30 |
|
Televize |
|
POZVÁNKA DO KINA Božská komedie nanejvýš pro snoby Portugalská kinematografie zůstává pro nás velkou neznámou, dosud nás míjely i filmy tamějšího nestora Manoela de Oliveiry, navzdory své devadesátce stále aktivního. Teprve zásluhou Národního filmového archivu zavítá do českých kin (ovšem v jediné kopii) snímek režiséra Joaoa Cesara Monteira Božská komedie (1995). Překlad je to ovšem poněkud zavádějící (už vzhledem ke slavnému básnickému dílu Danta Alighieriho, s nímž film nemá nic společného), protože Deus - což lze skutečně převést jako Bůh - se zde jmenuje hlavní hrdina. Takže český překladatel se měl spíše přiklonit ke Komedii o Deusovi. Oním panem Deusem - zahrál si jej sám režisér - je zmrzlinářský expert, jenž pěstuje prazvláštní zálibu: z nejintimnějších partií sbírá ženské chloupky, které si i s příslušnými popisky zakladá do alba. S mladičkými zaměstnankyněmi totiž dovedně flirtuje, rozehrává jemnou síť dotyků, svého druhu zasvěcovacích rituálů, počínaje nabíráním zmrliny přes úpravu vlasů a konče důvěrnými posezeními. Vyprávění se odvíjí v dlouhých, nehybných záběrech, které nesou minimum významů, dialogické pasáže jsou záměrně zbanálnělé a bezobsažné. Často nabývají bezmála podoby přednášek - třeba o původu zmrzliny či o koupelích a esencích do nich určených. Důležitá je přítomnost hudby, zejména církevní, která doprovází některé pasáže koncipované jako zátiší (třeba záběr na stažené zvíře). Po vizuální stránce převažují ztemnělé záběry, vyjadřující ani ne tak nějaký tvůrčí záměr, spíše jsou diktované módností a umožněné špičkovým technickým zázemím.
Monteiro natočil film neúměrně rozvleklý, se zbytečnou délkou (bezmála tři hodiny!), který sice nese označení komedie, ale zábavy navzdory očekávání poskytuje jen poskrovnu. Je to ukázka zneživotněle vypreparovaného nimrání v obskurních lidských zálibách, příklad mondénního díla, snad v některých kruzích obdivovaného. Jakkoli se tváří umělecky, ve skutečnosti je prázdnou bublinou, určenou nanejvýš pro snoby. Je na pováženou, pokud se představa o některé z méně sledovaných kinematografií vytváří na základě díla, které lze vnímat jako notně sporné. Zbývá toliko dodat, že v Portugalsku se film zřejmě líbil, protože Monteiro o několik let později připojil volné pokračování slibně nazvané Deusovy svatby. JAN JAROŠ |