Viktor Polesný:
Urputnost nemám rád
Je něco, co
zkušeného režiséra ještě zaskočí?
Vždycky počasí a nejen to - skoro každý den vás něco zaskočí, pořád jste
postavena před nové a nové situace, protože filmování je proces, který se neustále
někam vyvíjí, někam se žene.
Je právě toto na natáčení
lákavé a svým způsobem vyzývavé?
Je a jsem tomu rád, samozřejmě pokud problémy neohrozí natáčení. Když lije,
těžko se dají točit například milostné scény u přehrady, ale jinak denní
potíže, které nastávají při natáčení, mně připadají dokonce i docela
zábavné. Řešit je elegantně a důsledně, nedělat kompromisy, schopnost improvizovat
ku prospěchu věci je to, co mě láká. Moje pomocná režisérka říká, že jsem
režisér, který má rád obtíže.
Máte je rád i v životě?
Příliš neodlišuju život a filmování, ale přece jen - v životě je rád nemám.
Nijak si v problémech nelibuju.
Je pro režiséra výhodou,
když už má určité jméno, jistou prestiž?
Přistupuju s určitým chvěním a nejistotou ke každému filmu. Vždycky je to tak
trochu krok do neznáma, i když jste připraven sebelépe. Každý film je pro mě
napínavý a vždycky se obávám výsledku. Když už režisér něco natočil a ví se o
něm, že svoji práci dělá pořádně a v termínech a profesionálně, má, pokud jde
o další možnosti, situaci do určité míry usnadněnou, ale než se k něčemu
takovému dostane, nějaký čas to trvá a je to těžká cesta.
Začínal jste jako
dokumentarista...
Krok od dokumentu k hrané tvorbě nebyl vůbec jednoduchý, protože v Čechách je
tendence škatulkovat, to znamená, že když vystudujete nějaký obor, v mém případě
dokument, máte ho dělat, očekává se to od vás. Dnes už je to jiné, ale dřív byl
přestup do hrané režie plný potíží. Nejčastěji jsem slýchal námitky, že
režisér, který točí dokumentární filmy, neumí pracovat s herci. Nikdy jsem si to
nemyslel, protože i jako dokumentarista pracuju s lidmi. A s hercem
je to svým způsobem snazší, protože na rozdíl od běžného člověka se nebojí
kamery, naopak jde jí takzvaně naproti. Přesto jsem byl varován před hranou tvorbou a
nabádán, abych se držel svého kopyta a pokud možno nepřelézal nějaké
mantinely.
Rád je
přelézáte?
Ano.
Jen v profesi, anebo i v
životě?
Jsem takový, jaký jsem. Jestli jsem takový v profesi, jsem takový i v životě. Nemám
dvě tváře.
Nicméně na dokument jste
nezanevřel...
Naopak, rád se k němu vracím. Je to dobrodružství poznávání světa a hlavně lidí
a to mě vždycky hrozně bavilo. Nedám na něj dopustit, i když hraná tvorba je to
hlavní, čím se zabývám. Jedno se druhým ovlivňuje. Lpění na detailu vychází
právě z dokumentu, stejně jako určitý cit pro pravdivost scény a hereckého projevu.
Vzpomenete si na svůj první
hraný film?
Jistě, ale nezapomínám na žádný - ani na první, ani na druhý...
Ještě novotou voní váš
další film - dramatický příběh z druhé světové války Hodina tance a lásky, film
svým způsobem výjimečný...
Je výjimečný svým neotřelým pohledem na problém holocaustu. Jde o komorní
příběh židovské baletky, jejíž osud se v jednom dni protne s životem rodiny
esesáckého důstojníka.
Měl jste na začátku své
profesní dráhy větší obavy než dnes, jak film dopadne?
Můj pocit by se dal nazvat pnutím, něčím, co bych nikdy nechtěl ztratit - a to je
dychtivost, očekávání, oheň, který v sobě člověk má. Neokoralý postoj ke světu
je důležitý. Přál bych si, aby vydržel. Proto přelézám ty zmíněné mantinely,
abych nezpohodlněl, protože to bych opravdu nerad.
Čemu věnujete nejvíc času,
než padne první klapka filmu?
