Úterý 9. 7. 2002 Český rozhlas 2 - PRAHA - 0.04
hodin
Od Prahy pískovcové po granitovou
Více než
tisíc let se v Praze užívá kámen na stavby. Nejprve to byl jen neupravený stavební
nebo dlažební kámen, později významný materiál architektonických a sochařských
děl. V prázdninovém Meteoru nahlížíme do knihy Neživá příroda Prahy, která
vyšla v nakladatelství Academia. Z románského období se v Praze dochovaly rotundy sv.
Kříže, sv. Longina, sv. Martina, bazilika sv. Jiří a části některých kostelů a
kaplí. Románské kamenné domy z opuky byly prokázány v jádře staroměstského
osídlení, zbytky mnohých z nich se dochovaly ve sklepních prostorách domů dodnes.
Praha druhé poloviny 12. století byla údajně nejvýstavnějším kamenným městem
tehdejší střední Evropy. V období gotiky v architektuře Prahy výrazně převládá
pískovec, opuka se používá už jen jako běžné zdivo. Čistou gotickou kamenickou
práci najdeme v klášteře sv. Anežky, kde téměř všechny kamenné prvky jsou opět
pískovcové. I další gotické pražské kostely jsou převážně pískovcové -
Týnský chrám, klášter Emauzy... Z pískovce byl zčásti postaven nejprve Juditin,
později Karlův most a další světské stavby, jako například původně gotický dům
U Kamenného zvonu na Staroměstském náměstí s některými přilehlými domy. Bohužel
trvanlivost většiny pískovců ze středočeské oblasti není velká, a tak Praha své
pískovcové pomátky musí pečlivě konzervovat a opravovat. Použití mramorů
vyvrcholilo v baroku. Důležitou roli hrála barva mramorů, na rozdíl od jemných barev
předchozích období jsou nejoblíbenější mramory načervenalých, hnědavých,
růžových, ale i šedých, případně šedočerných a nazelenalých odstínů v mnoha
barevných kombinacích. Mramorů pro všechny nové, především církevní, ale i
světské stavby však nebylo v Čechách dostatek. Hutě, v nichž se mramory
opracovávaly, nemohly stačit ohromné poptávce, a tak se přírodní kameny doplňovaly
imitací ze štuky.
(bi) |