Vzpomenete si na
všechna ta ocenění, úspěchy a také na všechny scény, na kterých jste měl
možnost tančit?
Ne, já si vůbec na nic nepamatuji... (smích). To je nejlepší, že ano? To jsem
se z toho krásně vylhal. Ale vážně: je to tím, že nový zážitek vždycky
překryje ten starý a můj život šel tak rychle, že než jsem se stačil ohlédnout,
bylo to pryč... Nebýt několika televizních záznamů, filmů a fotografií, na
všechno už bych zapomněl.
Jaký je tedy váš
nejčerstvější zážitek?
Jsou to asi vzpomínky na zahraniční hostování, která byla v této sezoně dost
častá. Na podzim jsme vystupovali na tanečním festivalu v Paříži, kterému
předsedala manželka francouzského prezidenta paní Chiraková. V divadle Chatelet jsme
předvedli tituly v choreografii slavného Jiřího Kyliána - Dítě a kouzla, Návrat do
neznámé země a na závěr večera Sinfoniettu, která byla opravdu skvostně přijata.
Kromě nás vystoupil například slavný americký soubor Alvina Aileyho a Tokio Balet.
Vidíte, právě tato vzpomínka předčila dřívější zážitek ze Španělska, kde
jsme měli velký úspěch s Romeem a Julií. Po Paříži potom v zimě následoval
Bejrút, což je místo, kam se člověk příliš často pracovně nepodívá. Kuriózní
i výhodné to bylo v tom smyslu, že jsme bydleli v obrovském hotelu Al Bustan, kde bylo
současně i divadlo, takže nevím, jestli jsme bydleli v divadle a vystupovali v hotelu,
nebo naopak. Z pokojů jsme přešli rovnou do divadla. Prostě jiná země, jiný mrav.
Jsem ale rád, že jsme absolvovali i tento zájezd a že byli Bejrúťané s naší
Popelkou, kterou si pořadatelka festivalu paní Bustani vybrala, spokojeni. A mám-li
pokračovat, Bejrút potom zastínila dubnová Káhira, kdy soubor baletu poprvé tančil
na africkém kontinentě. Bylo to v nádherné nové budově opery, kterou postavili před
pár lety na klíč Japonci. A v červnu opět následovala španělská Granada...
Je o vás známo, že se vám
dařilo úspěšně spolupracovat nejen se zahraničními pořadateli, ale právě i se
světovými baletními celebritami, které jste získal pro Národní divadlo. Myslíte
si, že v tomto směru hrálo pozitivní roli i vaše jméno? Za ta léta se stalo
doslova značkou, synonymem českého baletu...
Tak to nevím, ale řekl bych, že tomu především napomohla kvalita souboru, protože
kdyby nebyla na té výši, na které je, tak by ti slavní choreografové spolupráci
odmítli.
Co je nejdůležitější, aby
člověk v baletu vynikl, aby se stal skvělým tanečníkem? Je to víc otázka talentu,
nebo té pověstné dřiny?
Těžko říct, jak to namíchat. Někdo říká, že je potřeba devadesáti procent
dřiny a deseti procent talentu, jiný říká, že půl na půl, já jsem došel k tomu
názoru, že lepší je pětadvacet procent talentu, pětadvacet procent dřiny a padesát
procent přemýšlení. Bez hlavy to nemá smysl. (smích) Ale vážně, je třeba,
aby byl člověk muzikální, dobře rostlý, aby měl fyzické i psychické dispozice,
aby vydržel to napětí i tu námahu a ještě k tomu musí vypadat tak, aby se na něho
dobře "koukalo".
Zatančil jste si snad všechny
nejslavnější postavy, ale když jsme spolu před časem hovořili o baletu Psycho,
řekl jste mi, že současným tanečníkům trochu závidíte tu možnost tančit na
hudbu Gershwina či Lennona. Takže, existuje přece jenom určitá postava nebo styl,
který vám ve vaší bohaté kariéře unikl?
Určitě existuje... Ale já nezávidím. Mně je to spíš líto, protože to jsou
dramatické, krásné postavy, které mám raději než ty abstraktní, kdy jde jenom o
formu a vyjádření hudby. Třeba právě v baletu Psycho je skvělá postava Normana,
kterou báječně tančí Jiří Pokorný, nebo titulní postava baletu Malý pan
Friedemann, již rovněž tančí on nebo Alexandr Katsapov. To jsou postavy, které mě
už nikdy nepotkají. Ale nedá se nic dělat, takový je běh života.
Do kolika let tělo člověka
natolik poslouchá, aby mohl tančit sóla?
To je individuální, ale myslím si, že po dvaceti letech je už na každém těle ta
námaha vidět. Já osobně nemám rád, když se něco přetahuje, a protože jsem
hlásal, že člověk by měl umět včas odejít, musel jsem začít u sebe.
