Iva Bittová: Mám uši až na druhém konci dědiny
Každým dnem se blíží vaše turné s
holandským dechovým souborem Nederlands Blazers Ensemble, které by mělo širší
veřejnosti představit repertoár cédéčka Ples upírů. Jak jste se ke spolupráci se
zmíněným, renomovaným souborem vlastně dostala?
Zcela náhodou, tedy tak, jak už se
věci v mém případě stávají. Kapelník toho orchestru, Bart Schneemann, mně před
dvěma lety naznačil, že zná mé sólové koncertování a že by se mnou rád
nějakým způsobem spolupracoval. Neodmítla jsem, ale čas na aranžování svých
skladeb pro orchestr jsem neměla. Vzkázala jsem tedy do Amsterodamu, že pokud objeví
někoho, kdo by ty skladby upravil, ráda do toho půjdu. Tak se i stalo, Schneemann
našel velice schopného a citlivého člověka, o kterém jsem se později dozvěděla,
že je to i velký příznivec mé muziky. Jmenuje se Stevan Kovacs Tickmayer, je to
bývalý občan Jugoslávie maďarského původu, nyní žije ve Francii. Zajímavé bylo,
že jsme spolu předem vůbec nekomunikovali, ve chvíli, kdy já přijela do Holandska na
koncert, on měl už připravené aranže a rovnou se zkoušelo. Musím ocenit, že se mu
podařilo zachovat charakter, punc mých skladeb.
Vaše hudba je velmi osobní.
Při práci s NBE jste však byla jen jednou součástí určitého celku - vaše skladby
doznaly značných úprav a vaše housle byly potlačeny dechovými nástroji.
Nestrachovala jste zpočátku o svou hudbu?
Strach jsem neměla v žádném případě, vlastně ani pochybnosti jsem necítila. Je
pravda, že když jsem po první zkoušce s orchestrem odcházela na hotel, říkala jsem
si, že by ti hudebníci měli víc otevřít svůj tón, že by se do toho zkrátka měli
víc opřít. Ale na dalších zkouškách jsem si ověřila, že se soubor nechá vést.
Věřila jsem si, že když něco zahraju tak, jak já to cítím, oni to převezmou. A
výraz se v naší hudbě nakonec opravdu objevil, navíc jako by
umocněný. Baví mě, když zpívám otevřený tón a několik dechů hraje se mnou, pak
můžete slyšet určité kmitočty, jakousi rezonanci, která lahodí a určitě působí
i na posluchače. Já už s velkým orchestrem jednu podobnou zkušenost měla. Kdysi jsem
na Pražském hradě zpívala Ódu na radost s orchestrem Hradní
stráže. Tenkrát jsem odmítla mikrofon a za mnou stálo padesát dechařů v
uniformách. To bylo velmi vzrušující. (smích)
Kromě vašich
skladeb jsou součástí projektu s NBE i skladby Leoše Janáčka. To byl váš nápad?
Repertoár na desce i na turné je
věcí holandské strany. Já ho samozřejmě nemusím schválit, ale to se snad ještě
nestalo. A protože orchestr má vztah právě k Janáčkovi a moji tvorbu k té jeho
často připodobňují - i když podle mě jde o to, že jsme jedné, moravské krve -
došlo i na skladby Leoše Janáčka. Myslím si, že Holanďané také chtěli, abych
měla na koncertech chvilku na oddech, proto Janáčka aranžovali spíš do nástrojů,
většinou nejde o zpívaný materiál. I když v koncertním programu jsou i dvě
Janáčkovy věci, které bych měla zazpívat. Ty už ale nearanžoval pan Tickmayer,
oslovili jsme Miloše Štědroně. Věděla jsem, že ho mám po ruce a že má velký
přehled.
Jak tedy? vypadá dramaturgie
koncertů s NBE? Budete hrát i něco, co album Ples upírů neobsahuje?
Budeme hrát jak věci z desky, tak skladby, připravené speciálně pro toto turné.
