Ivo Mathé:
Nemám potřebu být frontmanem
Umíte si představit, že
byste pracoval s novým šéfem?
Představit si samozřejmě musím umět vše, je jen otázka, jak dlouho to potrvá;
jestli šest hodin, šest dní nebo šest měsíců. Když totiž nebude prezident zvolen
parlamentem v zákonné lhůtě - a to se stát může - nesmí nastat vakuum. I kdyby
prezident případně nějakou dobu nebyl, úřad musí fungovat dál.
Není vám líto, že
jako šéf prezidentské kanceláře, do níž jste přesedl z velmi viditelné televizní
židle, jste se v kancléřské práci trochu "rozpustil"?
Vůbec ne. Já nikdy neměl ambici být frontmanem. Ani v televizi, ani tady. Od roku 1992
se pohybuji v prostředí, v němž vystoupit do popředí je snazší než jinde. Šest
let jsem řídil televizi, mohl jsem si třeba zavést vlastní pravidelný pořad.
Ostatně i teď, byť už nejsem šéf televize, mohu svolat tiskovku a mít jistotu, že
se večer objevím na obrazovce. Nebo si vymyslet téma, které by
mě dostalo do nějakého pořadu či do novin. Nabízí se spousta možností, jak být v
popředí. Ale já od začátku netoužil být ani v záběru - kdybych chtěl, uměl bych
si i teď stoupnout do správného úhlu, kdo by to už měl po
dlouhé televizní praxi umět líp než já -, ani chodit všude s prezidentem. Nemám to
zapotřebí, neusiluji o velkou frekvenci v médiích, natožpak ve společenských
rubrikách, nechci být ve Spy ani ve Šťastném Jimovi. Není mi to příjemné.
Není přece jen je škoda, že
jste se mediálně v podstatě odmlčel?
Já se ale úplně neodmlčel, občas něco napíšu, hlavně na téma televize, sem tam o
úřadu a prezidentovi. Jsou to spíše různá vysvětlení, například o jeho
takzvaném pozdním návratu z dovolené za povodní. Ale nechci se za každou cenu
výrazně tlačit do popředí.
S čím jste vstupoval do
kancléřské funkce?
Bral jsem ji především manažersky. Každá dobrá instituce má mít vysokou firemní
kulturu - organizačně i v infrastruktuře. Například: dřív byla investiční
činnost na Hradě orientována tak, aby její výsledky byly viditelné hlavně zvenčí
- efektní úpravy, nová krásná oranžérie od Evy Jiřičné a podobně. Ale záchody
takřka v celém areálu zůstávaly pořád stejné. Snažil jsem se vylepšit sociální
úroveň a interní vztahy všeho druhu; už z televize vím, že se
pracuje úplně jinak, když jsou zaměstnanci motivováni nejen mzdou, a když v
pracovních souvislostech, v kancelářích i okolo je pořádek. Svým předchůdcům nic
nevytýkám, měli jiné starosti, museli víc dělat politiku - vznikl
vlastně nový stát.
Děláte tuhle práci rád?
Jistě. Pojímám ji jako určité pokračování služby veřejnosti. I když televize
bývala přece jen finančně svobodnější, méně závislá na parlamentu a jeho
politicko-rozpočtových rozmarech - což tu pociťuji na vlastní kůži. Státní
úřady, i ty hodně vysoko postavené, by měly být koncipovány jako služba
veřejnosti. Ať je praxe politiků - o těch si nedělám iluze - jakákoliv.
V prezidentské kanceláři se
to podařilo?
Myslím, že se pro to udělalo dost, i když vím, co všechno by se ještě dalo
zlepšit. Nechci říct, že jsme se tu koncentrovali na pouhé naplňování ústavních
povinností, to s prezidentem Havlem ani nejde, s ním tu vždycky sídlil přetlak
intelektu. Ale přece jen jsme se víc soustředili na zprofesionalizování administrativy, na to, aby byla efektivní. Taky jsme šetřili pracovní
síly, a stávajícím pracovníkům zlepšovali pracovní i platové podmínky.
Lidé mají v
prezidentskou kancelář důvěru. Je to dáno tradicí nebo to souvisí osobně s
Václavem Havlem?
Nejsou o tom výzkumy, maximálně
můžeme soudit z korespondence, která je stále v řádu desetitisíců dopisů ročně.
Vypadá to, že velká část občanů považuje kancelář za prestižní úřad,
přestože má omezené pravomoci a fakticky může žadatelům jen málokdy pomoci. Lidé
se přesto svěřují, žádají o pomoc při řešení často velmi komplikovaných
problémů. Na druhé straně vážnost úřadu úzce souvisí s míněním o hlavě
státu. Kdyby prezidentu důvěřovalo dejme tomu dvacet procent lidí, nemohlo by to
fungovat.
