43
vychází 14. 10. 2002

Zpět na obsah         

Televize
a film


TV TIPY

Pondělí 21. 10. 2002 ČT 2 - 21.25 hodin

Putování s malým chlapcem

Takeši Kitano, dosud proslavený spíše drsnými gangsterskými snímky (minulý týden jsme viděli Ohňostroj), se v Kikudžirovi obrátil k tragikomicky a místy i lyricky laděnému příběhu malého chlapce (bydlí sám u babičky), jehož na cestě k dlouho neviděné matce doprovází samorostlý stěžovač Kikudžiro (hraje jej sám režisér). Je to člověk neznalý pravidel slušného jednání, člověk s konfliktním, ba neurvalým chováním, které se však ukazuje být pouhou skořápkou. Pod ní se však skrývá žadonivost a slabošství, smolařství, kvůli němuž se nedokáže bránit - proto jej okolí odmítá, vylučuje, svým věčně nespokojeným chováním většinou vzbuzuje agresivní reakci.

Putování zdánlivě hrubého člověka s malým dítětem patří k osvědčeným motivůmNaproti tomu chlapec je překvapivě introvertního založení, většinou má skloněnou hlavu s očima sklopenýma k zemi, mluví málo a tiše, podřizuje se rozhodnutím svého problematického průvodce a jen málokdy se odváží projevit své pochybnosti. Přesto tato nerovná dvojice spolu vydrží a dokonce se sblíží - i když chlapec muže oslovuje "pane" a na jeho jméno se zeptá až v samotném závěru, i když muž označuje děcko za spratka a nanejvýš na něho volá zcela neosobně "kluku". Kikudžiro si dlouho odmítá připouštět jakoukoli odpovědnost, svěřené peníze dokonce prohraje v koňských dostizích. Jejich cestování je šňůrou nepřetržitých trapasů, které zažijí při stopování - včetně pobytu na autobusové zastávce, kudy zřejmě nevede žádná trasa. Nápady, jak dosáhnout svého, přitom dosahují až bizarních rozměrů - počínaje zastavováním aut s tmavými brýlemi na obličeji a slepeckou holí v ruce a konče nucením náhodných spolucestujících (dvojice motocyklistů a potulný básník s dodávkou), aby pro chlapce uspořádali velkolepé hry pod širým nebem.

Kitano zůstává věrný svým postupům: okamžiky násilností buď snímá z povzdálí (Kikudžiro použije železnou tyč proti řidiči velkých nákladních vozů),či je zcela vypouští, aby zaznamenal jen výsledek (zmlácení Kikudžira v zábavním parku). Zařazuje i nečekané záběry, třeba "zmnožený" pohled očima vážky, kolem níž oba protagonisté procházejí. Především však Kitano prokazuje smysl pro jemnou komediální nadsázku, zpravidla hraničící s trapasy, ale nejsou mu cizí ani záchvěvy sentimentu - když navštíví svou zřejmě již nikoho nepoznávající matku v domově důchodců, vůbec ji neosloví, jako kdyby se styděl za svůj dosavadní nezájem.

Kitano natočil další, bohužel nijak převratně objevnou verzi soužití mezi opuštěným děckem a zprvu vychytralým dospělým - stejné téma přitom zužitkovaly již snímky jako Kolja či brazilské Hlavní nádraží. Kitano ovšem přesunul pozornost výhradně na dospělého hrdinu, dítě je zde dramaticky degradováno až kamsi na úroveň pouhého katalyzátoru, v jehož přítomnosti se Kikudžiro takříkajíc polidšťuje. Oba jsou svého druhu outsideři a jejich nikdy nevyslovené souznění asi nejlépe vyjádřila epizoda, kdy chlapec bez jediného slova odchází od zbitého Kikudžira, aby v lékárně sehnal obvazy a léky. Od toho okamžiku je jasné, že chlapec svého problematického průvodce "adoptoval" bez ohledu na jeho vrtochy a umanutost. Naskýtá se ojedinělá příležitost srovnat tento snímek s Kojlou, tento týden též vysílaným.

