48 |
|
Televize |
|
TV TIPY
Když převýchovu převáží necitelnost Sirotčince - a zvláště pak ty, v nichž bují ponižování - stěží mohly své chovance k něčemu pozitivnímu motivovat. Maďarský film Opuštěný se odehrává v jednom takovém zařízení, kde jsou shromážděny děti nejrůznějšího původu. Některé se již dopouštěly trestných činů, jiné osiřely, dalším rozbily rodinu politické důvody - píše se totiž rok 1960. Zamlklého chlapce Árona Soproniho (předsvědčivě jej ztělesnil Tamás Mészáros) sem odložil jeho rozvedený otec údajně kvůli tomu, že je nezvladatelný a že stále utíká z domova. Áron zůstává dlouho osamělý, vystaven šikaně od svých vrstevníků a spolu s nimi strádající necitelností "vychovatelů", mezi nimiž se sblíží jedině s citlivějším učitelem matematiky - právě od něho získá hvězdnou mapu, která mu v nejtěžších chvílích pomáhá unikat do snění.
Režisér Arpád Sopsits se soustředí na několik výrazných postav jak mezi chovanci (vedle Árona je to zejména hoch, jenž se vytrvale a navzdory zákazům modlí), tak mezi dospělými (kromě jedniného laskavého učitele je to bezohledný ředitel, pěstující v dětech jedině nenávist, a také rezignovaná mladá žena, kterou chlapci potají sledují při sprchování nebo při milování). Většina příběhu postihuje probíhající konflikty, obtížně se rodící kladné city. Vidíme, jak je pronásledována solidarita, jak soucit či dokonce spoluúčast jsou přísně stíhány. Všimneme si ředitelova pokusu získat udavače, velká pozornost je věnována jeho snaze za každou cenu přervat náboženské cítění - donutí chlapce, aby svého druha zmrskali prutem. Film je natočen v pochmurném duchu, s převahou potemnělých tónů v obrazovém ztvárnění. I na tváři mladičkých chovanců se vytvářejí zlověstné stíny, pohlcující zejména oči. Režisérův pohled zůstává dosti netečný, spíše protokolární, jen přihlíží jednotlivým událostem. Avšak i tak zprostředkovává působivou, v lecčems otřásající výpověď. JAN JAROŠ
Planety - Budoucnost
Ztracený Izaiáš
Hrají Jessica Lange, Halle Berry, David Strathairn, Cuba Gooding Jr., Samuel L. Jackson a další.
Zkrvavělé přemety osudu Helena Třeštíková patří k dokumentaristům, kteří mimo jiné zaznamenávají mnohdy bizarní lidské osudy. K takovým patří i pouť Hedy Margoliové-Kovalyové. Svými zvraty, událostmi, pády a vzestupy překonává veškerou fantazii. Snímek Hitler, Stalin a já je portrétem ženy, která si v životě prožila své.
Dokument zachycuje vyprávění neuvěřitelných osudů výjimečné ženy. A na pozadí tohoto vyprávění se stává i strhujícím obrazem dvacátého století se dvěma drtícími totalitními režimy, procházejícími Evropou a ovlivňujícími osudy jejích obyvatel. Heda Margoliová říká: "Hitler už není, Stalin už není, a já jsem tu pořád!" Tahle věta vlastně charakterizuje její životní postoj. (tp)
Holky z porcelánu
Honba za teroristou O dobrodružném filmu The Peacemaker lze uvést, že se obratně přiživuje na módní vlně terorismu. Hrdinný vojenský přeborník (v podání chlapácky se tvářícího George Clooneyho, jenž si po úspěšném úderu najde chvilku i pro okouzlující úsměv) tvrdě likviduje každého protivníka, až jeho nadřízená (!) nestačí zírat, když je odsouzena do role dodatečně získávat souhlas k akci. Krvelačné volání po tvrdém zásahu je přitom zřetelné bezmála z každé scény (připomínám aspoň pronásledování srbského teroristy v zaplněných ulicích New Yorku). Sporné je pojetí balkánského terorismu, vysvětlené pachatelovým až dojemným přesvědčením o vině západních mocností na válce v Jugoslávii (všem stranám dodávaly válečný materiál) a zejména jeho osobní tragédií - pouliční ostřelovači mu zabili ženu i dceru. Je patrné, že film vznikal v době, kdy na Ameriku ještě nezaútočili islámští fanatici, kteří se teprve nyní stávají nositeli absolutního zla.
(jš)
Odkud povstává rasistické násilí? Obrazy násilí motivované rasistickými předsudky se sice i v americké kinematografii vyskytovaly, avšak jednalo se o černobílá schémata (Vykoupení L. B. Jonese, Člen klanu, eventuálně Hořící Mississippi), vesměs vycházející z hlediska vnějšího pozorovatele, jenž samozřejmě stojí na straně obětí. Americký snímke Kult hákového kříže však přináší průhled jakoby zevnitř, chce přiblížit motivace, které nesporně inteligentní lidi vedou k tupě vražednému nepřátelství - ale také proces změn těchto stanovisek. Režisér Tony Kaye poodhaluje rozpadající se rodinné zázemí, všímá si ideové základny, kterou je obdiv k nacismu (viz studentskou práci vykládající Hitlerův Mein Kampf jako dílo hájící lidská práva) provázený příslušností ke skinheadskému hnutí. A také načrtává démonickou postavu zdánlivě bezúhonného člověka, který z povzdálí navádí ke zlým skutkům a jenž proud násilí pomáhá seskupovat. Film nezastírá existující problémy, masové ilegální přistěhovalectví, stoupající zločinnost, nelibě přijímanou "pozitivní diskriminaci" i latentní rasové předsudky, které mohou vycházet z negativních osobních zkušeností. Vyhýbá se zjednodušování: sklon řešit vše násilím nepanuje jen mezi bělošskými extremisty, stejný typ násilnického rasismu, nasměrovaného proti bělošské rase, panuje i mezi černochy.
Můžeme filmu vytýkat, že názorový i mentální přerod je příliš uspěchaný. V konečném důsledku nabourává věrohodnost pečlivě budovaných retrospektivních výjevů, v nichž se přesvědčivě odkrývá napjaté soužití obou ras, kdy stačí drobný impuls, aby se rozhořel konflikt s nedozírnými následky. Stačilo několik urážlivých gest ve sportovním utkání (sázkou bylo opanování hřiště s vyloučením jedné či druhé strany), stačil konfrontační kontakt na školních toaletách, aby se rozjelo vyřizování účtů. Kult hákového kříže sice pracuje s tezovitostí, ale sugestivní zpodobnění dvojjediného fenoménu rasismu a násilí (počínaje neurvalou mluvou a konče konkrétními činy, ať již je to rozmlácení ochodu vlastněného Korejcem či výhrůžné konfrotace s černochy), tento apelativní důraz vyvažuje. Na to, že se jedná o debut režiséra dosud se věnujícího tvorbě reklam (navíc si sám vedl i kameru), však lze vyslovit plnou spokojenost - ostatně i vzhledem k tomu, že údajně mu byla vzata možnost podílet se na konečné podobě filmu, protože překročil časový plán natáčení. JAN JAROŠ |