Jsou mezi nimi i další úpravy mých skladeb. Orchestr se obrátil k ještě starším
věcem, než posledně, k úpravě si vybral třeba Boží dárek z mé úplně první
malé desky nebo skladbu Psi, z šestnáct let starého alba s Pavlem
Fajtem.
Jak vlastně s odstupem let
vnímáte své starší kompozice?
Myslím si, že moje skladby léty zrají, jako by jejich vnitřní hlas chtěl být
silnější, chtěl víc křičet. A v tom jim dechová sekce pomohla.
Na albu Ples upírů jsou i
skladby, které jste napsala pro jiné interprety, přesněji pro cellistu Toma Coru nebo
pro samotný soubor Nederlands Blazers Ensemble. V té souvislosti mě napadá, jak
vlastně dopadla skladba, tedy smyčcový kvartet, kterou jste před pár lety napsala pro
věhlasný Kronos Quartet?
Vůbec se neozvali. Já jsem člověk, který se v žádném případě nevnucuje, takže
se to ani nesnažím rozkrývat. Ale skladba se už hraje, poprvé zazněla v Rudolfinu na
Pražském jaru a Škampovo kvarteto ji hraje na svých koncertech jako přídavek.
Vydána zatím není, ale mám ji pěkně nahranou. (smích)
Vy jste známa tím, že vaše
tvorba je žánrově a stylově zcela neohraničitelná, stačí jen připomenout, jak se
s zařazením vaší hudby pokaždé potýkají hudební publicisté. Jak byste vy sama
přiblížila svou hudbu člověku, který ji nikdy neslyšel?
Je to určitý druh komunikace. Někteří lidé dokáží používat slova, já jsem
schopna vyprávět o tom, co ve mně dříme, vyjádřit přetlak, který ve mně je, svou
hudbou. Jsem typ muzikanta, který nepociťuje žádné hranice, říkám si, že buď má
hudba co říci, nebo nemá. Proto jsem šťastná, že nejsem až tak omezena slovem.
Pocházíte z
hudební rodiny, k muzice vás vedl i váš otec, kontrabasista Koloman Bitto. Co
myslíte, čím vás ovlivnil, v čem jste po něm?
Předně musím říci, že k hudbě
mě nevedl jen tatínek, ale i maminka. Tatínek byl duší, ale maminka, coby učitelka,
nás sestry hnala do toho, abychom opravdu cvičily. Takový generál. Což je ale
důležité, sama dnes vidím, jak je nesnadné, přinutit děti k hudbě a motivovat je.
A v čem jsem po tátovi? Já myslím, že tím srdcem, vztahem k hudbě. On byl
neuvěřitelně citlivý a strašně muzikální. My spolu netrávili čas tím, že
bychom si povídali, jen jsme poslouchali nebo hráli muziku. A právě tatínek mě
seznámil se širším spektrem hudby, protože on sám byl schopen poslouchat spoustu
věcí, klasický jazz, klasiku jako takovou, tedy Dvořáka nebo Verdiho, a samozřejmě
lidovky. Já to spektrum vlastně jen doplnila o pop music a některé další žánry.
V dětství jste chodila do
baletu, zpívala, hrála na housle a účinkovala v divadle. Nakonec jste si ze všech
těchto aktivit vybrala hudbu - bylo to snadné rozhodnutí?
Pro mě ano, já se třeba jako herečka nikdy necítila, i když to bylo několika lidem
líto. Naštěstí jsem se pro muziku rozhodla ještě včas, někdy okolo dvaceti, kdy
jsem ještě necítila nějaké existenční tlaky nebo rodičovské závazky.
Deset let jste strávila v
renomovaném Divadle Husa na provázku - přitahuje vás dnes ještě něčím divadelní
prostředí?
Ne, vůbec ne.
A co film? Máte-li příležitost,
podíváte se dnes na takové Ružové sny nebo na filmovou verzi Balady pro banditu?
