V loňském roce
jste se asi definitivně prosadila v České republice. Napomohl k tomu i duet s Petrem
Hapkou Bude mi lehká zem, který se stal největším hitem z posledního alba
autorského tandemu Hapka?Horáček. Čekala jste, že vaše první česky nazpívaná
skladba bude mít takový úspěch?
Já nad tou písničkou tak neuvažovala, brala jsem natáčení s Hapkou a Horáčkem
jako novou zajímavou zkušenost. Jednoho dne mi zavolali, že byli na mém koncertě v
pražském Paláci Akropolis a že by chtěli, abych s nimi spolupracovala. Poslali text,
který se mi velmi líbil, protože byl v češtině - chtěla jsem si v tomto jazyce
zkusit zazpívat. Myslím si, že na některých místech té písně je slovenština sice
cítit, ale mně ani tak nešlo o to, abych najednou byla za českou zpěvačku. Spíš
jsem chtěla udělat něco krásného.
Setkala se zmíněná píseň
ve slovenských rádiích s takovou vstřícností jako v českých?
Mnoho lidí nejdřív nevědělo, kdo vůbec Petr Hapka je, považovali ho za nějakou
záhadnou, bizarní bytost. Jedno rádio tu písničku naprosto odmítlo hrát, že prý
na takovou šansonovou polohu nejsou posluchači zvyklí. Ale to byla asi jediná
negativní reakce. Já osobně si myslím, že většinu lidí ta písnička potěšila,
dala nám všem znovu na vědomí, že čeština a slovenština jsou dva velice
příbuzné jazyky, že si - obrazně řečeno - stále rozumíme.
S Petrem Hapkou, ale i s Hanou
Hegerovou nebo Jarkem Nohavicou jste se před nedávnem sešla také na velkém koncertě
osobností Rýmování o životě. Jaká to byla zkušenost?
Idea byla fajn, setkala jsem se s lidmi, kterých jsem si vážila a vážím. Z hlediska
realizace to už tak příjemné nebylo, úplně nejlíp bych se cítila, kdybych tam
měla svou kapelu. Za daných okolností bylo pro mě největším zážitkem sdílení
společné šatny s Ivou Bittovou. Byly jsme celý den spolu, sledovala jsem, jak vytahuje
housličky, jak se rozezpívává. To byl pro mě vrchol večera.
Právě vám vyšlo nové album
Pelikán, které nezní zrovna jako deska sólistky, spíš jako album zručné kapely s
výraznou zpěvačkou. Byl to záměr?
Vyplynulo to tak nějak přirozeně, je to prostě deska skupiny Jana Kirschner & Band
- pod tímto názvem vystupujeme na koncertech. Vždycky jsem se snažila, aby se kluci v
kapele necítili jen jako můj doprovod. Souvisí to i s tím, jak pracujeme. Já donesu
písničku, začneme ji hrát a rovnou aranžujeme. Skoro vždycky se stane, že někdo z
kapely písničku něčím ozvláštní. To jsou kouzelné okamžiky. Na nové desce je
například píseň Sentimental Love Song. Už jsme ji měli pohromadě, ale
pořád se nám chtělo ji ještě vylepšit. Někdo přišel s nápadem na vyhrávku na
akordeon. Tak jsme sehnali člověka, který hru na akordeon ovládal, a celý charakter
té písničky se rázem změnil k lepšímu. Někdy i společně skládáme. Třeba
písnička Aký príde den vznikla na první zkoušce s naším novým bubeníkem.
Ta zkouška byla strašně inspirativní, vzniklo na ní asi pět písniček.
Když si přečtu složení
vaší skupiny, přijde mi, že se v kapelách slovenských zpěváků a zpěvaček stále
střídají ti samí muzikanti.
To je pravda, třeba náš baskytarista Martin Gašpar hraje ve čtyřech kapelách, ale
nenašel se nikdo, kdo by mu vyfoukl místo. Jako kdyby slovenští muzikanti ani hrát
nechtěli, i když výjimky se najdou. Znám kluka, kterému se říká malý Buntaj. Tak
se zamiloval do slovenského bubeníka Marcela Buntaje, že ho jeho otec už jako malého
kluka vozil po všech koncertech, na kterých Buntaj hrál. A dnes už je ten "malý
Buntaj" renomovaným bubeníkem. Dělal desku s Jánem Lehotským, s Richardem
Müllerem hrál v Lucerně. Jak je vidět, když se chce, tak to jde. Ale ono se asi
mnohdy nechce.
O tom, jaké to je, když
muzikanti z kapely hrají ve více formacích, jsem nedávno mluvil s Petrem Lipou. Ten
má pro případ termínových kolizí raději hned tři kapely - jednu dá dohromady
vždycky. Jak takové situace řešíte vy?
Než můj manažer kývne na nějaký termín, musí zavolat všem lidem v kapele.
