36 |
|
Titulní rozhovor |
|
Donovan: Láska musí být darována Narodil jste se u Glasgow, ale dříve, než vám bylo
deset let, jste se přestěhoval s rodinou k Londýnu. Řekněte nám více o vašich
rodičích. Má maminka zpívala. Nebyla sice profesionální zpěvačka, ale tehdy, na přelomu čtyřicátých a padesátých let, zpíval v Glasgow každý. Rádio ještě nebylo tak populární, nehrálo celý den, každou minutu, televize ještě nebyla k mání, a tak si lidé zpívali. Maminka pocházela z Irska, můj otec ze Skotska, tak jsem poslouchal irské a skotské písničky na každé rodinné oslavě. A to je malý příběh mých rodičů. Školu jste opustil v patnácti letech. Nenašel jste v ní nic, co by vás zaujalo?Ve škole bylo mnoho zajímavých věcí, především ostatní spolužáci, tedy spíš patnáctileté spolužačky. Ty byly velmi zajímavé. Ale vážně, některé věci mě ve škole bavily. Jak jsem zmínil, můj otec mi čítával poezii, především staré keltské bardy, které znal zpaměti. Učil mě, jak memorovat, a tak pro mne bylo později snadné si zapamatovat i delší úseky knih. Otec měl knihy doma, mnoho jsem jich přečetl, četl jsem velmi rychle. Neměli jsme, bohužel, žádné hudební předměty, žádnou dramatickou výchovu. Mně docela šla literatura, anglická literatura, přednes, četba. A taky hudba. Nezpíval jsem, ale ve čtrnácti patnácti letech jsem hrál na bicí. Zmínil jste, že vám maminka
zpívala písničky. Pamatujete si chvíli, kdy jste získal pocit, že by se vám hudba
mohla stát životní náplní? Hudba ke mně dorazila tak ve věku čtrnácti let, kdy jsem si řekl, že bych chtěl být součástí, jak se teď říká, folkové scény, bohémského života a jazzu. Když jsem potom v patnácti přišel na college, do Welwyn Garden City, byl jsem vtažen do bohémského světa. Folkové a jazzové kluby jsem znal už od čtrnácti let, ale poslouchal jsem i Buddyho Hollyho a Everly Brothers. Byl jsem naprosto fascinován knihou Jacka Kerouaka Na cestě a začal jsem číst i Hermanna Hesseho, Alana Wattse, Allena Ginsberga a buddhistické knihy. A pochopitelně staré básníky, například Shelleyho, nějaké básně Shakespeara, ty mi četl otec, Roberta Burnse, skotskou obdobu Shakespeara. Nejvíce mou práci asi ovlivnil William Buttler Yeats, protože mi už od útlého věku otevíral tradiční keltskou mytologii a po svém interpretoval staré pověsti Irska, Skotska a Walesu. Čili toto mě utvářelo. Kdo vás nejvíce ovlivnil
hudebně? Musíte si uvědomit, že tehdejší folkoví zpěváci neposlouchali pop, jen folkovou hudbu. Kdežto já chtěl propojit folk se sociálními prvky a populární hudbou. Věděl jsem, že první nahrávky Elvise byly kombinací folku a blues, s basou a akustickou kytarou. Everly Brothers měli taky dvě akustické kytary, rovněž Buddy Holly psal své písně s akustickou kytarou, a takto jsem nacházel folkové prvky v pop-music. Ale pořád jsem nevěděl, jak do toho světa proniknout. Až jsem pak v rozhlase uslyšel jednu nahrávku. Přijel jsem domů z cesty stopem, rodiče nebyli doma, dům prázdný a já slyšel tu skladbu v rozhlase. Nejprve jsem ji poslouchal tak na půl ucha, byly tam akustické kytary, harmonika, bicí, vokální harmonie a zpívalo se tam Love, love me do, you know I love you a pak přišla ta harmonika. Byl jsem tím naprosto fascinován, sedl jsem si do křesla, něco se stalo v mém nitru a já věděl, že ať to bylo cokoliv, budu dělat právě toto. Vůbec jsem nevěděl, o jakou skupinu jde - a pak moderátor řekl, to byli Beatles, nová kapela z Liverpoolu. A za dvanáct, možná patnáct měsíců jsem seděl v jedné místnosti s Bobem Dylanem a s Beatles. Tak to byla další skupina, která mě velmi ovlivnila: Beatles! Svou kariéru jste nezačal v nahrávací společnosti, ale v televizním show. Jak se stalo, že jste se dostal do pořadu Ready Steady Go?V Anglii, Irsku i ve Skotsku byly různé rhythm-and-bluesové skupiny a kluby teprve v plenkách. Každé historické město mělo folkový i jazzový klub, kavárnu a uměleckou školu. Později bývaly každou středu i rhythm-and-bluesové večery. Hrál Brian Jones, Yardbirds, Long John Baldry, ti všichni seznamovali folkové a jazzové publikum s americkým rhythm-and-blues. V našem městě, St. Albans, kam jsem se přestěhoval s rodiči z Glasgow, byly také folkový klub, jazzový klub, kavárna a umělecká škola. Naše místní rhythm-and-bluesová kapela se jmenovala Copps and Robbers a já v ní hrál na harmoniku. Nebyli jsme nijak zvlášť známí, ale byli jsme dobří. Jednou o víkendu jsme byli pozváni do klubu v Southendu, všichni jsme vyrazili, bylo nás asi třicet, na motorkách, v autech, autobusem, vlakem, stopem. Zkrátka, všichni jsme tam jeli. V klubu byl manažer Geoff Stephens, který také skládal, byl autorem hitů The Crying Game a Winchester Cathedral. Při vystoupení