Michael Kocáb:
Voyeurem na techno party
Proč jste se
rozhodl přehodit další stylovou výhybku?
Já jsem člověk, který se dívá do budoucnosti, minulost mě moc nezajímá. Ne že by
mě nezajímala historie, baví mě třeba studovat české dějiny, ale v mém domě
nenajdete věc, která by byla starší než tahle sedačka (ukáže na moderní kus
nábytku ve své pracovně). Pokud bychom připustili eventualitu nějakých minulých
životů - já tomu teda moc nevěřím, ale připusťme to -, pak jsem dřív žil na
nějaké jiné planetě, která byla technologicky hodně vepředu. Kdykoli sedím ve
startujícím letadle, zažívám těžko vysvětlitelné déja vu, hned se
mi chce dojetím brečet. Nejradši bych celé dny sledoval různé UFO filmy. (smích) Tím vysvětluju, proč chci dělat moderní muziku.
Před časem jste vzbudil
velkou pozornost prohlášením, že bigbít už nemůžete poslouchat, že s tou hudbou
končíte. Proč pro vás rock přestal být zajímavým?
Jako muzikant nemůžu ustrnout, nemůžu hrát do smrti bigbít, mě to nebaví. Bigbít
se vyžil, zůstává v krystalické podobě jako je metal, ale jinak tu káru všichni
táhnou dál. Souvisí to také s tím, že bigbít je hrozně přímočarý a jak je
člověk dospělejší, mentálně mu to nesedí, je to jednoduché, je to pravdařství,
něco jako kotlíkařina. Zkrátka, je to trošku moc pravda.
A co odpovíte těm, kteří
vás budou obviňovat z konjunkturalismu?
To nemá s nějakou kalkulací absolutně nic společného. Já si z toho techna - nebo
jak tomu budeme říkat - beru jen to, co se mi hodí do krámu.
Jaké bylo vaše první
setkání s house music, technem, taneční hudbou?
Předloni jsem nějaký čas strávil v Americe a navštívil i indiánskou rezervaci
kmene Cherokee. A zasáhla mě hudba, kterou indiáni produkovali, zjistil jsem, že tam
taky tlučou house. Třeba deset minut nezmění tempo, které se pohybuje mezi 100 a 120
údery za minutu, buch, buch, buch. To byl jen impuls, začal jsem se zajímat a nakonec
mě to začalo bavit, i když jsem tu hudbu nejdřív neměl rád,
stejně jako doposud nemám rád disco. Postupně jsem ale zjistil, že house nemusí mít
s diskem nic moc společného. Jednu podstatnou věc ale společnou mají, a sice to, že
se v obou stylech s prominutím tluče na všechny čtyři a tím
vlastně opouštíte rock. Nivelizujete rockové bubny na takovou lepší taktovku.
Na svém novém albu jste se
dostal do hudebních sfér, v nichž často mizí rozdíl mezi tvůrčím muzikantem a
techniku ovládajícím diskžokejem. Necítil jste to zpočátku jako mírně
degradující?
Použiju příměr: jako skladatelé jsme vždy vytvářeli obrazně řečeno cihlové
domy. Cihla byl tón a my dávali cihličku k cihličce, tón k tónu. Takhle to mnozí
dělají dodnes. Ještě dodnes musí použít cihlu, chtějí-li mít mírně zakulacené
výklenky domu. Jenže vývoj šel dál, začaly vznikat prefabrikáty, dejme tomu panely
- vzali jsme hotovou stěnu, často už i s oknem a dveřmi, a tu použili. V té chvíli
jsme už ale nemohli říct, že jsme ten dům vymysleli, protože to okno tam vložili
jiní, kteří navrhli i tvar. My to jen koupili a sestavili. V
téhle fázi jsme teď, používáme takzvané loopy, zvukové smyčky, které vymysleli a
nahráli jiní muzikanti, sestavujeme je a podepisujeme se pod celkové kompozice jako
autoři. Říkáme, že nám na nahrávce hrajou bubny, ale to
hrajou bubny nějakého Američana v San Francisku. Můžeme si ovšem ty smyčky také
vyrábět sami.
Jenže dnešní
"dýdžejové" se dostali ještě dál - nejsou to skladatelé ani hudebníci...
