Karel Zich: Český Elvis na chodském vzduchu
Jak snášíte vedra?
Dobře. Já jsem vysloveně
teplomilný člověk. Teď mám sice starosti, mám nemocnou mámu a starám se o ni, ale
vedle toho si najdu čas i na letní sporty - hraji tenis, plavu. To mi ostatně pomáhá,
pak lépe zvládám své povinnosti. Obecně mám vedro rád. Jsem schopný být v
ohromných horcích pět i šest hodin a ještě sportovat. Ne všichni jsou ale takhle
disponovaní. Ti, co to hůře snášejí, by na sebe měli dávat pozor.
Takže asi máte raději léto
než zimu.
Určitě. Navíc mám za sebou několik operací nohou, takže se ani nemůžu věnovat
zimním sportům, i když jsem dříve některé dělal závodně.
Ty potíže s
nohama jste si přivodil neustálým "poskakováním" po jevišti?
Ne, to bylo právě kvůli tomu
sportu. Po jevišti se zase tak moc nepohybuji. Spíše než nohy trpí jiná část mého
těla. Při vystoupeních hraji na kytaru a asymetrické držení těla mi přivodilo
problémy s páteří. Při nadměrném dýchání při koncertech se vám právě
špatné držení páteře fixuje. A když k tomu připočtete časté a dlouhé
cestování, výsledkem jsou zdravotní problémy.
To nezní moc radostně.
Na druhé straně mě ale těší dobrá úroveň zdravotní péče. Nedávno operovali
páteř Miroslavu Palečkovi. I díky němu věřím, že kdyby podobné problémy potkaly
mne, lékaři by mě dali tak dohromady, že bych zase mohl hrát tenis, běhat a jezdit
na kole.
Mluvil jste o mamince. Bylo jí
devadesát let - to už asi na vaše koncerty nejezdí.
Donedávna jezdila. Teď se jí ale, jak jsem o tom mluvil, zdravotně přitížilo,
takže už jezdit nemůže. Jsem ale rád, že má fantastickou hlavu, že se s ní dá
bezvadně komunikovat, pamatuje si, má skvělé nápady. Psychicky je na tom dobře,
fyzicky hůř. Doufám, že jí pomůže chodský vzduch.
Máte k Chodsku
vztah?
Silný. Rodiny obou mých rodičů
mají k tomu kraji vztah, jezdila tam i rodina mého švagra. Máma tam bývala odmalinka.
A já taky. Chodsko je naším zázemím, takže jsem rád, když můžeme s mámou
dýchat chodský vzduch. Věřím, že jí pomůže. Doufám, že pak bude moci jezdit
nejen na moje koncerty, ale i na výstavy a do divadel. Máma je ohromně kulturní tvor.
Nenechala si ujít žádnou vernisáž či premiéru.
Máte doktorát filosofie. Co
jste studoval?
Sociologii a estetiku. Na dobu studií moc rád vzpomínám. Byl to konec
šedesátých let (dostudoval jsem už na začátku let sedmdesátých). Šedesátá léta
byla výjimečnou dobou, a nejen u nás. My Češi máme pocit, že v šedesátých letech
se děly převratné věci jenom v Československu, ale není to pravda, děly se v celém
světě. Ať už jde o Evropu, Austrálii, jižní či severní
Ameriku. Všude byla šedesátá léta výjimečná.
V čem?
V muzice, literatuře, ve filmu i v politice. To už se asi nikdy nezopakuje. Nechci se k
tomu ale vracet s nějakým velkým sentimentem, protože to, co prožíváme dneska, se
vůbec nedá s ničím srovnat.
A přitom si toho spousta lidí
neváží!
To je pravda. Musíme si uvědomit, že to, čeho jsme se dožili, je velká věc.
Věnoval jste se někdy
oborům, které jste vystudoval?
Vlastně ne. To bylo tak: v sociologii nedostal nikdo z absolventů možnost se uplatnit,
jenom jeden pochybný člověk, který k nám přišel uprostřed studia z nějaké
politické školy, nastoupil na ministerstvu vnitra. Ostatní museli hledat náhradní
řešení. Estetika - to bylo nádherné studování, ale jako obor
nebyla k uživení. Takže jsem se ani sociologii ani estetice nevěnoval.
A chtěl jste?
Ano, chtěl. Rád bych býval spojil muziku a příbuzné žánry, hudební divadlo a tak
dál, a zkoumal podmínky jejich vzniku a jejich vliv. Některé publikace, které tehdy
vycházely, byly opravdu zajímavé. Ale nemohl jsem se tomu věnovat a dnes už bych se
těžko vracel. V jakékoliv vědecké disciplíně by měl člověk udržovat kontinuitu.
Jak stykem s kolegy u nás i v zahraničí, tak i co se týče literatury. Takovou
kontinuitu jsem neudržoval.
Na jaře, přesně půl roku po
strašných událostech 11. září, jste zpíval v New Yorku na vzpomínkovém večeru.
Jak na vás organizátoři téhle pietní akce přišli?
To bylo ovlivněno spoustou okolností a náhod, rozhodně ne nějakými mými zásluhami.
Myslím si, že u nás je spousta daleko vhodnějších interpretů. Jenže někdo mě
tady slyšel a nabídl mi to. Svou roli jistě sehrálo i to, že zpívám živě a
dokážu se sám doprovodit - nepotřebuji žádnou kapelu, nejsem na nikom závislý. A
přimluvilo se i pár lidí za mořem, kteří mě už znali. Takže
výslednice různých náhod způsobila, že jsem se tam najednou ocitl. Moc si toho ale
vážím.
