TV TIPY
Pondělí 17. 6. 2002
ČT 2 - 21.30 hodin
Podobenství
o ničivé síle moci
Obtížným
diváckým soustem je snímek Drahomíry Vihanové Pevnost. Ačkoli režisérka
zdůrazňovala, že chce v tomto filmu vyjádřit své znepokojivé pocity ze
současnosti, celé její vyprávění je budováno jako složité podobenství o ničivé
síle despotické moci, která je připravena člověka zničit už jen proto, že
existuje a svou existencí ji znepokojuje. Učitel Erwin (hraje ho vynikající maďarský
herec György Cserhalmi), dávno vyhozený ze zaměstnání, se živí jako měřič vody.
Již dávno rezignoval a útěchu hledá v alkoholu. Citově okoral, není schopen
opětovat lásku. Chce žít sám - a o to podezřeleji je vnímán. Pak stačí, aby
poznal tajemství, které poznat neměl, a je rozhodnuto o jeho osudu. Politická policie
se jej snaží získat jako udavače... Výtečnou hereckou kreaci velitele pevnosti v
tomto filmu předvedl Miroslav Donutil, jednu ze svých posledních rolí vytvořil Josef
Kemr.
(jš)
Úterý 18. 6. 2002 ČT 1 - 22.00 hodin
Osudové
okamžiky
Český
Těšín 1970
Řeka Olše patří k těm horským říčkám, které se
na první pohled tváří mírumilovně. Přijde-li však velká voda, změní se v
nemilosrdný živel. Tak tomu bylo i v létě roku 1970, kdy zkalené vody s sebou z
Beskyd přinášely stržené kmeny a větve stromů. Pod těšínským mostem Svobody na
československo-polské hranici se stromy vzpříčily a voda začala zaplavovat oba
břehy. Na místo přispěchali polští dobrovolní hasiči, aby kritickou situaci
řešili. Zápas s Olší si tehdy vyžádal pět jejich životů.
Středa 19. 6. 2002 ČT 1 - 20.50 hodin
Nejoblíbenější
člen královské rodiny
Krátce po úmrtí královny matky Alžběty
(1900-2002) realizovala BBC dokumentární film Královna matka. Pomocí bohatých
filmových archivních materiálů, fotografií, písemných dokumentů a dotáček míst,
kde "Queen Mum" pobývala, evokuje století jejího života. Inteligentní,
hudbymilovná a půvabná dívka ze skotské šlechtické rodiny se stala jednou z
nejpopulárnějších osobností Velké Británie 20. století. Byla jedinou ženou v
britské historii, které se poštěstilo stát se postupně snachou krále (Jiří V.),
královskou švagrovou (Eduard VIII.), manželkou korunované hlavy (Jiří VI.) a matkou
panovnice (Alžběta II.). V roce 1923 se provdala za syna krále Jiřího V. Alberta.
Skromný a poněkud plachý manžel a záhy i otec dvou dcer neměl politické ambice, ale
situace se dramaticky změnila v roce 1936, kdy se Albertův starší bratr a král Eduard
VIII. zřekl z osobních důvodů trůnu. Nového krále Jiřího VI. i královnu čekalo
jedno z nejdramatičtějších období britské historie. Za 2. světové války byla
Alžběta svému manželovi oporou a královský pár se vedle premiéra Churchilla stal
symbolem odhodlání ostrovní říše čelit nacistickému násilí za každou cenu. V
poválečné době prožívaly Britské ostrovy velké hospodářské potíže a
"říše, nad kterou slunce nezapadalo", se začala rozpadat.
V roce 1952 Jiří VI. nečekaně
zemřel a na trůn nastoupila Alžběta II. Královna matka byla své dceři spolehlivou
rádkyní a pomocnicí v nelehkých časech. Celých dalších padesát let byla
neuvěřitelně aktivní. Účastnila se veřejného života, věnovala se charitě a
také svým koníčkům, mezi kterými dominovali závodní koně. Ale hlavně působila
jako stmelující faktor královské rodiny. Vnoučata ji milovala, dcery respektovaly a
pro veřejnost byla nejoblíbenějším reprezentantem britské koruny.