Nedávno jsem měl ve studiu mladého kluka, který mi přišel přehrát svoji muziku.
Bylo mu asi osmnáct, říkal si taky dýdžej, ale sám neuměl zahrát ani hoří.
Jenže pak mi pustil nahrávku, která byla zvukově i rytmicky dokonalá. "To jsem
celý udělal, to je můj set," povídá ten kluk. A pak mi to vysvětlil. Tihle lidi už nepoužívají ani ty loopy, oni si rovnou koupí celou desku, na
které jsou nekonečné koberce rytmů, tu desku prolnou s jinou deskou, různě to
upravujou a kombinujou a já nevímco a vzniká opět něco jiného. Jakási makrokoláž.
Fór je v tom, že to zní skvěle, ale ani já už nedokážu stanovit autorský podíl.
Přepokládám, že takto vy
nepracujete...
Já jsem na úrovni spíše mikrokolážekoláže, doplňované vlastní hudbou.
Používám, řekněme, cizí rytmické podklady, rozstříhám je, sestavím, a použiji
jako doprovod stále ještě klasicky napsané písničky a textu. Ta koláž se tak
projeví jen v aranžmá a ne v kompozici samotné. Když se podíváte na Koláře,
těžko můžete říct, že to není jeho obraz, i když tam vidíte třeba oko Mony
Lisy. Ale tihle mladí, ti už vezmou cizí obrazy a jenom je hodí
různě přes sebe a prolejou olejem nebo polévkou, nechají trochu ohořet a nakonec se
po nich třeba projdou. Přesto jsem pochopil, že to přináší nový umělecký
rozměr, který je legitimní. Je to jakási syntéza, která se v dějinách hudby periodicky opakovala
Vrátím se zpátky k původní
otázce: Necítíte to vše jako degracující?
Ani náhodou a řeknu vám proč. Ten základní rozdíl mezi mou hudbou a tím
dýdžejovským typem muziky vzniká ve chvíli, kdy prostřednictvím téhle totální
virtuální reality (poklepe na obří mixážní pult)
veškeré vypůjčené základy úplně překopu. Kdybych pracoval s Výběrem, Michal
Pavlíček by klidně nechal ještě přebubnovat bubny, pak by předělal basu a tím by
dosáhl toho, že by ta hudba byla kompletně nahraná živými muzikanty. Bylo by to
dobré, ale ten lidský faktor by to celé trochu znepřesnil a přiblížil Výběru. Já
chci tentokrát zachovat ten elektronický charakter hudby. (Ozve se vyzváněcí tón
mobilního telefonu.) Pardon, můžu si to vzít?
Samozřejmě.
M. K. horečně vyřizuje telefonát. Po chvíli zavěsí. To byla jedna
mezzosopranistka ze Sibiře. Marina Domašenko. Je jí devětadvacet, v jedenadvaceti se
začala učit zpívat a za dva měsíce přebírá titul Diva Ameriky, jako nejlepší
operní zpěvačka USA v tomto roce. Za osm let! V USA! Úplná bomba!
Také z alba Za
kyslík jsou často slyšet dívčí vokály. To je dcera Natálka?
Ve třech věcech se objevila Natálka, v jedné Míša Zemánková a ve čtyřech Zlata
Kinská, která mi s deskou pomohla nejvíc, protože mi dělala oponenturu a po celou
natáčení také hudební asistentku. A já potřebuju oponenturu z hlediska mladých
lidí. Jo a málem bych zapomněl na syna Mikyho.
Vždyť je mu
šest let... Ten dělal na čem?
Má na desce tu poslední pecku, DJ
Makakaka. Celou si ji sám vymyslel.
Bude pod ní,
doufám, podepsán.
No jistě. Bude tam: Michael Kocáb.
Ale junior. (smích)
Podle čeho si vůbec
vybíráte své spolupracovníky?
Já si je dosud vybíral spíše náhodně, ale přemýšlím o teorii takové širší
hudební rodiny. Kdo zrovna přijde a má dost času, ten natáčí. Rád pracuji se
superprofesionály, ale také rád s lidmi, kteří se třeba umělecky teprve hledají,
ale mají čas a ochotu k experimentům. Když zavoláte Basikové nebo Bílé,
nazpívají vám cokoli a udělají to určitě skvěle - jenže můžou nabídnout jen
omezené časové možnosti. S mladými a ještě ne zcela hotovými
lidmi můžete pracovat neomezeně dlouho, jsou ochotní, mají jiný přístup, baví je
to.