JAN JAROŠ


Úterý 22. 10. 2002 ČT 2 - 20.00 hodin

Planety-giganti

Voyager mířil ke čtyřem obřím planetám, do kterých by se naše Země vešla nejméně tisíckrát. K Jupiteru s jeho podivnými pásy plnými mračen a obrovskou červenou skvrnou na povrchu. Praskání způsobené jeho mohutnou radiací je slyšet až u nás na Zemi. Za Jupiterem leží Saturn. Jak tato planeta přišla ke svým nádherným prstencům? Ještě podivnější je Uran. Podle roviny orbitálních drah jeho měsíců vědci usuzují, že se jeho rotační osa kdysi otočila o 90 stupňů. Jak se to stalo? Na konci čeká Neptun - sotva viditelný i pomocí těch nejvýkonnějších dalekohledů. Jaké tyto světy vlastně jsou? A co nám prozradí o sluneční soustavě, jejíž nepatrnou součástí jsme? Počátkem šedesátých let 20. století bylo vyslání kosmické sondy k těmto gigantům nemyslitelné.


Středa 23. 10. 2002 ČT 1 - 20.35 hodin

Bylo nám s ním dobře

"Film se mi líbí, jenom bych, jako dcera, přidala víc rodinných záležitostí. Milan Chladil byl i tatínkem a dědečkem, a toho ve snímku moc není," řekla po projekci další části ostravského cyklu Předčasná úmrtí dcera populárního zpěváka. Díl se jmenuje Bylo nám s ním dobře a je věnován Milanu Chladilovi. Zpěvákovi se sametovým tenorem, který strávil 28 let s Orchestrem Karla Vlacha a proslul i ve dvojici s Yvettou Simonovou. Člověka, který měl neustále dobrou náladu a bez ustání neúnavně bavil své okolí. Ovšem i umělce, který patřil v minulém režimu k těm tolerovaným, snad i nedotknutelným. Otázkou je proč - Chladil komunisty rád neměl.

Milan Chladil se trvale zapsal do dějin české populární hudbyMilan Chladil nebyl jen dobrým zpěvákem, který celý svůj život, i přes nástupy nových, zůstal věrný svému hudebnímu stylu. Vynikal i ve sportu a ovšem i svou stále klukovskou duší a také dobrosrdečností. Za svých (pouhých) třiapadesát let života se doslova rozdal. Za mlada hrál první ligu basketbalu, ale stejně mu šel i fotbal, volejbal nebo nohejbal. Zásadně na všechny cesty s sebou vozil tenisovou raketu a fotbalový míč (a tenkrát v Čechách docela neznámý petanque). S jeho vášní pro jakékoliv sportovní zápolení a s naprostým odporem k nudě souvisí i další jeho věčná zábava, neustále se o něco sázet. Měl i další záliby: kromě vášně pro auta - považoval se za jedinečného řidiče - měl společnou zálibu s Karlem Vlachem: oba sbírali plnicí pera, která si vozili vedle gramofonových desek a částí garderoby ze zahraničí. Rozuměl vínu, vždycky měl zásobu kvalitního, a byl gurmán. O tom všem (a samozřejmě i o Chladilovu hudebním putování) bude řeč ve snímku Bylo nám s ním dobře. Na zpěváka zavzpomínají příbuzní, přátelé a kolegové, vedle dcery Alexandry třeba Yvetta Simonová, Milena Vostřáková, Karel Hála či Milan Drobný.

(tp)


Čtvrtek 24. 10. 2002 ČT 2 - 21.40 hodin

Když ve školství chybějí peníze

Režisér Bertrand Tavernier potvrdil, že vnímá sociální rozdíly odrážející se i ve školství. Ve snímku Vše začíná dnes zobrazuje tragické dopady masivní nezaměstnanosti v chudém hornickém kraji, kdy lidé propadají beznaději, neschopni se starat o své děti. Bída, do níž upadli, je nepoznamenává jen hmotně, ale především psychicky. Rodiče, sami vychovaní bez citu a bez lásky, jsou často primitivní, ani neumějí zažádat o sociální výpomoc, dokonce se úřadů bojí. S výpomocí neumějí zacházet, často ji propijí či jinak zmarní, aniž by se postarali o děti. Bují násilí v rodinách. Nikoli nadarmo zazní postřeh, že rodiče se ke svým dětem chovají tak, jako kdyby se jich chtěli zbavit.

