějších, třebaže
okrajových žánrů. Veřejnoprávní rádio by se komerčnímu přece nemělo podobat
ani hudebním profilem.
Posloucháte i takzvaná
komerční rádia?
Ano a čekám na dobu, kdy budu moci rozeznat rádio, které právě poslouchám, podle
prvních tří písniček. Mnohem častěji si ale pouštím veřejnoprávní SRo 1,
připomíná mi staré dobré rozhlasové časy. Já mám rád klid, moderátor na mě
nemusí chrlit slova v rekordním čase za minutu, vyhovuje mi mluvené slovo, ve kterém
o něco jde. Mám rád informace.
Jak si stojí
menšinový žánr, jakým je jazz, u vás na Slovensku?
Je to stejné jako kdekoli jinde.
Jazz prý poslouchá všude na světě jen jedno procento lidí. A naší nevýhodou je,
že na Slovensku činí to jedno procento asi čtyřicet tisíc lidí.
Vím, že se svou kapelou
nevystupujete jen na koncertech, hrajete i na neveřejných večírcích nebo
prezentačních akcích. Jak to snášíte?
Večírky dělat musím a dělám je rád. Takový B. B. King má ve svém portfóliu
taxativně vypsané firmy, pro které už dělal reklamu, je to dnes součást umělecké
existence. Uzavírat se jen do polohy velkého umělce nemá smysl. Já chci, aby si mou
hudbu poslechlo co nejvíc lidí. Přiznám se, že mám upřímnou radost, když jdeme
hrát na nějakou party a ta pak skončí mým koncertem. To není vždy, sedmdesát
procent takových kšeftů představují večírky, kde hudba nikoho
nezajímá. Ale pokud firmy vědí, co si koupily, rád zazpívám. Jen musím být
alespoň tolerován. Když za mnou pořadatelé přijdou, abych dal k dobrému něco, co
jsem nikdy nezpíval, tak to je zlé, to jsem na špatné adrese.
Dnes vás čeká vystoupení v
Praze. Jak často se vám podaří koncertovat v České republice?
Nepočítám to, ale nebudu daleko od pravdy když řeknu, že v Čechách hraju stejně
často jako na Slovensku. A veřejných koncertů mám tady víc než na Slovensku. Je tu
víc možností, víc pořadatelů.
Vaše kapela je složená z
velmi žádaných instrumentalistů, Martin Gašpar nebo Marcel Buntaj hrají i s
Richardem Müllerem a dalšími hvězdami. Je těžké udržet takovou sestavu pohromadě?
To je samozřejmě problém, musím třeba s velkým předstihem nahlásit termíny
koncertů, ale jedno je jisté, vámi vzpomenutí Marcel a Martin se mnou hrají už sedm
let. Určitě to není tím, že jim dávám nějaké existenční jistoty, ty jim
dávají spíš někteří moji komerčně úspěšnější kolegové. Asi se mnou tudíž
hrají a natáčejí rádi.
Svou současnou kapelu jste
zakládal společně s excelentním kytaristou Andrejem Šebanem. Proč odešel a proč
jste ho nenahradil jiným kytaristou?
Se Šebanem jsem hrál patnáct let, ale Andrej jednoho dne zjistil, že chce hrát sám
na sebe, dělat sólovou kariéru, začal zpívat, skládat si písničky a nakonec
přestal koncertovat i s Richardem Müllerem. V našem případě ale šlo o mírný
rozchod, stále si máme co říct. A nového Šebana jsem ani nehledal. Andrej byl, jak
sám říkáte, výjimečným kytaristou, těžko bych našel
stejně dobrého. A i kdybych ho našel, posluchači by chtěli, aby hrál to samé co
Andrej, tím by se dostal do nezáviděníhodné pozice. Nakonec jsem místo kytaristy
vzal do kapely saxofonistu Michala Žáčka, což se ukázalo jako velmi dobrý tah. Klape to už čtyři roky.
Jaké je vaše dnešní
publikum a jak se liší v České republice, na Slovensku, případně v jiných
státech, v nichž koncertujete?
Nijak zásadně se neliší. Tam, kde mě lidi znají, což je případ Slovenska a
částečně Čech, je situace samozřejmě jiná než tam, kde mě publikum nezná a
čeká, že se něco dozví. Ale já mám takovou situaci rád, baví mě zpívat lidem,
kteří mě vidí prvně. Pak můžu dokázat, že moje muzika za něco stojí a že si
publikum dokážu podmanit. To je pro mě nejdůležitější, já si
publika vážím, je to nejsilnější karta v celé hře.
