Středa 29. 5. 2002 Český rozhlas 3 -
VLTAVA - 9.00 hodin
Ruský
realismus z Bratislavy a Prahy
Ve světě jsou plody ruské národní kultury velmi
žádány - jak z oblasti literatury a dramatu, tak i hudby. Drsná a nekompromisní
pravdivost ruských realistů dokáže nastavovat zrcadlo čtenářům a posluchačům bez
ohledu na jejich národnost či teritorium, v němž žijí. Tvrdá pravda bez
jakýchkoliv přikrášlování či spekulací je tím nejcennějším poznáním a
životním rádcem. Proto se ruští realisté těší takové pozornosti po celém
světě. Nemůže nás překvapit, že operní dílo podle románu Lva Nikolajeviče
Tolstého "Vzkříšení" se nezrodilo v Rusku, ale na Slovensku. Mezi námi
žije ještě početná řada pamětníků, kteří zažili její světovou premiéru. Ta
se ovšem neodehrála na Slovensku, ale v Národním divadle v Praze. Ani skladatel tak
renomovaný, jako byl Ján Cikker, nebyl ve své vlasti ušetřen nepříjemných
okamžiků kritiky ze strany oficiálních politických a státních kruhů. Ač byl
autorem uznávaným, považovaným za špičkovou skladatelskou osobnost tehdejšího
Československa, přímo v Bratislavě neměl na růžích ustláno. V té době jsme
prožívali velmi pozoruhodnou a sympatickou invazi nové slovenské operní tvorby.
Cikkerovo "Vzkříšení" v Praze zaznělo v roce 1961, krátce po prvním
pražském uvedení opery Eugena Suchoně "Svätopľuk" (ta ovšem měla svou
světovou premiéru krátce předtím v Bratislavě). Velký ohlas tehdy sklidilo nejen
nastudování Jaroslava Krombholce, ale i skvělá režie Karla Jerneka. Podobně jako
slovenské národní dílo "Svätopľuk" i "Vzkříšení" se velmi
brzy dočkalo u tehdy jediné československé firmy Supraphon kompletní gramofonové
nahrávky, v níž účinkovala plejáda tehdy nejlepších českých pěvců - Alena
Míková, Beno Blachut, Helena Tattermuschová, Jiří Joran a řada dalších. Tyto
vynikající a dnes už legendární snímky slovenské hudby převzalo později nové
slovenské vydavatelství Opus. To se shodou okolností před nedávnem znovu dostalo do
společenství se Supraphonem a co je důležité - digitalizovalo mimo jiné i tuto
vynikající nahrávku Cikkerova "Vzkříšení". A my máme velkou radost, že
v našem "Rondu" si můžeme po tolika letech jejím prostřednictvím
zavzpomínat na doby slavných pražských premiér slovenských oper.
BOHUSLAV
VÍTEK |