Já to moc nesleduju. Vím, že Ružové sny před časem zase dávali v televizi, ale to
vím, jen proto, že mi někdo z vesnice říkal, jak mě večer viděl v televizi. Tak
jsem mu řekla, že to asi zase dávali ten film pro pamětníky. Ale přiznám se, že
jsem se nechala zlákat a pustila se do vytvoření takové menší, nepříliš
podstatné role ve filmu Želary režiséra Ondřeje Trojana. Natáčení se trošku
protáhlo, v létě jsme točili v krásném prostředí
slovenských hor a pokračovat budeme zase v lednu a v únoru příštího roku, takže
předpokládám, že film bude hotový někdy na jaře. Po dvaceti letech jsem se tedy
zase vrátila k filmu.
Už jsme tu mluvili o vašem
otci, ale zatím jsme se nezmínili o vaší sestře Idě Kelarové, dnes rovněž velmi
ceněné umělkyni. Jak se vám líbí její tvorba, třeba její nová deska Staré slzy?
Díky tomu, že poslední alba nám vyšla u stejného vydavatelství, jsem Staré slzy
dostala ještě teplé. Hned jsem Idě volala, jak moc se mi její deska líbí. Byla jsem
hrozně ráda, že se dostala až k jazzovému zpívání, protože si myslím, že Ida je
hlavně v tomto směru úžasná. Ona má samozřejmě svou cestu, které věří a já
bych ji z ní rozhodně nechtěla svádět, ale ve chvílích, kdy na té
nové desce improvizuje, je sama sebou. A to je síla.
A co vaše mladší sestra? Ta
ke kumštu nesměřuje?
Moje milovaná Reginka je v poslední době mou největší oporou. Pomáhá mi s
domečkem, s dětmi, což mi umožňuje, abych mohla v klidu cestovat a hrát - to je
myslím strašně důležité. A co se kumštu týče, vždycky říkám, že na Reginu
už moji rodiče neměli dost energie, že ji vyčerpali na mě a na Idu, i když i
Reginka má cit pro umění, ale nikdy tu schopnost neprohlubovala. Pro mě je důležité, že si moc rozumíme, že mě podporuje to a žije tím, co dělám.
Máme spolu krásný vztah.
Je o vás známo, že žijete
poněkud v ústraní, v rodinném domku ve vesnici Lelekovice. Jaké jsou pro vás osobně
výhody a nevýhody takového bydliště? Zachtělo se vám někdy žít a pracovat v
centru dění, třeba v Brně nebo v Praze?
Tak to v žádném případě - možná hlavně proto, že jsem zatím žádnou nevýhodu
života v Lelekovicích nepoznala. Snad bych jen i ve vsi víc dbala na to, aby se
striktněji dodržoval noční klid. Protože já mám uši až na druhém konci dědiny. (smích)
V současné době vás asi
zaměstnává především spolupráce s Nederlands Blazers Ensemble, ale co vaše kapela
Čikori - chystáte nějaké koncerty?
Během prázdnin jsme se s Čikori několikrát sešli a zkoušeli. Od 2. října totiž
máme dvacet koncertu v tahu. Takže až se vrátím z turné s NBE, přesedlám koně a
vyjedu s Čikori. Budeme hrát v novém obsazení, trumpetista František Kučera už s
námi není, nahradí ho vídeňský dechař Wolfgang Puschnik. Plus, příležitostně,
Lelky.
Váš dívčí sbor Lelky je
opravdový unikát. Je skutečně složen výhradně z dcer obyvatel vsi Lelekovice?
Částečně, některé holky jsou odjinud. Ale co se týče Lelek, objevil se problém -
holky vyspěly, mění se jim hlasy, zažívají svá první rande. Myslím, že letos se
rozhodne, jestli s nimi budu pracovat dál, nebo začnu zase od píky, s těmi
nejmladšími.
