Pátek 12. 7. 2002 Český rozhlas 2 - PRAHA - 18.15
hodin (také v So a Ne)
Malá podvečerní pohádka
Ačkoli žijeme
v době obrovského rozmachu informačních technologií, nebývalého rozvoje techniky a
exaktních informací, přesto prožívá pohádka svoji renesanci. Pohádka prošla svým
vlastním vývojem. Forma původně ústního podání, jejímž jádrem jsou mýty,
pověry a silně hyperbolizované děje, se rozvinula v literární žánr, který
postupoval od inspirace lidovou slovesností přes tzv. zvířecí pohádku, bajku,
pověst až k ryze autorskému pojetí pohádky, a to jak v kompozici, tak i v námětu.
Moderní autorská pohádka je velmi různorodá. Zahrnuje klasické pohádkové motivy v
jejich původním pojetí i v jejich negaci a humorném nadhledu, nezřídka se nechává
inspirovat realitou, kterou posouvá do fantazijní roviny hry možného a nemožného a
na samém vrcholu moderní pohádkové symboliky pak stojí nonsens. Není účelem tohoto
článku zabývat se teorií pohádky, avšak malý exkurz do vývoje pohádkového
žánru se snaží nastínit dramaturgický záměr, který byl zvolen při výběru Malé
podvečení pohádky. A pokud vám snad tento titul nic neříká, pak vězte, že
představuje letní pohádkový přídavek, který se ve vysílání ČRo 2 - Praha
objeví od 12. 7. vždy v pátek, v sobotu a v neděli v 18.15. Celkem osmkrát budete
mít možnost sledovat vývoj pohádkového žánru tak, jak ho reprezentuje tvorba
našich i světových pohádkářů. Od bratří Grimmů, kteří do značné míry
zachovávali autenticitu lidového vyprávění, přes Hanse Christiana Andersena,
představitele autorské pohádky, jejímž základem však zůstávají lidové motivy.
Přes Boženu Němcovou a Karla Jaromíra Erbena jako reprezentanty české klasiky,
Josefa Ladu, který se sice nechává inspirovat stejnými motivy, avšak obrací je
jakoby naruby, Karla Čapka, výsostného autora a otce moderní české pohádky plné
humoru a laskavosti, Václava Čtvrtka až k Františku Nepilovi, kteří ve své tvorbě
humorně spojují pohádkovou fikci s realitou.
(vl) |