Mnoho lidí se domnívá, že
dnešní elektronická taneční hudba je pro současné mladé lidi tím, čím byl
bigbít pro dnešní třicátníky, čtyřicátníky. Kde jsou podle vás styčné plochy
obou zmíněných stylů?
Já vám něco pustím. (Pokojem se line ohlušující rytmus písně Teror...) Tak
to je třeba jedna písnička, která je přesně na pomezí rocku a housu. Ty styly
nejsou tak vzdálené. Zatímco bigbít a jazz jsou dvě různé kategorie, ostřejší
house z bigbítu vyrostl, je to jeho pokračování. Jeden zásadní rozdíl tu ale je a
spočívá v mentalitě posluchačů. V housu jde o jiné věci než v bigbítu,
posluchači house music se o politiku a sociální kritiku nezajímají,
jim je všechno fuk.
Hudba, kterou
jste použil na svém novém albu, je úzce spjata s prostředím, v jakém bývá
prezentována a v němž i do jisté míry vzniká. Zkoumal jste to prostředí jaksi
zevnitř? Byl jste se třeba podívat na nějaké techno party?
Je to asi hodně paradoxní, ale
ještě jsem nebyl ani na jedné. Dokonce ani děti tam neženu. Ovšem Natálka tam,
samozřejmě, stejně uteče - je jí přes osmnáct let, ta už si může dělat, co
chce. Ale mladší dcerku Jessiku tam nepouštím. Takže tam vlastně nemám s kým jít.
Musím si najít nějakou partičku... Sám se tam nemůžu potulovat, jako nějaký
voyeur. (smích)
Vaše nové
album vůbec není veselé. Textové motivy jsou dost depresivní - najdeme v nich
člověka, který si se slevou koupí vlastní kremaci (M. K. nadšeně
přizvukuje: Jo, jasně!), intelektuála, který v obchodním domě OBI podlehne
tržnímu démonu, jakož i další tragikomické týpky (M. K. je pobaven -
bujarý smích). Připadá mi, že píšete texty zpravidla ve chvílích, kdy jste
naštvaný nebo přinejmenším udivený absurdností doby - je to tak?
Já jsem se rozhodl, že budu v
textech usilovat o čím dál drsnější projev. Nemyslím sprostý, spíš víc ze
života. Na téma čekám, až ho život přivane, nechci si ho klopotně vymýšlet. Moje
texty jsou dnes dost existenciální, protože vychází ze životních pocitů, které
jsem měl buďto já sám, nebo někdo jiný, koho znám. Třeba když zpívám Chtěl
bych tě mít stejnou, tak to není můj pocit, já bych nechtěl mít ženu pořád
stejnou, ale chtěl jsem zachytit problém chlapů, kterým se přestaly líbit vlastní
ženy, ačkoli sami stárnou vesele také. Myslím si, že to tak nějak bude a můžu si
za takovým textem stát, už nehodlám zpívat to, co mi někdo donese.
V minulosti jste tak ovšem
mnohokrát učinil a v některých případech to rozhodně nedopadlo špatně...
Ale většinu hitů Výběru jsem stejně otextoval sám, nebo s klukama. Třeba Snaživce, Prachy, Člověka bez talentu, Chvastouna,
Tatrmana atd. Ale Čechovy texty Pražákům, těm je hej, nebo Zubatá to byly prvotřídní a perfektní ptákoviny -
zrovna tak jako Čokův Václavák a Novotného kultovní text Proč
jen já. Dneska si už ale všechno píšu sám. Jakmile mě něco napadne, třeba jen
slogan, hned si to radši poznamenám. Třeba teď mám poznamenáno: Klevetíme rádi.
Klevetíme, pomlouváme, každýho ňák prodrbáme... ve tmě a smrádku s
dusnem... dokud neusnem.
Před pár lety jste se jako
výhradní skladatel podílel i na debutovém albu své dcery Natálky. Jak tu desku s
odstupem let hodnotíte?