Některá děcka jsou ve školce překvapena, že vůbec mohou s někým rozprávět, získávají aspoň naději, že po nastoupení do školy nebudou tak beznadějně zaostalá. Ředitel mateřské školy (vynikající Philippe Torreton) se potýká s nedostatkem financí pro provoz školky, s rodičovskou vyhaslostí, s rodinnými problémy. A ukazuje, že často nezbývá nic jiného než se uchýlit ke svépomoci.

Tavernierova výpověď možná občas směřuje k názorné plakátovitosti, avšak rozhodně není nicotná jako většina takzvaně atraaktivních filmů.

(jš)


Pátek 25. 10. 2002 ČT 2 - 20.00 hodin

Okamžiky radosti Jana Špáty podruhé

S filmařinou se, coby aktivní tvůrce, rozloučil Jan Špáta v roce 1998. Natočil tenkrát dvoudílný snímek Láska, kterou opouštím a pověsil filmařinu na hřebík. Samozřejmě ne úplně - dodnes občas zasedne v porotě filmové soutěže a hlavně stále předává své bohaté zkušenosti mladým na Filmové fakultě Akademie múzických umění. Kromě toho píše fejetony do časopisů (mimo jiné i do Týdeníku Rozhlas) a jeho kniha Okamžiky radosti (jak sám Špáta říká: "Moje první a asi poslední") ještě voní novotou.

Režisérovo rozhodnutí opustit aktivní filmařinu tenkrát před čtyřmi roky mnohé překvapilo. On sám se pak rozloučil již zmíněným snímkem důstojně. Vysvětluje: "Rozhodnutí natočit poslední film Láska, kterou opouštím nebylo pro mě lehké. Už proto ne, že jsem v zásadě člověk plachý a před kamerou se necítím dobře. Jako dokumentarista znám také úskalí sebeinzerce, která by mohla zbytečně dávat hůl do ruky těm, kteří chtějí autora bít. Na druhé straně jsem také jako dokumentarista věděl, že když existuje silná potřeba sdělit myšlenku, je šance tak učinit přesvědčivě, autenticky a přirozeně. Zachtělo se mi doříct něco, co jsem nemohl sdělit filmem a dříve možná ani neuměl vyjádřit slovy. V mládí mívá člověk plno zábran a nejistot. Stárnutí dává člověku příležitost osvobodit se otevřeností a upřímností."

Film Láska, kterou opouštím, ba dokonce ani jednu z jeho částí však reprezentativní blok Špátových filmů nenabídne. Tentokrát spatříme snímky Mezi světlem a tmou, 777 vteřin v Československu a portrét Vlastimila Brodského natočený pro cyklus GEN.

Mezi snímkem Respice finem (uvedeným v rámci prvního bloku) a filmem Mezi světlem a tmou, uváděným právě nyní, uplynulo asi třicet let. "Ten druhý mám rád proto, že se v něm zúročily moje dovednosti, všechno, co jsem se ve filmu naučil," říká Jan Špáta a pokračuje: "V tom snímku se to koncentruje jak v pojetí obrazu, tak i rytmu, skladby, práce s kamerou a použití hudby. Do toho filmu jsem vložil všechno, co jsem se jako filmař s těžkou filmovou kamerou pětatřicítkou naučil," doplňuje. Mimochodem - snímek získal řadu cen (i když podle režiséra patří k jeho nejdrsnějším) a je vlastně posledním, který Jan Špáta natočil na filmovou surovinu a byl uváděn v kinech na velkém plátně. My si ho budeme moci připomenout i na televizních obrazovkách.