Ale prezidentova popularita
přece jen klesá, zvláště v poslední době.
Prezident není Mesiáš, nemůže všechno, v parlamentní demokracii ani není možné,
aby o všem rozhodoval. Navíc je ve funkci mimořádně dlouho; téma, jak se měnilo
jeho postavení od prvotního nadšení až po větší a větší výhrady, je na
sociologicko-politologickou úvahu. Postupem času na sebe přirozeně nabaloval víc
kritiky. Jeho obliba ale pořád osciluje kolem padesáti procent, což je fantastické.
Kdyby jiní politici, kteří jsou kontinuálně ve funkcích tolik let, měli tolik, mohli by jásat radostí. Jenže u Havla je to z prvotních
devadesáti, osmdesáti procent přece jen sestup. Ale stejně si myslím, že teprve s
jeho odchodem se ukáže skutečná míra jeho nenahraditelnosti.
Nepřispěly ke
snižování popularity i sporné prezidentské milosti?
To je podle mě naprosto přeceněné
téma. Ročně přicházejí tři až čtyři tisíce žádostí o milost, asi stovce je
vyhověno, z toho bývá osmdesát až devadesát zcela nepochybných. Veškerá diskuse
se tedy odehrává kolem desítky diskutabilních případů, u nichž ještě začnou
média u čtyřech či pěti dezinformovat. A právě skrze těch několik může být -
často záměrně - důvěra v kancelář i prezidenta otřesena. Milosti, pokud se jejich
kritici, či jejich bližní sami nestanou odsouzenými, bývají populárním cílem
útoků. Přitom pár případů, jejichž spornost je spíš vyvolána, jen málo a
zkresleně vypovídá o kvalitě práce kanceláře i prezidenta; na druhé straně o
některých daleko významnějších úsecích naší činnosti se vůbec nemluví a snad
ani neví.
Co si myslíte o nabídce
kandidátů na nového prezidenta?
Na počet je jich dost, ale ti, kteří by byli zřejmě kvalitní - nadstraničtí a
nadstranicky uvažující myslitelé, třeba Jařab, Moserová - nepřicházejí bohužel
vážně v úvahu. Zato ve skupině, která brána vážně je, jsou dva
nejbrutálnější předsedové politických stran. Vzpomeňte jen na jejich ostré
výstupy v zahraničí, které často republice příliš nepomáhaly.
Vy v sobě stále nezapřete
televizní duši.
A divíte se? Vždyť i odtud, z oken této kanceláře, vidím na televizní budovu.
Kdybych si to tisíckrát zakázal, najdou se pořád stovky dalších lidí, kteří se
na televizi a moje názory pořád ptají. Nemohl jsem přirozeně přerušit kontakty s
kolegy, se kterými jsem léta spolupracoval. Mnozí, takřka celý můj management, z
televize odešli spolu se mnou. Máme už dávno jiná témata, ale
pořád se u mně střídají zprávy a taky lidé, kteří se mnou chtějí o televizi
mluvit.
Mnozí by vás rádi viděli
zase zpátky. Co o tom soudíte?
Mám dost velkou fantazii, do níž se musí vejít mnohé - od pokračování práce ve
zdejším úřadu přes vlastní nezaměstnanost až po práci v televizi. To jsou
představy, jenže když jdu níž, do reálu, zjistím, že to není tak jednoduché.
Existuje mnoho různých překážek k mému případnému comebacku, včetně mých
vlastních. Například bych tím porušil staré pravdy o stejné
řece, do které se nemá dvakrát vstupovat. A jsou i další argumenty proti.
Třeba složení televizní
rady, která by vás třeba nemusela zvolit?
Zrovna tahle překážka je překonatelná, rada může být jiná, nebo může být
jakási vůle k záchraně České televize. Ale dá se vůbec zachránit? A vím o tom
všechno? Nevím. Například nevím, zda by televize vydržela další restrukturalizaci,
zejména teď, co tam provedli ten šílený návrat do socialismu. Podle mně se dostali
o patnáct let zpátky, mají tam teď systém tvorby a výroby jako
v roce 1985.
Takže vy byste se do
žádného konkurzu už nepřihlásil?
Já se přihlásil dvakrát, v roce 1992 a 1998. Potřetí bych váhal. Před jakýmikoli
změnami by se musela udělat velká inventura všeho, financí i programové situace,
včetně lidských a tvůrčích vztahů. Většina je rozhádaná, chybí potřebný
étos, leccos se zcela rozpadlo, mnozí jsou zkorumpovaní. A je tu vůbec ještě
kreativita, pomocí níž lze současný stav napravovat? Nevím.
"Malým" návratem je
vaše spolupráce s Českou televizí - supervize při nových dílech Nemocnice na kraji
města. Důvěřujete tomuto projektu?
