Jitka Málková:
Primášská dcerka mezi Vinohrady a Rudolfinem
Jak často
tady pan šéfdirigent sedí a úřaduje?
Občas sem přijde, ale myslím si, že pan šéfdirigent tady není od toho, aby
úřadoval, on především diriguje a umělecky vede orchestr. Takže devadesát procent
jeho působení se odehrává v rozhlasovém přízemí, ve Studiu 1, kde se zkouší a
nahrává. A dále samozřejmě často koncertuje v tuzemsku i
zahraničí. Do kanceláře přijde spíš k přátelskému posezení, k rozjímání, na
dobré kafíčko.
Je tedy jedním
z vašich úkolů poskytnout panu Válkovi uklidnění a duševní pohlazení?
(smích) Myslím si, že se
rádi vidíme a rádi si povídáme nejen o SOČR, ale i o životě vůbec. Věřím, že
do této kanceláře přichází rád i proto, že mě tu najde. Doufám, že to nezní
neskromně... Každopádně, v opačném směru to platí stoprocentně: já ho vídám
ráda.
Co všechno
obnáší pracovní náplň tiskové mluvčí orchestru?
Spadá sem veškerá propagace - od
přípravy plakátů, koncertních programů, inzerátů, webových stránek, tvorby
celosezonní brožury, přes tiskové konference, komunikaci s novináři, redakcemi,
samozřejmě i s našimi abonenty a návštěvníky koncertů či veřejných generálek,
až po odpovídání na dopisy našich příznivců, psaní článků - a jejich
umístění. S tím bývají problémy - sám víte, že na kulturu je v novinách stále
méně místa.
Jste v této práci
zaangažovaná citově?
Za dva roky jsem se s orchestrem hodně sblížila. Už třeba jen tím, že jsem s ním
prožila dvě turné. Pak ty lidi opravdu poznáte, a když jdou na pódium, říkáte si:
Tak flétnista má dneska teplotu, tuhletu bolí noha a tamten řeší nějaké problémy.
Držíte jim palce, ať vše co nejlépe zvládnou, dýcháte s
nimi. Je zážitek být takhle blízko.
Váš přítel
je flétnistou v České filharmonii. Donášíte si klepy ze svých orchestrů?
(smích) Na to nemáme čas a
kromě toho ani nemusíme. Novinky z filharmonie nemusím slyšet od přítele - naše
orchestry jsou velice propojené, vždyť pan šéfdirigent Válek je zároveň dirigentem
České filharmonie, někteří muzikanti z Filharmonie přešli k nám do SOČR.
Profesní i přátelské vztahy mezi pražskými hudebníky jsou silné. Takže co se
nedoslechnu doma (a toho moc není), zjistím tady v rádiu.
Pocházíte z rodiny,
která má k umění velmi blízko.
...a navíc z rodiny spokojené, harmonické. Takové štěstí si uvědomuji tím spíš,
že jsem prošla prostředím vysokoškolských kolejí a poznala tam spoustu lidí,
kteří se buď vraceli do ne zrovna ideálních rodinných poměrů, nebo se vůbec
neměli kam vracet. Já do Uherského Brodu vždycky odjíždím ráda.
A ta umělecká tradice?
Ta je dána především osobností tatínka. Od svých čtrnácti let hraje v cimbálové
muzice Olšava, kterou prošel jako klarinetista, kontráš, cimbalista, basista, až se v
roce 1970 stal primášem. Vedle toho se vyprofiloval jako osobitý zpěvák,
spolupracoval nejen se "svojí" kapelou, ale třeba i s Brněnským rozhlasovým
orchestrem lidových nástrojů či s bratislavským Orchestrem ľudových nástrojov.
Dá se tedy říct, že jste
neměla zbytí a začala jste (i se sestrou) s folklorem taky.
Úplně to tak není. Tatínek nás nikdy do ničeho nenutil, i když, pravda, na housle
jsme hrát musely. Ale s písničkami jsme vyrůstaly, a to nejen pod vlivem táty. Svůj
podíl na tom mají i maminka, babičky a regiony, kterými jsme prošly: Uherskobrodsko,
Kopanice. To je nesmírně bohatá oblast; když jenom trochu chcete, vždycky máte čemu
naslouchat.
