Neděle 12. 5. 2002 Český rozhlas 2 - PRAHA, - 8.04,
repríza 16. května 2002 v 0.04 hodin
TOULKY ČESKOU MINULOSTÍ - 358
"Nechť
je tvůj dům pro každého otevřen ..."
Tak zní první část věty
učence Josefa ben Jóchanana z Jeruzaléma z 2. století před naším letopočtem; pro
pořádek ji však dopovězme celou: "A nechť se v něm chudí cítí opravdu jako
doma."
Město Prága vystavěno jest z kamene a vápna a je
největším městem co do obchodu, přicházejí sem z města králova Rusové a Slované
se zbožím. A z krajin Turků muslimové, Židé a Turci rovněž se zbožím a
obchodními mincemi. Tyto věty jsme věru za našeho putování českými dějinami
už zaslechli. Ale to bylo dost dávno. Hodně dávno. Někdy před tisícovkou let. Autor
byl cizinec - Ibrahim ibn Jakub. Tvrdilo se o něm, že to byl Arab. Proč? Protože v
učebnicích dějepisu se v minulých desetiletích lépe vyjímal "arabský
obchodník" než "židovský kupec". Navíc není vyloučeno, že to nebyl
kupec, ale lékař, a kromě toho taky diplomat. Byl totiž účastníkem diplomatického
poselství, které k císaři Otovi I. vyslal kordóbský kalif al-Hakam II. a jeho
židovský ministr Chasdaj ibn Šaprut. Člen delegace, Ibrahim ibn Jakub, řečený
al-Israili, dorazil se svými kolegy do střední Evropy někdy v letech 965-6. Svoje
dojmy, zkušenosti a poznatky si nenechal pro sebe a sepsal zprávu, kterou arabští
zeměpisci v 11. století čile citovali. V té zprávě se pan Jakub zmiňuje - mimo
jiné - o Židech ve městě Praze. Z popisu situace nelze vyčíst, jestli tady byli už
usedlí nebo jestli šlo jenom o průchozí obchodníky. Každopádně brzy po té
návštěvě byli Židé v Praze (asi jako první z cizích kupců) usazeni natrvalo. Písemně
je přítomnost Židů na našem území doložena už začátkem 9. století,
dozvídáme se od historika Tomáše Pěkného v jeho Historii Židů v Čechách a na
Moravě. Židovská tradice, což jsou kroniky a sbírky pověstí, stejně jako
starší židovští historici uvádějí mnohem ranější data pro židovské osídlení
Čech a Moravy. Moderní historikové mají s těmito daty problémy, neodmítají však
výslovně poněkud kuriózní domněnku o židovském původu "franského
kupce" Sama, který stál v polovině 7. století 35 let v čele svazu blíže
neurčených západoslovanských kmenů. Hypotéza o Samově židovském původu však
nemá oporu v pramenech. Z těch se dá pouze vyčíst, že "přál více mravům
orientálním než domácím".
Když pomineme poněkud senzační
hypotézu, že šéfem prvního státu na našem území mohl být Žid, tak jaké jsou
další důkazy o židovských obyvatelích Čech a Moravy? Kupci se usazovali všude, kde
byla nějaká společenská a obchodní střediska. Najdeme je při knížecích údělech
v Brně, Olomouci, ve Znojmě, taky ve středním Polabí, a hlavně v pražské kotlině.
Za časů středověku býval Žid asi jediným obchodníkem mezi vzdělaným jihem a
nevzdělaným severem - tuto myšlenku vyslovil historik a spisovatel Zikmund Winter.
Židé se významně podíleli na vzniku a rozvoji českého mincovnictví, obchodovali se
surovinami, ale i hotovými výrobky, mohli si svobodně zvolit, kde budou bydlet, mohli
provozovat řemesla, získávat půdu, domy a podobně. Někteří působili u dvora jako
finanční poradci, lékaři a někdy dokonce jako vysocí dvorští úředníci. Takže
žádné ústrky, útlak, diskriminace. Až do doby první křížové výpravy bylo
právní postavení Židů v českých zemích velmi příznivé. To se ale v dalších
letech a stoletích změnilo. K horšímu, samozřejmě.
JOSEF VESELÝ |