Petr Zuska:
Myslel jsem, že se
všichni zbláznili
Jaká byla vaše cesta k tanci a k baletu. Pravděpodobně
nejste typickým příkladem dítěte, které od sedmi let navštěvovalo baletní
kroužek v LŠU?
Tancovat jsem začal až v sedmnácti, předtím jsem zkoušel různé druhy sportů a
trochu jsem dělal divadlo, hrál na klavír a na kytaru. K tanci mě přivedla dívka, s
níž jsem tehdy chodil, byla totiž v jednom amatérském souboru. Velice na mě také
zapůsobil Saurův film Krvavá svatba s Antoniem Gadesem v hlavní roli. Přál jsem si
vypadat jako on... Bral jsem to jako dočasnou záležitost, v té
době jsem se věnoval i pantomimě a klauningu. Čím dál víc mě však začal bavit
tanec, a jednoho dne jsem zjistil, že nejsem ani herec ani mim, a šel jsem dál už
jenom touhle cestou.
Proč jste se vedle aktivního
tancování začal záhy věnovat i choreografii? Profese tanečníka vás neuspokojovala?
To vůbec ne. První svou choreografii jsem udělal jen tak, že jsem slyšel nějakou
písničku a řekl jsem si, že by na ni něco mohlo vzniknout. Bylo z toho sedmiminutové
dívčí sólo. Choreografování mě bavilo, a tak jsem se hned pustil do další věci,
a pak zase do další, začalo se to nabalovat. Ani teď nemůžu říct, že by mě
tancování neuspokojovalo, naopak, doufám, že v budoucnu ještě tancovat budu. Co mě
nejvíc baví na choreografii, je vzrušení z tvůrčího procesu,
ale také komunikace s lidmi a pedagogický přístup k nim, možnost něco nového je
naučit. Když spolupráce lidi baví a zlepšují se, je to pro mě úžasný pocit.
Co vám blesklo
hlavou, když jste se dozvěděl, že máte vystřídat Vlastimila Harapese na postu
šéfa Baletu Národního divadla?
Byl jsem strašně překvapený,
myslel jsem, že se všichni zbláznili. Čtrnáct dní před tím jsem totiž dostal
nabídku šéfovat jednomu divadlu v Německu. Snad jsem si říkal, že někdy přijde
doba, kdy budu chtít vést nějaký soubor, ale takhle brzy jsem o šéfování
neuvažoval. Byl jsem si vědom, že pokud nabídku přijmu, spousta lidí bude strašně
proti, což se taky stalo.
Před lety jste sám byl
sólistou baletu ND, jaké jste měl dojmy, když jste se vrátil z Kanady a viděl
soubor. Překvapila vás jeho dnešní úroveň? Příjemně, nebo nepříjemně?
Většinou jsem byl překvapen velmi příjemně. Měl jsem velkou radost, když jsem v
souboru uviděl spoustu mladých lidí, které jsem si pamatoval ještě z konzervatoře.
Za čtyři roky, co jsem tady nebyl, soubor omládl a především jeho dámská část
má velmi silný potenciál, i co se týče sboru. Pracovní morálka se v posledních
letech zlepšila, lidem jde o práci a ne o to, v kolik půjdou domů. Jsou hladoví po
práci a chtějí pracovat co nejvíc. To je jediná cesta pro
taneční umění, aby fungoval tenhle motor. Bez něj se to nedá dělat.
Máte poměrně
bohaté zkušenosti ze zahraničí i od nás. Existuje zásadní rozdíl v tom, jak je
balet vnímán v cizině a jak u nás? V čem jsou podle vás důvody?
Taneční umění je v západní
Evropě i v Americe víc na očích. Tanečníci tam mají lepší sociální postavení,
víc se o nich mluví a ví. Snad se u nás situace brzy zlepší, považuji to za jeden z
prvotních úkolů. Tanečníci by měli být více ocenění, protože tanec považuji za
nejtěžší scénické umění. Chci aby nejen balet Národního divadla, ale balet
vůbec, byl víc na očích veřejnosti. Zvlášť ve srovnání s činohrou nebo operou u
nás balet nemá takovou tradici. Respektive má tradici z doby před šedesáti,
sedmdesáti let, ale potom byl přirozený vývoj toho, čemu se říkalo novodobý tanec,
přetržen. Až na výjimky jsme se stali druhou rukou sovětského baletu. Na začátku
devadesátých letech jsme zjistili, že jsme oproti západní Evropě tak trochu v
plenkách. Ale za posledních deset let, i co se týče baletu Národního divadla, se
tyhle věci začínají smazávat. Otevřely se hranice a spousta věcí je snazší.
Problémem jsou zatím peníze.
Když se dostala na veřejnost
zpráva o vašem jmenování šéfem baletu ND, začalo se šířit, že to znamená konec
klasického baletu ve Zlaté kapličce. Jakou máte odpověď na tyto spekulace?
Jsem už z řečí na tohle téma trochu unavený. Když ta fáma vznikla, myslel jsem,
že vyskočím z kůže. Dokonce se říkalo, že chci udělat z baletu ND komorní
dvacetičlenný soubor. Není to pravda. Nikdy jsem nic takového neřekl a nikdy jsem na
to ani nepomyslel. Nevím, kdo si takovou věc vymyslel. Klasický balet v Národním
divadle být musí a taky tam bude. Kdo si přečte hrací plány na tuto a příští
sezonu, zjistí, že většina klasických titulů na repertoáru
zůstává a že sem chci přivézt i nové verze klasických baletů. Nebráním se ani
klasickým titulům ruské školy, ale protože naši diváci neznají západní klasiku,
chci ji sem dostat.
