Čtvrtek 22. 8. 2002 Český rozhlas 3 - VLTAVA - 9.30
hodin
Objevy
sira Charlese Mackerrase a Burryho Tuckwella
Současná
interpretační praxe zná již několik zásadních přístupů k hudbě - pomineme-li
skutečnost, že každý dirigent, sólista a orchestr má svůj vlastní rukopis. Vedle
evolučně probíhajícího všeobecného současného či moderního chápání získala
své uznávané místo ortodoxní, takzvaná autentická interpretace. Mnozí dirigenti
objevují a zakomponovávají do svého přístupu různé prvky, které se blíží
autentické dobové praxi, ale uznávají zároveň i využití moderních nástrojových
možností. Sir Charles Mackerras přišel s podobným projevem už v kompletní nahrávce
Mozartových symfonií s Pražským komorním orchestrem. Tehdy umístil sekci druhých
houslí na pravou stranu a dosáhl tím dobového vyznění dialogu mezi skupinou prvních a druhých houslí. Stejným
způsobem pracoval i v nastudování Haydnových symfonií č. 100 a 103, které provedl s
Orchestrem sv. Lukáše. Tento relativně mladý soubor sídlí v New Yorku a jeho
členové pocházejí z různých koutů světa. Například polovinu smyčcové sekce
tvoří hráči z Asie. Navíc je to soubor, v němž řada hráčů užívá staré
nástroje a má praxi v autentickém provozování staré hudby. Jejich zkušenosti
přebírají kolegové hrající na moderní nástroje, a tak má výsledný zvuk jistou
dráždivost barevnou a témbrovou. Sir Mackerras objevuje nepoznané a oproti zastáncům
zvukové homogenity přináší jeho šťastná spolupráce s orchestrem řekněme
kombinovaný a nevšední dojem. Co se týče skvělého virtuosa na lesní roh Burryho
Tuckwella, spočívá jeho objev v prostém aktu. Po dvacetileté činnosti v dechovém
kvintetu, který nesl jeho jméno, přepustil své místo Michaelu Thompsonovi, který ho
plně nahradil, a staronový soubor, rozšířiv svou repertoárovou paletu, přizval
řadu kolegů k projektu z hudby Františka Krommera-Kramáře.
(rfb) |