Vždycky sice může někdo říct, že zrovna v ten den hraje s někým jiným, ale
naštěstí je pro všechny tou první skupinou Jana Kirschner & Band. Když už se
stane, že má někdo jiný a důležitější kšeft, uděláme jen takovou komorní
klubovou sestavu. To se stalo například loni v létě, kdy jsme dostali obrovskou
příležitost zahrát si na festivalu na hradě Okoři. Část kapely měla na tentýž
den domluvený koncert v Českém Krumlově, zrovna s Petrem Lipou. Tak jsme to před
těmi tisícovkami lidí na Okoři zkusili jen v triu, se španělkou a perkusemi. Nakonec
z toho byl obrovský úspěch. Přišel za mnou dokonce Jarek Nohavica, že prý to byla
odvaha, ale že jsme to zvládli.
O vašem novém albu se
hovořilo už před rokem. Také rozestup mezi předešlou a novou deskou je poměrně
velký. Proč to zpoždění?
Desku jsme dělali sedmnáct měsíců, což je opravdu dost dlouhá doba. Bylo to i
kvůli mně, snažila jsem se do textů dostat co nejvíc ze sebe. Mám takové sešity,
kam si píšu své postřehy a myšlenky, a chtěla jsem, aby se na desku z těch sešitů
dostalo co nejvíc. Jiným důvodem byl nový bubeník Robo Rist. Když k nám nastoupil,
kapela se začala trošku hledat a ve chvíli, kdy už se pomalu nacházela, šel Robko se
svým synkem bruslit na jezero a zlomil si ruku. Čekali jsme na něj další tři
měsíce.
Vaše nové album zní dost
komorně, jemně. Vypovídá to nějak o vašem současném vnitřním ustrojení?
Je pravda, že jsem v posledních přibližně třech letech psala pomalejší,
klidnější písničky. Nová deska tedy plyne v tomto duchu, ovšem jen proto, že
obsahuje skladby vesměs staršího data. Poslechněte si poslední píseň, kterou jsem
na desku udělala, duet s Robertem Kodymem. To je už trošku jiná nálada, ne? Tahle
písnička signalizuje, že se v kapele zase chceme spíš bavit. Ale já vlastně ani
nepřemýšlím, jestli je písnička pomalá nebo rychlá. V současné době jsou pro
mě ohromně důležité bicí - na nové desce mají takový tep, že všechny ty
písničky jako kdyby tancovaly. Pelikán je vlastně taneční deska.
Mluvila jste o duetu s Robertem
Kodymem. Jaká je historie té skladby?
Původně jsem ji psala jako duet v angličtině. Doma jsem si zpívala ženský i
mužský part a přemýšlela, kdo by toho chlapa nazpíval. Chtěla jsem našeho
perkusistu Ajdžiho, ten má neuvěřitelný hlas. Ale neměl odvahu. Pak jsem si myslela
na Toma Jonese, můj manažer Jožko Šebo zase na Robbieho Williamse. (smích) Nakonec
jsme začali uvažovat reálně a já si vzpomněla na společné turné s Lucií a na
Roberta, který má takový krásně sytý hlas. Tak jsem tu písničku přepsala do
slovenštiny a do češtiny a vyrazila do Prahy, abych ji Robertovi nabídla.
Psát v češtině vám
problém nedělalo?
Vůbec ne, šlo to snadno. Ani Robert na textu nic neměnil. Chtěla jsem, aby mi řekl,
kdyby se mu něco nezdálo. Ta písnička na desce nemusela být za každou cenu, šlo mi
jen o to udělat si dobře, zazpívat si pro radost něco, co by od Roberta a asi ani ode
mě nikdo nečekal.
Podobně jako vaše minulá
deska V cudzom meste obsahuje Pelikán anglicky i slovensky nazpívané skladby. Jak
píšete písničky - máte už předem dané, zda bude text slovensky nebo anglicky?
Ve chvíli, kdy začnu skládat, už vím, v jakém jazyce píseň bude. Když se rozhodnu
pro angličtinu, je to snazší. Se slovenštinou jsem donedávna neuměla pracovat.
Napsala jsem třeba slovenský text, ale do písničky už jsem ho vtěsnat nedokázala.
Tak jsem ty texty dávala jiným muzikantům, na albu V cudzom meste je několik písní,
které takhle vznikly. Na novém už jen dvě. Myslím, že jsem se naučila pracovat se
slovenštinou stejně přirozeně jako s angličtinou. Rychleji a jasněji se vyjadřuju,
vezmu kytaru a jsem okamžitě schopná zpívat hotový text. Hodně mi pomohl kytarista
Andrej Šeban. Vzpomínám si, jak mi radil, abych nad muzikou tolik nepřemýšlela,
abych se snažila zpívat text tak, jako bych ho někomu vyprávěla. Říkal taky, že
při skládání písničky je správná zpravidla hned ta první verze, která člověka
napadne.
Zakládáte si na tom, že
zpíváte výhradně vlastní texty. Máte v tomto ohledu na Slovensku nějaké vzory?
