Čtvrtek 25. 7. 2002 Český rozhlas 3 - VLTAVA - 10.15
hodin
Mon coeur es un violon III
Již
potřetí v tomto týdnu zazní šanson Moje srdce housle jsou - na úvod mých monologů
o nástroji, na který jsem se hrát nikdy nenaučil, ale o kterém vím, jak vzniká, jak
se rodí a jak zraje. K této zkušenosti jsem přišel - dovolte mi onu lacinou kombinaci
- přesně ve smyslu pořekadla - jako slepý k houslím. Ale tak doslova to přece jen
ale nemohlo být. Na toulkách historií a legendami houslařství není možné vynechat
hlavního města země české. Vývoj řemesla měl i v tomto místě rezonující podobu
celoevropského charakteru. Pomineme-li organologicky neuzavřenou tezi o dvojí cestě
strunných smyčcových nástrojů ke konečném tvaru, jemuž dnes říkáme housle, pak
je dlužno konstatovat, že móda stavění čtyrstrunných hudebních skřínek
zaklesnutých pod bradu z levé strany a smýkaných smyčcem přišla stejnou cestou jako
dvoubarevné spodky a střevíce se zvednutou špicí na šlechtické dvory. Hudební
nástrojaři jsou v Praze doloženi ještě o století dříve, než začal Gasparo da
Salo vyrábět pro Francouze violoni piccoli a la francese. Ať už to byl
"quinterník " Ješek, který roku 1381 koupil dům od svého příbuzného,
nebo loutnista a quinterník Jindřich, který zase pro změnu dům prodal, a to na Novém
Městě v Kateřinské ulici, či snad loutnista Mikuláš Krabion z Račína, loutnista
Oves a další. Traduje se, že nejbohatší z nich byl nejspíše loutnista a louteník
Jan, jenž vlastnil celkem pět domů, z nich jeden na Koňském trhu. Husitská doba
odvála zmínky o nástrojařích v Praze - múzy bohužel mlčely.
RAFAEL BROM |