Sylvie Bodorová:
Nepostavíte-li se zlu, zničí vás
Juda Makabejský a
jeho povstání proti Seleukovcům - to je hrdinské téma. Proto jste si je pro své
oratorium zvolila?
Nechápu Judu pouze jako hrdinské
téma, rozhodně ne v běžně velkolepém, bombastickém smyslu. Znamená pro mě nejen
oslavu hrdinství, pojímám ho spíš psychologicky, víc do hloubky: je o váhání, o
zbabělosti a odvaze, o boji v nás. Takové pocity i vnitřní zápasy známe všichni,
často je prožíváme. Samozřejmě, strach je lidský, taky Juda se bojí. Jenže v
určitém okamžiku musí hledat sílu sám v sobě a postavit se nebezpečí čelem.
Obsah oratoria lze shrnout slovy: Nebojte se! Nebo: Pokud se nepostavíte zlu, zničí
vás.
Snad stojí za
to připomenout si příběh...
Judovo povstání se odehrává v
Judeji v letech 167-163 před Kristem. Byla to malá země, myslím, že svým osudem je
Čechům v mnohém blízká. Židé tam žili klidně a spokojeně, jenže seleukovský
král Antiochos IV. se chystal rozšiřovat své území a napadnout je. Zjevná
nespravedlnost, agrese, ale byl v přesile. Nejprve se snažil lidi koupit - a pár
proradných se opravdu našlo -, ale když se to nedařilo dost rychle a efektivně,
rozhodl se pro agresi. A v tu chvíli Juda, který pořád váhal, jak se zachovat, se
rozhoduje pro boj. Židé ovšem neměli proti obrovské přesile Římanů šanci, což
Juda vyřešil chytrým trikem, vymyslel nový způsob války: místo dosud obvyklého
čelního střetu šik proti šiku vmanévroval nepřítele do úzké soutěsky a tím se
mu podařilo zlikvidovat velké množství vojska. Takhle je to v knihách, z toho
vycházím.
U vás ale jde spíše než o
ten vítězný boj o rozhodnutí k němu.
Téma Judy Makabejského zpracovali přede mnou i další skladatelé, třeba Händel. Já
ale žiju dnes a můj pohled je jiný. Vybrala jsem si tedy to, co je mně a věřím, že
i dalším mým současníkům blízké - téma váhání a odhodlání k činu. Pro
konečné rozhodnutí "mého" Judy je určující jeho sen, v němž vidí houf
skotačících dětí na výletě. Najednou je zastavuje hlas,
který začne číst seznam jmen mrtvých dětí - obětí terezínského ghetta. Juda
procitne, křičí, ne, už dost! a v té chvíli se rozhodne.
Zdá se mi, že
toto téma navazuje na jinou vaši kompozici, Terezín Ghetto Requiem, není to tak?
Ano, má s ní souvislost: Requiem
vypovídá o utrpení, Juda o rozhodnutí k odporu. A tahle souvislost zároveň
zdůrazňuje obrovský rozdíl mezi tím, když člověk zemře v boji, nebo když ho
ženou na smrt jako ovci na porážku. Myslím, že lze-li volit, to první je
důstojnější.
Requiem terezínského ghetta
patří k vašim největším skladatelským úspěchům poslední doby. Čím si to
vysvětlujete?
To je pro mě dost složitá otázka, spíš by měli odpovědět posluchači. Já si
myslím, že jde o aktuální téma, pro něž se snad podařilo najít i adekvátní
hudební vyjádření, které oslovuje publikum.
Téma holocaustu se v umění
objevuje stále, čím je tak aktuální?
Bolestí, která je trvale v nás Středoevropanech přítomna. Výčitkou, kterou v sobě
nosíme, třeba i skrytě, v podvědomí. Hrůza holocaustu je totiž něco, co se nikdy
nemělo stát, a my všichni, dokonce i ti, kdo za to nemohou, osobně se ničím
neprovinili či jsou z jiné generace, to v sobě neseme jako vinu: že křesťanský
svět tehdy neudělal dost. Requiem končí výzvou Libera me! - osvoboď mě!
