Čeho si ve svém životě
vážíte, s čím jste spokojená? Se svým podílem na pomoci německým uprchlíkům
před Hitlerem? S prací za války v emigraci? Se svými knížkami, či s úspěchy a
poctami?
S čím jsem u sebe spokojená, za to vděčím spíš přírodě než své práci nebo
okolnostem. Uspokojuje mě, že si za všech okolností zachovávám pozitivní postoj k
životu. To je myslím hlavní. Bez toho bych nemohla dělat, co dělám. Každé ráno
děkuju za ten skvělý dar: je mi tolik let a pořád ještě můžu dělat! Mám radost
i z toho, že se stále ještě dokážu měnit, mé názory se vyvíjejí. Ještě i v
tomhle vysokém věku. To je dobře, vždyť leccos jsem během let
poznala, co jsem dřív nevěděla, leccos pochopila, co jsem dřív chápat nemohla.
Dopustila jste se omylů?
Třeba kvůli své mladistvé "víře uhlířské"?
Dobře, říkejme tomu omyly. Samozřejmě dopustila. Ale musím říct: Moje generace
dozrávala v okamžiku, kdy bezprostřední nebezpečí fašismu hrozilo nejen tady, ale v
celé Evropě. Náš hlavní cíl byl něco proti fašismu dělat, a to jsme si ještě
ani nedovedli představit, co všechno dokáže. Ostatní věci byly pro mladé lidi jako
já méně důležité. Rozhodující byl řvoucí Hitler na
hranicích, který nás stmelil do antifašistické fronty. Mluvím o tehdejší
atmosféře, o atmosféře, kterou vytvořila například občanská válka ve
Španělsku. Mnozí moji přátelé do ní šli a nemuseli, někteří tam padli.
Takže moskevské procesy, pakt
Moskva-Berlín o neútočení a jiné věci jste pomíjeli?
Tím nechci omluvit, že jsem některé věci neviděla a jiné možná vidět nechtěla.
Jen přibližuji tehdejší atmosféru, v níž jsme my, tehdejší mladá generace,
viděli priority trochu jinak, než se to zdá z dnešního pohledu. Ostatně současná
mládež má také své víry a hrdiny, jsou jen jiné, protože jiná je celá
společnost. A třeba někdy v budoucnu se ty dnešní ideály mládí budou taky zdát
méně pochopitelné.
Snad i kvůli trpkým
životním zkušenostem jste si kdysi umínila, že už nikdy nevstoupíte do žádné
organizace. Ale ten záměr vám nějak nevyšel - v osmdesáti jste vstoupila do
Židovské obce, v pětaosmdesáti do Amnesty International. Proč?
Poněvadž jsem nakonec došla k názoru, že dokud to člověku myslí, měl by zaujmout
nějaký postoj. Někam se ve společnosti přiřadit. Do Židovské obce mě přivedla
má sounáležitost k tomuto etniku. Moje babička, maminka a osmiletý synovec -
vybírám úmyslně různé věkové kategorie, holokaust se jinak týkal všech
příslušníků mé rodiny - zahynuli za války jen proto, že k
tomuto etniku patřili. Byl to jediný důvod, jediný jejich "hřích". A
pořád to mají Židé proklatě těžké. Všude ve světě. Antisemitismus stále žije
i u nás, v demokratickém státě, neříkejte, že ne. Takže se mi zdálo
samozřejmé manifestovat, že k této skupině patřím. Do Amnesty International
mě přivedly zkušenosti z vězení. Problém stále trvá: v mnoha zemích světa jsou
lidé stále pronásledováni, vězněni a týráni.
V knize Kavárna nad Prahou
vzpomínáte na některé známé kulturní osobnosti Prahy. Například na Franze Kafku,
Františka Langera, Jaroslava Haška, Maxe Broda, Jaroslava Haška či Norberta Frýda.
Každému věnujete pár úsporných stránek, snad jen vyprávění o Kischovi je
delší. Nemáte chuť napsat o nich něco rozsáhlejšího, třeba o Eduardu
Goldstückerovi, o němž pokud vím ještě nic delšího nevyšlo?
To jsem ráda, že se vám mé vyprávění zdá uměřeně stručné, tak jsem to
chtěla. Ale je zajímavé, že se zmiňujete právě o Goldstückerovi, to byl totiž
můj velký kamarád. Do knížky se dostal až v českém vydání - já mám v Kavárně
totiž jen hosty, kteří se na nás dívají opravdu už z výšky nadpozemského
lokálu. A Eda byl živ. Znali jsme se od roku 1936, kdy byl v Praze tajemníkem Ligy pro
lidská práva, dostala jsem se s ním do styku při práci s
německými uprchlíky z Třetí říše. Spřátelili jsme se a zůstali si blízcí
celý život. Když umřel, velice se mě to dotklo. Pak ve dnech kolem jeho pohřbu mě
napadlo doplnit ho do české verze své Kavárny. Měla jsem pocit, že tam patří. A
když byl text hotov, můj žal se trochu zklidnil.
