46 |
|
Titulní rozhovor |
|
Bohumil
Kulínský: Soukromá škola
sborového zpěvu, kterou jste založil a řídíte, sídlila po dlouhých dvanáct let v
budově Základní školy na Lyčkově náměstí v pražském Karlíně. Ale do Karlína
přišla velká voda. Nevzala vám voda například
seznamy vašich žáků, jejich data, adresy? Škola sborového zpěvu
vznikla proto, aby vychovávala nové členy vašich koncertních sborů Bambini di Praga
a Dětského pěveckého sboru Českého rozhlasu? Bylo to riziko, postavit se na
vlastní nohu a založit soukromou školu? Sbor Bambini di Praga a
Dětský pěvecký sbor Českého rozhlasu mají tak zvučné jméno, že zřejmě nemáte
strach o to, aby vaše škola měla dostatek uchazečů. Vy jste Bambini di Praga
zdědil jako rodinné stříbro. Ve vedení sborů
spolupracujete se svou maminkou, sbormistryní Blankou Kulínskou. Jak si rozumíte? To je docela zázrak, ne?
Maminkám se to často nestává. Vraťme se ještě k Dětskému
pěveckému sboru Českého rozhlasu. Ten existuje pod záštitou vaší soukromé školy,
ale zároveň patří k rozhlasu? Vy ale nejste jen známý
sbormistr špičkových dětských pěveckých sborů, máte za sebou také strmou
dirigentskou kariéru. Stál jste v čele mnoha významných orchestrů a pět sezon jste
také působil jako šéfdirigent orchestru opery Národního divadla v Praze. Proč vaše
působení v tomto stánku múz tak prudce skončilo? Váš odchod přišel
uprostřed práce na přípravách inscenace Verdiho opery Macbeth, kterou režíroval
Vladimír Morávek. Člověka v první chvíli napadne, zdali v tom nehrálo roli třeba
neporozumění s touto poněkud svéráznou režisérskou osobností. Moje angažmá v Národním divadle skončilo ke 30. červnu tohoto roku. Místo odstupného jsem si vymínil, že budu dirigovat dvě představení Smetanovy Prodané nevěsty v Salzburku, protože na tom mi záleží. Prodanka je moje dítě a moje největší operní láska. Kupodivu, protože jsem celý život říkal, že Smetanu nemám rád. Potom mě čeká koncert s brněnskou filharmonií, s Bambini di Praga odjíždíme koncem listopadu na měsíční turné do Číny, Japonska a Tchaj-vanu a na jaře budu dirigovat sérii koncertů v americkém Dallasu. Program se mi nesmírně líbí, dokonce bych ho označil jako jeden z nejlepších, které jsem kdy dirigoval: Hindemithovy Metamorfózy a Mahlerova Čtvrtá symfonie. Je to zvláštní kombinace titulů, ale obě dvě skladby jsou překrásné. Mahlera i Hindemitha mám velmi rád. Kdybyste si mohl vybrat jakýkoli titul, bez ohledu na vnější vlivy, který byste chtěl dirigovat, co by to bylo? Vybral bych si Utrpení mladého Werthera. Ten titul byl už skoro na repertoáru, pak se to změnilo na Samsona a Dalilu, ale i z toho sešlo, protože nebyly peníze. Ale Werthera bych si udělal rád. Pomyslel jste někdy na to, že byste odložil taktovku a vrhl se na politickou kariéru? Nikdy jsem si nemyslel, že bych vstoupil do nějaké strany. Ale inspirovalo mě působení Jana Kasla na pražském magistrátu. Myslím, že to byl nejlepší primátor, jakého kdy Praha měla, a jeho odchod z funkce považuji za inteligentní gesto. Jan Kasl založil Evropské demokraty pro komunální volby do zastupitelstva hlavního města Prahy, Demokraté oslovili mne či jsme se oslovili navzájem, abych byl přesný, a já si řekl, že má smysl udělat něco pro to, aby Praha lépe fungovala. Protože se po Praze pohybuji autem, z vlastní zkušenosti dobře vím, v jak špatném stavu je pražská doprava, a to bez ohledu na povodně. Zcela paradoxně bych se proto chtěl na magistrátu věnovat ne oblasti kultury, ale dopravě. Rád bych se staral o internetové stránky, na nichž bude probíhat diskusní fórum na téma doprava v Praze. Možná si říkáte, že jsem cvok. Jsem, ale ne úplně zas tak velký. Taktovku bych ale v žádném případě neodložil. JITKA ŠKÁPÍKOVÁ Foto JARKA ŠNAJBERKOVÁ |