Vaše poslední album se
jmenuje podle úvodní skladby Páni v najlepších rokoch. Připadáte si tak?
Já se tak cítím permanentně, ale kdo ví. Možná jsem v nejlepších letech nyní,
možná jsem v nich už byl, možná do nich teprve přijdu.
Na novém albu se opět
vzdalujete čistě jazzové škatulce. Neriskujete příklonem k písničkovému
materiálu ztrátu skalního jazzového publika?
Riskuji a to riziko si uvědomuji. Ale já chci komunikovat s co největším počtem
posluchačů, jsem rád, když se moje muzika hraje v rádiích. Současně ale nehodlám
dělat podpásovky, stojím si za vším, co jsem udělal, a jsem rád, že jsem to
udělal. Jistě, jsou lidé, kteří si myslí, že moje současná písničková tvorba
je ten opravdový jazz. Takové lidi nehodlám vyvádět z omylu. A
ty náročnější posluchače na koncertě doufám vždy přesvědčím o tom, že mou
hlavní ambicí je dělat muziku, která je jazzu mnohem blíž. Ty samé skladby přece
mohou znít jinak na koncertech a jinak na cédéčku.
Většina vašich
nových písniček je nazpívána ve slovenštině. Pro takovou muziku, jakou píšete vy,
asi není snadné nalézt obratného textaře. Jak to řešíte?
Já postupuju přesně opačně. Texty mám většinou k dispozici dřív než hudbu,
prostě je jen zhudebňuji. Jsem si vědom toho, že hudba je nejabstraktnější umění,
zatímco text je naopak velmi konkrétní. Tolik, co se týče techniky. A ještě k
obsahu: vybírám si z textů, které mi poskytnou moji přátelé. Ideálem textaře je
pro mě Milan Lasica, ale to je velmi zaneprázdněný a trošku lenivý
člověk. Mnoho toho nenapíše. Proto se už několik let v různých rozhovorech
netajím tím, že sháním nové autory. Po jedné takové veřejné výzvě mi poslal
své texty Rudo Rusiňák a ukázalo se, že jsou to dobré texty, že mají toho
lasicovského ducha. Od té doby spolupracujeme. Nedávno jsme
dokonce v jednom televizním pořadu společně s Lasicou zpívali Rusiňákem otextované
Maturantky a Milanovi samotnému bylo líto, že text té
písně nenapsal sám. On ho v podstatě napsat mohl, protože to je jeho slovník a jeho
světonázor.
Na vašem novém albu se
podílel i váš nejstarší syn Peter. Vytvoříte spolu autorský tandem?
Už od dob působení s Andrejem Šebanem rád s někým při tvorbě spolupracuju. Moje
hudební myšlení je frazeologické, přemýšlím ve frázích, v basových figurách,
melodiích a sloganech. Ale harmonicky jsem méně zdatný, na to potřebuji šikovného
kolegu. Peter je klavírista a pro zpěváka je právě klavírista tím
nejdůležitějším hráčem. Když se ukázalo, že syn už se v těch klapkách trochu
vyzná a že máme navíc na hudbu podobný názor, zkusili jsme
psát spolu. Trochu mi otevřel oči.
Peter má prý
i svou kapelu. Co hrají?
Fusion, řekl bych. Jmenují se El
Gaucho. Ale nevím, jestli se právě nerozpadli...
Vaše koncertní činnost je
spjata s kultovními bratislavskými kluby - Véčkem a Starou sladovňou alias pivnicí
Mamut. Véčko už neexistuje, Mamut prochází rekonstrukcí. V obou zmíněných klubech
jste měl řadu let pravidelné koncertní termíny. Nechybí vám dnes to takřka
domácí prostředí?
Chybí, samozřejmě. Idea dobrého klubu je ve mně od roku 1974, kdy jsem byl poprvé v
Londýně a můj přítel, skvělý saxofonista Ronnie Scott, mě vzal do svého
vlastního jazzového klubu. Už tenkrát jsem si říkal, že mít takový klub, to by
bylo ono. A teď udělám velký střih: 11. února jsem v Bratislavě na
Suchom Mýte otevřel hudební klub Metro. Mou ambicí je potřetí v životě vytvořit
prostor, kde by se střetávali posluchači a hudebníci, kde by bylo jednoduše dobře,
tak jako dřív ve Véčku nebo v Mamutu. Hrát bych tam chtěl každou středu, pokud
tedy budu doma v Bratislavě. Ale hlavně by tam měli hráli
ostatní, a nejen jazz.
Otevřít dnes hudební klub,
to není maličkost. Jak se vám to podařilo?
