Zítra v Praze
pokřtíte nové album Starí kamoši. Jak byste jej charakterizoval?
Jednoduše. Po třech letech pauzy je to moje nové cédéčko s novými písněmi.
Snažil jsem se zmocnit se každé ze čtrnácti skladeb natolik osobitě, aby bylo album
pestré a přitom mě pojímalo jaksi komplexně. Proto jsem využil schopností hned
čtyř producentů a natáčel ve čtyřech různých studiích.
Název alba zní mírně
symbolicky...
Je v tom možná jemná symbolika... Původně se mělo album jmenovat Kúsok neba, ale
nakonec jsem se rozhodl, že využiju názvu písničky s textem Borise Filana, který
přesně vystihuje, co v daném okamžiku člověk v mé věkové kategorii zažívá.
Zpívám v té skladbě například: Starí kamoši, tí majú smolu, keď sa rozídu,
sú ďalej spolu. Starí kamoši vždy šetria slová, tým stačí žmurknúť a sú
spolu znova...
Velkou část textů napsal
Kamil Peteraj, váš další "starý kámoš", s nímž spolupracujete už více
než třicet let. Jak vaše spolupráce funguje? Inspirujete ho svými pocity, postřehy?
Bože chraň! Tak umělecká naše spolupráce není. Kdybych nedával rozhovor
serióznímu časopisu, asi bych vám vyprávěl o tom, jak se s Kamilem procházíváme
kolem Dunaje a vedeme rozpravy o našich tvůrčích záměrech. Ale není to tak, my se
vídáme jen občas na tenise. Vím, že pokud Kamil něco napíše, bude
to dobré. Na to spolu nemusíme dlouze komunikovat. Tím ovšem nechci snižovat kvalitu
těch textů. Ať už pro mě píše Peteraj, nebo Filan, vždy jsou to textařské
lahůdky.
Jak dlouho jste album
připravoval?
První písničku, právě Staré kamoše, jsme napsali s Borisem Filanem asi před rokem
a půl. Tehdy jsem ho doprovázel na autogramiádách při příležitosti vydání jeho
knihy Pálenica. Jednou v noci asi nemohl spát, protože mi ráno zaklepal na dveře, že
má pro mě nový text, a vytáhl právě Staré kamoše. A že prý musíme
zase udělat cédéčko, že už jsme dlouho nic neudělali. Já měl podobné myšlenky,
Boris vše jen urychlil.
Nové album vydáváte u jiné
firmy než to předešlé. Proč?
Asi zapracovala opotřebovanost materiálu. Ale v zásadě můžu říct, že to je
stejně úplně jedno. Na tom našem malém trhu se nic nedělí ani nenásobí.
Finanční možnosti jsou u každé firmy přibližně totožné, což platí i pro
reklamu nebo distribuci. Každopádně jsem svému dnešnímu vydavatelství vděčný za
to, že vydává na cédéčkách moje staré desky.
Na novém albu jste se obklopil
mladými, byť již značně ostřílenými muzikanty, spolupracujícími s řadou jiných
zpěváků a zpěvaček. Proč jste si vlastně nepostavil kapelu ze stejně starých
muzikantů?
Protože už neumějí hrát! Ale vážně... Živit se dneska hudbou mohou jen ti,
kteří jsou skutečně dobří. A ti pak musejí hrát s každým, protože jedna kapela
je neuživí. Což je případ těch muzikantů, kteří mou desku nahráli. A že Martin
Gašpar nebo Juraj Kupec nahrávají a koncertují i s někým jiným? Vždycky záleží
na interpretovi a producentovi, co z takto vytížených muzikantů
dokážou ve studiu vymáčknout. Víte, já se nikdy nevyhýbal migraci členů kapel,
které jsem měl. Naopak jsem vždy vítal nové spolupracovníky, kteří přinesou
nějaký nápad, názor. Takovou konfrontaci vyhledávám.
Co vám přinesla Dara Rolins,
s níž máte na desce duet Mávam?
Určitě velmi příjemnou náladu ve studiu a nakonec i dobrý pocit ze společné
nahrávky. Já se chtěl záměrně vyhnout nějakému klišé, takovému tomu duetu a la
Zvonky štěstí - jednu sloku já, druhou ona a tak dál. Dara přesně vycítila, co
chci. Výsledný dojem je myslím důstojný pro každého z nás.
Vaše kariéra je už od
šedesátých let spjata s kapelou Prúdy. Je vydáno vše, co skupina Prúdy natočila?
Narážím na to, že před pár lety vyšla dosud zcela neznámá nahrávka Pokoj vám...
Nemáte ještě něco v zásobě?
Zásoby se tenčí, i když asi před měsícem zase vyšly nějaké raritní snímky. Já
osobně nejsem zastáncem takových archivních kompilací, myslím, že už to nikoho
nezajímá, dokonce ani mě ne. Ale jiného názoru je jistý Peter Pišťánek,
slovenský spisovatel, hudební fanoušek a správce mé internetové stránky. Ten tyhle
výběry sestavuje, má pocit, že vše musí být vydané, archivované. Už proto
určitě přijdou další cédéčka, dodnes není všechno, co jsem kdy natočil,
na kompaktních discích.
Ke svým padesátinám jste si
v roce 1998 dal velký dárek: sestavil jste "all stars" kapely Prúdy, tedy s
Vargou, Griglákem, Frešem a dalšími muzikanty. Bylo výsledkem jen pár koncertů,
nebo jste z toho unikátního setkání vytěžil i něco víc?
Udělali jsme pár koncertů a celé turné zakončili cédéčkem Prúdy 1999, na kterém
hrají ty skutečně největší osobnosti z historie kapely. Zajímavé bylo, že šlo o
sestavu, která se nikdy v tomto složení nesešla; jinými slovy, když hrál Varga,
nehrál Griglák - a naopak. Ale všechno to jsou muzikanti, kteří na Prúdech vyrostli
a na tomto cédéčku se mi je podařilo dát do kupy.