Tatínek je primášem
významné cimbálové muziky, vy a sestra jste s Olšavou odmalička zpívaly. Nebrali
vás ostatní tak trochu jako "protekční primášské dcerušky"?
Někteří určitě ano. Byla v tom špetka závisti, trocha nevraživosti, ale na druhou
stranu mně to dalo podněty k předčasnému (nebo včasnému?) přemýšlení o
lidských charakterech. Každopádně, statut primášské dcerky není záviděníhodný,
ale myslím si, že jsme se svým zpíváním s Táňou obě obhájily. Dnes si nás zvou
k hostování i cizí cimbálovky - a klidně bez tatínka!
Radioservis právě vydává
profilovou desku vašeho tatínka. (Hrajte mně, husličky - Lubomír Málek v
písních Uherskobrodska a Kopanic - pozn. red.) Na desce zpíváte s tatínkem i
vy. Znamená to pro vás hodně?
Celá ta deska je pro mě mimořádná, ostatně iniciovala jsem její vznik. Taťka
odjakživa něco vymýšlel a organizoval, je nesmírně pracovitý, energický a
živelný. Myslím si, že Olšava se do televizních a nahrávacích studií dostávala
ve značné míře právě jeho zásluhou. Kromě toho připravoval pořady, medailonky a
oslavy svých spoluhráčů a přátel. Málokdy se ale stávalo,
že by se někdo zasadil o něj. Inu, osud silných individuí... A tak jsem se těšila,
že se postarám o "jeho" cédéčko, vložím mu je do ruky a on oněmí. To se
taky stalo.
A to vaše spoluzpívání?
O titulech, kde se sestrou zpíváme, jsme dlouho diskutovali s panem
Jaromírem Nečasem, dlouholetým redaktorem brněnského rozhlasu a skutečně váženým
spoludramaturgem zmíněného CD. Řekl tenkrát: Když to má být Lubošův profil,
musíte tam obě být. Patříte k tatovi!
Když slyšíte
zpívat sebe jako sedmiletou holku, co vy na to?
Říkám si, že jsem mohla líp
intonovat. Ale snad jsem to časem napravila. Jedna věc se mi v písničce "Kde žes
ty bývával" líbí. Taťka, který má jinak razantní a energický projev, je v
ní nezvykle opatrný. Cítím, jak moc se snaží to sedmileté dítě povzbudit, aby se
neleklo rozhlasových mikrofonů a velkého rozhlasového orchestru a aby tu písničku
dozpívalo do konce.
Dnes se
nelekáte ani rozhlasových mikrofonů, ani televizních kamer. Spousta lidí s vámi,
coby moderátorkou Dobrého rána České televize, vstává.
To zní příjemně... Práce v
televizi mi dává hodně: zkušenosti a zajímavá setkání. Jak s mým televizním
partnerem Alešem Cibulkou, který je nesmírně inspirativní, tak i s našimi hosty.
Jsou to sice setkání letmá a člověk si je kolikrát nemůže vychutnat, ale jsem za
ně vděčná.
V čem je Aleš Cibulka
inspirativní?
Je neuvěřitelně zábavný, vtipný, a hlavně pracovitý a profesionální. Přestože
ten pořad dělá už dlouho, nesklouzl do rutiny a na každé ráno se připravuje tak
svědomitě, jako by vysílal poprvé.
Taky napsal knihu (o Nataše Gollové), hrál ve filmu a
působí i v rozhlase. Co vy a nějaké to psaní, film, rozhlasová práce?
Taťkova deska, o které jsme mluvili, měla být vlastně původně knížka. Když jsem
psala diplomku (o cimbalistovi z Olšavy, panu Sušilovi), už tenkrát mě páni
profesoři přesvědčovali, že se mám věnovat otci. Jenže mně to přišlo
žinantní, říkala jsem si, že by to byla exhibice naší rodiny. Navíc jsem si
tenkrát tátovo muzikantství asi moc neuvědomovala. To přišlo až s
"pražským" odstupem. Ale přece jenom jsem začala
shromažďovat materiál, tatínkovo vyprávění a vzpomínky přátel. Tohle všechno by
mělo po zkompletování vyjít společně s písničkami, kterým dal svou interpretací
jedinečnou podobu. K tomu musím dodat, že taťka není žádný velký vypravěč,
takže jsem z něj spoustu věcí dost složitě páčila.
