22 |
|
Televize |
|
TV TIPY
Pondělí 27. 5. 2002
PRIMA - 22.20 hodin
Mladé
pušky
Na farmě Johna Tanstalla našli domov a
práci mladí muži, patřící ke spodině společnosti. Tanstall je navíc vychovává,
učí je číst a psát a dodržovat určitá pravidla. Ten, kdo pravidla nedodrží,
musí zpátky na ulici. Na farmu přichází nový "přírůstek", sebevědomý
mladík zvaný Billy Kid. Na rozdíl od ostatních umí číst, chová se ale poněkud
výstředně. Šerif oznamuje Tanstallovi, že ostatní farmáři, Dullen a Murphy,
obviňují jeho hochy z přepadávání jejich vozů se zbožím, ke kterým v poslední
době dochází, ten však své hochy srdnatě brání. I když mu pak Murphy
vyhrožuje osobně, je přesvědčen, že jako poctivý člověk má stejná práva jako
ostatní, jimž je trnem v oku.
Režie Christopher Cain. Hrají Emilio Estevez, Kiefer Sutherland, Lou Diamond Phillips, Charlie Sheen, Dermont Mulroney, Casey Siemaszko, Jack Palance, Terence Stamp a další. Úterý 28. 5. 2002 ČT 1 - 22.00 hodin Osudové okamžiky Jihlava 1930Dvaadvacátého srpna roku 1930 v 15.05 odlétá z letiště Praha-Kbely na pravidelnou linku Praha-Brno-Bratislava letadlo Ford, imatrikulace OK - FOR. Jedná se na svou dobu o vynikající stroj, který se měl stát pýchou Československých státních aerolinií. Za řízení usedá Josef Sedlář, jeden z nejzkušenějších pilotů, a vedle něj mechanik Trafina. Na palubě bylo jedenáct cestujících, většinou mířících do Brna. V 15.10 přichází rádiová depeše z Brna, že nad Jihlavsko míří smršť a mimořádná bouře. V letadle bohužel není radiostanice, a tak pilot ani cestující netuší, do jakých potíží letadlo směřuje. Pilot se chce vyhnout bouřce, a tak u Brna odchyluje kurz na Jihlavu. Tam se ale střetává s další silnou bouřkou. V zoufalé snaze letadlo z bouřky vyvést manévruje, ale viditelnost se rovná téměř nule. Z ničeho nic se z mlhy před ním vynořuje 36 metrů vysoký, široko daleko jediný komín místní cihelny. Pilot dělá prudký úhybný manévr, ale silný poryv větru sráží pyšný letoun z nebes k zemi. Středa 29. 5. 2002 ČT 2 - 20.00 hodin Šance je směrovkou na cestě z beznaděje Milanu Remarovou, hrdinku nového dokumentu Heleny Třeštíkové Zvítězí ten, kdo se nevzdává z cyklu Ženy na přelomu tisíciletí, postihl osud zvlášť tvrdě - narodil se jí tělesně i mentálně těžce postižený syn. Nerezignovala a rozhodla se pomoci jemu i dalším potřebným. Vybudovala unikátní zařízení, které nabízí handicapovaným dětem všestrannou péči a vychází vstříc i jejich rodinám. Jmenuje se Modrý klíč a za deset let existence vytvořilo síť služeb, která nabízí rodinám i dětem co nejvíc šancí. "Mít šanci, možnost - to je cesta z beznaděje," soudí inženýrka Remarová. Za šanci považuje i dokument režisérky Třeštíkové - vždyť "její" zařízení potřebuje, aby o něm veřejnost věděla a podpořila je. Snímek je nejen životním příběhem matky, která překonává obtíže osudu aktivními činy, ale představuje běžné i sváteční dny Modrého klíče, jeho malé klienty a rodiče. Režisérka Helena Třeštíková dodává: "Příběh Milany vnesl do cyklu Ženy na přelomu tisíciletí nové téma, které se dá zjednodušeně vyjádřit mým oblíbeným heslem - Krize je šance. Milana tohle heslo přímo zosobňuje. Nelze ji neobdivovat. Její každodenní překonávání potíží, které přináší život s postiženým synem, je prostě fascinující. Nemám ráda velká slova, ale tady se jim prostě nemohu ubránit. Největší