38 |
|
Televize |
|
TV TIPY
Jsou věci mezi nebem a zemí... Anglický povídkový film Acid House vznikl podle námětu Irvina Welshe, proslaveného již Trainspoittingem, který ČT uvedla před týdnem. Režisér Paul McGuigan si vybral z celé knihy (vyšla i česky pod názvem Barevnej svět) tři povídky, mapující osudy dospívajících hrdinů, kteří se nějakým způsobem vymykají z běžných norem - ať již je to typ budižkničemy (Masařka), dobráka, jenž by na sobě nechal dříví štípat (Měkkejš), či výtržníka, jenž si mentalitu vyměnil s právě narozeným dítětem (Barevnej svět).
Kupříkladu hrdina úvodní povídky teprve v muší podobě konečně vykoná činy, na něž se jako člověk nikdy nezmohl - otráví všechny, od nichž si nechal ztrpčovat život. Dojemně zamilovaný mladík z prostřední povídky, starající se o malé děcko, vydrží všechny ústrky a ponižování od své promiskuitní manželky i jejího obhroublého milence, dokonce se k ní, opět těhotné, vrátí, když ji milenec opustí. I jemu schází schopnost razantnějšího odporu, na rozdíl od mládence z předchozí povídky, který byl líný výrazněji se projevit, vůbec toho není schopen: vždyť už ve škole mu přezdívali "měkkejš". Závěrečná povídka nejzřetelněji inklinuje k bizarní hříčce, kde hrdinové k žádné katarzi nedospívají. Zdrogovaný výtržnický mladík si po zásahu bleskem vymění svou mysl s novorozencem. Zatímco jeho vzrostlé tělo vydává neartikulované zvuky a kolíbá se na posteli, schopno jen řevem upozorňovat na své potřeby, batole nejprve přisprostlými slovy komentuje dění ve své nové rodině a poté jako odrostlejší si stejně vulgárně poroučí. Nic se nezměnilo a nic se nezmění, ani když se mentality opět vrátí do příslušných těl. Dočasně transformovaný výtržník se ani v nejmenším nezměnil. Acid House se vyznačuje sugestivními hereckými výkony, záměrně stylizovanými až k vyhraněné expresi, ať již se týká změkčilé poddajnosti či naopak obhroublého, násilnického chování. Některé kreace připomínají až patologické studie některých lidských typů, ale zejména protagonista závěrečné povídky dosahuje uhrančivého výkonu, když zvládá protikladné polohy, v nichž se jeho tělo (nikoli mysl) ocitá - od vzrušivé drogové extáze, kdy své okolí vnímá ve zkreslených proporcích, až k batolecí bezmoci. Pozoruhodná je triková úroveň, nálety masařky i její design dosahují pozoruhodných výsledků stejně jako dítě z posledního příběhu, které má nepřirozeně svraštělou kůži, mírně zažloutlé oči a ďábelský výraz ve tváři. Klipový charakter vyprávění podtrhuje drsný hudební doprovod, písňové texty někdy komentují samotné dění, aby ještě zvýraznily zmarnění lidských snů a tužeb, rozbíjených o lhostejnost, nepochopení a vulgaritu, ale také o neschopnost zasadit se o potřebnou změnu. JAN JAROŠ
Pohřben zaživa
Režie Frank Darabont. Hrají Tim Matheson, Jennifer Jason Leigh, William Atherton, Hoyt Axton, Wayne Grace, Donald Hotton a další.
Poslední český bohém, živel a zásobník neužitečných informací Dokumentární film Jana Mudry Petr Hapka nabídne pohled na jedno období české populární hudby. Bez nadsázky lze říci, že Hapka se stal jejím fenoménem. Prolíná různými hudebními směry od muziky divadelní přes filmovou až po písně pro naše nejpopulárnější zpěváky. Spolupracuje s renomovanými režiséry a textaři. A v neposlední řadě i sám zpívá. S Michalem Horáčkem vytvořil a vydal pětici alb. Poslední z nich - Mohlo by tu být i líp - kritikové vesměs strhali, leč lidem se líbí, a tak ho houfně kupují. Inu, jak už to bývá .