Čas od času přijmete
pozvání ke spolupráci na albech jiných interpretů, třeba Richarda Müllera, kapely
Točkolotoč, jednu písničku jste nazpívala i na nové album bratrů Ebenových. Co je
pro vás v tomto směru rozhodující: vztah k dotyčnému, momentální rozpoložení,
kvalita písničky?
Je to všechno dohromady. Nejdřív zvažuju člověka jako takového, pak mě zajímá, o
jakou muziku jde. Musím říct, že ve většině případů jsem měla štěstí,
protože ty písničky byly většinou pěkné, zvláště ta poslední Markova se mi
líbila moc. Přijímám ty nabídky ráda, můžu nahlédnout do úplně jiného světa a
hledat si zas trošku jiný výraz. A protože jsem zjistila, že takových písniček
jsem už nazpívala dost, jednoho dne jsem si je všechny
shromáždila a koncem října by měla vyjít deska s pracovním názvem Bittová jako
host. Bude to moje písničková deska.
Při výčtu vašich
muzikantských aktivit bychom asi neměli opomenout vaše vystupování s DJ Javasem. Co
vám dává taneční hudba, o níž se často tvrdí, že je pro velkou část mladších
posluchačů tím, čím byl pro dnešní třicátníky a čtyřicátníky rock?
V mém případě jde o pud sebezáchovy. Jako rodič se člověk dívá na dnešní hudbu
trošku jinak. Vzpomínám si na otce - když slyšel Schelingera, tak říkal, že ten
člověk nemá hlas. Já se rozhodla, že se prostřednictvím DJ Javase pokusím
takzvanou moderní hudbu pochopit. Druhou motivací bylo to, že mám strašně ráda
tanec, který k takové muzice patří. Myslím si, že pokud má
člověk snahu nalézt si k taneční muzice vztah, že začne i trošku rozlišovat, že
taneční hudbu nebude mít jen za takové to tuc tuc - jak se této muzice občas
zjednodušeně říká. Navíc jsem si vystupováním s DJ Javasem získala i ty
nejmladší posluchače. Když za mnou po koncertě přijdou
patnáctileté holky a s rozzáženýma očima mi vyprávěji, jak se jim to líbilo, tak
mám dobrý pocit, že se mi snad daří stmelovat generace.
Prohlížel jsem si váš
koncertní kalendář na rok 2003 - jsou tam turné po Švýcarsku, Francii, Belgii, USA.
Kdo se o vás tak pečlivě manažersky stará?
Dodnes jsem se o sebe starala sama, ale už mě to trošku zmáhá. Kapelu Čikori jsem
tudíž přenechala Romkovi Hanzlíkovi a turné s NBE má na starosti David Dittrich z
agentury C.E.M.A. Ale je pravda, že pořadatelé, kteří chtějí můj sólový koncert,
volají pořád rovnou mně. Ty sólové koncerty jsou dosud zásadní položkou mého
koncertování, lidem to stále připadá nejoriginálnější.
Liší se nějak odezva na
vaši hudbu v Americe a v Evropě, případně v jiných koutech světa?
Někde jsou lidé vnímavější, ale nelze to zevšeobecňovat. Vždycky se najde
posluchač, který se liší od ostatních. Mám třeba obrovské zázemí v Belgii, tam
si připadám jako v České republice - co se týče informovanosti publika,
návštěvnosti. Tam také vznikají nové možnosti spolupráce s místními muzikanty.
Také v Americe o mně vědí všechno, přestože nejsem ten typ člověka, který by byl
otevřený vůči médiím, vždycky jen koukám, jak tam jsou lidé informovaní. Ale
takhle to většinou funguje všude, přestože, jak říkám,
nejsem člověk, který by se nabízel.
Vy jste asi
nikdy netoužila po tom, být slavná, že?
Moje zásada je být dobrý, ne být
slavný. V tom vidím zásadní rozdíl.
MILAN ŠEFL
Foto JARKA ŠNAJBERKOVÁ |