Čtvrtek 13. 6. 2002 Český rozhlas 3 - VLTAVA - 21.20
hodin
Lyra pro Karla VI.
Z díla Antonia Vivaldiho jsou asi nejoblíbenější jeho
instrumentální koncerty, jichž napsal neuvěřitelného půl tisíce. Osvědčuje v
nich jiskřivě bohatou melodickou invenci, obrovský smysl pro nejrůznější kombinace
nástrojových barev a spoustu nápadů v rámci koncertantní formy. A tak si už méně
uvědomujeme, že Vivaldi napsal i mnoho oper, které se hrály v celé řadě evropských
měst, a také spoustu dalších vokálních skladeb duchovních i světských.
Nejnovější muzikologické výzkumy v tomto směru tak stále více potvrzují, že
rozsahem i významem svého díla se Vivaldi může směle řadit k takovým velikánům
barokní hudby, jako byli Bach a Händel. Nicméně v dnešním a následujícím pořadu
Musica antiqua zaměříme pozornost na Vivaldiho instrumentální tvorbu. Vyslechneme
soubornou nahrávku dvanácti koncertů op. 9, které vyšly tiskem roku 1727 v
Amsterodamu s věnováním rakouskému císaři Karlu VI. Ten v následujícím roce
navštívil Itálii a často zval duchaplného abbé k dlouhým hovorům o hudbě.
Obdaroval ho značnou peněžní částkou, zlatou medailí a řetězem a také ho pasoval
na rytíře. Nám se po dva čtvrteční večery dostane opravdu nevšedního hudebního
zážitku: pod nahrávkou cyklu koncertů, jemuž dal Vivaldi název La Cetra
(Lyra), není totiž podepsaný nikdo významnější než anglický hráč na barokní
housle Simone Standage. Zvuk jeho nástroje (Antonio Mariani, 1650) je stejně
mnohobarevný jako Vivaldiho hudba: jásavý, svítivý i průrazný v temperamentních
částech a jemný, až nostalgický ve volných větách. Známku nejvyšší kvality
nutno ovšem přisoudit i doprovázejícímu souboru - je jím Akademie staré hudby
vedená Christopherem Hogwoodem.
JARMILA NOVOTNÁ |