Původní "Nemocnice" se točila před pětadvaceti lety, ale byla zasažená
normalizací jen velmi málo, však se také mohla s úspěchem vysílat leckde v
západní Evropě. Proto se na ni dalo navázat. Myslím, že seriál točí na dnešní
poměry nejzkušenější režisér v tomto žánru, Hynek Bočan, a to opět s
výtečným hereckým obsazením. Bude to jiný seriál než Dietlův a Dudkův, ti už tu
nejsou, ale věřím, že dopadne dobře.
Je pravda, že jeden z
hlavních představitelů, Josef Abrhám v něm málem nehrál, protože byl znechucen
pomluvami deníku Super?
Je, ale i další lidé, kteří se do seriálu měli po letech vracet, váhali, zda do
toho vůbec půjdou. Především kvůli onomu známému pravidlu o řece.
A k tomu ten
Super.
To byste musela Josefa Abrháma a
Libušku Šafránkovou dobře znát, abyste pochopila, jak to pro ně bylo těžké:
Nestojí o žádnou popularitu, ani o tu takzvaně pozitivní. Po celý život se vědomě
vyhýbají mediální pozornosti, nezavdali k ní nikdy sami podnět ani příčinu,
dokázali si uchovat čistý štít a svědomí za totality, a po listopadu se nezaplést
s bulvárem. Drželi se stranou. A přece je to "dostihlo", vykoupal je ubohý
účelově zřízený plátek!
I vy se občas utkáváte s
bulvárem i jinými médii, ať už z pozic "televizních" či
"hradních", někdy jste musel vystoupit a uvádět věci na pravou míru.
Nezdá se vám, že pro nepoctivou žurnalistiku nejsou skoro žádné bariéry?
Svazovat média dalšími zákony je těžké, vždycky by to zavánělo omezováním
svobody tisku. Nelze to zabezpečit regulací zvenčí, spíš by měly fungovat jakési
vnitřní bariéry na straně majitelů a publicistů. U elektronických médií je to
však komplikovanější, neboť nejde tak docela o podnikání jako každé jiné. Máme tu jen dvě celoplošné soukromé televizní stanice, a když se
ještě sbratří a jsou podobně dryáčnické, mělo by se s tím něco dělat. Možná
by opravdu měl fungovat nějaký antimonopolní orgán, který jim v dosažené nezdravé
dominanci bude bránit. Ne cenzura, spíš jako strážce etických
norem a průhlednosti vlastnictví. A pak tu je ještě jedna možnost: soustavně
vzdělávat publikum v oblasti médií, aby se stalo mediálně gramotným a umělo
rozeznávat, že to, čemu se říká zpravodajství, často vlastně není zpravodajství, ale jakýsi druh akční zábavy, a co se nazývá publicistikou
nebo talk-show, je jarmark. Prostě lidé by měli vědět, že určitým reportážím
vydávajícím se za zprávy se nedá věřit. Až bude čtenář či posluchač takhle
vzdělaný, pak je jedno, co se vysílá nebo píše. Ale zatím to
jedno není, protože skoro všechna média jsou rozostřeně vnímána vážně, a to je
špatné. Dokonce i politici jsou často ochotni to tak brát. A zejména ti by měli
nahlédnout, že není jedno, v jakém pořadu vystupují, a že by pro ně někdy bylo lepší nechodit do kotlů, peříček a sedmiček.
Z hlediska objektivního
zpravodajství jsou důležitá veřejnoprávní média.
A proto by měla být otevřená, nadstranická, silná a pokud možno autoritativní.
Jenže nejsou. Rozhlas je na tom patrně líp, ale Česká televize taková určitě
není.
Před časem jste o České
televizi napsal, že ji "nelze seriózně řídit, a východisko nevidím."
Pořád si to myslíte?
Reagoval jsem tím na různá alibistická tvrzení současného generálního ředitele,
který na řadu věcí říká "to jsem nevěděl", "tu smlouvu jsem
nepodepisoval", "u toho jsem nebyl". Buď si dělá legraci, nebo jeho
instituce skutečně není řízena.
Umíte si představit, že
byste v Česku řídil soukromou televizi?
Za určitých okolností ano. Není tajemstvím, že někteří moji bývalí televizní
kolegové zpracovali projekt soukromé stanice s názvem TV Praha a účastnili se s ním
licenčního řízení na vysílací frekvenci pro Prahu. Byl to projekt městské
zpravodajské televize. Rada onu frekvenci diskutabilně přidělila Primě, která v té
době pokrytí Prahy už měla. V takové televizi bych si sám sebe
představit uměl, i když by asi byla mým představám o službě veřejnosti poněkud
vzdálená, musela by například být trochu pokleslá, vysílat třeba "černou
kroniku". Zásadně si ale myslím, že i soukromá televize se
dá dělat slušně.
AGÁTA PILÁTOVÁ
Foto JARKA ŠNAJBERKOVÁ |