29 |
|
Televize |
|
TV TIPY
Pondělí 15. 7. 2002
ČT 2 - 21.30 hodin
Osudy
prokletého umělce - Basquiat
Osudy
(většinou až posmrtně) uznávaných umělců jsou si v mnohém podobné: obtížně se
prosazovali, navíc znevýhodňováni rodinným či společenským zázemím. Jean-Michel
Basquiat, pocházející z Haiti, byl skutečným dítětem ulice, přespával v
kartonové krabici, maloval po zdech, zkoušel štěstí nejen jako abstraktní malíř,
ale i jako hudebník. Přijal životní styl provokující "spořádané"
občany, stačí si vybavit jednu z úvodních scén, kdy si v bistru rozlije na stolek
tekutinu, rozprostře ji po stole a začne do ní prstem malovat portrét obsluhující
dívky. Nikdy se nezbavil drogové závislosti, nehodlal změnit svůj poněkud
sebezničující "undergroundový" životní styl. Horečně tvoří, zažívá
i okamžiky opojné slávy, když jej ocení samotný guru moderního umění Andy Warhol,
ale roku 1988 umírá v pouhých 27 letech na předávkování.
Ve filmu Basquiat zaujme postižení slumového prostředí i postav v něm živořících, věrohodné jsou herecké výkony. Zejména titulní hrdina je zahrán s nesmírnou životností, Jeffrey Wright se sžil s ošuntělým oblečením i zanedbanými nehty na rukou, postihuje Basquiatovu klátivou chůzi, vizionářský výraz provázející zpustlý zevnějšek. Režisér Julian Schnabel, sám profesí malíř, leččíms překvapí: třeba přiblížením, jak vzniká abstraktní obraz; Basquiat pokrývá rozměrné plátno rozmáchlými tahy malířské štětky a barvy leje rovnou z kbelíku. Útržkovitost pohledu ovšem zamezuje uplatňovat vyklenutější dramatickou stavbu, takže většinou sledujeme výchozí momenty či fragmenty událostí (připomínám aspoň návštěvu přepychové restaurace, kde se po něm celá nesvá otáčí vznešená společnost a dotčený umělec nenápadně číšníkovi pokyne, že za celou společnost sám platí útratu). Basquiat byl vylíčen jako ryzí samouk, kterému chybí vzdělání i přiměřené vyjadřovací schopnosti (výmluvné je, jak třeba rozhovor s novinářem skončí bezmála fiaskem), který si ničí zdraví drogami, který se potýká s protikladnými, nevyrovnanými emocemi. Režisér se však obtížně vyrovnával s faktem, že natáčí životopis rozporné osobnosti, která sotva může být vydávána za obdivováníhodný vzor, ale přesto za ní zůstává cenné dílo. Vyprávění je uvozeno dvěma symbolistními motivy. Na počátku vidíme malého Basquiata, jak v ohromení stojí před Picassovou Guernikou - tady se zřejmě probudila jeho malířská vášeň. Na konci vyslechneme báji o princi, který zbaven hlasu byl zlým kouzelníkem vězněn na vysoké věži. Protože nemohl mluvit, alespoň svou korunou tloukl do mříží. Vydávalo to tak nádherné zvuky, až se lidé zastavovali, aby se do nich zaposlouchali, ale nešťastného vězně nikdy nenašli. Vyluzovaný zvuk si však s sebou odnášeli navždy. V Basquiatově osudu jako by se odráželo dávné přísloví: podobáme se olivám, neboť ze sebe vydáváme to nejlepší jen tehdy, jsme-li drceni a lisováni. JAN JAROŠ Úterý 16. 7. 2002 ČT 1 - 22.00 hodin Osudové okamžiky Vyškov 1917Město Vyškov bylo vždy považováno za město klidných a poctivých lidí. A tak to, co přišlo 21. května roku 1917, je možno nazvat bouří z čistého nebe. Prostý lid stále hůře pociťoval důsledky dlouhé války a jeho největší starostí bylo nashromáždit co nejvíce zásob. Tajně se pálila kořalka a škvařilo sádlo do zásoby - co kdyby bylo ještě hůře. Moravský Vyškov nebyl v roce 1917 pochopitelně výjimkou. Jeho komory, sklepy a stodoly byly naplněny tím nejnutnějším na ještě horší časy. 11. května kolem poledního se na Vyškovsku zvedl nevídaný vichr. Jistá Kateřina Konečná, údajně žebračka, škvařila do zásoby sádlo a zřejmě