26 |
|
Televize |
|
TV TIPY
Altman tento mumraj nahlíží s jistou shovívavostí, ale každopádně s nadhledem, který vylučuje jakýkoli obdiv. Už jen průběžně akcentovaný motiv psího exkrementu, do něhož čas od času někdo z důležitých šlápne, naznačuje ironický odstup. Však i potměšilé jednání jednotlivých osob, sledujících hlavně vlastní prospěch, vyžívajících se ve flirtování a utápějících se ve zdvořilostních frázích, vypovídá o skutečné podobě tohoto prostředí, stejně jako postava televizní reportérky (Kim Basingerová), stále přihlouple rozhihňané a familiárně okupující každého známějšího člověka, aby jím okamžitě nasytila mediální sféru.
Dvouhodinové vyprávění obsahuje místa divácky lákavější i taková, která vykazují nedostatek nápaditosti (viz několik opakujících se výjevů se Stephenem Reou, jenž hraje módního fotografa, bavícího se poťouchlým focením žen, které se dožadují jeho přízně). Magnetem je ovšem obsazení plejády slavných osobností jak z USA, tak z Francie. Kromě již jmenovaných spatříme Julii Robertsovou, Jean-Pierra Cassela, Jeana Rocheforta, Anouk Aiméeovou. Dokonce se mihne Cher jako skutečná Cher. Film si ostatně pohrává s prolínáním fikce (avšak fikce velice uvěřitelné) s autentickými osobnostmi světa módy. JAN JAROŠ
To je Waldemar Pro někoho to možná bude znít neuvěřitelně: Waldemar Matuška slaví sedmdesátku. Oblíbený zpěvák a herec nazpíval od konce 50. let spoustu skvělých písní, natočil i několik filmů a hromadu práce udělal i pro televizi. Česká televize mu to teď alespoň částečně vrací - uvádí dokument Marka Liberta a Filipa Menzela To je Waldemar! Zajímavostí je, že záběry a momentkami z amerického domova rodiny se na snímku podílel i Matuškův syn Waldemar junior. Vedle Ameriky se prostřednictvím filmové kamery podíváme i na různá, pro Matušku významná místa; například do Poděbrad, kde se učil sklářem, či na Karlštejn, kde se natáčel filmový muzikál Noc na Karlštejně. Mimochodem zde manželé Matuškovi slavili vloni stříbrnou svatbu.
Výjimkou byl seriál Píseň pro Rudolfa III. Pánové Dietl, Bašta a Vostřel prý na jednotlivých dílech pracovali vždy poměrně dlouho. "Když dopsali jednu část, natočila se, a pak šli psát další," vysvětluje Waldemar Matuška, který v seriálu mimo jiné zpíval pod oknem Stelle Zázvorkové. Matuškova umělecká cesta byla závratná: u nás byl hvězdou první velikosti, zpíval v pařížské Olympii, londýnské Albert Hall i nashvillské Grand Ole Opry. Sedmdesátku však přijel oslavit do Česka, a to albem písní z televizních cyklů Co neodnesl čas a Dobrý večer s Waldemarem a dvěma koncerty v pražské Lucerně. (tp)
The Plastic People of the Universe Umělecký dokument se ohlíží za více než třiceti lety trvání kapely, ale spíše než její historie je hlavním tématem filmu konflikt svobodně tvořivého ducha s totalitním režimem. Ačkoliv se Plastic People sami nikdy nedefinovali jako protestní nebo politické seskupení, byli v 70. a 80. letech jedním ze symbolů odporu proti komunistické státní moci v Československu. Uvěznění "Plastiků" pobouřilo světovou kulturní veřejnost a přispělo v Čechách ke vzniku Charty 77. Kolem kapely se pak začala formovat tzv. třetí kultura, na niž neměl režim žádný vliv.
Jak se kdysi hledávala láska Emma, další snímek podle Jane Austenové (známější je možná Rozum a cit), se opět odehrává v prostředí drobné anglické aristokracie na počátku předminulého století. Ženské hrdinky, prahnoucí po sebeuplatnění ve smyslu možnosti rozhodování o vlastním soukromém osudu, procházejí často trpkým prohlédnutím, než dospějí k vysněnému štěstí. Hmotně zabezpečeny tráví svůj život v mělkých radovánkách, večírcích, výletech do přírody, v procházkách pěstěnými parky - a věnují se řešení milostných problémů.
Film zachovává dějové zakotvení předlohy, avšak zpracování je statické, poplatné pravidlům dávných melodramat. Postavy spolu mluví tak, že jedna mluví a ostatní mlčky postávají, nejsou vůbec rozehrány další významové plány, jak je tomu třeba ve filmech Roberta Altmana. Nudící se společenství často jen zdvořilostně spolu rozprávějících lidí je bohužel zpodobněné tak, že nuda dotírá i na diváka. Přiblížení doby se většinou odehrává skrze vizuální stránku (osvětlení interiérů svícemi, prosluněné parky atd.), která si uchovává mírně muzeální rozměr. Jen občas zableskne odstup, ať již je to jemně ironizující kresba některých postav (hlavně těch, které jako by pobraly méně rozumu, ale i těch nadutých), či celkově upjatých mravů, znemožňujících otevřené vyznání citů. Na rozdíl od románů sester Bronteových (Větrná hůrka, Jana Eyrová), kde hřmějí osudové vášně, ba teče krev, u Jane Austenové jako by poletovaly prchavé milostné vzněty. A to vše režisér Douglas McGrath plně postihuje. (jš)
Lovec
Režie Buzz Kulik. Hrají Steve McQueen, Eli Wallach, Kathryn Harroldová, Levar Burton, Ben Johnson, Tracey Walter, Richard Venture a další.
Útěk z normálu Po dětství, které strávila neustálým stěhováním a cestováním z místa na místo, se Marianne Johnson touží usadit, přesto však nedokáže zůstat na jednom místě ani teď, když už je vdaná. Opustí městečko Normal ve Wyomingu a vydá se do Portlandu v Oregonu, kde se usadila její sestra s manželem a dvěma dětmi. Cestou se Marianne setká s číšnicí Darly Petersovou, která právě zjistila, že její bývalý manžel zemřel a odkázal jí dům a malou parcelu na Aljašce. A když vznětlivá Marianne v Portlandu zjistí, že v domě své usedlé sestry není příliš vítaná, rozhodne se odjet s Darly. Režie Edward Zwick. Hrají Christine Lahti, Meg Tilly, Lenny von Dohlen, Maury Chaykin, Eve Gordon, James Eckhouse a další. |