A ještě pár citátů Hapkových spolupracovníků a přátel. "Když k němu přijdeš na návštěvu, je to, jako bys přišel k někomu, kdo žije v dávno minulém století," říká Lucie Bílá. Režisér Juraj Herz soudí, že Hapka je poslední český bohém, zatímco Michal Horáček doplňuje: "Je zásobárnou neužitečných informací!" Věra Plívová-Šimková pak lakonicky konstatuje: "Petr je živel!" TOMÁŠ PILÁT
Berlín už je zase jeden Třináct let po pádu proslulé zdi a znovusjednocení Berlína a celého Německa už není jednoduché poznat, ve které části města právě jste. Jestli v té někdejší "hodné", východoněmecké, nebo v oné "zlé", západoněmecké. Východoněmecká šeď se už většinou vytratila. Hodně se tu v uplynulých letech stavělo - používá se nejčastěji sklo a asymetrie tvarů. Ne odevšad ale minulost zcela zmizela - vždyť panely se nelikvidují zrovna jednoduše. Právě panely a beton byly symboly východního Berlína.
Z panelů se stavěly obytné činžovní domy, ale také transformátorové stanice a dokonce i reprezentační vily. Z panelů byla i zeď, kterou se sovětský Východ odhradil od západních čtvrtí. Na druhou stranu z betonu, tehdy na důkaz stoupající moci "reálného socialismu", vznikla ve východní části také televizní věž. Ta je dnes, k nelibosti západoberlínských patriotů, neměnným symbolem sjednoceného Berlína. Více prozradí první díl nového cyklu cestopisně-publicistických telefejetonů Německo očima Davida Šťáhlavského nazvaný Berlínská Panelostory. (tp)
Trpké prohlédnutí usedlého třicátníka Milan Šteindler začínal jako velice nadějný režisér s výrazným tragikomickým nazíráním příběhů svých (a též Haliny Pawlowské, s níž navázal plodnou spolupráci). Asi nejznámější je film Díky za každé nové ráno, avšak upozornil na sebe hned svou prvotinou Vrať se do hrobu. Šteindler si tu zahrál i hlavní roli - třicátníka Víťu, člověka již usazeného, starajícího se o dvě děti, jenž se v rámci vědeckého výzkumu znovu ocitne ve školních lavicích. Má se zabývat životem středoškoláků a jimi vyznávanými hodnotami, pročež se nijak nebrání být považován za jednoho z nich. Jenže konfrontace s uvolněným, rozesmátým prostředím vede k nečekaným proměnám, náhle si začne uvědomovat, na co všechno rezignoval, kde se vyloženě vzdal.
Snímek Vrať se do hrobu navštívilo na půl milionu lidí, i kritici se vyslovovali vlídně. Jana Ovsíková míní, že se jedná o dobře odvedenou filmařskou práci, která navíc vtipně inspiruje, jak si udělat život pestřejším. Jan Lukeš shledává evidentním, že vyznění se vztahuje k mnohem širším horizontům, než by se na první pohled zdálo. A Martin Nezval završí chválu, když film pasuje na jednu z nejlepších českých komedií osmdesátých let. Dlužno dodat, že na tomto místě setrvává stále. (jš)
Můj soused zabiják
Režie Jonathan Lynn. Hrají Bruce Willis, Matthew Perry, Rosanna Arquette, Michael Clarke Duncan, Natasha Henstridge, Amanda Peet a další.
Vyvraždění rodiny Greenů
Režisérem byl Jiří Strach, který vedl herce Josefa Somra, Jiřího Dvořáka, Viktora Preisse, Aloise Švehlíka a další k ukázněným a zároveň sugestivním kreacím. |