A k tomu filmu a rozhlasu?
Film mi není souzen. (úsměv) V dětství jsem úspěšně prošla
konkurzem na televizní seriál a než se začalo s natáčením, nevhodně jsem vyrostla.
Škoda... To, že jsem si nevyzkoušela rozhlasovou práci, mě opravdu mrzí. Velmi si
jí vážím, k mnohým rozhlasákům chovám hluboký obdiv. Ale - malá jiskřička
naděje se objevuje na ČRo 3 - Vltava, kde bych měla od června uvádět odpolední
koncerty "mých" rozhlasových symfoniků.
Vystudovala jste dvě vysoké
školy. Proč?
Chodila jsem v Brně na muzikologii. Studia to byla sice zajímavá, leč teoretická.
Nevyžadovali po nás hru na nástroj, zpěv, dokonce ani to, abychom navštěvovali
koncerty. Měli jsme být ponořeni do muzikovědných spisů a to mě zrovna
"nebralo". Tak jsem využila toho, že jsem byla přijata i na pedagogickou
fakultu. Tam se mi líbilo, mohla jsem - musela! - nadále hrát na housle a zpívat,
dokonce jsem měla hlasovou výchovu. Na tu ovšem programově zapomínám, školený hlas
folkloru nesluší.
Učila jste někdy?
Jenom na praxi, ale čím dál víc o učení přemýšlím, třeba i pod vlivem svého
přítele, který učí na konzervatoři. Bývá unavený, mnohdy však spokojený.
Možná k tomu časem dospěji i já. A nejraději bych učila, jak s chutí zpívat
lidové písničky. Dá-li se to naučit.
Ostatně vaše maminka je
učitelka.
Ano, v mateřské škole. Fascinuje mě, že si za celou dobu praxe nepřináší domů
profesní zlozvyky, ale jen samé hezké momenty z práce s dětmi - třeba vlídnost a
trpělivost.
Řekněte o
mamince něco víc!
Maminka je úžasný element naší
rodiny, laskavá duše. Táta, já a někdy i sestra jsme trochu prudší, a kdyby nebylo
maminky, asi by u nás vládla "Itálie". Jako je pro mě taťka vzorem v práci
a v hudebních aktivitách, maminka mě inspiruje svým šarmem a elegancí, s nimiž
zvládá rozmanité životní situace - včetně vztahové a partnerské diplomacie. Je to
úžasně schopná a přitom velmi skromná bytost v pozadí. A nemá ráda, když se jí
věnuje přílišná pozornost.
Kdybyste zůstala na Moravě,
mohla jste být v lecčems jedničkou. Co vás táhlo do Prahy?
Vlastně nic - jednalo se o hříčku životních náhod. Dostala jsem nabídku k práci
na ministerstvu zahraničních věcí. Tehdy jsem ji s vděkem přijala, ale
vystřízlivění se dostavilo záhy. Neměla jsem tam příležitost k uplatnění
jazyků ani zájmů souvisejících s kulturou. Další zaměstnání jsem už ovšem
hledala v Praze...
Jaké ty
další práce byly?
Prošla jsem týdeníkem Týden a
dokonce jsem jeden čas byla manažerkou marketingu v ekonomickém týdeníku Euro. To je
krásný příklad toho, jak germanistka a muzikoložka z cesty sešla.
Nechtěla jste se nikdy živit
aktivní muzikou (jako třeba vaše sestra)?
Byla jsem docela slušná houslistka a jeden čas mě nutili jít na konzervatoř.
Příliš. To mě dodnes trochu mrzí: kdyby tenkrát tak nenaléhali, možná bych housle
vystudovala. Ale teď jsem našla profesní uplatnění, které mě velmi těší a
vlastním muzicírováním si zpříjemňuji volné chvilky.
Příští rok vám bude
třicet. Berete to jako nějaký zlom?
Vůbec ne, tím se nezabývám. Spíš se pocitově řadím do nižších věkových
kategorií - jednak díky své mladší sestře, a pak - obklopuji se lidmi, kteří jsou
mladí, ať už fyzicky, nebo duševně. Vyhledávám usměvavé, energické, zapálené
bytosti. Pak člověk nemá čas přemýšlet nad lety. I když utíkají rychle.
TOMÁŠ PILÁT
Foto JARKA ŠNAJBERKOVÁ |