S aktivním tancem jste
skončil před dvanácti lety a z pověření ministra kultury jste se stal šéfem baletu
Národního divadla. Teď z této funkce odcházíte - nastal tedy správný okamžik na
malé ohlédnutí. Co pro vás tehdy ta změna znamenala?
Byla to sice velká změna, ale přišla ve správnou dobu. Po čtyřicítce má člověk
jednu etapu za sebou a může být - s poznáním všeho, co profese obnáší - rádcem
těm mladším. Nebylo to vůbec snadné, několik let jsem se učil soubor vést,
protože řízení je profese jako každá jiná. Rozdíl je i v tom, že interpret myslí
jen na sebe, kdežto vedoucí pracovník musí myslet na ostatní.
Co všechno jste se tedy musel
naučit a s jakým cílem jste tu funkci bral?
Když už to teď mohu všechno pojmenovat, uvědomuji si, že jsem to celé bral jako
službu. Myslím si, že každá taková funkce, a to platí i pro politiky a všechny
ostatní vedoucí posty, je vlastně služba. V tomto případě služba souboru,
interpretům a především divákům, protože oni jsou ti hlavní, pro které se to
všechno děje.
Když jsem u vás ve zkušebně
na Anenském náměstí natáčela a poznávala to prostředí, velice příjemně mě
překvapilo, že svůj soubor berete jako svoji rodinu, kterou opečováváte a o kterou
se s láskou staráte. Popíráte tak známé krédo mnohých manažerů, že úspěšný
šéf nemůže být laskavý...
Já myslím, že laskavost je vždycky na místě. Každý šéfovský post je věcí
diplomacie a kompromisu. Člověk si nesmí myslet, že má za každou cenu pravdu, to
vůbec ne. A to, že jsem byl takový jejich tatínek, je pravda. (smích). Jednak
jsem o dost starší a hlavně to byla moje povinnost.
Říká se ale, že práce s
lidmi je vždycky nejtěžší. Vy jste navíc pracoval s bezesporu velice ambiciózními
jedinci. Ale všichni sóla tančit nemohou...
Ano, to je pravda, ale zase na druhou stranu je soubor baletu výborný v tom, že jsou to
mladí lidé, kteří mají velkou chuť do práce, což je důležité. Existuje přece
rčení, že není malých rolí. Také možnost odejít do ciziny vytváří pocit
svobody. Každý se může pokusit o konkurz do jiného divadla, když mu práce
nevyhovuje, když chce poznat jiné prostředí nebo se naučit jazyk. Když se to loni v
jednom případě stalo, bylo mi to líto, ale na druhou stranu tím dostali
příležitost zase jiní tanečníci.
Balet býval v českých
divadlech vedle opery Popelkou. Odpovídají dnes té dřině finanční podmínky
tanečníků?
Musím pochválit bývalého ředitele Národního divadla Jiřího Srstku za velkou
vstřícnost. Pochopil, že umělecký život tanečníka je velmi krátký, ale
intenzivní, a proto je dnes finanční ohodnocení naprosto stejné jako u operních
pěvců. Navíc jsou v divadle dobré technické podmínky, máme speciální deskovou
podlahu s protiskluzným linoleem, takže dnešní generace tanečníků si už nemusí
dávat takový pozor na díry v podlaze jako kdysi my. (smích)
Jak vůbec vypadá běžný den
baletního souboru?
Trénink začíná v devět hodin a trvá zhruba hodinu a čtvrt, potom je čtvrthodinka
na převléknutí a do tří hodin pokračuje zkouška, kdy se musí vyzkoušet běžný
repertoár, to znamená nejbližší představení. V rámci té zkoušky se ještě mohou
studovat nové role. A večer, pokud se nehraje, zkouší se dál.
Dočetla jsem se, že jste se
věnoval také dětem s mentálním postižením - prý jste je dokonce učil tančit, je
to pravda?
Tak tomu není, neučil jsem je tančit, to by se ani při mém časovém vytížení
nedalo stihnout, ale jsem takový jejich patron, supervizor. Chodím na jejich vystoupení
v Komorním divadle v Praze nebo v Laterně Magice, vždycky je jdu podpořit a
pochválit, protože opravdu je co chválit... Je to skupina, která pracuje s velkým
nadšením, a já jsem jim tak trochu vděčný, že to všechno vidím i z jiné
stránky. Je neuvěřitelné, jak se dovedou právě pohybem osvobodit a proměňovat se.
Kam si vy sám chodíte
odpočinout od divadla, od tance... Hledáte nějaké protipóly?
Tak já mám byt, kde bydlím (smích), chalupu, kde se starám o stromy a dávám
rozhovory, to je taky relaxace. Samozřejmě je příjemné, když vidím představení,
které je velmi zdařilé. To pohladí na duši a je to ten nejlepší odpočinek.
Řekl jste, že diváci jsou ti
hlavní, pro které se všechno děje. Znamená to, že jste v Národním divadle právě
podle předpokládaného vkusu diváků vybíral i jednotlivá představení?