Řada turistů
procházejících Prahou stihne či chce vidět jen povrch věcí; koupí si tričko s
obrázkem Kafky, hrníček s Hradčanami. Nevadí vám to?
Obecná komercionalizace zasahuje i do vnímání památek a samozřejmě hlavně do
obchodu se suvenýry. Ze všeho je možno vytřískat peníze, pitomá trička jsou jen
jedním z průvodních jevů. Netýká se to pouze Kafky, vzpomeňte si, když tu byl
papež, taky se to hemžilo hrnky s jeho portrétem. Mnoho jich pak zbylo.
Přijíždí však i mnoho
těch, kteří by si rádi odnesli hlubší dojmy. Čeho by si podle vás měli všimnout?
O Praze se právem říká, že je magická - měli by tedy vnímat její magii. Podle mě
spočívá v podivuhodné kontinuitě tohoto města. Za druhé světové války
naštěstí unikla - na rozdíl od mnoha jiných evropských měst - bombardování, a
kontinuita zůstala zachována od románských dob až po modernu.
Citlivější vnímání
souvislostí by určitě prospělo i nám domácím, nemyslíte?
Je to nedocenitelná hodnota, která by se neměla nepromyšleně porušovat. Čímž
míním třeba tu hroznou skleněnou bednu novostavby na Karlově náměstí, postavenou
nešetrně proti kostelu sv. Ignáce, kousek od Faustova domu a Nové radnice. Zrušila
něco, co bych nazvala duchem náměstí.
Když ono to na první pohled
vypadá tak světově!
Nedávno jsem byla v Berlíně, který se celý přestavuje, a vždycky mě to znovu
děsí. Stává se pro mě nepřehledným městem, nemá už svou tvář. Staré domy a
památky jsou pohlcovány novým trendem, trendem světové metropole. Ale trend není
hodnota, hodnota je l'esprit, duch města. A ten se ztratil.
Praha by tak dopadnout asi
neměla. Ale třeba Karlín se po povodních bude muset přestavět.
To mi nepřipomínejte, záplavy jsem nesla moc těžce. Zvláště v Karlíně. Narodila
jsem se tam a prožila prvních osmnáct let života. Byla to svým způsobem pěkná
čtvrť s hezkými měšťanskými domy. Měla svou atmosféru, bylo to vlastně takové
městě samo o sobě. V Karlíně se říkalo "jdu do Prahy" , čím se myslelo
od Prašné brány vejš.
Žijete tu od narození,
mluvíte česky, píšete německy i česky. Jakou národnost považujete za vlastní?
Jsem především Pražačka. Mám jeden nesplnitelný sen: strašně ráda bych vlastnila
pas, ve kterém by stálo, že jsem občanka Prahy. To by mi moc vyhovovalo.
Zdejší kulturní veřejnost
vás začala objevovat s jistým zpožděním. I GEN o vás možná mohl být natočen
před čtyřmi lety, ne až teď. Nevadí vám to?
Spíš to považuji za zvláštní. V Německu vycházím poměrně dlouhou dobu, mám tam
už jistou čtenářskou obec, a bylo mi upřímně řečeno mírně trapné, když se mě
dříve ptali - a co u vás doma? A já na to vždycky musela říct: Nic. Takže jsem
ráda, že se to prolomilo, že vycházím už i doma.
Mimochodem, když jste se na
magistrátu zeptala, za co vám bude uděleno čestné občanství Prahy, co odpověděli?
K tomu ještě musím něco doplnit. Mou otázku vlastně sami vyprovokovali, v tom
telefonu totiž tenkrát zaznělo: "Jste Lenka Reinerová, ročník 1916? Sdělujeme
vám, že vám bude uděleno..." Tak jsem se tedy zeptala: "Proč? Protože jsem
ročník 1916?" Koneckonců, i to by se mohlo stát - být
vyznamenán prostě za "zásluhu" let, že. Ale řekli mi, že je to za
celoživotní dílo a hlavně za příspěvek k soužití české, německé a židovské
kultury v Praze. To beru.
AGÁTA PILÁTOVÁ
Foto JARKA ŠNAJBERKOVÁ