Výběr látky je prvořadý. Mockrát se mi stalo, že jsem cítil, že něco prostě
nechci dělat a ani jsem nevěděl proč, ale byl to velmi silný pocit, který jsem
poslechl. Naprosto klíčová je pro mě práce na scénáři. Věnuju jí nesmírně
mnoho času, ať jsem autorem, spoluautorem či "jen" režisérem. Při
natáčení je pak pro mě v hierarchii všech činností nejdůležitější herec. Pokud
jde o kameramana a celý štáb, jsou to spolupracovníci, se kterými
pracuju už léta. Každý si hlídá svoje, s velikou dávkou profesionality a invence, a
tím mi umožňují věnovat se herci.
Kolik trápení prožívá
režisér, než obsadí všechny role?
Není to trápení, je to spíš intuitivní rozhodování a někdy už když scénář
píšu, začne mi obsazení naskakovat. Proto musíte herce dobře znát, vědět kde a
jak kdo hraje. I v oblastních divadlech jsou velmi dobří herci, ale bohužel my
režiséři jsme líní se tam podívat. Při obsazování beru v úvahu i názory svých
spolupracovníků, také pomocná režisérka mi někdy hodně
"nahraje", občas i manželka. Stalo se, že jsem změnil svoji představu a
bylo to k dobrému.
Změnil jste se v režijním
rukopisu, promítá se v něm to, jaký jste vy sám?
Určitě. Vždycky jsem to tak trochu já. Vypovídáte o sobě. Můžete mít třeba i
nějaké vzory, velké světové režisérské osobnosti vás mohou okouzlit, lehce si
můžete říct, že budete točit takový a takový film, používat prostředky jako ten
či onen, ale nakonec přijdete na "plac" a rozhodujete se teď tady a jste to
vy.
Jak je těžké obstát v
konkurenci?
Tak nepřemýšlím. Takové zavádějící myšlenky si vůbec nepřipustím.
Soustředím se na práci, kterou dělám, a snažím se ji dělat s absolutním
nasazením a koncentrací. Nemám čas ani energii myslet na to, že někde vedle pracuje
jiný režisér. Veškerá moje energie směřuje k filmu, který točím. Jinými věcmi
nebo úvahami se nezabývám.
Co vás na
filmu stále fascinuje?
Vyprávění, vztahy, sdělování
pocitů, obsahů, myšlenek filmovou řečí, kterou se člověk celý život učí. Je to
nekonečně bohatá řeč. Utkat se s látkou a zobrazit ji sugestivně a zajímavě a i
formálně, technicky dobře mě fascinuje. V začátcích člověk hodně tzv. zdobil,
ale časem pracujete k jednoduchosti, k prostotě, k askezi.
I život se vám zjednodušil?
Samozřejmě, protože se zbavíte spousty balastů. Už neplýtváte časem. Dokážu si
vychutnat příjemné chvilky. Souvisí s přátelstvím, s harmonizováním vztahů, ale
třeba i s dobrým jídlem, kvalitním pitím, s pohybem na čerstvém vzduchu, se
sportem... Mnoha věcmi se nezabývám. Nemají pro mě už význam.
Netrápím se tím, čím jsem se trápil dřív - ctižádostí, touhou i po penězích,
chutí ve vztazích dominovat, někde se prosazovat.
Co to chce,
dosáhnout výšin ve své profesi?
Především sebekázeň. Urputnost,
cílevědomost jsou vlastnosti, které zavánějí upoceností, ty já nemám rád.
Urputné tvůrce nesnáším. Ale vnitřní kázeň a pracovitost je namístě a
samozřejmě to chce také talent. Jak řekl J. W. Goethe: Radost se rodí ze snadnosti.
Hrály ve vašem životě roli
šance?
Jistě. A těch promarněných je určitě víc než využitých. Ale nic bych nevzal
zpátky. Nelituju ničeho. Prostě to tak bylo.
Ovlivňuje vás hodně profese?
Nikdy jsem o tom nepřemýšlel. Rozhodně nemám potřebu režírovat každou
společnost, ve které se pohybuju. Někde jsem četl, že jeden režisér, i když čte
knížku, obsazuje role. Tak to určitě nemám. Ale moje profese mě naučila jisté
kázni, schopnosti plně se koncentrovat na danou věc a všechno ostatní, rušivé v ten
okamžik odhodit a stejně tak rychle se zase uvolnit.
Pracujete
neustále s lidmi. Jste dobrý psycholog?
Myslím, že jsem. Je to svým
způsobem podmínka pro režisérskou profesi, protože pracujete na postavě, na
člověku a k tomu musíte být psycholog. Musíte nejen vědět, co nese role po
psychologické stránce, ale psychologická je i práce s herci, se štábem, protože je
musíte udržet v činorodosti, v kázni, aby se na práci těšili a aby také tvrdě
pracovali, což je trošku umění a možná někdy dokonce větší než natočit film.