radost bych měla, kdyby Modrý klíč získal třeba i na základě tohoto filmu nějakého sponzora, který by mu pomohl například s plánovanou výstavbou chráněného bydlení." Helena Třeštíková nyní pracuje na pokračování jiného svého cyklu (Manželských etud) a zároveň dokončuje závěrečné části "žen": "Předposlední díl sleduje třináct let života několika mladých žen od studia na střední zdravotní škole do dneška. Jejich sny, představy i realitu života. Tématem posledního dílu pak bude ženská homosexualita. Hrdinkami jsou tři odvážné ženy, které se odhodlaly zveřejnit své příběhy před kamerou. Zajímavé je, že všechny jsou hluboce věřící - a to jejich situaci ještě komplikuje. Ale jsou upřímné a za to jsem jim nesmírně vděčná..." Režisérka plánuje dokončneí obou dílů na září. (ap) Čtvrtek 30. 5. 2002 PRIMA - 19.55 Léto u moře Virginia si o prázdninách zajela k tetě na venkov, její snoubenec Anthony zase trávil léto u strýce ve Skotsku. Dívka netušila, že tam není sám - vzal s sebou svou tajnou milenku. Strýcovo panství sice Anthony může zdědit pouze v případě, že se ožení s Virginií, styky s milenkou však omezit nehodlá. Virginie se v idylické přírodě seznámila s Justusem, který po smrti rodičů sám hospodařil na statku, a postupně se s ním sblížila. Ve chvíli nejméně vhodnou pro rodící se cit přijíždí dívčina matka, aby ji odvezla do Londýna na svatbu s Anthonym. Režie Hans Jürgen Tögel. Hrají Kerstin Draegerová, Heikko Deutschmann, Claudia Wedekindová, Kathrin Ackermannová, Burkhard Heyl, Ruth Maria Kubitscheková a další. Pátek 31. 5. 2002 ČT 1 - 20.00 hodin Co si počít se vzpurnou myší Hon na myš patří mezi filmy, které by bez účasti vyspělé animatronické techniky nemohly vzniknout, ale přitom se snaží vzbudit dojem, že vše, co sledujeme, je naprosto reálné. Přesně tak je pojednán groteskně kormutlivý příběh dvou bratří (Nathan Lane, Lee Evans), kteří zdědí starý, rozpadající se dům, aniž vědí, co se pod jeho podlahami skrývá. Když se tam nastěhují, netuší, že narazí na velmi neústupného nájemníka - mimořádně vychytralého myšáka. Ten vynalézavě odráží každý útok na svou existenci a navíc jej dokáže obrátit proti původci. Nebozí bráchové, jeden podnikavější, druhý řekněme ňoumovitější (ovšem v konečném výsledku je jejich společné počínání vždy smolařské, aniž by bylo možné říci, kdo se na tom víc podílí) si dokonce pořídí dravou kočku, a když ta je zneškodněna pádem do výtahové šachty, pozvou si speciálního deratizátora. Jenže i ten je téměř zlikvidován vlastními vymoženostmi. Výbuch plynu puštěného potměšilým myšákem, propadlá podlaha, rozbitý nábytek i zničené schodiště jen lemují jednotlivé fáze marného boje. Film, jímž režisér Gore Verbinski debutoval, se vyznačuje pečlivě vypointovanými situačními gagy, které připomínají "honičkovou" poetiku kreslených grotesek s Tomem a Jerrym, ale také (jakoby v obráceném pohledu) konstrukci Sám doma. Na první pohled strašidelný a osamoceně stojící dům patří také k hollywoodským rekvizitám (Addamsova rodina, Psycho). Zápletky poněkud připomínají film Sám doma - také se jedná o obranu zdánlivě bezbranného jedince proti nežádoucím příchozím. Eskalace ničivých konfliktů narůstá, nahlížena nejen "lidskýma" očima, ale zejména pohledem myši. Kamera se prohání chodbami a ráda uplatňuje subjektivní pohled, ozvláštněný i změnou měřítka - když jsou do zdi zaráženy hřeby, vzhledem k velikosti myšího těla se jedná bezmála o gigantická kovová ostří. Myšák se vyznačuje výraznou antropomorfizací - je nadán nejen zjevnou inteligencí, ale také mimořádným důvtipem. Vyprávění si udržuje svižné tempo i nápaditost jednotlivých výstupů. Konstrukce postav i samotné zápletky sice oprašují dobře osvědčené stereotypy, avšak jejich realizace ohromuje nápady, dosud v hraném filmu dosažitelnými jen stěží. (jš) Sobota 1. 