20 |
|
Televize |
|
POZVÁNKA DO KINA Když vyklíčí láska Tradiční italská rodina s výřečnou, starostlivou a věčně podmaňovanou ženou, s fanfarónským a často jen planě namyšleným manželem, s tlakem pokrytecké morálky, která přikazuje navenek vystupovat jako svazek naprosto ideální - takový model dominoval v příbězích, jaké natáčeli De Sica, Germi, Comencini, v nichž hráli Lorenová, Mastroianni a další. Nový italský snímek Chléb a tulipány s tímto pojetím do jisté míry polemizuje: stárnoucí Rosalba (Licia Magliettaová) je sice svou rodinou, manželem i dospívajícími dětmi, rovněž podceňována, ba zneužívána jako služka v domácnosti, ale navíc vystupuje jako submisivní, ostýchavá, nejistá ve svém počínání... Výmluvné jsou už úvodní scény: při zájezdu po pamatkách je nejprve okřikována, aby neplácala hlouposti, a nakonec si nikdo ani nevšimne, že autobus odjel bez ní. Rosalba poprvé v životě pocítí volnost. Podlehne pokušení navštívit vysněné Benátky, kde dosud nebyla. Dokonce si tam najde práci v květinářství, sežene levné ubytování a domů zašle jen pohlednici s pozdravem. Manžel znepokojený hromadícím se nepořádkem v domácnosti (marně žádá svou milenku o vyžehlení košile) vyšle soukromého detektiva s úkolem ji nalézt - neobratného, obtloustlého instalatéra...
Režisér se opírá o dva základní atributy: o tragikomicky nahlížené Rosalbino smolařství a ostýchavost a o milostné okouzlení, rozehrané v několika motivických rovinách - netýká se jen Rosalby, ale i její přítelkyně masérky. Licia Magliettaová sugestivně zachycuje svou Rosalbu v drobnostech přesně signalizujících jednotlivé rysy jejího charakteru, s dojemnou účastností líčí její rezignované roztrpčení - třeba když jí do záchodové mísy zapadnou cenné předměty -, jako kdyby se znovu a znovu přesvědčovala, že skutečně k ničemu není. A současně postihuje, jak se Rosalba zbavuje ostychu a její hlas i jednání získávají potřebnou razanci. I když se film dotýká mnoha stránek současné italské společnosti, všimneme si jeho místy přeumělkované konstrukce. Vznikl apelativní, snad až snový, sentimentálně laděný příběh, který chce především dojmout a nikoli brojit, vnáší smířlivost namísto konfrontace. Soldini sice získal všechna možná domácí ocenění (za nejlepší film, režii, herecké výkony...), ale má-li tento nepochybně příjemný, avšak nijak mimořádný snímek zastupovat špičkové hodnoty, pak nelze než uzavřít, že díla vznikající v minulých desetiletích jsou ve své výpovědi i vypravěčském umu životnější a naléhavější. JAN JAROŠ |