37 |
|
Televize |
|
TV TIPY
Když mysl ovládnou drogové vize Některé filmy záhy získají pověst kultovních děl a jejich příznivci jsou ochotni právě až od nich odvíjet celé dějiny kinematografie. Takové výsady se dostalo například snímku Pulp Fiction, později též Matrixu. Mezi tvůrce takovýchto titulů se zařadili i spisovatel Irvine Welsh a režisér Johnny Boyle, kteří hodlali Trainspotting (stejnojmenný román vyšel i v českém překladu) věnovat problémům drogující mládeže a jejím pokusům uniknout ze začarovaného kruhu závislosti. Jenže jejich příběh byl spíše odečítán jako hold tomu, co měl zpochybňovat. Trainspotting je vizuálně atraktivní vyprávění, založené na klipovém rytmu a blikotavých světýlcích nočních barů, kudy hrdinové prolézají. Velká pozornost se klade na kresbu často bizarních prostředí i témat, převažuje poetika ošklivosti, ba zhnusení, plynule přecházející z reality do halucinačních vizí: pověstná je scéna, kdy hlavní hrdina hledající uklidňující čípek v ucpaném záchodě do něho posléze vleze, načež se ocitne ve znečištěném bazénu.
(jš)
Zrada z lásky
Režie Ralph Bohn. Hrají Jochen Horst, Liane Forestieri, Kristina Van Eyck, Andreas Hofer, Klaus Schindler a další.
Teroristický útok varuje 11. září si připomeneme rok od okamžiku, kdy islámští teroristé nasměřovali dopravní letadla na dvojici newyorských mrakodrapů. Chtěli tak dát najevo, že ani nejvyspělejší hospodářská a politická velmoc není chráněna před zničujícími útoky. Následně se rozvířily úvahy o možnosti soužití s civilizací, která vyznává a obhajuje hodnoty odlišné od našich (západních) zvyklostí a jejíž zfanatizované proudy jsou navíc připraveny za každou cenu ničit vše, do neodpovídá jejich představám, jak se ukázalo zvláště na afghánském případě. Česká televize přichystala k tomuto tématu několik pořadů. Vyznačují se širokým žánrovým zakotvením. Například Requiem 2002 (ČT 2, 17.00) zprostředkovává slavnou Mozartovu skladbu v jakémsi "globálním" provedení, hranou na nejrůznějších místech světa. V České republice na tento podnět reagoval pardubický sbormistr Vlastislav Novák. Podnět rozpracoval v místních podmínkách a získal podporu města, kraje i Komorní filharmonie Pardubice s dirigentem Jaroslavem Krčkem a sólisty v čele s proslulou Gabrielou Beňačkovou... Dokument Dvojčata (ČT 2, 18.15) přibližuje budovu Světového obchodního centra, která po tři desetiletí tvořila neodmyslitelnou součást newyorského panoramatu. Výškami svých dvou věží (417 a 415 metrů) se řadila k nejvyšším stavbám planety. "Dvojčata" byla nejen symbolem technických možností, ale hlavně obchodního a finančního potenciálu Spojených států. Snímek připomíná okolnosti vzniku této unikátní stavby, přináší různé názory na její architektonické ztvárnění, úvahy o technických aspektech a hlavně pak je zamyšlením nad významem, který pro Spojené státy a New York "Dvojčata" měla.
JAN JAROŠ
Citové vztahy bývají křehké Na televizní obrazovky přichází jeden z posledních projektů slavného italského režiséra Michelangela Antonioniho (natočil tak slavná díla jako Zvětšenina či Povolání reportér) - ve snímku Za mraky, natočeném před sedmi lety, se vrací k vlastním textům, které u nás byly před časem vydány pod názvem Kuželník u Tiberu. Jejich původní těkavost, roztříštěnost a smysl pro detail okamžiku jsou ovšem nahrazeny zřetelným dramatickým vyklenutím. Jakýmsi společným jmenovatelem se stává míjení citů, kdy sex se stává nenaplňujícím vybitím, které nic neřeší a naopak zanechává ještě větší prázdnotu. Čtyři epizody tohoto filmu jsou opatřeny zarámováním v podobě jakéhosi pozorovatele, režiséra, který sledované příběhy vypráví, komentuje a glosuje, dokonce sám do nich v jednu chvíli aktivně vstupuje. Onoho poutníka hraje John Malkovich, avšak je pojat stejně jako ostatní figury - také je citově vyprahlý, neschopen porozumět, neschopen lásku přijímat ani dávat. Toto zarámování natočil proslulý německý tvůrce Wim Wenders (jenž se vedle Antonioniho a Tonina Guerry podílel i na scénáři), povídky samotné Antonioni, v té době již třiaosmdesátiletý, po záchvatu mrtice částečně ochrnutý a zbavený schopnosti mluvit.