Ano, ale repertoár jsem vybíral také podle vlastního vkusu, podle toho, co je mi
bližší a co ne. Ono to bude znít asi neuvěřitelně, ale mým snem nikdy nebylo
tančit prince v Labutím jezeru, i když jsem se těch princů natančil nejvíc. Ale
vím, že divák to chce, takže bylo mojí povinností nabídnout právě v Národním
takový titul a starat se o to, aby byl co nejlépe proveden. Stejně tak ale vím, že
tanec prodělává svůj vývoj, proto je nutné umožnit srovnání například starého
carského baletu Raymonda s Kyliánovými choreografiemi nebo s choreografiemi Alvina
Aileyho, aby divák viděl, kam se balet dostal. O tom je dramaturgie baletu.
Existují lidé, kteří mají určitý
ostych nebo prostě strach jít na balet. Myslí si, že by mu rozuměli ještě méně
než třeba opeře. Co by se podle vás dalo udělat pro vyvrácení těchto vžitých
představ?
Ano, lidé jsou vůči baletu nedůvěřiví a já se jim ani nedivím, protože málokdo
si umí představit, že například Někdo to rád horké může být uděláno jako
balet. Přitom takové představení existuje a nikdo v něm nesmyslně
"nelítá" na špičkách. I Psycho je ztvárněno jako balet, ve kterém je
vystižena příznačná atmosféra známá z filmu, tomu odpovídá i scéna a hudba, na
jakou se tančí, tedy hudba z počátku šedesátých let... To všechno se režiséru
Bednárikovi podařilo. Pojem balet je totiž mnohdy zavádějící, jedná se spíš o
taneční divadlo, v němž se děj vyjadřuje pohybem, místo slov jsou kroky. Proto si
myslím, že je potřeba, aby se o baletu víc mluvilo, psalo, aby mohli i televizní
diváci vidět krátké šoty a v neposlední řadě, aby se z tanečníků staly hvězdy,
přes které to divadlo může být slavné. Medializace je prostě nutná.
Mluvil jste o panu Kyliánovi,
který patří k nejslavnějším světovým choreografům a také k nejproslulejším
Čechům současnosti. Čeho si na jeho práci vy sám nejvíc ceníte?
Je to člověk, který úžasně respektuje hudbu a lidské tělo. Má smysl pro
abstrakci, scéna bývá velmi jednoduchá. Jeho rukopis tkví v tom, že umí zviditelnit
hudbu. Rozhodně dnes představuje to nejmodernější a nejlepší ve světové
choreografii. Fakt, že se mi podařilo získat ho pro spolupráci s Národním divadlem,
považuji za jeden ze svých největších úspěchů.
V květnu jste v premiéře pod
názvem Pocta Kyliánovi uvedl jeho další choreografie, které doslova ohromily publikum
- po představení následovalo deset opon... Byla to vaše poslední premiéra ve funkci
šéfa baletu Národního divadla. Jak se vám bude odcházet ve chvíli, kdy jste právě
tento soubor přivedl na skutečnou evropskou špičku?
Je mi z toho smutno. Původně jsem musel odevzdat projekt do roku 2004, ale protože pan
ministr změnil statut Národního divadla a nový ředitel si sám vybírá nové šéfy,
vypadávám ze hry. Ten pocit je samozřejmě nepříjemný, protože musím odejít od
rozdělané práce. Doufám, že každý konec je skutečně začátkem něčeho nového.
Co všechno nestačíte
dokončit, co už diváci neuvidí?
V jednání byly další tituly s Jiřím Kyliánem, s vynikajícím ruským choreografem
Jurijem Grigorovičem, se kterým jsme v minulosti připravili Louskáčka a Raymondu,
jsme chtěli nastudovat novou verzi Spartaka, připravoval jsem uvedení baletu Zkrocení
zlé ženy v maďarské choreografii a pro ty nejmenší Princeznu Hyacintu Oskara
Nedbala.
Jaké tedy budou vaše další
kroky?
Hodlám se věnovat - ostatně jako vždycky - i jiným divadelním médiím. Budu dál
účinkovat v muzikálu Kráska a zvíře a ve hře Kočár nejsvětější svátosti v
roli biskupa. Ve stadiu příprav je i hra Johna Murrella Poslední léto, na které
pracujeme s Martou Vančurovou. Asi bych měl ale připomenout, že těch představení
rozhodně není tolik, aby mi bránila vykonávat ještě jakoukoliv jinou funkci. Tyto
aktivity jsem vždycky bral pouze jako určité zpestření. No a co bude dál, teprve
uvidím. Samozřejmě bych chtěl dělat něco, co by mě bavilo a co bych mohl dělat
dobře.
ALENA KUMSTÝŘOVÁ
Foto JARKA ŠNAJBERKOVÁ