Čtvrtek 20. 6. 2002 ČT 1 - 20.00 hodin
Jak se
krotívaly hubaté ženské
William
Shakespeare vzrušuje svou znalostí lidských povah i dnes, takže potěší
připomenutí jeho slavné komedie Zkrocení zlé ženy. Určitě pobaví každého
snad s výjimkou skalních feministek. Jenže v Shakespearových dobách, ať se nám to
líbí, nebo nelíbí, panovaly přece jen jiné mravy...
V proslulé filmové verzi (1966) se režisér Franco
Zeffirelli snažil potlačit divadelní půdorys příběhu, vnášel neustále ruch a
pohyb, dokonce až jakési karnevalové veselí (počínaje zřejmě masopustními
průvody v úvodu vyprávění a konče svatební hostinou v závěru). Dialogům,
zvláště těm mezi hřmotnou Kateřinou, která si věru nebere servítky, a jejím
neomaleným nápadníkem Petrucciem, vtiskl konverzační rozmarnost, z níž zmizelo
deklamativní podloží. Pozoruhodný je smysl pro dobové reálie, ať již jde o
středověkou architekturu italské Padovy, bohatství kostýmů či tendence oživit
téměř ve folklóoní podobě některé dávné zvyky a obyčeje. Do inscenačního
ztvárnění pronikají dokonce ozvuky commedie dell'arte, zejména v postavě Kateřinina
otce, posunutého do groteskní, bezmocně vztekavé figurky.
V hereckých výkonech
postřehneme snahu dopátrat se nevyslovených významů. Richard Burton představuje
svého peněz lačného neotesance a hrubiána Petruccia v zušlechtěné podobě jako
výřečného, snad i zábavného člověka nejprve takto potírajícího zlobu
vyhlédnuté ženy. Ale poznenáhlu si tento způsob jednání nasazuje jako vnější
masku, neboť se dokonce do Kateřiny s nesmělým výrazem ve tváři zamiluje. Neví,
jak vyjádřit své city, aby neztratil své usilovně budované renomé.
Naopak Elizabeth Taylorová coby
Kateřina se omezuje na mechanicky střídané změny tváře, na poulení očí, na
strojené jedovatosti, kterými častuje svého partnera. Zdařil se jí závěrečný
monolog, kdy do slov o podřízenosti žen a o svém prohlédnutí snad vkládá jistý
ironický odstup, jako by chtěla naznačit, že jen změnila zbraně: muži odkýve, co
chce slyšet, aby s ním bez hádek a křiku mohla obratně manipulovat.
Zbývá ještě zmínit
rozjařenou hudbu Nina Roty, vyznačující se silným podílem dechových nástrojů a
jednoduchými melodiemi (které si někdy notují i samy postavy). I její zásluhou má
příběh rozměr lidové veselice, jíž se někdy škodolibě, někdy radostně
účastní celá Padova.
JAN JAROŠ
Pátek 21. 6.
2002 PRIMA - 21.40 hodin
Velitel
čety
Poručík Jeff Knight se po absolvování
Vojenské akademie ve West Pointu okamžitě dostává do Vietnamu. Příslušníci čety,
které má velet, jsou už zkušení váleční harcovníci a jeho jako velitele berou s
rezervou - je pro ně pouze velitelem "podle příručky". Postupně se však
nažehlený poručík mění v ostříleného bojového veterána, s nímž se jeho muži
jen neradi loučí. Do té doby však musí Jeff projít krutou školou nelítostných
bojů proti mnohonásobné přesile Vietkongu uprostřed vietnamské džungle.
Režie Aaron Norris. Hrají
Michael Dudikoff, Robert F. Lynos, Rick Fitts, Brian Libby, Michael De Lorenzo, Tony
Pierce, Jesse Dabson a další.