byla zaujata něčím, co ji odvedlo od plotny. Rozpálené sádlo překypělo a vznítilo se. Zřejmě vystříklo na voskované plátno stěny u sporáku a odtud na dřevěný strop. Ohni stály v cestě pouze šindelové střechy. Oheň během několika minut zachvátil domy Schonhofů, Vyškovských a Lorků - to byl dům samotného policejního komisaře. Během čtvrt hodiny hořelo celé náměstí. Je docela pravděpodobné, a tenkrát se o tom hodně mluvilo, že hořely hlavně zásoby sádla a hektolitry domácí kořalky, které byly snad v každém domě. Při katastrofě uhořelo pět žen. Navíc si tragédie vyžádala 27 vážně popálených a zraněných, úplně shořelo 67 obytných budov, bez přístřeší zůstalo 184 rodin. Středa 17. 7. 2002 NOVA - 20.00 hodin Apollo 13 "Nejúspěšnější neúspěšná" akce v dějinách americké astronautiky se odehrála ve dnech 11. až 17. dubna 1970. Tehdy po pečlivých přípravách, zcela bez povšimnutí veřejnosti, která už podobné lety brala jako samozřejmost, vystartovala k měsíci posádka ve složení Jim Lovell, Fred Haise a Jack Swiger. První dny letu proběhly hladce, ale pak se 13. dubna z reproduktorů v řídícím středisku ozvalo legendární "Houstone, máme problém". Americké filmové drama podle skutečných událostí. Režie Ron Howard. Hrají Tom Hanks, Bill Paxton, Kevin Bacon, Gary Sinise, Ed Harris, Kathlen Quinlan a další. Čtvrtek 18. 7. 2002 ČT 1 - 20.00 hodin Major Dundee Americký režisér Sam Peckinpah (1925-1984) patřil k věčným bouřlivákům a kromě náchylnosti k alkoholu, drogám a krásným ženám proslul také častými spory s hollywoodskými producenty. Jeho rozsahem nevelké dílo je s odstupem času až nečekaně kompaktní, především tím, jak Peckinpah své hrdiny manipuluje do mezních až bezvýchodných situací. Major Dundee nebývá v jeho tvorbě často připomínán, protože následkem sporů mezi Peckinpahem a studiem Columbia se do kin dostala okleštěná verze. Přesto stojí za pozornost, neboť občasná zadrhnutí v linii příběhu, způsobená necitlivým krácením, jsou kompenzována režisérovým smyslem pro vizuální krásu akčních sekvencí a zajímavými sondami do temné stránky lidské psychiky. Titulní roli kavaleristy, který na sklonku občanské války stíhá skupinu odbojných Apačů až na území Mexika, vytvořil Charlton Heston a jeho nedobrovolného spojence, zajatého Jižana Tyreena, anglický herec Richard Harris. Dále hrají známí westernoví představitelé. Celý film vznikl v mexických exteriérech. Pátek 19. 7. 2002 ČT 1 - 20.00 hodin (19. července -
Fantomas), Děsivé tajemno se vrací: Fantomas a lidožravý žralok opět na obrazovce Některé typy jsou věčné: tajemný zločinec v masce i zabijácké zvíře vzbuzují strach odedávna. Konečnou podobu jim vtiskli romanticky založení umělci 19. století. Tehdy se zrodila Melvillova Bílá velryba, v této době tkví svými kořeny i Fantomas pánů Souvestra a Allaina. Zvláště Fantomas prošel ve filmovém zpodobnění bouřlivým vývojem, od mysteriózních historek z Feuilladovy série natáčené ještě před první světovou válkou přes napínavé (a stále ještě vážně míněné) thrillery let třicátých i čtyřicátých až ke třem honičkovým parodiím, které v 60. letech natočil André Hunnebelle. Teprve on se paradoxně nejvíc zasloužil o proslulost zvoleného tématu, danou ovšem už obsazením role věčně smolařského policejního komisaře divoce gestikulujícím Louisem de Funés. Partnerem je mu Jean Marais, jenž měl vyrovnávat komické eskapády střízlivějším náhledem i počínáním (však také svého zbrklého druha často napomíná), jenže vinou příliš zdrženlivé vážnosti zůstává ve stínu francouzského krále komiků. Zatímco Hunnebelle uznal, že fantomasovské příběhy lze stěží ukazovat