V diskografii lelekovické
divoženky Ivy Bittové vždy scházel titul, který by dosud nepříliš obeznámenému
posluchači posloužil jako přestupní lístek k poslechu jejích náročnějších alb.
Jen stěží si totiž představíme selektorem tuzemských rádií odkojeného člověka,
který v náhlém prozření zavrhne Lucii Bílou, do svého přehrávače vloží třeba
poslední album Iviny kapely Čikori a navždy zapomene na bezduchý český pop.
Seznámit se s jednou z našich nejkreativnějších umělkyň však lze i méně
"bolestně". Třeba prostřednictvím alba Iva Bittová j.h., které přináší
šestnáct skladeb, s nimiž se Bittová coby hostující zpěvačka potkala na deskách
spřízněných muzikantských duší.
Ač byl záměr tohoto cédéčka zřejmě trošku jiný,
vypovídá především o nesmírné všestrannosti Ivy Bittové. V průběhu padesáti
minut tu můžeme slyšet hned několik zpěvaček: folkloristku (Ej lásko, lásko
a Sedí sokol z alba Ida Kelarová a hosté), folkařku (Prostři mi plátnem
ze sólové desky hráče na dobro Luboše Novotného) či rockerku (V černém z
období spolupráce s brněnským Dunajem, Flageolety z debutu Fajtova Pluta).
Nescházejí však ani vzpomínky na projekty, díky kterým se Iva ocitla v tom
nejkvalitnějším středním proudu populární hudby, například duet s Richardem
Müllerem Stane se, že z Müllerova prvního "českého" alba či
písně ze dvou posledních desek sourozenecké formace Bratři Ebenové (Tichá
domácnost a Vidíš, vidíš).
Album Iva Bittová j.h. bychom
mohli alespoň částečně považovat také za jakési "best of...",
výběr toho
nejzajímavějšího, co zpěvačka, houslistka a skladatelka vytvořila. Svádí k tomu
zařazení Divné slečinky v úpravě Nederlands Blazers Ensemble z desky Ples
upírů či Ravelova Kaddisch z filmu Martina Šulíka Krajinka. Oproti tomu Smuténka
z legendárního alba Ivy Bittové a bubeníka Pavla Fajta už záhlaví kompilace
přesahuje - účast Bittové na zmíněné desce rozhodně nemůžeme považovat za
hostování. To samé platí o jediné novince zpěvaččiny první výběrové desky,
závěrečné hlasové variaci na gregoriánské téma Pax vita, k níž Bittová
pořídila i obrazový záznam: v prostorách majestátního barokního chrámu v
Křtinách je Iva zvláštně sama - jen se svým hlasem.
Zmíněný videoklip je
symbolickou tečkou tohoto "j. h." alba. Ať už je Iva Bittová v nahrávkách
obklopena kýmkoli, zůstává svá, bez ohledu na to, kdo je "hlavním
hybatelem".
MILAN ŠEFL
(Iva Bittová j. h.. CD, 53 minut.
Vyd. Indies Records, 2002)