28 |
|
Televize |
|
TV TIPY
Pondělí 8. 7. 2002 ČT 1 - 22.10 hodin Ženy o ženách Ženský hlas (první rozhlasový pořad v České televizi aneb Na vlně feminismu) - tak zní celý název nového cyklu, jehož protagonistkou je moderátorka, herečka, zpěvačka a autorka písní Ester Kočičková. V tomto případě si před televizní kamerou "hraje" na rozhlasovou moderátorku. Do svých pořadů, ve kterých jsou nadhazovány takzvané ženské otázky, si zve vždy po dvou hostech - ženu a muže (příklady: Olga Sommerová a Václav Fořtík - hned v první části, Sára Saudková a Petr Holub, Michaela Marksová a Alexander Tomský, Dagmar Pecková a Jiří Šimek). Dodržuje tak pravidlo pohlavní vyváženosti; všude jinde, podle ní, mluví daleko více muži, a to i o ženských záležitostech.Každý z dílů je "jako" rozhlasový pořad se vším, co k tomu patří: s nezbytnými pokyny moderátorky před vysíláním, s červeným světlem, při kterém vše, co řeknete, může být použito proti vám, i s pauzami, ve kterých hraje písnička a diskutující si mohou povídat zcela volně, protože jejich hlas se éterem neline. Díky televizi je ale slyšet a vidět všechno. Skvělý nápad, skvěle realizovaný. Ženský tým (vedle Ester Kočičkové se na tvorbě pořadu podílejí režisérka Kamila Vondrová, scenáristka Eva Hauserová a dramaturgyně Irena Obermannová) dokázal, že i emancipované ženy si dokážou dělat legraci samy ze sebe. Vzniklo tak třináct dvacetiminutovek, které slibují i s vážnými tématy dobrou zábavu. A to přes tvrzení Ester Kočičkové, že Ženský hlas není zábavným pořadem. Není; o to víc si je ale jeho nadhledu a humoru nutno vážit. Ostatně na otázku, jestli by cyklus mohl přispět k přátelství rozhlasu a televize, Ester odpovídá: "Snad by mohl přispět k tomu, aby se obě média, tedy Český rozhlas i Česká televize, nebrala tak vážně!" (tp) Úterý 9. 7. 2002 NOVA - 22.30 hodin Co Bůh spojí Když se módní návrhářka Lauren Hubbs a její manžel Michael vydali se svými nejlepšími přáteli Chance a Robertou Williamsovými do zábavního parku, vypadalo to, že si užijí den plný zábavy, jenže pak se čtveřice přátel rozhodla vyzkoušet atrakci, kterou u nás známe jako ruské kolo. O chvíli později se těhotná Roberta stane obětí tragické nehody. Michael a Lauren chtějí žalem zdrcenému příteli pomoci, a proto jej vezmou k sobě, do jejich luxusního domu, v naději, že jejich blízkost mu pomůže překonat těžké chvíle. Zanedlouho se však ukáže, že to nebyl dobrý nápad. Nejde jen o to, že Lauren byla Chanceho milenkou a nedávno si nechala vzít interrupcí dítě, u kterého si nebyla jistá, jestli bylo Michaelovo, nebo Chanceho, ale hlavně o to, že zármutkem sklíčený a žárlivý Chance začne přátele obviňovat z manželčiny smrti, pronásledovat Lauren a dělat všechno, co je v jeho moci, aby rozbil její manželství. Režie Tim Reid. Hrají Blair Underwood, Debbi Morgan, Michael Beach, Marva Hicks, Ira Hawkins, Alene Dawson a další. Středa 10. 7. 2002 PRIMA - 8.25 hodin Své dcery se nevzdám Alice a Joey mají dceru Emily a žijí vcelku normální život. Jednoho dne však Alice náhle a nečekaně umírá a Joey zůstane s dcerkou sám. Brzy zjistí, že nedokáže zvládnout svoji práci a starost o dceru sám. Má i finanční potíže a Emily se navíc se ztrátou matky nemůže vyrovnat a začíná mít problémy ve škole. K dovršení všeho přijde Joey o místo. Toho využijí Alicini rodiče, zejména babička, která Joeyho přemlouvá, aby jim Emily svěřil na vychování. Režie Kevin Hooks. Hrají Rick Schroder, Lawrence Pressman, Khandi Alexanderová, Megan Gallivanová, Keith Amos, Ashley Malingerová, Linda Grayová a další. Čtvrtek 11. 7. 2002 ČT 2 - 21.40 hodin Dokud nás smrt nerozdělí Režisér Bille August si ve filmu Píseň pro Martina vybral poněkud exkluzivní, mírně melodramaticky zbarvené téma pozdní, ale o to vroucnější lásky dvou stárnoucích lidí, hudebního skladatele Martina a houslistky Barbary (Sven Wollter a Viveka Seldahlová), jejichž vztah sice naruší, ale nezničí osudová nemoc - Alzheimerova choroba. Postupný rozpad osobnosti, počínaje občasnými výpadky paměti přes ztrátu civilizačních návyků (zvlášť patrné je to při stravování či močení, při návštěvě opery) a konče těžkou demencí završenou neodvratným skonem, je zde popsán téměř s laboratorní přesností. Film převyšuje pouhou osvětu o nemoci, proti níž neexistuje účinný lék, přerůstá v oslavu hlubokého citu, nemocí jakoby ještě upevněného. Semknout se nakonec dokáží i zprvu