Antonioni umí pracovat i se záměrnou banalitou, dokáže vysledovat, jak z křehkých milostných okouzlení zůstávají jen prázdné skořápky míjejících se citů, nasáklých nenaplněnými sexuálními tužbami, jednou hravými a rozkošnickými, podruhé lhostejnými, jindy vášnivými. Snímek Za mraky jistě nepatří k nejlepším Antonioniho projektům, ale stále podává svědectví o mimořádném talentu svého tvůrce. (jš)
Taxikáři nejen kradou, ale i léčí
Uvedená jména dávají tušit, že to budou taxikáři velmi nezvyklí: podivínští i zábavní. "Své cestující" vystavují nejrůznějším nečekaným situacím a otázkám. Jaroslav Dušek vypráví o svém rozchodu s manželkou a ptá se, zdali by se nemohl u svého zákazníka osprchovat, jiné cestující zase léčí virgulemi, které s sebou neustále vozí. Jan Kraus naproti tomu jde cestou tvrdého ataku. Po skončení jízdy, která byla vždy uskutečněna včas a na správné místo, se herci zákazníkům představí, cestující neplatí jízdné a jsou požádáni o souhlas k odvysílání natočeného materiálu. "Ve výjimečných případech nám cestující souhlas z různých důvodů nedali, většinou však ano," říká Jan Štern. Vedle "normálních" lidí se pořad zaměřuje i na některé populární osobnosti. "Zavolali jsme jim, že potřebujeme natočit ve studiu na Kavčích horách nějaký klip či upoutávku a že pro ně posíláme taxi. Pak to šlo stejně jako ve všech ostatních případech," doplňuje Štern, podle kterého nikdo z oněch celebrit taxikáře nepoznal. Za všechny jen jeden příklad: padesát minut vozil Jan Kraus svého syna Davida, aniž ten měl o čemkoli nejmenší ponětí. TOMÁŠ PILÁT
Život uprostřed slavností Právě romantickou komedií Čtyři svatby a jeden pohřeb si herec Hugh Grant založil pověst jednak nepraktických snílků, ale také všelijakých, nicméně sympatických vyčuránků, kteří tak dlouho opovrhují osidly lásky, až je nenadále osedlá. Výtečně postihuje ztrapňující se mužskou ješitnost, jak nejnověji prokazuje i ve filmu Jak na věc, nyní uváděném v českých kinech. Je ovšem nesporné, že nejhutnější zpodobnění takového zpohodlnělého, notně poživačného chlapíka, jenž se děsí jakékoli zodpovědnosti, nalezneme právě ve Čtyřech svatbách a jednom pohřbu, od jehož natočení již uplynulo bezmála celé jedno desetiletí. Byl to právě tento film, který zásadně změnil zaměření a podobu řekněme romantických komedií.
Autoři filmu (scénář napsal Richard Curtis) se spolehli na vtipné postřehy, na pohotové glosování okázalých manýr; lehounce plyne rozmarná mluva, co chvíli okořeněná duchaplnými průpovídkami bezmála wildovského ražení. Jistě rozpoznáme vliv stařičkých konverzačních komedií, jaké kdysi chrlil Hollywood (stačí připomenout třeba Stalo se jedné noci) nebo později i anglická studia (Jak je důležité míti Filipa). Marně bychom však hledali nějaký výraznější satirický osten, příznačný třeba pro "kolektivní" portréty Altmanovy (naposledy Gosford Park), tento snímek se spokojuje s jemně humornou nadsázkou, která vlastně ani nezastírá svůj bezproblémově melodramatický půdorys. JAN JAROŠ
Kovboj
Režie Delmer Daves. |