Michal Hromek:
Kelt z barrandovského sídliště
Člověk by
očekával, že majitel kanadské platinové desky přijede nejmíň v mercedesu. Vy jste
nás ale naložil do felicie.
Asi to bude tím, že ta deska v Kanadě byla jenom zlatá.
O platině jsem ale četl na
internetu.
Doufám, že to nebylo na mých oficiálních stránkách. Taky jsem ale někde četl, že
jsem získal platinovou desku. To bylo ovšem hodně nadsazené. V Kanadě jsem získal
opravdu zlatou desku.
Přesto:
nemáte (jako světově proslulý muzikant) toho mercedesa někde v garáži?
Ne, opravdu nemám. Ta moje šest let
stará felicie ovšem skutečně souvisí s honoráři za tu zlatou desku.
Prodávala se v Kanadě vaše
česká deska, jak ležela a běžela, nebo si ji tam nějak upravili?
Bylo to licenční album s jinou obálkou a vinětou, ale master převzali
od Bontonu.
Kde se ten zájem v daleké
Severní Americe vůbec vzal?
To opravdu nevím. Je to záhada, protože ta deska je pro Američany pojmenovaná opravdu
nejmíň nápaditým způsobem, jak to šlo. V Americe je k dostání milion
"keltských" alb, takže název Celtic Guitar je
opravdu nevýrazný. K tomu se nepovedl ani obal, podle mě je vysloveně ošklivý.
Takže snad to bude v té hudbě.
Prorazil jste v
Americe i s dalšími alby?
Prodala se tam ještě licence mé
druhé desky, ale ta už se tak dobře neprodávala.
V Severní Americe je keltské
povědomí na vysoké úrovni. Odkud tam dorazilo?
Kanada je hodně propojená se Spojenými státy a na severoamerickém kontinentě žije
spousta Irů. Jedna z hlavních sbírek instrumentálních irských melodií - takový
keltský Sušil - vznikla na přelomu 19. a 20. století v Chicagu. Náčelník chicagské
policie - původem Ir a amatérský flétnista - trávil svůj volný čas tím, že
sbíral po hospodách a asi i věznicích lidové irské melodie a nechával si je
přehrávat. Se svým seržantem, taky Irem, který uměl noty, je
pak zapsali. Na přelomu 19. a 20. století vydali sbírku, která je i pro muzikanty
žijící v Irsku autoritativní.
Máte nějaké zlaté desky i z
Česka?
Vidíte, nemám. Přitom si myslím, že Keltské kytary se v Čechách prodalo na
zdejší poměry opravdu hodně. Jenže tenkrát u nás byly asi vyšší normy pro
udílení zlatých desek. Dnes bych ji dostal možná i tady.
Svezl jste se se svými
prvními alby na vlně "keltománie", která u nás tenkrát propukala?
Do jisté míry ano, ta deska vyšla úplně na začátku téhle módy. Byl to zřejmě
první titul, který měl keltství v názvu, asi mu to v dalších letech při prodeji
pomohlo. Jenže později se trh nasytil. Když pak asi po osmi letech Bonton vydal sampler
s českou "keltskou" muzikou, kde jsem také měl dvě své věci, prodalo se ho, pokud vím, velmi málo.
Existuje u nás několik kapel,
které mají keltství ve štítě. Sledujete je, znáte jejich tvorbu? A je to opravdu
keltská hudba, co produkují?
Určitě je keltštější než ta moje. Alespoň u některých a ti se o to koneckonců
snaží programově, já ne. Moje úpravy jsou, myslím, stylizovanější. K tomu musím
říct, že na všech deskách (kromě té poslední) tvoří velkou část moje vlastní
skladby. Určitě se v nich ale proti tomu, čemu se říká keltská hudba, záměrně a
za každou cenu nevymezuji.
Dovedete si představit, že
byste žil v tradičním keltském kraji, například někde v Irsku?
Já jsem v Irsku nikdy nebyl, několikrát jsem byl v Anglii. Asi bych tam žít dokázal,
ale nijak zvlášť mě to neláká. Po roce 1989 nemám nutkání žít jinde než v
Čechách, asi protože se do světa můžu podívat. Je to velmi drahé, ale pořád
nesrovnatelně jednodušší než dřív. Kdyby mi někdo v 80. letech řekl, že bych
mohl žít dva roky v Anglii, tetelil bych se blahem. Teď už ani ne.