Sobota 22. 6. 2002 PRIMA - 22.30 hodin
Gia
Po rozvodu rodičů se musela Gia Marie
Carangiová starat sama o sebe. Nejdříve nastoupila v otcově restauraci, využila však
první příležitosti a odešla s mladíkem T. J. do světa. Svou spontánností,
frivolností a sexappealem zaujala fotografa a brzy se jí podařilo proniknout do
zaběhnuté agentury. Zpočátku bydlela na předměstí, její kariéra však stoupala
strmě vzhůru a zanedlouho se Gia stala vyhledávanou prvotřídní modelkou. Při práci
se seznámila i se svou životní láskou, vizážistkou Lindou. Ta však měla přítele,
který - když odhalí jejich lesbický vztah - se s Lindou rozejde. S přibývající
slávou a penězi získává Gia i hvězdné manýry. Je krásná, originální, sexy,
úspěšná, bohatá, ale nešťastná. Postupně začíná propadat drogám. Jednoho dne
se zhroutí a v nemocnici jí diagnostikují syndrom získané ztráty imunity - AIDS.
Hrají Angelina
Jolieová, Elizabeth Mitchellová, Eric Michael Cole, Kylie Travisová, Louis Giambalvo,
Mercedes Ruehlová, Faye Dunawayová a další.
Neděle 23. 6. 2002 ČT 2 - 17.05 hodin
I
rodinné rozepře mohou pobavit
Mezi
americkými konverzačními komediemi 30. let vyniká Nahá pravda. V lehkovážné
poloze zachycuje průběh jednoho manželského rozvratu, který povstal z malicherných
příčin. Režisér Leo McCarey se spolehl na vtipné průpovídky pronášené oběma
znesvářenými protagonisty, na lehký tón ironizujícího špičkování. Lekce, kterou
kdysi udělil Shakespeare Zkrocením zlé ženy, zjevně inspirovala i zde.
S odstupem bezmála sedmdesáti
let lze jistě konstatovat naivitu i spekulativnost zápletek, chabě prokreslený vývoj
vedlejších vztahových linií, povrchní uchopení jednotlivých postav, ztrácejících
svou osobitost a soustředěných jen na pronášení pohotových replik. Je také nutno
přijmout dobová pravidla hry: ateliérovost, neumělé zadní projekce i sociálně
sterilní prostředí lidí bez jakýchkoli existenčních starostí, jejichž jedinou
zábavou jsou milostné trable. Film s nadsázkou glosuje mnohé až absurdní stereotypy
související s manželským rozvratem: kupříkladu největší spor se rozhoří o to,
komu bude svěřen do péče - pes. Velký podíl na zdárném výsledku mají i herecké
výkony, přizpůsobené zvolenému stylu. Znesváření Jerry (Cary Grant) i Lucy (Irene
Dunneová) si hledají nové partnery, ale žádný nově budovaný vztah nevydrží - i
zásluhou nenápadných zásahů, k nimž se navzájem uchylují. Po většinu
vyprávění je to Jerry, který svými suchými, zlomyslně podbarvenými vtípky
přivádí Lucy do rozpaků (viz třeba taneční scénu, kdy Jerry nechá divokou skladbu
zahrát ještě jednou), v závěru však bere osud manželství do svých rukou právě
Lucy. Zatímco Dunneová zůstává v intencích poněkud již vyšumělé salonní
komiky, Grantovi se daří obohacovat svou kreaci úsměvně podezíravými pohledy i
neškodně potměšilou radostí z potíží, do nichž svou ženu s úspěchem
manévruje.
Režisér zužitkoval osvědčené
divadelní postupy včetně nenadálých příchodů postav na scénu a jejich
případného schovávání. Duchaplné hříčky "mimo čas a prostor", k nimž
Nahá pravda patří, si ve své době zjednávaly pozornost publika a inspirovaly i
české filmaře - pod jejich přímým vlivem vznikl např. Kristián.
(jš) |