Jste vlastně celoživotně
spjat s Mariánem Vargou, další osobností slovenské rockové hudby. Jste i dnes
přátelé? Co vlastně dělá?
Myslím, že se přestěhoval do jiného bytu, protože potřeboval vymalovat ten starý -
tak se radši přestěhoval. To je typický Varga. Myslím, že teď dopsal nějakou
scénickou hudbu pro Divadlo Na korze, ale jinak nevím. Naposledy jsme spolu dělali
před třemi lety, počítám, že ještě tak dva roky si dáme pokoj a pak zase něco
zkusíme. Ale ani s Vargou se nestýkáme tak, jak máte na mysli. Je to další starý
kámoš, kterého nemusím vidět každý týden, abych věděl, že k sobě patříme. Je
zvláštní, že vypadá už třicet let pořád stejně špatně.
Nemáte ten pocit?
Jestli špatně to nevím, ale
je fakt, že se příliš nemění.
Dobrá, tak vypadá stále stejně dobře. Třicet let. My stárneme a on ne.
Varga výrazně ovlivnil už
debutové album skupiny Prúdy Zvoňte, zvonky, které mnozí považují za vůbec
nejlepší z diskografie kapely. Máte podobný názor, nebo máte jiného favorita?
Zvoňte, zvonky nepovažuju za album, vzniklo úplně jinak. Je složené z rozhlasových
snímků z let 1966-1969. My jsme jen z toho množství různých
písniček sestavili takový výběr, přemýšleli jsme, co by tu tušenou koncepci alba
naplnilo. První koncepční album bylo až následující Pokoj vám. A jestli je lepší
to nebo tamto, nevím. Každé z těch alb má své místo. Já si třeba cením desky
Šľahačková princezná, to je asi moje nejvymakanější deska.
Vyšla vůbec Šľahačková
princezná na CD?
Vyšla, u takového neznámého maličkého vydavatelství Pavian Records, v roce 1990.
Ale myslím, že si toho tehdy ani nikdo nevšiml.
Dá se kapela, s níž jste
nahrál svou novou desku, považovat za nějaký další vývojový stupeň skupiny
Prúdy?
Ne, to už je úplně jiná kapela.
Proč jí tak aspoň
neříkáte? Značka Prúdy přece něco znamená a vy sám jste ji v průběhu let
několikrát obnovoval...
Několikrát? Stokrát! Ale pochopte, Prúdy, to nikdy nebyla taková ta klasická kapela.
Tedy ano, v úplných začátcích. Ale rychle se rozpadla a pak už to byla vždycky ad
hoc založená kapela, volné sdružení. Své dnešní
skupině bych už ani Prúdy říkat nemohl, protože jejími členy jsou natolik
výrazné muzikantské osobnosti, že by to bylo divné. Ne že by chlapci nechtěli, ale
už jsem je ani v tomto smyslu neoslovil.
Jste jedním ze slovenských
zpěváků a muzikantů, kteří mají v Česku stálé posluchačské zázemí. Jak
často v posledních letech v České republice hrajete?
Po rozdělení Československa už velmi málo. O koncertech se skoro nedá mluvit, spíš
mě pozvou na nějaký festival, třeba do Strážnice nebo do Valašského Meziříčí.
Ale ten zítřejší koncert je možná taková vlaštovička, za poslední dva roky se
vzájemná výměna umělců mezi oběma státy zase prohlubuje.
Směrem na Slovensko to platilo vždy, tam nenastal žádný výpadek ani v muzice, ani v
literatuře nebo kinematografii. Směrem do Česka to sice bývalo horší, ale dneska už
v českých rádiích Elán, No Name, Janu Kirschner nebo Richarda
Müllera zase běžně hrají. Třeba to potká i písničky z alba Starí kamoši.
Jaký je váš názor na
současnou českou populární hudbu? Máte čas ji sledovat?
Sleduju, co se sledovat dá. Vy jste vždycky měli takové ty stálice středního
proudu, pak nějaké bigbíty, a nakonec undergroundovou scénu. Ty škatulky, myslím,
přetrvaly. Na Slovensku to tak nebylo a není. Skupinový systém prorostl do nechci
říct středního, spíš hlavního, proudu, ať už šlo o Modus, Žbirku nebo Elán.
Nové slovenské kapely a interpreti mají podobný statut. Přeju
jim, aby aspoň pár sezon vydrželi. Víme, jak to je - ten přetlak hudby je dnes tak
velký, že prosadit se je mnohdy velký problém. Nebo shoda okolností. Byl bych rád,
kdyby kterákoli z těch mladých skupin mohla po třiceti letech říct, že
udělala něco, na co se nedá zapomenout.
Živíte se dnes spíš jako
koncertní promotér - jste spolumajitelem hudební agentury Rock Pop Jazz. Prozraďte
něco z její historie a současných aktivit.
Už od roku 1976 jsem byl zaměstnancem agentury Slovkoncert, která se za jistého
ministra rozdělila na dvě části: Slovkoncert a další státní agenturu Rock Pop
Jazz. Já přešel do té druhé. Za dalšího ministra se měla privatizovat. Tak jsme do
toho s kolegou šli a fungujeme dodnes. Dělali jsme Bratislavskou lyru a dodnes za pomoci dodace ministerstva kultury pořádáme Bratislavské
jazzové dny, největší slovenský hudební festival. Ale vozíme na Slovensko i
pop-music, loni jsme dělali třeba Erose Ramazzotiho. Jsme na to čtyři, takže každý
dělá, co může.