- a když ji posluchači slyší, možná to pro ně nevyznívá jen jako vzpomínka na
zemřelé, ale i jako výzva směřující k nám všem, abychom se z té viny dokázali
osvobodit. V podstatě všichni hledáme rozřešení a ta skladba se snaží k němu
otvírat cestu. Posluchače tu možná oslovuje nejen hudba, ale i
mimohudební apel, který z ní cítí.
Ve vašich kompozicích jsou
mimohudební apely časté. Proč?
Takovou otázku si umění minulého století kladlo často, a klade si ji pořád. Jedni
to řeší tak, že pojímají umění jako intelektuální hru, jiní pokračují v linii
staré jako samo umění: otvírat lidské problémy a dívat se na ně jinak, než to
dělá třeba politika či filozofie. Běžný život nám nedopřává dost času
zamyslet se nad svým místem ve světě, proto by podle mě mělo umění dávat
vedle krásných zážitků také podněty k přemýšlení. A snažit se osvobozovat od
traumat. Hudba je úžasná v tom, že dokáže problém otevřít, ale nevnucuje žádné
hotové řešení. Je v ní obrovská svoboda - vyberete si z ní, co potřebujete. Dnes
to bude určitě něco jiného než za týden či za pět let. Něco jiného si z
konkrétní skladby vezmeme my, jiné sdělení uslyší příští generace. Pokud však
v ní cosi důležitého je, určitě se to neztratí. Třeba Mozart je stále živý
právě proto, že taková dlouhodobě platná a pořád živá
sdělení má.
Ve vašich skladbách lze
často najít inspirace z cikánské a židovské hudby. Čím vás zaujala?
Lidová muzika vůbec mi přináší jakési hudební okysličování, hlavně židovská
a cikánská. Vnímala jsem ji od dětství, byla přítomna všude kolem mě a je stále
ve mně. Neplatí to ostatně jen pro mě - na nás všechny působí prostor, v němž
žijeme a jehož kulturu nosíme v sobě. Já navíc v průběhu let dost měnila místa
pobytu, vzala jsem to od západu na východ a zase zpátky, a hodně jsem se s židovskou i cikánskou hudbou potkávala. Má jiné kořeny než česká muzika, je
velmi zajímavá rytmicky, melodicky i tektonicky. Má v sobě to, co miluju nejen v
hudbě, ale i v životě - vyváženou míru daného a improvizovaného. Je v ní ohromná
svoboda. Česká muzika je taková jasná: šup-šup, bum-bum a je
to. První, druhá, na tři, na dvě, občas mateník. Zatímco židovská i cikánská
hudba mají proměnnou formu, nic tu není dané a pravidelné. Podobá se životu, ten si
sice můžete naplánovat, ale stejně je potom všechno jinak.
Dáváte často zaznít
smyčcům: houslím, violám, smyčcovému kvartetu. Mají u vás smyčce přednost?
Mám radost, že se ptáte na hudební nástroje, to je pro mě zajímavý námět.
Samozřejmě je miluju, jak jinak, ale jako milovnice jsem nevěrná. Na nějakou dobu mě
zaujme jeden, pak se zamiluju do jiného. Připadá mi, že nástroje jsou hodně podobné
lidem, každý má svůj vlastní charakter. Na každém lze něco objevit, co mě
fascinuje. Ale smyčce mám ráda trvale, to je věrná láska. Připadá mi, že nejvíc
dokážou vyjádřit stav duše, dokážou mluvit za ni. Proto pro
ně ráda píšu. První skladba, kterou mi ještě jako mladé dívce hráli na
Pražském jaru - to už je jednadvacet let! -, byla pro sólovou violu.
Často píšete
také pro vokály - i když jste, pokud vím, operu dosud nenapsala...
Ale už jsem tomu byla blízko,
stále to nevzdávám. Lidský hlas je něco úžasného, když jsem řekla o smyčcích,
že jsou jako lidská duše, pak hlas je člověk sám. Zpěv je nejpřirozenější a
taky nejjímavější hudební projev. Jakkoli miluju nástroje, hlas je vždycky na
prvním místě. Má velkou sílu, i když je tichý a tlumený.
V posledních letech se
příznivě mění vztah publika k soudobé hudbě - nemáte taky ten pocit?
