25 |
|
Názory, komentáře |
|
TELEVIZNÍ
GLOSÁŘ
Dvě události
Mnohé, co by si zasloužilo pozornost, Česká televize opomíjí. Spíš než skutečná nevšímavost je na vině podobného dojmu stávající dramaturgická praxe odškrtnout a v nejbližších letech se znovu nepokoušet o jednou "splněná" témata. Čestnou výjimkou v systému jednorázových pokusů je dlouhodobá snaha zevrubně zmapovat fenomén českého rocku. Někdejší velkoryse koncipovaný mnohadílný dokumentární seriál Bigbít, který s odstupem času zjevně patří mezi nejpodařenější televizní projekty devadesátých let, postupně doplňují další příspěvky k tématu. Nejnověji se k nim přiřadil hudební dokument Úžasný rokenrol v Čechách aneb Jeď, Honzo, jeď!, který minulou sobotu večer odvysílal druhý program České televize. Osvobozen od povinnosti popisovat, dokládat a vysvětlovat rozehrál scenárista a režisér Igor Chaun x-tou, a přesto originální variaci na rokenrolové téma. Tentokrát viděné dnešníma očima a poměřované dnešní realitou i proměnami uplynulých let. Nápaditě, zaujatě, s pokorou i ironickým nadhledem. A především - zábavně. První červnový víkend České televize přinesl ještě jednu událost hodnou zaznamenání. V rámci nedělních dramatických večerů uvedl první program premiéru televizního filmu Tuláci scenáristy Václava Duška a režiséra Víta Olmera. Pouštět se do podrobné analýzy tohoto nostalgického ohlédnutí do světa dětství v Karlíně padesátých let nemá příliš cenu. Už proto, že v letošním kontextu patří spíš k čestným remízám než uměleckým výhrám. Možná však je prvním krokem na cestě Olmerova návratu ze suterénu stupidní komerce (od Ještě větších blbců, než jsme doufali až po Policajty z předměstí), které se režisér nejpozoruhodnějších filmů let osmdesátých (např. Co je vám doktore?) v minulém desetiletí zcela zaprodal. A to by byla víc než dobrá zpráva. Nejen pro televizní diváky. JAN SVAČINA |