Měla jsem období, kdy se mi velmi líbil Richard Müller. Jeho staré desky jsem
zbožňovala, taky jeho spolupráce s Jaroslavem Filipem měla svou poetiku. Pak to byl
Ivan Tásler, který do slovenského písňového textu vnesl takovou tu podivnou
hatmatilku, ty refrény typu "hajlajlaj lakalajlajlaj jé", které ale jeho
písničkám poskytly zase trochu víc svobody. No a jsou tu i skvělé texty, které
Lipovi píše Milan Lasica. Mou absolutní srdeční záležitostí je ale Dežo Ursiny,
ten se slovy pracoval neuvěřitelným způsobem, jeho frázování bylo kouzelné. Miluju
jeho televizní muzikál Neberte nám princeznu, to je podle mě to nejlepší, co se kdy
na Slovensku v populární hudbě udělalo.
Z vašich nových písniček je
cítit také jistý bluesový a soulový podtext - kde se vzal?
Když jsem byla mladší, poslouchala jsem spoustu soulové muziky. Nikdy jsem se proto
necítila jako rocková zpěvačka, měla jsem blíž právě k soulu a k blues. Velmi mě
ovlivnili i lidé, kteří se mnou hrají - Robko Rist a Martin Wittgruber dřív hráli v
kapele Made II Made, pohybující se na pomezí soulu a funku, Martin Gašpar a Michal
Žáček mají zase bohaté zkušenosti s jazzem. Nemluvě o Andreji Šebanovi, to je
bluesman. Takže je pochopitelné, že v mých nových písničkách jsou všechny tyhle
prvky cítit. Ale rozhodně neříkám, že teď budu jazzová zpěvačka. Stále mě
lákají takové ty obyčejné kytarové písničky.
Nikdy jste se netajila tím,
že český hudební šoubyznys je oproti Slovensku mírně řečeno zakonzervovaný.
Myslíte si to stále?
Těžko hodnotit, česká rádia nějak soustavněji neposlouchám. Ale když si přece
nějakou českou stanici vyladím, často se divím, co všechno se tady hraje. A nemám
na mysli jen český pop, ale i světové interprety: takového DJ Boba nebo třeba Celine
Dion by u nás nikdo nepustil. Ve slovenských rádiích panuje větší svoboda, lidi
jsou tam schopni i ochotni hrát třeba naprosto neznámou skupinu ve stejné intenzitě
jako zpěváky a kapely, za kterými jsou velké firmy. V Česku to tak podle mě
nefunguje, interpreti, kteří jsou slyšet v českých rádiích, tvoří velmi přísně
střeženou, vzájemně provázanou komunitu. Domnívám se, že mezi lidmi, kteří
jisté hvězdy produkují, a těmi, kteří rozhodují, co se bude v rádiích hrát, jsou
velmi úzké vazby.
Jsou přesto v Česku
zpěváci, zpěvačky nebo kapely, jejichž tvorba vás oslovuje?
Vždycky se někdo najde. Asi před pěti lety jsem byla naprosto hotová z Moniky
Načevy, dnes jsou to Monkey Business, Dan Bárta, Tata Bojs nebo třeba zpěvačka Yvonne
Sanchez, což sice není Češka, ale žije tady. A dneska večer jdu do Lucerny na Buty,
ti mě taky hodně baví.
Ti všichni jsou na Slovensku
ke slyšení?
Hodně se hrají Monkey Business, Kryštof a taky ten mladý zpěvák, no jak se
jmenuje... David Kraus! Každopádně se u nás nepouští takový ten strašlivý český
střední proud, ten na Slovensku skončil už někdy před pěti lety.
Když jsme spolu hovořili
naposledy, tedy zhruba před dvěma lety, říkala jste, že vám doma na Slovensku
trošku schází konkurence. Platí to stále?
Na Slovensku stále není moc zpěvaček, ale abych pravdu řekla, já už se dneska
slovenskou scénou stejně moc nezabývám. Zajímá mě moje kapela, hudba, kterou
děláme. A když se rozhlížíme, jak to dělají jiní, spíš nás zajímá, co se
děje v zahraničí. Chce se nám hrát někde venku na festivalech, rozšiřovat
působiště kapely. Teď nemyslím jen na Česko, ale na jakoukoli evropskou zemi.
Chystáme se teď na festival v Grazu, kde budeme na jednom pódiu se Simple Minds,
Zuccherem a dalšími známými lidmi. Chtěli bychom hrát i po klubech v Evropě, zbavit
se toho pocitu, že jsou nám vymezena jen slovenská a česká města. Zkrátka prosadit
se v zahraničí.
To zní směle.
Sama jsme se přesvědčila, že nejde o nerealizovatelné přání. Když jsme hráli v
Hannoveru na EXPO, začínali jsme před tisícovkou rozpačitých diváků. Na konci
koncertu už byly před námi tři tisíce nadšených lidí. A já se cítila jako doma.
MILAN ŠEFL
Foto ONDŘEJ PÝCHA