TOMÁŠ PILÁT


Sobota 26. 10. 2002 NOVA - 21.45 hodin

Akta X

Poté, co v prologu filmu mimozemská bytost napadne dva pravěké lovce, se děj přenáší do současného Texasu, kde skupina chlapců objeví jeskyni s pozůstatky pravěkých lovců. Jednoho z kluků napadnou olejovití červi a na místě činu se kromě hasičů objeví také vědec Ben Bronschweig s muži ve skafandrech, kteří napadeného chlapce odvezou ve speciálním boxu. O týden později exploduje v texaské správní budově FBI bomba, která budovu zcela zničí. Agent Mulder, který bombu objevil společně se svou partnerkou, agentkou Scullyovou, tuší, že v případu něco nehraje, je osloven bývalým spolupracovníkem svého otce, doktorem Kurtzweilem, který mu prozradí, že výbuch měl zamaskovat úmrtí chlapce a dvou hasičů infikovaných v Texasu.

Režie Rob Bowman. Hrají David Duchovny, Gillian Anderson, William B. Davis, Martin Landau, Mitch Pileggi, Jeffrey DeMunn a další.


Neděle 27. 10. 2002 ČT 1 - 20.00 hodin

Legendární Kolja opět v televizi

Svěrákova oscarového Kolju není třeba představovat. Snad každý jej už viděl. Jan Svěrák natočil laskavou komedii, která se odehrává na sklonku starého režimu. Vypráví o zapřísáhlém starém mládenci Loukovi (Zdeněk Svěrák), jemuž zůstane viset na krku malý chlapec Kolja, navíc původem Rus. A oba nedobrovolní partneři se navzájem učí soužití, vytvářejí se mezi nimi stále pevnější citové vazby. Hlavní hrdina prolamuje svůj dosavadní egoismus a poznává, že starost o někoho může mít svůj půvab. Výtečně jsou odpozorovány také chlapcovy zájmy. Louku, přivydělávajícího si houslovým preludováním v krematoriu, třeba zděsí, že v chlapcových hrách začaly převažovat motivy právě odtud - pravidelně jej totiž brával s sebou na pohřby, protože neměl nikoho, kdo by se o vnímavé děcko staral.

Ačkoli příběh chce především dojímat, je neustále nadlehčován ironickými postřehy jak o vztazích mezi Koljou a Loukou, tak o Loukově poměru ke stávajícímu zřízení, které se ocitá ve stále zřetelnější krizi. Rozměr idyly je ovšem všudepřítomný: ostatně i estébáci, vyšetřující Louku, jak přišel k dítěti a jak to bylo s jeho fingovanou svatbou, pouštějí hrůzu už poněkud bezzubě a Loukovo švejkovské vzdorování zůstane bez následků. Sentimentalita, zde ještě jakoby "zušlechtěná", se však ukázala být ústředním stylotvorným prvkem, kterým Svěrák zahltil svůj příští film Tmavomodrý svět.

Soužití starého mládence s malým (a navíc ruským) chlapcem provázejí zábavné nesnázeKolja se nesporně vyznačuje obdivuhodnou vypravěčskou obratností a okamžitě si každého podmanil - jenže i do všeobecného nadšení začaly záhy pronikat zpochybňující názory. Například Ondřej Štindl mu přiřkl kýčovitý rozměr: "Zatímco Zdeněk Svěrák chtěl udělat reklamu na Čechy, jeho syn natočil reklamu na Jana Svěráka. /.../ Oba Svěrákové, první snahou poučit národ a cosi o něm "vypovědět", druhý režijním pojetím, tak Kolju posunuli z hájemství kýče mezi filmy, jež sebe samy berou vážně a stejný přístup vyžadují i od ostatních. Tím však svému filmu poskytli medvědí službu." Francouzskému kritiku Jeanu-Michelu Frodonovi připomíná styl Kolji rafinované reklamy: "...snad smíme sdělit aspoň šeptem, že máme co dělat s vyčerpávajícím akademismem, maskovaným jako velice obratný marketing. Ale co má talent tohoto druhu společného s filmem?"

JAN JAROŠ