Trochu mě
překvapuje, že jste nebyl v Irsku.
Víte, já jsem spíš anglofil než
irofil. Do Irska bych se samozřejmě rád podíval, ale do té Anglie je to přece jenom
jednodušší. Kromě toho Irsko je dnes hodně módní a obávám se, že Irové se
možná naučili s turisty manipulovat tak, že bych se asi stejně těžko dostával k
nějakému autentickému venkovskému muzicírování. Místo, kde jsme se ženou byli
Irsku nejblíž, je hrabství Cornwall.
Bavíme se pořád o keltské
hudbě, váš záběr je ale mnohem širší - renesance, baroko, vaše tvorba. Dá se
říci, co z toho je vám nejbližší, nebo úplně nejraději kombinujete žánry?
Skoro to poslední. Já jsem vystudoval na konzervatoři kytaru a spíš než ta klasická
jména jako Sor, Giuliani nebo Carulli mě vždy víc zajímala starší hudba. Vyloženě
pro kytaru toho z doby barokní nebo renesanční moc neexistuje. Vlastně nic. Pro loutnu
nebo barokní kytaru toho je mnoho, ale to jsou jiné nástroje. A protože právě tohle
období mě přitahovalo, hrál jsem dost transkripcí. Postupně jsem se začal zajímat
i o úpravy lidových motivů a komponování. Také jsem se jako
kytarista (a nejen proto) setkával coby posluchač s angloamerickým folkem, kde je
kytara pochopitelně velmi frekventovaná. Tahle zkušenost mi pomohla pro sebe objevit
lidovou hudbu Anglie a Irska. Paralelně s tím jsem se zajímal o renesanční
loutnu, ale taky třeba o jazz. O ten ovšem opravdu hlavně jako posluchač. To všechno
asi má v mé tvorbě svou roli.
Hrajete na
loutnu?
Pokoušel jsem se, dokonce jsem
loutnu vlastnil, byla vyrobena v tehdejším východním Německu. V té době hlavně
Angličané, ale i třeba Francouzi nebo Američané hodně pokročili s oživováním
takzvané early music, tedy předklasické hudby, a prováděli to opravdu úžasně.
Jenže klasická kytara s loutnou se nedá dost dobře provozovat současně. Nástroje
jsou to přes nespornou technickou příbuznost velmi odlišné. Tak jsem loutnu prodal,
aby mě nedráždila. Teď mě to mrzí.
U firmy
Supraphon právě vydáváte desku s Carolanovými melodiemi. Jeho skladby jste ovšem
nahrával i na svá předchozí alba. Jde tedy spíš o sampler, nebo jsou tam i dosud
nenahrané kompozice?
Tak napůl. Přibližně polovina
témat je nová, polovinu jsem už dříve použil, tady mají ale jiná aranžmá. Album
by to ale mělo být velmi svébytné. Připadá mi, že lidé, jak kupující,tak
prodejci, mají rádi jasně definované záležitosti a tomuhle hledisku takový
monotematický projekt, jakým je album Carolan, dobře vyhovuje. Hlavně ovšem jsem se
spoustou těch variací už nebyl spokojen, postupem času se i díky koncertní praxi v
pojetí někam posunuly. Tenhle carolanovský projekt jsem si naplánoval jako dvoudílný
a ta dvě alba by měla obsahovat moje nejoblíbenější témata, včetně bardovy
údajně poslední melodie, kterou prý drnkal na smrtelné posteli. Tímto bych pro sebe
chtěl s Carolanem skoncovat.
Carolanovy melodie se v drtivé většině
nezachovaly v původních zápisech, přenášely se prostřednictvím jeho
pokračovatelů harfeníků a dalších muzikantů. To je pro vás asi příjemné.