6. 2002 ČT 2 - 20.00 hodin Úžasný rokenrol v Čechách Dokument Igora Chauna Úžasný rokenrol v Čechách aneb Jeď, Honzo, jeď! si vzal na pomoc rokenrol, aby se podíval na českou společnost a dějiny "rokenrolovým" pohledem - a hlavně s humorem. Na prahu šedesátých let panovala ve společnosti touha po změně, kterou ideálně vyjadřovala právě rokenrolová hudba. Zpěváci se stávali idoly a český zpěvák Miki Volek v popularitě dokonce na čas předstihl Karla Gotta či Waldemara Matušku. Příslušníci a příznivci rokenrolového hnutí se poznali podle úzkých kalhot, proužkovaných košil i provokujících účesů, což se zcela vymykalo unifikované šedi reálného socialismu. Ale hudební trend se záhy změnil, nastoupila vlna Mersey soundu, reprezentovaná Beatles, u nás skupinou Olympic. Staří - i když vlastně ještě mladí - rokenroloví bardi měli na vybranou: někteří vyměnili rokenrol za pop-music, jiní zavrhli slávu a peníze a zůstali rokenrolu věrni. Ti se na dlouhá desetiletí uzamkli do malých klubů, na přátelské večírky a hospodské tancovačky. Například zpěváci jako Tonda Škrášek nebo Pepa Pilař jsou neuvěřitelnými příklady žánrové věrnosti, od které je nic neodradilo... Někteří rockeři jsou pořád slavní, jiní ne. Zdalipak bardi, kteří rokenrolu obětovali vše, zatrpkli? Nebo snad zatrpkli ti, kteří rokenrol opustili a proslavili se jinak? A co si o tom dnes myslí Karel Gott či Karel Zich? O tom i o jiném je Chaunův dokument. Odhalí také překvapivý fenomén - skutečnost, že v rokenrolu pokračují mladé kapely, např. české skupiny jako Screwballs, Lemon Nashville Orchestra, Rock & Roll Marcela Woodmana, Lucas Taverna & The Fency, Breakers, Crazy Wheels... Dokument zachycuje i jedinečnou atmosféru jejich koncertů a je poutavou, svižnou hudební podívanou s atraktivními účinkujícími (kromě zmíněných ještě Ivo Pešák, Ivan Hlas nebo Jan Hřebejk). (ap) Neděle 2. 6. 2002 NOVA - 22.20 hodin Ďáblův advokát Hlavní postavou napínavého příběhu je Jennifer Hainesová, jedna z nejúspěšnějších obhájkyň v oblasti trestního práva. Právě má za sebou triumfální obhajobu vlivného gangstera a opojena úspěchem, je přesvědčena, že dokáže zvládnout cokoli. A to je přesně ta chvíle, kdy udělá chybu. Ohlásí se u ní totiž David Greenhill, uhlazený, inteligentní a zdvořilý muž a chce aby ho zastupovala. Jeho velmi bohatá manželka nedávno tragicky zemřela, on se má stát dědicem miliardového majetku, ale policie se domnívá, že nemuselo jít o nehodu. Že ji někdo mohl z otevřeného okna vystrčit. A že to mohl udělat David Greenhill. Ten přizná obhájkyni, že je sukničkář a všeho schopný manipulátor, ale přísahá, že v případě manželčiny smrti je nevinný. Jennifer, která tuší, že jí Greenhill neříká celou pravdu, začíná vlastní vyšetřování, přestože tím ohrožuje svou kariéru. Režie Sidney Lumet. Hrají Rebecca De Mornay, Don Johnson, Stephen Lang, Jack Warden, Dana Ivey a další. |