mě kapela požádala, abych s harmonikou a zpěvem vyplnil přestávky. V klubu bylo mnoho lidí, tančili, pili pivo, bavili se, a když jsem odehrál několik přestávek, přišel ke mně Geoff Stephens a řekl, zda bych nechtěl v Tin Pan Alley v Londýně natočit zkušební snímek. Odpověděl jsem, že přesně to chci udělat. Tak jsem jel opět do Londýna, do studia a natočil devět snímků. Nahoře v prvním patře seděl šéf londýnské pobočky Bob Kingston, který si nahrávky poslechl a ihned se mnou podepsal smlouvu. Hrál jsem a zpíval skladby jiných, ale také dvě tři věci vlastní. Ve vydavatelství přemýšleli co dál a pak zavolali do redakce televizního soutěžního pořadu Ready Steady Go. Scenárista tohoto pořadu přijel do studia, poslechl si pár věcí, setkal se se mnou a uzavřeli jsme smlouvu na třítýdenní vystupování. Jejich myšlenka byla, abych reprezentoval evropskou mládež - jako Bob Dylan tenkrát vyjadřoval pocity mládeže americké. Tím se vracím k tomu, co jsem řekl před chvílí. Opravdu jsem nejprve poslouchal populární hudbu a teprve později jsem v sobě objevil folkové kořeny, když mi bylo šestnáct sedmnáct. Ale v té době se populární hudba začala trochu prolínat se sociálním folkem, který reprezentoval právě Bob Dylan. Na mých prvních nahrávkách je patrné, že se pokouším experimentovat s oběma polohami. S Bobem Dylanem jste se poprvé
setkal v květnu 1965 v londýnském hotelu Savoy. Jaké to bylo? Anglický nebo keltský folk je
trochu vzdálen kalifornskému slunci. Kde a jak jste se poprvé seznámil s hnutím
hippies a generací dětí květin? Víte, flower power, to je fráze, se kterou, myslím, přišel Alen Ginsberg, a která znamená, že síla květin je mocnější než síla zbraní. Tato filozofie je shodná i s buddhismem. Tak se domnívám, že Alen Ginsberg měl na mysli otevírání se hudby, otevírání se sdrcí. V Anglii jsme této filozofii věřili, George Harrison, John Lennon, já, Pete Townshend z kapely Who... George se věnoval hinduismu, já buddhismu. John měl silné sociální cítění kombinované s tibetskou filozofií a zálibou ve všem tajemném. Toto své květinové hnutí jsme si přinesli do Ameriky a tam jsme se setkali s americkým flower power. Paul McCartney se objevuje v některých vašich nahrávkách, jeho křik je slyšet třeba v Mellow Yellow nebo v Atlantis, ale myslíme si, že přítelem vám byl spíše George Harrison. Je to tak?Nebylo to přátelství pro každý den nebo týden, ale cítili jsme silné souznění. Silně jsme se zajímali o meditace, podobnosti můžete slyšet i v naší hudbě, byli jsme třeba první, kdo začali experimentovat se sitárem. George ovšem hrál sám, v Indii mi věnoval tamburu, takovou indickou obdobu basy, kterou jsem pak použil ve skladbě Hurdy Gurdy Man, takže s Georgem jsme toho měli mnoho společného. Můžete nám popsat svou cestu
do Indie? Banány ne, ale píseň byla zakázána v Bostonu, některá rádia ji nehrála, protože měla prý schvalovat potraty. Ne kouření banánových slupek. Potraty. No to je šílené. Já vím, Boston je velmi katolické město, ale jak přišli na tohle, opravdu nevím. Ale myšlenka kouření banánových slupek nebyla má. Ta vznikla v San Francisku. Co se stalo, jsem dlouho nevěděl. Country Joe McDonald, který měl v San Francisku skupinu jménem Fish, mi to řekl v Clevelandu, když jsme otevírali v Rokenrolové síni slávy výstavu o psychedelii. Seděli jsme u jednoho stolu a podepisovali knihy. Pozdravili jsme se a Joe najednou povídá, "to jsem byl já". Vůbec jsem nevěděl, co tím myslí, že to byl on. "No, Mellow Yellow," povídá. Pořád jsem ho nechápal. "Jednou v noci, v San Francisku, jsme si u mě doma pořádně užívali a napadla nás bláznivá myšlenka. Vezmeme auto, pojedeme dolů na karneval. Na auto přiděláme obrovský banán, který se nosí jako převlek, pojedeme přes Haight Ashbury, pozveme všechen tisk a televizi a řekneme jim, že nejlepší droga je kouření banánových slupek. Všichni byli myšlenkou nadšeni, tak jsme to udělali." A druhý den, shodou okolností, vyšla má deska Mellow Yellow. Takže se sešly dvě věci dohromady. V Anglii se ale banánové slupky nekouřily a Joe povídá: "No v Americe taky ne, byl to jen vtip!" Ale každý na světě si myslel, že jsem Mellow Yellow napsal pod dojmem kouření banánových slupek. Lidé to prý dokonce zkoušeli! Později jsem se na to ptal Joeovy manželky a ona mi řekla úplně stejný příběh, takže se to zřejmě stalo. O čem tedy ta píseň je? U nás je zásluhou české
verze velmi známá písnička Jennifer Juniper. To je milostná píseň. Složil jsem ji dva měsíce před tím, než jsem potkal svou múzu, Lindu. Je to píseň o ztrátě někoho blízkého. Je těžké chytit vítr, je těžké vzít si lásku - ta musí být darována. JIŘÍ KASAL, RICHARD LHOTSKÝ Foto RICHARD LHOTSKÝ |