Dostal jsem od města nájemní smlouvu na nefunkční podchod ve středu města. Taková
díra v zemi to byla, nikdo s tím nechtěl nic mít. Nejdřív jsem si naivně myslel,
že by město ten prostor zrekonstruovalo a poskytlo muzikantům, já že bych byl
garantem a staral se o program. Ale nakonec jsem musel sám shánět peníze - dnes je tam
desetimilionová investice. Vybudovat Metro mi trvalo sedm let a
zhruba pětkrát do roka jsem to chtěl vzdát, dohromady tedy pětatřicetkrát,
počítám-li správně. Nakonec jsem vydržel, Metro stojí a už se tam hraje. Když
klub rok vydrží, snad se etabluje. Byl bych rád, kdyby se stal pro muzikanty z celého Slovenska jakousi metou, kdyby slova "hrál jsem v Metru"
něco znamenala.
Tak jste se opět
organizátorsky realizoval... A co Bratislavské jazzové dny, festival, jehož jste už
hezkých pár let dramaturgem? Uskuteční se i letos?
Zatím v té věci vládne napjatá atmosféra. Nevím, jestli sledujete slovenské
dění, ale u nás v současné době krachují takzvané nebankovní instituce, tedy ty
firmy, které si od lidí braly peníze a slibovaly výnosy. Bohužel jedna taková
instituce byla poslední tři roky naším generálním sponzorem.
Je tu ale ještě ministerstvo kultury, které dosud každoročně také přispívalo.
Letošní Bratislavské jazzové dny budou možná trošku chudší, ale doufám, že se
kvalitativně udrží minimálně na takové úrovni jako dřív.
Existují hudebníci, jejichž
účasti na festivalu si obzvláště považujete?
Mám pocit, že jsme chytili dobrý vlak především koncem osmdesátých a začátkem
devadesátých let, kdy u nás hráli skoro všichni velikáni jazzové hudby. Jistěže
existují Ray Charles nebo Al Jarreau, kteří u nás ještě nebyli, ale na ty ani
nemáme a už mít asi nebudeme. Naštěstí Bobby McFerrin už v Bratislavě byl, stejně
jako Herbbie Hancock, Chick Corea, Michael Brecker nebo Mike Stern. Ti už taky znovu
nepřijedou, v současné době jsou pro nás nezaplatitelní. Ale nevadí,
jdeme v dramaturgii stále dál, pořád hledáme nová jména.
Na vašem
novém albu je také dvoupísňový bonus, natočený živě v Jazz clubu Železná v
Praze - z těch skladeb doslova prýští pohoda a prožitek. Neměla by právě takto
vypadat vaše příští deska, tedy "Peter Lipa Live"?
Já strašně rád nahrávám, můžu
desku točit každý půlrok. Ale kdo to bude prodávat? Deska je zboží a zboží by
nemělo ležet ve skladu, mělo by být na trhu. A já nejsem v takové pozici, že bych
si mohl dovolit chrlit desky. Ale když už se ptáte, musím říct, že o svém novém
albu mám jasnou představu. Bude kompletně anglicky nazpívané a nebude obsahovat moje
písničky, ale coververze písní Beatles.
Jazzman a
Beatles?
A proč ne? Musíte si uvědomit, že
v oblasti coververzí je mým osobním majákem Cockerova verze With A Little Help From
My Friends, kde Joe předvedl, že se s již daným hudebním materiálem dá dále
pracovat. Je to geniální coververze a pro mě stojí výš než jakákoli beatlesovka.
Dnes v Praze vystoupíte v
rámci takzvaných Slovenských pondělků, kulturní iniciativy, která má neskrývaně
česko-slovenský ráz. Jak vzdáleny jsou podle vás deset let po rozpadu federace
Česká a Slovenská republika?
Jste pro nás zahraničí a máte Prahu, naše bývalé hlavní město. Bratislava Prahu
nikdy nedožene, protože Praha je už dnes světovým velkoměstem, zatímco Bratislava
bude vždy jen hlavním městem jednoho státu, ale velkoměstem nikdy nebude. Jako se
Bonn nikdy nestal velkoměstem proto, že v něm sídlila německá vláda. Ale i když
mám pocit, že se vzdalujeme, neplatí to naštěstí obecně.
Konkrétně v kultuře určité kontakty přetrvaly, v hudbě to platí absolutně, taky
české a slovenské divadlo spolu velmi koketují. Jistě, jsou mezi námi hranice,
bohužel. Ale třeba čeští celníci mě pořád ještě zdraví.
MILAN ŠEFL
Foto JARKA ŠNAJBERKOVÁ |