28 |
|
Titulní rozhovor |
|
Petr Hora - Hořejš: Vy jste
ostatně v rozhlase také začínal. Jak na tu
dobu vzpomínáte a jaký máte k rozhlasu
vztah? Ty chvíle byly vlastně dvě. Už v Albatrosu jsem začal přemýšlet o nějakém živém, přístupném zpracování českých dějin, na kterých bych se býval rád podílel. Chtěl jsem naše dějiny poznat detailněji, než mi to umožnila vysoká škola, kde se za mých dob učily značně útržkovitě, nekontinuálně a velmi účelově. Toužil jsem po jejich řekněme pekařovském či janáčkovském převyprávění. Jenže následkem osmašedesátého roku jsem skončil doslova na dlažbě - včetně vyhození z bytu. Uchytil jsem se v Mladém světě, pro který jsem pod pseudonymem dělal zpočátku jen subalterní práce. Pak jsem ovšem uspěl s fejetony, kterým vévodily figurky Péťa Vařič a Péťa Rodič. Mé postavení v redakci se upevnilo, a tak jsem koncem sedmdesátých let vyrukoval s nápadem udělat seriál 24 dějepisných příloh, které by vycházely jednou měsíčně po dobou dvou let. A měl jsem naivní představu, že v tomto "zhuštěném" formátu zpracuji celé dějiny naší země. Teritoria, nikoli jen českého státu. Chtěl jsem poukázat na to, že i před námi zde byly zajímavé a velké doby neolitických kultur, Keltů, Germánů... To se nelíbilo oponentům - že to prý nejsou dějiny, ale archeologie a paleontologie. Nicméně tehdejší šéfredaktorka Mladého světa - bolševička, ale slušná žena, která, pokud mohla, "své lidi" držela - mi koncepci Toulek pomohla prosadit. A když někdy v devětasedmdesátém roce začaly vycházet jako skládací přílohy, okamžitě si získaly - což bylo pro mě i pro redakci dost překvapivé - neobyčejnou popularitu. Dokonce se po nějakém čase nabídla dvě nakladatelství, že je vydají v knižní podobě. Jejich první díl vyšel v Práci v neuvěřitelném nákladu 130 000 výtisků, a jen se po něm zaprášilo. Čím si vysvětlujete velkou popularitu Toulek? Snad v nápadu vyprávět historii polyfonně: hlavní dějové pásmo je na okraji stránky obklopeno množstvím marginálií, které odbočují k detailům - k osobnostem a dobovým reáliím. Ty odbočky mají různou délku i formu, často to bývají třeba obsáhlé popisky k obrázkům. Trošku jsem se bál, jestli mi nebudou čtenáři nadávat, že je to odbočování ruší v plynulém četní, ale tuhle výtku za celé čtvrtstoletí, co Toulky vycházejí, nikdo nevznesl. Zdá se, že to čtenářům vyhovuje stejně jako mně. Za časů mého mládí zcela chyběly v dějinách osobnosti. Historie byla především historií třídního boje a kromě Husa, Žižky a Komenského jako by žádné jiné osobnosti v našich dějinách nepůsobily. Těší mě, že můžu volně odbíhat nejen k zajímavým postavám, ale i k umění, architektuře, hudbě, zeměpisným záležitostem, anekdotickým špekům. To vše dodává dějinám šťávu. Co vás k této formě inspirovalo? Glosa je prastará věc, která se objevuje i v nejstarších rukopisech. To není můj "vynález", já jsem jen její princip dotáhl do důsledků. Nikoli však sám. Pro vizualizaci svého projektu jsem získal Milana Kopřivu - přítele, od něhož jsem se, ač to byl typograf, velmi mnoho naučil i po stránce novinářského řemesla. Pomohl mi společně s Karlem Divinou, tehdejším grafikem Mladého světa, dát Toulkám tu podobu, která je pro ně příznačná. Čtenáři si ani neuvědomují, kolik je do toho zakleto práce, aby po stranách hlavního textu tekl od shora až dolů bez nějaké větší prodlevy