Ano, sleduji s radostí, že zájem o soudobou hudbu se skutečně zvyšuje. Určitý druh
soudobé hudby, který je schopen oslovit posluchače, začíná sehrávat v životě
stále důležitější roli. Vrací se na koncertní pódia jako normální součást
repertoáru. Dřív bylo až nezdravé, že se uměle vytvářelo pódium jen pro soudobou
hudbu, konala se řada specializovaných večerů. Myslím, že
soudobí autoři mají být včleňováni do běžného repertoáru, do kontextu
orchestrů a koncertních sezon. Já bych opravdu nerada psala hudbu jen pro své kolegy
skladatele, vždycky jsem chtěla, aby mě polouchalo co nejvíc lidí.
Od soudobé hudby zpátky ke
klasice: poslední dobou se hodně zabýváte J. S. Bachem, především transkripcemi
jeho skladeb. Čím vás tak zaujal?
Jednak svým dokonalým řemeslem, před nímž smekám - ale to je samozřejmě jen
prostředek. Hlavně vnímám obsah jeho hudby, je v něm obrovská hloubka a pokora.
Když mi bylo tak čtrnáct patnáct, jako začínající muzikantku mě zajímal daleko
méně, nepřipadal mi přitažlivý, teprve v dospělosti jsem se k němu začala vracet.
Není v něm nic okázalého, nabubřelého, oslnivě bombastického. Možná hudební romantici nadchnou mladé posluchače víc, stejně jako kdysi
mě. Ale když se do Bacha ponoříte, najednou si uvědomíte, že je to obrovský
skladatel. Posloucháte - a jako by vás přestal tížit život. Díky téhle hudbě
pocítíte, že jsme na světě jen na chvilku, a bude pro vás jen
dobře, když najdete řešení svých problémů v určitém smíření. Náhle vás
přestane ubíjet úmorná každodennost, jste schopna nadhledu, umíte si sestavit i
jiný žebříček hodnot: V téhle chvíli je důležité, že je jaro, že dejchám, že
vidím kvetoucí strom. Lépe vidím pozitivní věci života. A to
je smysl umění. Kdybych to uměla jako Bach...
Měla jste někdy pochybnosti o
smyslu své práce?
Měla - a jaké! Vždyť není takzvaně užitečná. Jsem dcera chirurga a můj tatínek
se občas vracel z nemocnice s velkým uspokojením - když měl za sebou zásadní
operaci a podařilo se mu zachránit lidský život. A já měla dlouho mindrák; říkala
jsem si, že je škoda, že něco takového taky neumím. Postupem let jsem se z toho
dostala. Vím, že záchrana člověka může mít víc dimenzí
než jen zákrok na operačním stole. Třeba tu, že se snažíte potěšit duši. Když
člověk nemá v pořádku duši, je vlastně taky pacientem, a jeho tělo může být ve
smrtelném nebezpečí. A kdoví, třeba tu dokáže pomoci i dobrá hudba.
Mezi vaším bytem a pracovnou
je vzdálenost mnoha desítek kilometrů. Stále jezdíte sem a tam, musí to být pro
vás jako manželku a matku dospívajícího synka náročné, nebo ne?
Ano, život mě odnesl až do Zbiroha, kde jsme koupili domek. Jak říká můj muž -
"domeček pro piano". V pražském ateliéru, s jehož pronajímatelem jsme se
nerozešli zrovna v nejlepším, jsem totiž měla klavír, vynikající nástroj po
babičce, o který jsem nechtěla přijít. A se ztrátou ateliéru ho nebylo kam dát a
taky jsem potřebovala někde pracovat. Skladatelé muži to mají
snazší, prostě se doma řekne děti, nerušte, tatínek pracuje, a všichni to
respektují. U ženy je to horší, pořád od ní někdo něco potřebuje. Tak jsme to
vyřešili takhle: pracuju ve Zbirohu, žiju doma. Když jsem s rodinou, jsem s ní
naplno, dělám normální "ženské" věci, které
patří ke každému dni, a užívám si přítomnosti svých kluků. Když jsem ve
Zbirohu, soustředěně pracuju. Nerada dělám věci polovičatě. Mám štěstí, že
můj muž to nejen respektuje, ale taky přišel na to, že je to pro něj výhodné - když jsem doma, cítím se tam šťastná a nejsem protivná.
AGÁTA
PILÁTOVÁ
Foto JARKA
ŠNAJBERKOVÁ |