Velmi. Za jeho života, pokud vím, snad vyšlo tiskem pouze pár skladeb, které jsou mu
dnes připisovány. Jednu jsem viděl, jde ale jen o melodickou linku s takovým podivným
basem, z hlediska dobové praxe velmi primitivně vedeným. Zřejmě to někdo chtěl
zpřístupnit pro tehdejší domácí muzicírování. Každé takové svědectví je
ovšem velmi cenné, protože zanedlouho harfová hra v Irsku
postupně začala upadat v zapomenutí. Harfa byla na druhé straně také natolik
významný symbol irské svébytnosti, že vadila Angličanům, kteří, jak jsem se
někde dočetl, dokonce její vlastnictví zakazovali. Carolanovy melodie se tak dochovaly
jako univerzální témata, používaná lidovými flétnisty či
houslisty. Pro mě jako pro instrumentalistu a skladatele-aranžéra to je ideální. Mám
svobodu, při úpravách nemusím mít pocit, že jsem měl víc pátrat, že jsem měl
prolézat archivy a knihovny. Kromě toho Carolanovy melodie jsou
stylově hodně nevyrovnané. Některé jsou typické irské lidové jigy, jiné hodně
archaické, možná některé z nich Carolan ani nesložil. Jiné kousky jsou zase
překvapivě moderní, připomínají mi naše polky z devatenáctého století. Přitom
Carolan zemřel v roce 1738.
Kde se u
Carolana vzala ta mnohotvárnost?
Asi pramení z jeho postavení -
řekl bych, že žil a tvořil na pomezí salonu a hospody. On se sice pohyboval ve
vyšších kruzích, ale ty vyšší kruhy, to byla chudnoucí, Angličany decimovaná
šlechta v chátrajících zámcích. A od hradu k podhradí v Irsku asi nebylo nikdy
příliš daleko. To se v Carolanově hudbě asi zákonitě projevilo.
Carolan měl prý rád
Vivaldiho. Má to v jeho tvorbě nějaké stopy?
Některé jeho melodie nesou prvky instrumentální stavebnosti barokní hudby. V Irsku
té doby vůbec italští skladatelé a virtuosové hodně pobývali. Traduje se dokonce,
že na nějakém zámku podnikl Carolan hudební souboj se skladatelem Geminianim.
Jak to dopadlo?
Asi to byla remíza.
Zpět do současnosti. Stále
učíte na základní umělecké škole. Proč?
Abych měl na činži a na telefon. Nejde sice o hlavní část mého příjmu, rozhodně
ale není zanedbatelná.
Baví vás to?
Zpočátku mě to nebavilo, ale
postupně jsem si zvykl. Ovšem když ke mně přijde malé dítě, jsem čím dál víc
na rozpacích, nakolik na ně vyvíjet tlak, striktně od počátku trvat na takových
věcech, jako je postavení rukou, a tím riskovat jeho nebo její únavu a otrávenost. A
naopak: nakolik povolit a dohnat to, co bylo jakoby zanedbáno, postupně v dalších
letech. Posoudit to a najít tu správnou míru mi přijde stále těžší. Na druhé
straně si ale myslím, že umím své zkušenosti stále lépe přenášet. Snad jsem
docela dobrý učitel.
Za jakých
okolností byste ze školy odešel?
Popravdě řečeno, kdyby přišlo na
lámání chleba a dostal bych třeba zakázku na filmovou hudbu anebo nějaké
stipendium, asi bych nebrečel, kdybych učení alespoň na čas nechal. Ideální by mi
přišlo učit jeden den v týdnu. Teď učím tři dny.
Máte pocit, že platí Co
Čech, to muzikant?
Myslím si, že to nikdy neplatilo a asi se to spíš horší. Přece jenom je stále
více věcí, které odvádějí od aktivního muzicírování. Za dvacet let, co učím,
ale dramatický úpadek nepozoruji.
Je o vás, jako o učitele,
velký zájem?
Učím dost služebně starších žáků, často vysokoškoláků, kteří už o věci
něco vědí, a moje klientela je tak dost stabilní. Co se týče nováčků, mám
myslím letos jednoho nového žáka. Jeden můj kolega razí heslo, které v
publikovatelné podobě zní takto: lepší staré nemehlo než nové nemehlo. To je
samozřejmě legrace, ale jsem asi docela konzervativní a také
rád sleduji na svých žácích zlepšení a růst - a ty nepřicházejí rychle.
TOMÁŠ PILÁT
Foto JARKA ŠNAJBERKOVÁ |