s původní vážností, Steven Spielberg, když se v polovině 70. let chystal na vylíčení obtížného zápolení s dravým žralokem v blízkosti hojně navštěvovaného letoviska, se naopak rozhodl ani na okamžik neustoupit od vzbuzování děsu. Čelisti, jimiž stvrdil své prominentní postavení mezi hollywoodskými filmaři, se vyznačují obratným budováním napětí. Vyhýbá se doslovným ilustracím nějakých hrůz, spoléhá na znepokojivé náznaky, podpořené i zlověstně vibrující hudbou. Obratně si pomáhá s rozséváním falešných stop a klamně vzbuzovaných nadějí, pozvolna přivádí na scénu odhodlané muže, kteří jsou ochotni utkat se s téměř anonymním zlem, skrývajícím se pod mořskou hladinou. Snadno rozpoznáme v zásadě westernový půdorys: po vzájemném "oťukávání" a měření sil teprve závěrečný souboj vše rozhodne. Mimořádný úspěch úvodních Čelistí vedl ke vzniku volných pokračování (také je spatříme na obrazovce), avšak ty již nedosáhly působivosti Spielbergova vzoru. (jš) Sobota 20. 7. 2002 ČT 2 - 21.55 hodin I Černé moře má svoji Broadway Černé moře je vnitřním mořem Atlantského oceánu, spojené Bosporem, Dardanelami a Marmarským mořem se Středozemním mořem a Kerčským průlivem s Azovským mořem. Jeho 413 500 km2 se rozprostírá mezi jihovýchodní Evropou a Malou Asií, obklopují je Bulharsko, Rumunsko, Rusko, Ukrajina, Turecko a Gruzie. V jeho vodách se zhlížejí významné přístavy - Varna, Sevastopol, Konstanta, Oděsa. Z velkých řek končí v Černém moři například Dunaj, Dněpr či Dněstr... Potud několik stručných (a pro někoho možná i nudných) fakt, která lze vyčíst z mapy či encyklopedie. Už obtížněji byste ale v atlasu hledali informaci o tom, že jedna z černomořských pláží se jmenuje Broadway. Právě na ni se vypravil známý ruský režisér Vitalij Manskij (připomeňme jeho filmy "Soukromé kroniky. Monolog" z roku 1999 či loňský snímek "Rudí carové. Prezidenti Ruska"). Na mořském pobřeží natočil v rusko-německé koprodukci (a za přispění České televize) dokument s názvem Broadway - Černé moře. Filmaři v něm nabízejí příběhy lidí, kteří se sešli v jednom okamžiku na jednom místě. Jsme svědky jejich filmového - ať už tělesného, či duševního - odhalování, sledujeme jejich rozličné osudy. Však tu také potkáme politické i ekonomické uprchlíky, provozovatele atrakcí, turisty, prodavače, vojáky. Spolu s autory filmu procházíme místem, na němž vždy během několika letních měsíců vyroste městečko stanů, stánků, aut a písečných uliček. Každoročně tu vzniká (a zase zaniká) jakýsi Babylon, který vytvářejí lidé nejrůznějších národností, sociálních postavení, státních příslušností a generací. Nechte se mezi ně pozvat. Vitalij Manskij slibuje zajímavá setkání! (tp) Neděle 21. 7. 2002 ČT 1 - 20.00 Travis Na osamělé venkovské sídlo přijíždí zástupce pojišťovny Jeremy Heartley, aby zde uspořádal pozůstalost po zemřelém Simonu de la Mere. O nebožtíkovi toho moc neví a místní starousedlíci Mapleovi jako by před ním něco tajili. Zdá se, že starý dům nebude tak úplně opuštěný. V každém případě se tu dějí podivné věci a vládne tu tajemná, hororová atmosféra. Heartley se setkává s malým chlapcem jménem Travis, který ho stále pronásleduje. Travis je přízračným duchem tohoto domu, přinášející neštěstí a zkázu. Postupně Heartley odkrývá záhady kolem tohoto starého domu. Především však skládá mozaiku osudů a vztahů jeho dřívějších obyvatel - Simona de la Mere, jeho bratra, jeho ženy a jejího syna Travise. Horor střižený skoro po britsku, s velmi anglickým Františkem Němcem, nerudným kočím Josefem Somrem, opuštěným venkovským sídlem a jeho obyvatelem natočil herec Václav Postránecký. |