text odboček, které se k hlavnímu vyprávění váží. To se prostě musím strefit na literu. V prvním a druhém dílu to ještě tak přesné nebylo, ale od třetího už ano. Počítačová éra mi pomohla, že si můžu text lámat přímo do zrcadla celých dvoustran a komponovat si do nich i obrázky. Tím si sice přidělávám práci a ulehčuji ji typografovi, ale v závěrečné fázi ji ulehčuji i sobě, protože dokud se to lámalo běžným způsobem, musel jsem často buď trochu krátit, nebo trochu připisovat, přehazovat části textu a podobně. Dnes už je tenhle princip využíván v každé druhé učebnici dějepisu. Čtenáře jste si
svými Toulkami získal, co ale historici? Nekritizují
vás, že jim fušujete do řemesla? Tolik let se věnovat
práci na jednom díle - chce to hodně sebezapření? Zažil, i když nebyla tak úplně způsobena mnou. Můj původní ilustrátor už nemohl knihu ilustrovat a já, protože jsem si velmi cenil jeho práce a nevěděl, jak tuto překážku překonat, jsem přestal psát. Začaly mi ale docházet peníze, a protože jsem neměl šanci na normální zaměstnání - v Mladém světě jsem byl načerno, proto jsem také používal pseudonym Hora - , nastoupil jsem jako čerpač do Vodních zdrojů. I díky tomu jsem pak onu krizi překonal. Vodní zdroje byly organizací, v jejichž maringotkách se po celých Čechách skrývalo hejno nejrůznějších průserářů z časů normalizace. S některými z nich se stále scházím. Sloužila tam řada historiků - profesor Křen, Václav Kural, Karel Bartošek, který musel později emigrovat a dnes žije v Paříži, našel jsem tam svého profesora češtiny z vysoké školy, byli tam chlapi od novin. Nebyli jsme sice ve společné maringotce, ale věděli jsme o sobě a také se stýkali. Nejdřív jsem se toulal po Čechách a dělal takzvané čerpací zkoušky, tj. zkoušel vydatnost a nezávadnost čerpané vody. Ale to kolidovalo s mým psaním. Po několika malérech, kdy jsem tajně ujel, abych splnil své jiné povinnosti, mě ředitel, který mou situaci chápal, přeložil do Kralup a tam jsem sloužil turnusově devět let. Musím říct, že to mi svět spíš stabilizovalo než komplikovalo. Několikrát denně jsme tam měřili vrty a já měl pravidelný fyzický pohyb. Dělalo mi dobře, že denně ujdu pět, sedm, někdy i dvanáct kilometrů. V zimě, když se třeba rozbila vrtná souprava a musela se vyměnit, to sice byla drsná, cikánská práce - mám z ní tři omrzlé prsty - , ale mně vyhovovala. Myslím, že intelektuálovi podobná práce vnitřně sluší: když víc snese, má i více sebevědomí. Dodneška na tu kombinaci fyzické a duševní práce vzpomínám s láskou. Když se tak dlouho
zabýváte našimi dějinami - myslíte, že mají
nějaký jednotící smysl? Co říkáte náhlému
vpádu historie do současného politického života? Hlavně bych Toulky rád ve zdraví dokončil. Devátý díl se doufám objeví ma letošním předvánočním trhu. Bude to vlastně taková odbočka k příběhům posledních Habsburků a jejich soustátí. Především k osudu Františka Josefa. Tím, že vydržel 60 let na trůně, nechtě podlehl četným paradoxům. Například: on konzervativec, nenávidící parlament, přivedl Rakousko Uhersko k parlamentní demokracii. Bude tam atentát na Sisi, drama korunního prince Rudolfa, i reálie oné doby, včetně secese. Závěr by měl tvořit osud Ferdinanda d´Este a Sarajevský atentát. Původně jsem chtěl Toulky zakončit desátým dílem, ve kterém bych zachytil vznik Československé republiky