nedůvěřivé již dospělé děti, které měly zpočátku svým rodičům za zlé, že navázali takový vztah. Vyprávění se obejde bez srdcervoucích scén, nepochybnou předností je výrazová tlumenost a jakási elegičnost podání, jak nejlépe prosvítá z příležitostných rodinných oslav, kdy se rozprostře stůl pod širým nebem. Až dojemný je akcent na Barbařinu snahu udržet v duševně chátrajícím muži alespoň smysl pro ritualizované úkony - mám na mysli jak dvojí návštěvu přímořského letoviska, kde nejprve stráví šťastni líbánky a poté tam marně hledají narušenou rovnováhu, tak hrdinčin pokus přimět muže k běžně prováděným činnostem, zejména komponování. Oba představitelé získali za své výkony herecké ocenění na loňském karlovarském festivalu. I když podali působivé kreace, nedomnívám se, že by se jednalo o něco mimořáného. Popis příznaků choroby je jistě přesný, ale poněkud mechanický; postižený muž se stále zřetelněji stává jen z vnějšku pozorovaným objektem, jakýmsi aktivity zbaveným katalyzátorem svého okolí; to spíše Viveka Seldahlová modeluje Barbařiny reakce, jakkoli poznamenané únavou i bezbřehým odhodláním, s patrnějším smyslem pro plasticitu emocí, postihuje různá psychická rozpoložení, kterými prochází, než dospěje k vyrovnání a smíření s osudem. Píseň pro Martina se pokouší i zvolené výlučné prostředí špičkových umělců nahlížet z úhlu každodennosti, všednosti. Odpovídá tomu i převaha pastelových barev, symbolizujících poklid, zvolněný, jakoby obřadný rytmus, vzdávající se jakýchkoli klipových vzryvů, pozvolné jízdy kamerou či zkoumavá zastavení na lidské tváři. Film se ponejvíce soustředí na ústřední dvojici, zatímco postavy ostatní, zvláště pak v příbuzenském svazku, zůstávají načrtnuty jen nahrubo, byť jsou jim přisouzeny často bouřlivě se projevující problémy. I když je potlačen prvoplánový sentiment, dojetí nad "nezaslouženým" osudem přetrvává a dále se stupňuje. JAN JAROŠ Pátek 12. 7. 2002 NOVA - 21.35 hodin Černá smrt Dospívající dívka Sarah letí letadlem na návštěvu k rodičům do New Yorku. Cestou se jí udělá nevolno, ale ona, v domnění, že se jedná o obyčejné nachlazení, nevěnuje svému stavu pozornost. Krátce nato se však přímo uprostřed křižovatky zhroutí a nedlouho po převozu do nemocnice zemře. Zděšený patolog při pitvě zjistí, že dívka byla ve skutečnosti nakažena plicním morem. Doktorka Nora Hart, která má v nemocnici na starost epidemie a vysoce nakažlivé choroby, má před sebou nesnadný úkol. Dřív než se zpráva dostane na veřejnost a způsobí paniku, musí zjistit totožnost mrtvé dívky a najít všechny, se kterými dívka přišla do kontaktu a mohla je nakazit. Režie Sheldon Larry. Hrají Kate Jackson, Howard Hesseman, Jeffrey Nordling, Chip Zien, Jerry Orbach a další. Sobota 13. 7. 2002 ČT 1 - 14.45 hodin Prach a krev (1/2) Rytíř Arnaud d´Aubrac žije šťastně se svou krásnou ženou a synem Rogerem na svém hradě. Malý Roger se málem utopí při chytání ryb. A tehdy Arnaud zaslíbí svou duši Bohu výměnou za život svého syna. Netuší, jak brzy bude moci svůj slib naplnit. Král Francie Philippe-Auguste svolává křižáckou výpravu do Svaté země a královský posel navštíví i jeho hrad. Už na cestě potkává rytíř d´Aubrac nejen další svaté bojovníky, ale také krásnou Fiorellu, která doprovází svého manžela Simona a Ludwiga, výbojného rytíře, který se stane jeho přítelem na život a na smrt. Píše se rok 1185 a Arnaud, který netouží po prolévání krve ani po pokladech neznabohů, ví jen, že musí dodržet svůj slib daný králi a Bohu. Netuší, jak často se bude v duchu loučit se vším, co je mu drahé. V hlavních rolích uvidíme Jean-Pierra Cassela, Davida Warnera, Fernanda Reye, Jean-Yvese Berteloota a Valerii Cavalliovou. Neděle 14. 7. 2002 ČT 1 - 20.00 hodin Polední žár Bývalý spisovatel detektivních románů Bill Harding se podruhé oženil s dcerou newyorského milionáře. Po letech se setkává s první ženou Angelikou, která žije s kontroverzním spisovatelem Lumbem, k němuž ji pojí vztah plný hádek a nesvárů. Lumb nečekaně nabídne Hardingovi k posouzení svůj nový román a seznamuje se s milionářovou druhou dcerou. Protože hledá bohatou nevěstu, frivolní dívka jeho představě vyhovuje. Jednou večer zavolá Angelika Billa a prosí ho o pomoc... Literární předlohu pro televizní adaptaci Jiřího Hubače se stal román "Mé dvě ženy" amerického klasika detektivního žánru Patricka Quentina, autora mnoha i u nás úspěšných knih. |