25
vychází 10. 6. 2002

Zpět na obsah         

Názory, komentáře


TELEVIZNÍ GLOSÁŘ

Dvě události

Mnohé, co by si zasloužilo pozornost, Česká televize opomíjí. Spíš než skutečná nevšímavost je na vině podobného dojmu stávající dramaturgická praxe odškrtnout a v nejbližších letech se znovu nepokoušet o jednou "splněná" témata. Čestnou výjimkou v systému jednorázových pokusů je dlouhodobá snaha zevrubně zmapovat fenomén českého rocku. Někdejší velkoryse koncipovaný mnohadílný dokumentární seriál Bigbít, který s odstupem času zjevně patří mezi nejpodařenější televizní projekty devadesátých let, postupně doplňují další příspěvky k tématu. Nejnověji se k nim přiřadil hudební dokument Úžasný rokenrol v Čechách aneb Jeď, Honzo, jeď!, který minulou sobotu večer odvysílal druhý program České televize. Osvobozen od povinnosti popisovat, dokládat a vysvětlovat rozehrál scenárista a režisér Igor Chaun x-tou, a přesto originální variaci na rokenrolové téma. Tentokrát viděné dnešníma očima a poměřované dnešní realitou i proměnami uplynulých let. Nápaditě, zaujatě, s pokorou i ironickým nadhledem. A především - zábavně.

První červnový víkend České televize přinesl ještě jednu událost hodnou zaznamenání. V rámci nedělních dramatických večerů uvedl první program premiéru televizního filmu Tuláci scenáristy Václava Duška a režiséra Víta Olmera. Pouštět se do podrobné analýzy tohoto nostalgického ohlédnutí do světa dětství v Karlíně padesátých let nemá příliš cenu. Už proto, že v letošním kontextu patří spíš k čestným remízám než uměleckým výhrám. Možná však je prvním krokem na cestě Olmerova návratu ze suterénu stupidní komerce (od Ještě větších blbců, než jsme doufali až po Policajty z předměstí), které se režisér nejpozoruhodnějších filmů let osmdesátých (např. Co je vám doktore?) v minulém desetiletí zcela zaprodal. A to by byla víc než dobrá zpráva. Nejen pro televizní diváky.

JAN SVAČINA