44 |
|
Televize |
|
TV TIPY
Pondělí 28. 10. 2002
NOVA - 20.00 hodin
Lidský
život je vždy cenný
Válečný
příběh Stevena Spielberga Zachraňte vojína Ryana, který se odehrává v
prvních dnech spojenecké invaze v červnu 1944, zaujme strohým dokumentárním stylem,
který s nesmírnou věrohodností rekonstruuje líté boje, které spojenečtí vojáci
museli svádět s německými jednotkami, které je kosily hned při vyloďování. To ani
netušili (a ani film se o tom nijak nezmiňuje), že byli nasazeni jako návnada - aby se
hlavní síly mohly v klidu zformovat.
V rovině vyprávění se důsledně dodržuje jakoby úhel pohledu běžného účastníka bojů, který nic netuší o záměrech velení. Spielberg zvolený přístup zdůrazňuje i volbou záběrů jakoby z ruční kamery, která těká jsouce neustále v pohybu - jako kdyby byla jedním z účastníků snímaného dění. Barevně je film laděn do tlumených, potemnělých, záměrně vybledlých barev, evokujících téměř nepřetržitou deštivost, blátivost a chlad. I slunečné záběry jsou prodchnuty jakousi studeností a nepřívětivostí. Inscenačně mimořádná je zvláště úvodní scéna vyloďování, kdy ničivé údery zasazoval nepřítel obsadivší pobřežní pevnůstky, a rovněž závěrečná, kdy v ruinách malého francouzského městečka americká jednotka, hájící jeden z mála zachovaných mostů, svede krvavý boj s německou přesilou, podporovanou tanky. Režisér ani v nejmenším nezměkčuje hrůzy, jimiž lidé museli procházet, šílené otupení, když se zabíjení stalo naprosto běžnou činností. Přežívali ti, kdo dokázali pohotověji vystřelit. Nepřítel, který kladl tuhý odpor, většinou nemohl počítat s dodržováním konvencí o braní zajatců. Film líčí osudy jedné úderné jednotky, specializované na obtížné úkoly - zpravidla zajišťuje vyčištění prostoru od nepřátel. Však také velitel jednotky kapitán Miller (Tom Hanks) mudruje, zda obrovité ztráty, jaké jeho mužstvo utrpělo, vyvažují mnohonásobky zachráněných životů. Úkoly však plní bez odmlouvání, i když je někdy nemusí chápat - a takovým je i rozkaz, aby všemi prostředky zachránil vojína Ryana, posledního ještě žijícího syna z obyčejné farmářské rodiny. Vojenské špičky zkrátka sledují i publicitu. Spielberga zajímají dva aspekty: jednak přivádí na scénu různorodé typy od přemýšlivého, rozhodného velitele, rozhodnutého splnit rozkaz, přes rebela, který zpochybní smysl takového příkazu, až k vyžádanému tlumočníku, jenž snad v životě nedržel zbraň v ruce, ovládán ideály příručkového chování - však jej také v okamžicích zběsilých přestřelek doslova znehybní hrůza a strach, kdy nedokáže překonat svou vytřeštěnou strnulost. Druhou sférou zájmu jsou takříkajíc všední okamžiky, kdy vojáci odpočívají, žertují, vzpomínají na domov. Spielberga zajímá, jak kleli, jak si ulevovali sprostými nadávkami, hanbatými historkami, jak se zapřísahali Pánembohem, jak před smrtí i nejstatečnější z nich volali maminku. Tyto okamžiky zároveň tvoří jakási intermezza mezi akčními výjevy, kdy lze protagonisty poznat také i z jiné než hrdinně odhodlané pozice. Vlastenčení a ušlechtilost pohnutek zabránily vytěžit tóny skryté hlouběji ve zvoleném tématu: totiž absurditu celého počínání, kdy se zachraňuje člověk, zatímco kolem řádí nekonečný zmar. Spielberg nedospěl k otřesnému poznání, k jakému došel Collinson v Umírání za dlouhého dne (1968) - tam se specialisté na zvláštní úkoly nakonec stávají obětí svých vlastních instinktů, svého drilu. JAN JAROŠ Úterý 29. 10. 