30 |
|
Rozhlasová publicistika |
|
FONOGRAM
Svět
starých zvukových záznamů je plný různých mýtů, pověstí a omylů. A přesně do
této kategorie spadá též příběh nahrávek jednoho význačného českého operního
pěvce ze staré gardy pražského Národního divadla.
První a poslední
nahrávky Adolfa Krössinga
Jméno českého operního pěvce Adolfa Krössinga (1848-1933) dnes zná již jen málokdo, i když ve své době byl tento tenorista jednou z nejznámějších osobností české kulturní scény. Na scéně pražského ND vystoupil více než 4000x - vynikal v Dvořákových operách, Bedřich Smetana pro něj psal postavy svých oper "Tajemství" a "Čertova stěna", uplatňoval se i v operetě a baletu a byl činný i jako režisér. Proslavila ho ale především úloha Vaška z "Prodané nevěsty", kterou zpíval v letech 1871-1923 více než 600krát. A právě této jeho životní role, kterou zachytily i drážky gramodesek, se týká náš dnešní příběh.
Propagační materiály firmy Parlophon sice natočení tohoto snímku vychvalovaly jako kulturně historický dokument doby, který patří do každé diskotheky, ale pravda je, že nahrávka (vyšla na gramodesce obj. č. P 13749) dopadla tak špatně, že neměla bohužel už ani dokumentární hodnotu. Při cestě do studia, kam mistra vezl osobně pan ředitel Fuchs, nepoznával starý pán - trpící již tehdy silnou cukrovkou, která byla nakonec příčinou jeho smrti - místa, kudy automobil projížděl (ani Václavské náměstí) a stěžoval si na zdraví, i když neopomenul poznamenat, že "žaludeček mu ještě pracuje".
A teď je čas na pointu celého příběhu. Vedení firmy Parlophon nemělo pravdu, když svým zákazníkům sugerovalo, že hlas Adolfa Krössinga se poprvé dostal na gramofonové desky právě jen díky zástupci jejich továrny. Své první snímky totiž natočil umělec již někdy v letech 1906-1907 na gramodesky značky Odeon o průměru 27 cm. Jsou známé nejméně tři Krössingovy nahrávky pro tuto značku, a sice árie z oper Hugenoti, Evžen Oněgin a Prodaná nevěsta (z té právě předmětná árie Má ma-ma-matička). I když připustíme, že starý pán po tolika letech vzpomínku na natáčení "snímků pro gramofon" ze své paměti dávno vytěsnil, je dost nepravděpodobné, že by na nahrávání zapomněl Diego Fuchs - právě on byl totiž od počátku století ředitelem zastoupení firmy Odeon pro české země a nepochybně si již tenkrát velice dobře uvědomoval význam tohoto pěvce evropského formátu, který s obrovským úspěchem zpíval mimo jiné roku 1888 v premiérovém uvedení opery Evžen Oněgin v pražském Národním divadle pod taktovkou samotného P. I. Čajkovského. Přítomnost dvaaosmdesátiletého Adolfa Krössinga ve studiu Parlophonu tedy měla nejspíš jen reklamní efekt, zdůrazňovaný v programových katalozích a dalších propagačních materiálech firmy. Krössingovy nahrávky pro gramofonovou společnost Odeon jsou ovšem dnes po právu uchovávány i v největším archivu historických gramodesek v knihovně americké Yale University a považují si je i sběratelé. Při nedávné aukci dosáhla cena gramodesky s jeho dvěma nahrávkami z roku 1907 konečných 80 dolarů. GABRIEL GÖSSEL Příště: Přepisy nahrávek z fonoválečků na gramodesky Obrazová dokumentace archiv autora |