Jaký ten večer byl?
Když řeknu, že hodně emocionální, tak je to slabý výraz. Bylo to zcela
výjimečné. Myslím si, že není ve světě netečného člověka, kterému by bylo
jedno, co se 11. září stalo. Bez patosu - poznamenalo to celé lidstvo. Na tom večeru
jsem viděl ty, kteří se toho dne zachovali víc než čestně. Být tváří v tvář
lidem, kteří zachraňovali ostatní s nasazením života, byl velký
zážitek.
Jak jste 11. září prožíval
vy?
Doma u televize, a stejně to bylo strašné. Hned jsem si vzpomněl na jeden nádherný
spirituál o konci světa. Tahle vize je v oné písničce umocněná obrazem, ve kterém
padají hvězdy na zem. Hříšník se v písni snaží před touhle skutečností utéct
do hor, ale samozřejmě se mu to nepodaří.
A zpátky k
vašemu newyorskému vystoupení.
To bylo dramatické i proto, že jsem
zrovna měl nějakou otravu v hlase a horečku čtyřicet stupňů. Když jsem přistával
v Americe, tak jsem dokonce přestával vidět. Zřejmě jsem si na Moravě, kde jsem byl
předtím, zanesl nějakou infekci do nosu, mému stavu neprospěla asi ani cesta
letadlem. Antibiotika mi začala zabírat až v den koncertu v New Yorku.
Byl jste se
podívat na místo, kde stávalo Světové obchodní centrum?
Byl a je to zážitek na celý
život: viděl jsem symbolický hrob určitého období civilizace. Druhá věc, která
mě tam napadla, byla ta, že ten čin byl asi začátkem nové formy války, nové formy
konfrontace kultur a realizace lidské nenávisti. Přitom se zaštiťuje náboženstvím
a to je ohromně nefér. Žádné náboženství, ani to, za které se schovávají
teroristi, nemá ve svých zásadách postulované násilí. Všechno je to v lidech. A ty
si musíme ohlídat.
V Americe jste byl i před
dvěma lety. Změnili se Američané po 11. září?
Žijí dál a všechno funguje, ale na každém kroku cítíte, že lidé jsou tou
událostí poznamenaní. Vidíte to na zdánlivých hloupostech: všude se třeba
vyhrabávají a vyhledávají fotografie Světového obchodního centra. I když tyhle
budovy už nebudou, v duších Američanů jsou zapsané. Uvědomte si, kolik tam bylo
úřadů a institucí, třeba i nadací! Byl tam komunikační systém, který navigoval
letadla a telefony. To zničení bylo ohromnou ranou civilizaci.
Jsou dnes Američané
ostražitější?
Určitě. To máte jako v Anglii. Děly se tam pumové útoky - bomby byly ukryté v
igelitkách. Kdykoliv se někde objevila igelitka, lidi se báli. Podobné je to dnes v
Americe. Lidi si dávají velký pozor, když něco jen zaslechnou nebo vidí.
Co si myslíte o výzvě, aby
veřejnost všechno podezřelé hned hlásila?
Myslím si, že veřejnost má být do boje proti terorismu zapojena. Víte, my jsme z
doby, kdy u nás byla profízlovaná společnost, liknaví a cítíme, že se nás věci
netýkají. Když se stane bouračka, nejsme schopni hned vystartovat ku pomoci. V Americe
lidi liknaví nejsou. Snaží se uchránit si společnost, protože to jsou oni, to jsou
jejich děti, to jsou jejich instituce.
Skončeme radostněji: právě
vydáváte "novou" desku.
Je to vlastně můj první výběr "best of". Jeden takový už jsem sice měl,
ale to byla deska, která se vymkla všem katalogům. Bylo to v době, kdy si Supraphon s
Bontonem vyjasňovaly vztahy a to cédéčko se nikam nedostalo. Dnes ho vlastní asi jen
pár fandů, nemám ho už dokonce ani já. Nová deska není vyčerpávajícím
výběrem od nejzazších dob po dnešek, spíše kopíruje sedmdesátá a osmdesátá
léta. Nejsou tam rokenrolové začátky, tenkrát jsme s Framusem ještě nic
nenatočili, a nejsou tam ani moje nahrávky se Spirituál kvintetem. Pokládám to za
spravedlivé: měl bych vystupovat sám za sebe. Ve Spirituálu jsem
součástí celku, to by bylo na úplně jinou desku. Na téhle jsou ale jiné
zajímavosti, třeba béčkové strany singlových hitů. O těch se už dneska moc neví,
přestože jak zvukově, tak třeba textově stále obstojí. A moje
radost byla možnost nově nazpívat Presleyho píseň Ghetto. Firma zaplatila práva, za
což jsem jí vděčný, a tahle písnička celou desku uzavírá.
Když jsme u toho - občas vás
někdo nazve českým Elvisem. Cítíte se tak?
Ne, to ze mě udělali spíš novináři. Že máme možná nějakou podobnost v hlase, mi
došlo vlastně docela pozdě. Já mám Elvise rád, ale jenom v jeho rokenrolovém
období. Presleyho pozdější tvorba se mi už tak nelíbí, výjimku tvoří jen
několik písniček, třeba již zmíněné Ghetto.
TOMÁŠ PILÁT
Foto JARKA ŠNAJBERKOVÁ |