Nemám vůči ní zásadní výhradu, i když neměla žádnou jasnou koncepci. Spíš to
byly jen různě posbírané písničky. Já jsem si původně myslel, že dám Natálce
pod stromeček její soukromé cédéčko. Proto jsem se s tím nechtěl až tak párat.
Ale po nazpívání jedné nebo dvou věcí jsem zjistil, že je schopná udělat
regulérní album. To jí bylo třináct, čtrnáct let. Teď bych
jí chtěl udělat desku s jasným autorským rukopisem, která bude ještě
abstraktnější než Za kyslík a čistě taneční.
Zdá se, že máte o
budoucnosti své dcery jasnou představu.
Ale ona to sama tak chce! Společně jsme si vytyčili takové mantinely: když bigbít,
tak mansonovského stylu, takový ten insektoidní, hmyzí rock - ale to jen tu a tam.
Spíš by na desce měl být vesmírný house. Jako kdybyste přistál na jiné planetě a
poslouchal, co tam hrajou. Bude to hodně progresivní deska, hratelná tak maximálně
na Rádiu 1.
Jak ve světle alba Za
kyslík vypadá budoucnost skupiny Výběr?
Hned po albu Natálky nebo ještě souběžně se chci vrhnout na desku Výběru. My máme
s Pavlíčkem téměř dokonalou spolupráci. Myslím, že jsme překonali takové
období, které mohlo být rizikové. Teď, kdy jsme tím životem natolik omlácení, že
nám je všechno napůl jedno, už se mezi námi konflikt nezrodí. To, na čem se v
muzice nedomluvíme, velkoryse přejdeme.
Jak Michal
Pavlíček na vaši novou tvorbu nahlíží? Slyšel už album Za kyslík?
Slyšel a rozhodně nekritizoval, ale
on taky moc nechválí. Dokonce ani svoje věci. Já si myslím, že se mu ta deska docela
líbí. Jinak by mi tam nenahrál svoje kytary. Kdyby se mu to nelíbilo, tak to
stoprocentně neudělá. Mumlal by něco o mimořádné časové tísni a nebral mobil.
Přemýšlíte o koncertním
provedení svého nového alba?
Určitě. Zatím jsem se dohodl s Romanem Holým a Monkey Business, že by si vybrali
pět, šest pecek a udělali je v takovém funky duchu. Já bych s nimi jezdil a hostoval.
Jsou to dobří kabrňáci a mají smysl pro srandu a taky jundu. A za rok chci jezdit s
Výběrem.
To už ale asi nebude takový
Výběr, na který jsou fanoušci zvyklí, že?
A co by nebyl. Já už nebudu chtít ten normální bigbít, ale podobnej nářez a power
se tam musí udržet.
Muzika, kterou teď děláte,
má v některých momentech velmi blízko k filmové hudbě. Chystáte něco i v tomto
směru?
Není čas. Udělal jsem hudbu ke třem stovkám filmů a teď už nechci. Je to sice
zábavná práce, ale filmová muzika stejně není schopná stát sama o sobě, takže
práce na ní je vlastně, až na výjimky, ztrátou času.
Nyní obraťme list. Na
začátku roku 1998 jste mi v rozhovoru pro Týdeník Rozhlas řekl, že politika vás,
bývalého poslance Federálního shromáždění a předsedu parlamentní komise pro
dohled nad odsunem sovětských vojsk...
...dokonce člena předsednictva Federálního shromáždění! To jsem o sobě ani
neříkal, ve své rozjívenosti jsem zapomněl, že jsem měl ještě tuhle funkci.
Proboha živýho, já byl v předsednictvu!
...Říkal jste, že politika
vás opět pohltí jen za předpokladu, že situace bude neudržitelná a že se bude
pořád zhoršovat. Přišla léta opoziční smlouvy, televizních krizí, mediálních
rad. Nebyly to ty pravé důvody pro váš návrat na politickou scénu?
Nebyly, já mám představu toho průšvihu trošku výš než to, že se Langer a Rocker
snaží uzurpovat veřejnoprávní televizi. Pro mě to byla sranda, to si jen holky a
kluci z ODS snažili vyřizovat účty. Pro mě Langer není nic, kvůli čemu bych
vstupoval do politiky, to je jenom nějaký Langer. Ale jestli jsem někdy vážně
přemýšlel o tom, že se do politiky vrátím, pak po letošním volebním výsledku.
