34 |
|
Rozhlasová publicistika |
|
FONOGRAM
Fonogram vstupuje
do čtvrtého ročníku
Písničky ze starých gramodesek, které má ve své sbírce publicista a překladatel Gabriel Gössel, měli posluchači Českého rozhlasu možnost slyšet poprvé na podzim před třemi lety. Od té doby se s ním posluchači stanice Praha každý úterní podvečer vydávají na výlet k počátkům nejen české populární hudby (jak zní podtitul tohoto zavedeného pořadu), ale jsou jim předkládány lahůdkové kousky i z hudby, která byla v meziválečném období populární také v dalších zemích. Co máte připraveno pro příznivce vašeho pořadu do nové sezony? Nezačínají vám už docházet náměty nebo gramodesky?Je to zvláštní - kladete mi podobnou otázku, jakou jsem od vás dostal už před třemi lety, kdy se tento pořad v hudební redakci vaší stanice rodil. Pamatuji si, že i tenkrát vás zajímalo, jak dlouho mi vydrží nápady a gramodesky. I když jsem vám tehdy odpověděl, že obojího mám dost, ani v duchu jsem si nedovedl představit, jak moc mne podpoří sami posluchači. Náměty i gramodesky mi totiž často nabízejí lidé z okruhu příbuzných populárních zpěváků či hudebníků - z jejich podnětu vznikly například pořady věnované Karlu Hruškovi, Františku Cinkovi či Františku Kmochovi. Odpovídám tedy: nápadů i zvukových záznamů mám dost nejméně na tři další roky. Zmínil jste se o podpoře
posluchačů - měly u nich některé vaše pořady zvlášť pozitivní odezvu? Především bych chtěl říci, že na starých šelakových gramodeskách mne zajímá nejen populární hudba, kterou prezentuji v ČRo. Ve své sbírce mám i gramodesky z úplně jiných oblastí: operní snímky, nahrávky slavných pianistů či houslistů, ale i nahrávky mluveného slova a dalších dokumentárně zajímavých snímků pocházejících ze začátku dvacátého století. A pokud jde o zájemce o staré zvukové záznamy: je jich u nás nepochybně mnoho. Potíž je ale v tom, že o sobě všichni nemusíme vědět. Pražští příznivci starých gramodesek se scházejí každé druhé úterý v měsíci v prostorách Národního technického muzea v Retroklubu, kde probíhají pořady sestavované ze starých gramodesek a filmů. Všichni zájemci jsou srdečně zváni - vstup na tyto pořady je zdarma. Potěšující je navíc skutečnost, že v poslední době začala na tyto schůzky docházet řada nových příznivců, jejichž zájem o staré zvukové záznamy podchytil právě náš rozhlasový pořad. Když vše dobře dopadne, měly by se v nové sezoně tyto pořady konat každý týden. Jak se k vám vlastně
dostávají ty "lahůdky" na starých gramodeskách? Nabídne vám ještě dnes
vůbec někdo nahrávky, které jsou pro vás zajímavé? Já bych se tedy na závěr
našeho rozhovoru vrátil ke své první otázce - co uslyší posluchači pořadu
Fonogram Gabriela Gössela v nejbližší době? Za ty tři roky spolupráce s panem Gösselem jsem poznal nejenom jeho obrovské vědomosti, kterými přispívá do tohoto pořadu, ale i pracovní nadšení. Příprava každého dílu je velmi náročná - kromě napsání zasvěceného textu musí jednotlivé snímky vyčistit od nežádoucího praskání a šumu. Posluchači je pak slyší v lepší kvalitě, než jakou snímky měly v době vydání. Dopisové ohlasy a reakce na pořad potvrzují, že dramaturgie ČRo 2 - Praha měla před třemi lety šťastnou ruku, když Fonogram zařadila do své programové nabídky. JIŘÍ DOHNAL |