2002 ČT 2 - 20.00 hodin Planety - Měsíc Před čtyřiceti lety jsme toho o Měsíci moc nevěděli. Co jej vlastně tvoří? Existuje na něm život? A jak vznikl? Mnohé odpovědi jsme získali díky soupeření za studené války. Všechno začalo startem Luny 2. Sověti ke zkonstruování sondy zmobilizovali veškeré své vědecké znalosti a zkušenosti. Neměli ale potřebné zařízení, které by dokázalo let Luny sledovat až do konce. Chyběl by tak důkaz, že se na Měsíc skutečně dostali. Problémem si lámal hlavu jeden z hlavních konstruktérů Luny, Boris Čertok, který se pokusil najít nějaký způsob, jak přesvědčit svět, že se to opravdu podařilo. Napadla ho spásná myšlenka využít anglickou observatoř Jodrell Bank, která měla anténu s výbornými směrovými vlastnostmi, nejlepší svého druhu na světě.Středa 30. 10. 2002 ČT 1 - 21.30 hodin Na stopě V březnu loňského roku oznámil Jaroslav Mlčoch na brněnském policejním oddělení pohřešování svého bratra Radka, a to na popud přítele nezvěstného, Miroslava Šaura, který se už delší dobu s Radkem Mlčochem nemohl spojit. Jeho auto přitom viděl zaparkované před domem. Kriminalistům se podařilo zjistit, že poslední telefonický hovor uskutečnil pohřešovaný 20. března 2001. Měl se tehdy sejít s člověkem, který mu dlužil peníze.Už více než dva roky rovněž trvá pátrání po nezvěstném Petrovi Krejčím. Jeho přítelkyně ho viděla naposledy 30. května 2000, když odcházela do práce. Večer jí od něho přišla ještě SMS, o tom, že musel náhle nutně odcestovat na východ vyměnit valuty. Na opakované volání se jí už ale neozval. Krejčí měl přitom v době svého zmizení u sebe hotovost v částce několika set tisíc korun. Čtvrtek 31. 10. 2002 ČT 2 - 21.40 hodin Režisér Jan Němec zpytuje své svědomí Jan Němec natočil pozoruhodný experiment Noční hovory s matkou, sebezpytné ohlédnutí za vlastním životem, za partnerkami, ale především za svou matkou. Byla zaměstnána jako lékařka, nikdy na sebe neměli moc času - teprve po její smrti syn jakoby naslouchá jejímu monologu, v němž si oba vyjasňují své vztahy. Současně však je tato výpověď konfrontována s jeho vzpomínkami, úvahami i stesky. Jako k traumatizujícímu zážitku se vrací k tomu, že ji nebyl navštívit, když v nemocnici umírala - navíc marně hledá její hrob v rozsáhlém olšanském areálu. Němec se snaží zbavit sebestřednosti, ješitnosti, snad i pýchy, shodit vlastní důležitost ironizujícím odstupem či zdánlivým polidštěním vlastní osoby, avšak za pečlivě rozestavěnými kulisami stejně vypozorujeme umně nachystanou vypočítavost, budování žádoucího image, byť prostředky zdánlivě dokumentárními.Němec nevybočí z Prahy: akcentuje prostor mezi Vinohrady a Václavským náměstím, pro dlouhé jízdy uzavřenými prostory (chodby atd.) používá "rybího oka", které snímanou realitu zakulacuje, někdy dokonce sáhne po kaleidoskopickém rozdvojení takto deformovaného obrazu. Vedle těchto stylizovaných pasáží, které provázejí právě matčiny úvahy, snímá i svou vlastní chůzi se stínem před objektivem, dokonce zapojuje i jakési své alter ego (Karel Roden výtečně zprostředkovává bezprostřednost hovoru vedeného na kameru), v detailních záběrech vypovídající o peripetiích osudu, citů a pocitů. Do vyprávění jsou zapojeny i fotografie z rodinného archivu, další dokumenty (například Havlův dopis), přítomny jsou i mimorodinné vzpomínky (třeba na Landovského). Nechybějí však ani úryvky z pověstných dokumentárních záběrů vpádu ruských vojsk roku 1968, propašovaných do Vídně, či z německého televizního projektu Česká spojka - obraz mé vlastní smrti, kde sám hrál. Režisér zařadil i šokující záběry z otevírání lebky - ještě se dovíme, jakou práci dalo sehnat mrtvolu na jiné než medicínské účely. Rád konfrontuje záběry sama sebe z mladších let se současným stavem (až umanuté detaily na spravovaný zub v horní čelisti). Je však zvláštní, jak se staví ke svým dvěma životním partnerkám. Zatímco Ester Krumbachové věnuje značný prostor (její obsáhlý, před zhoubou alkoholismu varující monolog zřejmě pochází z GENU, který o této