Tam už se to blížilo maléru větších rozměrů, maléru, který by naplnil definici
toho průšvihu, o kterém jsem mluvil. Kdyby komouši vyhráli volby, jdu do toho hned.
Vy jste stále externím
poradcem prezidenta Václava Havla. Také to se asi s členstvím v politické straně
neslučuje...
Máte pravdu, dokud bude Václav Havel na Hradě, tak svou politickou účast vlastně ani
řešit nemůžu. Já už jednou málem založil stranu a na Hradě mi dali jasně na
srozuměnou, že když založím stranu, tak nebudu moci nadále s prezidentem takto úzce
spolupracovat. Ale mně na tom záleží, je to pro mě dvanáct let spolupráce s
člověkem, kterého si velmi vážím a mám osobně moc rád. Prožil jsem s ním nádherné a pohnuté období. Jedno z nejvýznamnějších v dějinách našeho
státu.
To tedy musíte
mít velký problém s takovým Václavem Klausem...
Nejsem jeho zastáncem, ale že bych
se jeho existencí a politikou cítil ohrožen ve svých životních jistotách, tak to
také ne. Já ho nikdy neviděl jen jako samolibého politika - i když občas také. A
myslím, že by nepřivedl tuhle zemi na scestí, v krajním případě možná do
určité izolace. Když si ale uděláte analýzu a připustíte, že na něco člověk
může změnit názor, musíte dojít k tomu, že v případě Klause tu jistá
transparentnost politických postojů je a vždy byla. Třeba jeho snaha udržet
vyrovnaný státní rozpočet byla úplně v pořádku, na rozdíl od rostoucího
zadlužování sociálně demokratických vlád. A stále častější záblesky
socialistických tendencí ve Špidlových očích mě děsí daleko více.
V době, kdy - s jistým
zpožděním - přemýšlíme o nástupci Václava Havla se nemohu nezeptat na to, koho
byste od února příštího roku na Hradě rád viděl vy.
Pokud bych si měl vybrat z dosud známých kandidátů - aniž bych přemýšlel o tom,
do jaké míry je reálné, aby se na Hrad dostali -, tak bych tam rád viděl Halíka.
Kromě toho, že je farář, nemá černý bod. To, že je to farář, pro mě
samozřejmě žádný černý bod není, ba naopak, ale pro mnoho lidí kupodivu
je. Halík je člověk, který nikdy neudělá nic špatného, jenže podle mě nemá
velkou šanci. Stejně jako další můj kandidát, Jaroslav Šabata, je osobností
havlovského intelektuálního a humanistického přesahu.
Pojďme na úplný závěr k
těm kandidátům, kteří jsou takzvaně průchodnější.
Pak bych byl pro Petra Pitharta. To je taky výborný a vzdělaný člověk, i když je
otázka, jestli i on bude volitelný, protože jsem slyšel, že nemá velkou podporu u
sociálních demokratů. Pokud by neprošel ani on, máme tu dalšího kandidáta s dobrou
a statečnou minulostí. Otakara Motejla. Toho jsem mezi prvními nejmenoval hlavně
proto, že přistoupil mezi kandidáty daleko později a logicky se tedy zařadil v mých
očích na konec fronty. Pokud by ale prošel volbou, budeme mít dobrého prezidenta.
Pořád bych chtěl, aby byl prezidentem někdo z bývalého disentu, z lidí, kteří se
osvědčili a byli ochotni něco pro druhé obětovat. Ale považoval bych za naprosto
neúnosné, aby se tam objevil někdo z lidí, kteří vstoupili do KSČ v letech normalizace. To, že někdo do partaje vstoupil v roce 1946, pro to mám pardon.
Ale jestli tam někdo vlezl v roce 1986, v době, kdy už byl režim prokazatelně
zločinný a navíc směšný a nikdo se ho nebál, tak to musel být člověk s
proměnlivou morální kvalitou a navíc ještě politický trouba,
kterému ani nedošlo, že se režim hroutí a že jeho vychytralý a konjunkturální
čin se mu stane přítěží pro zbytek života. Mein Gott. Takový člověk by se v
žádném případě neměl stát českým prezidentem.
MILAN ŠEFL
Foto DAVID KRAUS |