Varhanní hudba v renesančních
Čechách (Rosa)
Zasvěcené znalosti, vytříbený hudební vkus i bohatý
výrazový rejstřík dokazuje varhaník a skladatel Michal Novenko (1962) hned dvěma
alby vycházejícími téměř současně. V prvním z nich, Dialogu s minulostí, vzdal
hold českým vesměs soudobým (a méně známým) skladatelům, kteří komponují pro
varhany, Jiřímu Laburdovi, Jitce Snížkové, Radku Rejškovi, Stanislavu Jelínkovi a
Františku Kovaříčkovi, k nimž přidal jednu vlastní kompozici. Již titul alba
naznačuje, že všem skladbám je společná jejich inspirace minulými obdobími, ať
již hudebními, či pouze historickými. Preludio ambrosiano J. Laburdy je
věnováno osobnosti milánského biskupa Ambrože, žijícího ve 4. stol., který ve
své době dal kodifikovat chorální zpěvy. Středověké reminiscence J.
Snížkové jsou tematicky založeny na původních středověkých duchovních
nápěvech, rozpoznatelný je tu přinejmenším svatováclavský chorál. Varhanní
fantazie M. Novenka Sfogava con le stelle je inspirována Monteverdim a R. Rejšek
zúročil ve svém Zastavení u starých varhan své rozsáhlé znalosti
historického nástroje. S. Jelínka podnítila k Hudbě pro Altmünster
návštěva stejnojmenného starobylého rakouského městečka. Kovaříčkovo Díkuvzdání
je osobitým přetavením barokní formy passacaglie do podoby hymnického chorálu. Všem
skladbám je společná i jejich komunikativnost - posluchači, který se byť jen trochu
vyzná ve světě hudby, budou srozumitelné a mnohým i blízké. Album je zároveň
skvostnou přehlídkou zvukového bohatství českých varhan - skladby byly nahrány na
různých místech počínaje děkanským chrámem v Litomyšli až po sv. Barboru v
Kutné Hoře - a především ovšem dokladem varhanické virtuozity Michala Novenka. Což
platí i pro Varhanní hudbu v renesančních Čechách, která však byla nahrána na
jediných varhanách v kostele Nejsvětější Trojice ve Smečně. Právě zde jsou
nejstarší dochované varhany v Čechách i ve střední Evropě, vzniklé
pravděpodobně r. 1587. Hudba období renesance, která se hrála v českých zemích,
však není výlučně česká, jak Novenko správně upozorňuje v doprovodném textu
(mimochodem - jde o kratičký, ale zasvěcený a dobře napsaný esej!). Interpret si tu
mj. klade případnou otázku, zda v této době lze vůbec mluvit o české renesanční
hudbě a volí raději široce pojatou formulaci "v Čechách". Vybral celkem
šest skladeb autorů tvořících vesměs v 16. a 17. století, těžiště tvoří díla
skladatelů z okruhu rudolfínského dvora vesměs pocházející odjinud než z Čech.
Nejstarší je patrně tzv. Českobudějovický zlomek z konce 15. stol, který
Novenko našel v Pohankových Dějinách české hudby v příkladech. Kompozice se
vyznačuje ještě gotickým rejstříkováním. Interpret dal vyniknout kráse všech
skladeb a také smečenským varhanám, o nichž říká, že "mohou nám o oné
době vyprávět hlasem tak zřetelným a živým, že pocítíme jejich skutečný
dech"...