Úterý 26. 11. 2002 Český rozhlas 3 - VLTAVA - 9.00
hodin
Dvořák
a violoncello
Při spojení těchto dvou slovíček si
mnoho z nás představí jednu z nejpůsobivějších kompozic, jež byly pro violoncello
napsány - Koncert pro violoncello a orchestr h moll. Dvořák jej zkomponoval v době
svého působení v čele Národní konzervatoře v New Yorku a vytvořil tak slavné
Symfonii č. 9 e moll Z Nového světa jedinečný koncertantní protějšek.
Subtilní hlas violoncella dokázal vkomponovat do partitury kalkulující s velkým
symfonickým orchestrem tak mistrovsky, že zvukově dominuje celému ansámblu.
Komponisté považují kompozici violoncellových koncertů z těchto důvodů za
mimořádný oříšek a tím více i oni cení toto Dvořákovo dílo. Zdálo by se, že
skladatel byl s tímto instrumentem tak srostlý, že právě proto dokázal zkomponovat
skladbu, jež budou považovat violoncellisté celého světa za nejlepší, jaká byla
pro ně kdy zkomponována. Skutečnost je však zcela jiná. Dvořák violoncello v
oblibě příliš neměl - rozhodně dával přednost houslím či klavíru. A přece
zkomponoval i pro sólové violoncello s doprovodem řadu skladeb. Některé z nich
patří k jeho nejpopulárnějším (například již zmíněné dílo či drobné Rondo),
jiné jsou takřka neznámé. Například jen málo se ví, že už v mládí jeden velký
violoncellový koncert zkomponoval. Supraphon pořídil s předním současným českým
violoncellistou Jiřím Bártou album s těmito Dvořákovými koncertantními skladbami.
Jde o díla, jejichž originál byl určen violoncellu s klavírním doprovodem (Jiřího
Bártu zde doprovází klavírista Jan Čech). Věřme, že se v krátké budoucnosti
dočkáme i Bártovy nahrávky Koncertu h moll a budeme tak mít violoncellového
Dvořáka celého. O novém albu bude řeč v Rondu.
BOHUSLAV VÍTEK |