Jaký je rozdíl v ruské
klasice, na kterou jsme u nás zvyklí, a té, která se dělá v západní Evropě nebo v
USA?
Myslím, že divákům - laikům je ten rozdíl lhostejný. Zajímá je, jestli budou moci
přijít na velký klasický titul, očekávají krásný velký obraz. Klasický tanec se
totiž taky nějak vyvíjí a je dobré ten vývoj reflektovat. Jinak je to především
věc divadelního názoru, osobně nemám rád přílišnou pompéznost, teatrálnost,
patos. Zjednodušeně řečeno - hlavní rozdíl mezi ruským a západní pojetím klasiky
je v použití dynamiky tance. Západní klasika je živější,
rychlejší, má v sobě větší dynamický náboj, větší drive. A to může být
zajímavé pro diváky i pro tanečníky.
Jakým směrem
by se měl podle vás baletní soubor ND ubírat v příštích letech?
Vedle klasického musí mít prostor
i moderní repertoár. Moderní tanec v pravém slova smyslu v Národním divadle nikdy
nebyl. Lidi považují za moderní představení, která jsou neoklasická. To je taky
jeden z mých úkolů: vybalancovat rozpětí mezi klasickým, neoklasickým a moderním
repertoárem.
První premiérou, kterou s
baletním souborem připravujete, je složený baletní etno-večer Zpěvy země. Proč
právě tato inscenace?
Chci aby se střídaly komponované tituly a velké celovečerní inscenace. Zpěvy země
vznikly proto, že mám moc rád etnickou hudbu. Není v ní žádná kalkulace,
vypovídá o skutečných lidských pocitech a prazákladních věcech, kvůli nimž se
lidé radují a trápí. Zračí se v ní duše toho kterého národa nebo etnika. Český
divák, i když není tak tanečně zběhlý, je velmi citlivý a Zpěvy země jsou
především o citech. Doufám, že diváci k nám budou chodit
rádi.
Pro svou choreografii Mezi
horami, která bude zařazena na závěr večera, jste si vybral hudbu Čechomoru. Čím
vás toto uskupení oslovilo?
Znal jsem Spirituál kvintet, na ten jsem asi před devíti lety dělal choreografii pro
Pražský komorní balet, znám Hradišťan i další skupiny, které se folklórem
zabývají. To, co jsem slyšel v podání Čechomoru, mě absolutně nadchlo, jejich
hudba má v sobě velkou energii. Nedrží se striktně lidových nástrojů, v rámci
aranžmá jde někam dál, často je to spíš folk-rock. Ale
přitom nic neubírá na síle výpovědi, na tom, o čem lidová poezie vlastně je.
Naopak podtrhuje všechno, co má v lidové písničce být a ještě ji obohacuje. A
abych nebyl podezírán z nějakého kalkulu - v době setkání s hudbou Čechomoru
jsem byl ještě v Kanadě a o jejich popularitě jsem neměl ani tušení.
Má vaše choreografie na hudbu
Čechomoru i nějakou spojující linku, téma?
Má, s tím jsem se dost natrápil. Když dělám choreografii, nemůžu ji stavět, aniž
bych měl nějaký fór, druhou rovinu, divadelní oblouk. Nechtěl jsem dělat jen jednu
písničku za druhou a asi tak čtrnáct dní před zahájením zkoušek mně ten druhý
plán docvakl. Prozrazovat ho nebudu. Kdo má rád Čechomor a nové věci, ať se přijde
podívat na naše představení do Stavovského divadla.
Máte nějaký ustálený
postup při přípravě nové choreografie?
Nikdy jsem se nesnažil vytvořit nějakou šablonu. Dřív jsem býval nervózní, že
třeba přijdu na sál a nic mě nebude napadat. V začátcích choreografování jsem si
občas připravoval i jednotlivé kroky. Ale pak jsem zjistil, že ty nepřipravené
části dopadly líp. Dnes už vše nechávám plynout a beru to zlehka. Kroky si v
žádném případě doma nepromýšlím. Když přijdu na sál, tak mám v hlavě jakýsi
plán a strukturu, vím, co bych chtěl asi udělat. Někdy mě
práce s tanečníky během dvou tří hodin zavede úplně jinam. Pak musím někde
vnitřně cítit, jestli to je dobře a nechám se vést novým pocitem. Co se týče
hudebních žánrů, skáču mezi jednotlivými styly. Jako posluchač mám velmi široké
žánrové rozpětí, od Mozarta přes Mahlera a Janáčka až po
Johna Lennona a Jethro Tull. A je jasné, že pokud jednou choreografuji Arvo Pärta a
podruhé Čechomor, jsou to natolik rozličné věci, že i můj myšlenkový postup při
vzniku choreografií musí být pokaždé trochu jiný.
Jak si vybíráte tanečníky?
Mám pocit, že nejdůležitější pro vás je, aby byl tanečník osobnost,
individualita.
Ano, právě při vzniku choreografie na hudbu Čechomoru jsem s individualitou
tanečníků trochu pracoval, ale v budoucnu bych chtěl jít v tomto směru ještě dál.
Jste i s postupujícím časem
přesvědčený, že vaše rozhodnutí přijmout funkci šéfa baletu bylo správné?
Jsem sice permanentně unavený, pořád mám pocit, že něco nestíhám, ale jinak mě
překvapuje, jak všechno zatím celkem funguje. Než jsem do divadla přišel, měl jsem
daleko větší obavy než teď. Asi tato fáze mého života měla přijít, a jsem rád,
že jsem to zkusil. I kdyby to nakonec dopadlo špatně. Zatím ovšem převládají
dobré pocity a rozhodně nelituji, že jsem do toho šel.
SAŠA HRBOTICKÝ
Foto ROBERT VANO |