umělkyni Němec v 90. letech natáčel), Marta Kubišová je zde jen suše zmíněna jako "ta zpěvačka" bez dalších podrobností. Noční hovory s matkou jsou sugestivně natočenou autozpovědí režisérovou, ovšem je obtížně rozlišit, kde lze přiznat upřímnost a kde již vnímáme manipulaci. Závěrečné pasáže s Němcem lezoucím i s elektronickým klávesovým nástrojem na střechu vysokého domu nepochybně jen dokreslují režisérovo image jako snad až podivínského, urputného tvůrce, který odmítá kráčet snadnými, spolehlivě vyšlapanými cestami. Jistě podává zprávu o sobě, ale nikoli jako spolehlivý otisk reality: naopak vytváří zcela cíleně bohatě strukturovanou, různě proměnlivou, ale přitom pevně uchopitelnou a definovatelnou představu, jakou by publikum mělo o něm přijmout. Považuje-li Němec doopravdy tento snímek za svůj poslední, nezbývá než uznat, že se rozloučil dílem svébytným, jistě rozporuplným, ale určitě fascinujícím. JAN JAROŠ Pátek 1. 11. 2002 NOVA - 22.30 hodin Případ Pelikán Ve Washingtonu jsou zavražděni dva soudci nejvyššího soudu. Prezident sice vystoupí s prohlášením, že šlo o politicky motivované činy zahraničních teroristů, pětadvacetiletá studentka práv Darby Shaw však vypracuje vlastní teorii zločinu. Vzápětí poté, co její učitel a současně milenec Thomas Callahan předá spis svému příteli Verheekovi, právníkovi FBI, je muž zavražděn a Darby přežije jen čirou náhodou. Podaří se jí uniknout pronásledovatelům a spojit se s washingtonským novinářem Grayem Granthamem, který na případu zavražděných soudců také pracuje. Pokusí se spojit také s Verheekem a domluvit si s ním schůzku, právník je však vzápětí zavražděn a na schůzku místo něj přijde vrah, nájemný zabiják Khamel. Těsně předtím, než stačí dívku zabít, je zastřelen tajemným mužem. Režie Alan J. Pakula. Hrají Julia Roberts, Denzel Washington, Sam Shepard, John Heard a další. Sobota 2. 11. 2002 ČT 1 - 23.55 hodin S dívkami je to jiné Kdysi, ještě na škole, byli nerozlučnými kamarády. Silnější a statečnější Paul bral slabšího Karla pod svá ochranná křídla, když mu ostatní kluci ubližovali, a nejednou se kvůli němu i popral. Pak se však jejich cesty rozdělily a ani jednoho z nich už nenapadlo, že se ještě někdy setkají. Ale osud někdy páchá neuvěřitelné kousky, a tak si ti dva jednoho dne znovu stojí tváří v tvář. Jenomže jsou to opravdu ti stejní dva? Paul je pořád Paul Prentice, ten nepřizpůsobivý výtržník, rebel a rváč, který se do svých čtyřiatřiceti let nedokázal usadit a možná ani úplně dozrát. Ale z Karla je teď Kim. Půvabná, pěstěná, ve svém povolání úspěšná žena, která by na svou minulost nejraději zapomněla. Není divu, že to jejich setkání neprobíhá zrovna podle osvědčeného schématu setkání starých kamarádů. Ale nejen láska, i zvědavost je mocná čarodějka a možná je to právě ona, kdo jim nedovolí se zase hned navždy rozejít...Neděle 3. 11. 2002 ČT 2 - 20.00 hodin Hrobové se otevřou v neděli První listopadový Večer na téma... bude věnován památce zesnulých. Vypravíme se za nimi na dva hřbitovy - konkrétně na Vyšehrad a do Hostivic. Dvě polohy Slavína představí eseje inspirované odkazem autorů, kteří tu spočívají. Místo odpočinku mnoha slavných Čechů navštívíme za dne i za noci a na hřbitov nahlédneme jako na velkou zahradu. V další části Večer nabízí legendární komedii Drahý zesnulý z roku 1964. Televizní přepis Houghtonovy divadelní aktovky o jednom nevydařeném dědictví je především excelentní hereckou etudou Jana Wericha. Večer na téma doplní dokument Romana Vávry s názvem Hrobník a uzavře jeden díl z cyklu Velmi uvěřitelné příběhy. Příběh Igora Chauna nazvaný Boží mlýny vypráví příběh vězně, který svému osudu, ač je zdánlivě vše na nejlepší cestě, stejně neunikne.(tp) |