Středa 10. 7. 2002 Český rozhlas 3 - VLTAVA - 20.00
hodin
Návraty
moderny
Tento nadpis
může na leckoho působit nesmyslně či jemněji řečeno nepochopitelně. Cožpak naše
doba není moderní? Cožpak moderna není označení pro tvorbu naší současnosti?
Odpověď není zcela jednoznačná: je a není! Slovíčko moderna se v oblasti hudební
historie totiž vžilo jako označení pro hudbu, která vznikla po známé době velkého
třesku, za který je považován přelom 19. a 20. století. Život a s ním i historie
včetně hudební se řítí dále, a jak je zřejmé, kvůli zahleděnosti do
bezprostřední současnosti se stávají některá označení velmi zavádějícími a
bude je nutno asi pro budoucí období náležitě upřesnit či dokonce změnit. Dnes ale
ještě musíme zůstat u termínu původního, tedy u "moderny"' - tvorby
vznikající po roce 1900, zahrnující zvláště zajímavé počiny první poloviny
dvacátého století. I v české hudební historii rozlišujeme několik generací
české moderny. V té první jsou například Dvořákovi žáci - například Suk a
Novák, v druhé pak třeba Otakar Zich, Rudolf Karel nebo Emil Axman. Bohuslava Martinů
či Aloise Hábu bychom našli ve skupině skladatelů třetí generace české moderny.
Právě v těchto teritoriích se bude tentokráte rozhlížet ve svém pravidelném
Koncertě v rámci středeční hudební Akademie Ilja Hurník. Vybral do ní díla, jež
neslyšíme právě často. Svou kantátou "Píseň o rodné zemi" na text
Josefa Hory chtěl s blížícím se nebezpečím fašismu posluchače nejen povzbudit,
ale i varovat Otakar Jeremiáš (1892-1962, je řazen do 2. generace české moderny),
význačný český skladatel, i někdejší šéf rozhlasových symfoniků. Jaroslav
Ježek (1906-1942), známý spíše z písničkové a orchestrální tvorby pro
Osvobozené divadlo, byl kdysi členem agilní moderní skupiny Mánes a v hudebních
příručkách bývá řazen do 3. generace. Jeho tvorba v této oblasti je stále
nedoceňována a přehlížena. Ježkovi bude v tomto Koncertu patřit poslední slovo -
uzavře jej orchestrální skladba s jednoduchým názvem - Symfonická báseň. Evropskou
scénu bude zastupovat muž o šest let mladší než Ježek, který ho ale přežil až
takřka do naší současnosti Jean Francaix (1912-1997). Navázal zajímavě na své
blízké předchůdce - francouzské modernisty, kteří světovou hudbu minulého
století obdařili velmi zásadními inspiracemi. Z jeho díla je dnes velmi populární
Concertino pro klavír a orchestr.
BOHUSLAV VÍTEK |