i její stabilizaci, a tak ukázal, že práce dvou tří velkých generací devatenáctého století přinesla plody. Jenže pokračovat v desátém díle ve sledování dějinných událostí až ke vzniku republiky těžko můžu, když bych se potřeboval vrátit k tomu, co jsem nedokončil v díle osmém - k českým osobnostem druhé půle devatenáctého století, například k Nerudovi. Bojuji sám se sebou, ale zdá se, že místo plánovaných deseti dílů, jich bude jedenáct. Roste mi to pod rukama jak ředkvičky na záhonu. Práce na Toulkách vstřebala mnohá léta vašeho života. Neměl jste nikdy chuť vybočit z dráhy, kterou jste si vytyčil? Není vám líto něčeho z toho, čeho jste se kvůli nim musel vzdát? Já jsem se na Toulky omezil až v posledních letech, abych je stačil dotáhnout do konce. Dřív jsem stíhal i řadu dalších věcí - především libreta k řadě výstav, které svou velikostí a významem byly dost úspěšné. Pro Art Centrum jsem například scénáristicky dělal na EXPO 86 jeden kanadský pavilon, podobně jsem se podílel na dvou pavilonech na Všeobecné výstavě, která proběhla v roce 1991 na Pražském výstavišti. Dál spolupracuji s Lipnickou prázdninovou školou. Napsal jsem pro ni dramaturgickou příručku pro šéfy kurzů, které škola již dlouhá léta pořádá. Založil jsem tam s dalšími lidmi stipendijní fond, protože od časů totality ceny za tyto kurzy neobyčejně vzrostly. Spoluzakládal jsem nadaci Pangea a působím v její Nadační radě. Nadace vychází z odkazu J. A. Komenského a mimo jiné uděluje každoročně cenu za úsilí o nápravu věcí lidských. Zrovna nedávno, v červnu, proběhl koncert, při kterém byli dekorováni další dva její laureáti - Ludvík Vaculík a slavný alpinista Reinhold Messner. Laureátů Pangey je už okolo dvaceti a patří k nim i Václav Havel, manželé Škvorečtí, Hanzelka a Zikmud... Jak vidíte, nejsem až tak jednostrunný. Rozhodně ale nelituji, že jsem podstatnou část svého života věnoval Toulkám. Mám ctižádost je dokončit a udělat za nimi definitivní tečku, abych mohl sám sobě říct, že práce, které jsem se čtvrt století věnoval, nebyla marná. Toulky už několik let mají i svůj rozhlasový pandán. Jak jste s ním spokojen? Jsem velmi rád, že rozhlasové Toulky existují. Přiznávám ale, že je nesleduji pravidelně. Jako bývalý rozhlasák vím, že nutně musí být jiné, že musí respektovat omezený časový rozsah a naplňovat určité zvukové kvality. Líbí se mi umanutost Josefa Veselého, jejich hlavního autora, se kterým se dobře znám; věřím, že jsme si oba padli do oka. Sleduji ho, jak neopisuje mě, ale mou dráhu: na začátku se o mé knížky opíral podobně, jako já jsem se při jejich psaní opíral o základní literaturu. Pak ho to strhlo, začal tematiku drobit ještě víc než já, rozhlédl se, nalezl si svoje příběhy, svoje interpretace a od mých Toulek se odpoutal. Dnes už to jsou dvě na sobě takřka nezávislé věci. Ale to mi nevadí, naopak. Často sklízím cizí ovoce, protože mě lidi gratulují a říkají, jak si rádi přivstanou, aby mohli Toulky poslouchat. Když pominu tichou radost z toho, že mi rozhlasové Toulky dělají reklamu, považuji za důležité a pro rozhlasáky poučné, že tenhle pořad má úspěch. Je to pořad vážný, žádná legrace či zábavná estráda, a přesto získal velké procento posluchačů. To svědčí jak o tom, že je dobře dělán, tak o kultivovanosti českého posluchače. BRONISLAV PRAŽAN Foto: JARKA ŠNAJBERKOVÁ |