Jak je těžké
"vybalancovat" nejednoduchý vztah režisér-herec nebo herečka?
Je to do jisté míry vztah jako každý jiný, jenom je nutné mít cit pro jejich
lidskou podstatu, pro jejich lidské problémy. Naše životy se při natáčení
protínají poněkud intenzivněji než životy lidí v jiných profesích. Jsme na sobě
jistým způsobem závislí a musíme v sobě objevovat ty nejvnitřnější motivace a
pocity a z nich potom stavíme při práci. To je práce s hercem. Poznávám spoustu
osudů, které mě zajímají. Po dobu natáčení velmi těsně spolupracujete, tvoříte
příběh, na kterém se všichni podílí. Je to hluboce lidský
vztah, který má spoustu jemných odstínů a který třeba skončí s posledním
natáčecím dnem, anebo pokračuje. Schopnost vcítit se do druhého člověka je
součást profesionality.
Režisér by měl být
autoritou. Je možné autoritu získat?
Tu buď máte, nebo nemáte, stejně jako charizma. Autorita souvisí především se
znalostí věci. Lidé poznají, když řemeslo umíte nebo ne, a také poznají, jestli
jste schopen přiznat chybu.
Herci jsou závislí na
příležitostech, které jim dává režisér...
Herci se k režisérům chovají většinou dobře, to je v pořádku. Mám mezi herci
kamarády, ale samozřejmě nevím, do jaké míry jsou to pevná přátelství a nakolik
souvisí s tím, že já jsem režisér. Ale je mi to jedno, protože mám herce rád.
Nezkoumám to. Je pravda, že jsme nebyli vystaveni takové mezní
situaci, aby se pravost přátelství poznala.
Jak je těžké vrátit se po
skončení natáčení zpět do reality?
To není těžké. To se prostě střihne. Souvisí to s už zmíněným uměním
koncentrace. Když se točí film, unikáte z reálného světa, věnujete se hlavně
filmu, ten je na prvním místě, a všechny ostatní starosti, které vás jinak štvou,
jsou v pozadí, jakoby se vás netýkají každodennosti obtížného světa. Celý den
děláte práci, na kterou je člověk připravený a která ho baví. Pak to skončí a
vy se bez problémů opět vrátíte do svého normálního života. Zase chodíte na
poštu se složenkami, nakupovat, jedete s autem do servisu anebo si jdete třeba k
táboráku opékat buřty.
Co si myslíte
o kompromisech?
Myslím, že život každého je o
kompromisech a je jen otázka, kam až sahají a nakolik je kompromis třeba i
prospěšný.
Kam kompromis
nenecháte dojít?
Nesmí narušovat moje vztahy. Nechci
ubližovat. Snažím se, aby život měl nějakou celistvost, nějakou identitu, aby ho
kompromisy nerozleptaly nebo nezničily, nezlehčily, nezbanálněly.
Co je pro vás důležité?
Základní životní hodnoty - láska, přátelství, práce.
Co to chce, aby se člověku
nezatočila z úspěchu hlava?
Zbláznit se ze svého úspěchu může jenom hlupák. Zralý muž, který něco ví o
životě, se nemůže zbláznit z žádného úspěchu, ale ani z žádného neúspěchu.
Nepracuju s myšlenkou na úspěch a nestresuju se neúspěchem, protože to je všechno
tak nejisté...
Díváte se dopředu,
plánujete, nebo žijete přítomností?
Jedno čínské přísloví, které mě vystihuje, říká: "Až k mostu dojdu,
uvidím, jak po něm přejdu."
Máte nějaké pevné body v
životě?
Jsou nutností. Musíte mít pevné body, o které se opíráte. Mohou jimi být hodnoty,
které vyznáváte, nebo lidé, kteří vás obklopují a které máte ráda.
Dokážete po náročném
natáčení úplně vypnout?
Pracujete ve velkém nasazení a je potřeba umět i relaxovat. Když skončíte
natáčení, do kterého dáváte všechno, veškerou energii, musíte ji zase někde
načerpat. Musíte obnovit síly a v takové chvíli se nejčastěji odebírám do samoty.
Co je obsahem
samoty?
Přemýšlení, sport, četba a
poslouchání vážné hudby. To je velmi povznášející.
Je film iluze?
Film je úžasná iluze a je to také
pravda.
JITKA KOMÁNKOVÁ
Foto ZUZANA KOSTIUKOVÁ |