Šťastné náhody Josefa
Vinkláře
Je o vás
známo, že máte silný vztah ke Kampě, kde také bydlíte. Co se vám v létě honilo
hlavou, když už bylo jasné, že se žene stoletá voda?
Na domě, ve kterém bydlím, jsou zakresleny míry, kam sahala voda při povodních v
roce 1890 a v roce 1940. Na tu druhou už si pamatuji z dětství. Byly to kry tlusté
více než metr a my jsme se na nich vozili mezi Železničním a Jiráskovým mostem.
Letos u nás byla voda dva metry devadesát šest centimetrů, zastavila se asi deset
centimetrů pod mými okny. Takže jsem nakonec vyvázl docela dobře, ale spodní patra
domu dopadla katastrofálně. Bylo mně to strašně líto. Ale říkal jsem
si, že kdyby mě katastrofa postihla, udělal bych všechno proto, abych do konce svých
dnů nebydlel nikde jinde. Bylo úžasné, jak se lidé na Kampě spojili a snažili se ze
všech sil, aby neštěstí bylo co nejmenší.
Často
slýcháme váš hlas v rozhlase. Co vás na rozhlasovém herectví vábí?
Pro mě je rádio absolutně
dominantní médium. První pohyb, který třicet let dělám těsně po probuzení, je,
že zapnu rádio. Je to neuvěřitelný šetřič času. Ještě než si koupím noviny po
cestě do divadla, tak už zhruba vím, co se děje. Navíc jsou v rozhlase skvělé
redaktorské osobnosti a informace podávají kvalitně, inteligentně a seriózně. Jako
dítě jsem začínal v Dismanově souboru a tam jsem se naučil mít rozhlas rád. Už v
mládí jsem točil pohádky a hry pro mládež, a potom v dospělém věku mně rozhlas
poskytnul řadu krásných uměleckých úkolů. Zažil jsem ještě při práci pana
profesora Bezdíčka, pány režiséry Jareše, Pražského a Pompeho. I další, kteří
na tuto skvělou režisérskou tradici navázali, jako Jiří Horčička, Josef Henke,
Karel Weinlich, Josef Melč. Měli pro mě ohromný význam, protože uměli obdivuhodně
zacházet se slovem. Celá naše generace se od nich mnoho naučila. Když jsem dostal v
rozhlase Cenu za herecký výkon roku, skutečně jsem si jí považoval. Byla za Daňkovu
hru Vzpomínka na Hamleta. Mrzí mě, že se teď rozhlasových her točí tak málo. I
poezie bývalo v rádiu vždycky víc. Myslím, že dnešní doba poezii potřebuje.
Jakou poezii
máte rád?
Chronicky mám celý život rád
Jesenina, básníkem mého srdce byl Josef Kainar, mimo jiné taky proto, že jsem se s
ním velice dobře znal. Dodnes umím jeho básně recitovat zpaměti. A samozřejmě pan
Seifert. Mezi básníky, kteří mi objevili nové světy, patří i Jan Skácel a
Oldřich Mikulášek. V mládí jsem miloval Jiřího Wolkera.
Říkáte, že jste k divadlu
přišel náhodou. Věříte na osud nebo na náhodu?
Bunuel říká, že náhoda v životě člověka způsobuje, že se osa života pootočí
až o 360 stupňů. Musím říct, že se mi to mnohokrát potvrdilo. Náhoda někdy
rozhodne o tak neuvěřitelných věcech, že člověk jen nevěřícně zírá. Jestli je
to osud, příroda, oblak či koruna stromu, to já nevím. To nejvýznamnější slovo o
třech písmenech v sobě máme každý jinak. Myslím, že cosi mimo mne samozřejmě
existuje, protože nebýt o tom přesvědčený by znamenalo velikou nepokoru,
ješitnost a nafoukanost. Je třeba přistoupit na to, že jsme zrnko písku na dně
mořském.
Co pokládáte za svou
nejšťastnější náhodu?
Ve vztahu k řemeslu asi to, že mě kamarád Venca Vovák ve třinácti letech vzal s
sebou na zkoušky do Dismanova souboru. Jeho nakonec nevzali a mě ano. Tam se to
otočilo. Druhá náhoda, která měla téměř rozhodující vliv na můj život, bylo
pozvání na konkurz do filmu Nezbedný bakalář, jehož scénář napsal pan Štěpánek
a režíroval jej Otakar Vávra. Stál jsem na konci té fronty, protože
jsem byl nejmenší a Štěpánek mi nabídl, že si roli spolu zkusíme. Posadil si mě
na klín a ty dva obrazy jsme se spolu naučili. Potom řekl Vávrovi, že už jde domů a
hrát to budu já, protože mě to naučil. Tak jsem to hrál. A vzápětí jsem s
režisérem Vávrou točil další film Předtucha. Třetí
šťastná náhoda byla, že Jan Werich viděl představení v Divadle Satiry, ve kterém
jsem hrál. Potřeboval tehdy mladého kluka do inscenace Přišel na večeři. Vybral si
mě, odhostoval jsem tu roli a záhy mi nabídli další ve hře
Pěst na oko. Potom jsem dostal smlouvu podepsanou Jiřím Voskovcem a Janem Werichem,
kterou dodnes schovávám. Měl jsem plat tři tisíce korun ve staré měně, nicméně z
těch peněz jsem koupil první obývací pokoj rodičům. V době, kdy rušili Divadlo
V+W, jsem k nevoli pana Wericha s ním nepřešel do angažmá do
Karlína, ale do pardubického divadla, kam šli i vynikající čeští režiséři Jan
Škoda, Karel Palouš a Ota Ornest. Za ty dva roky jsem si tam zahrál řadu velkých
rolí v dobrých hrách. Odtud jsem odešel na třiatřicet let a
tři měsíce do Realistického divadla v Praze.
Jak vzpomínáte na velikány
českého divadelnictví Jana Wericha a Jiřího Voskovce?
Přestože jsem byl tehdy kandrdas, patřilo období v Divadle V+W k mým dvěma
nejkrásnějším letům u divadla. Spíš by se slušelo říct, že jsem s nimi stál na
jevišti. Byl mezi námi zvláštní vztah, protože Voskovec neměl děti a Werich měl
jen dceru. Zčásti byli mými otci, zčásti pedagogy, zčásti to byli samozřejmě
ředitelé. Navíc mě Voskovec učil číst literaturu. Pravidelně
jsem každé pondělí chodil na Kampu, tam jsem dostal tři knížky a Voskovec další
pondělí zkontroloval, jestli jsem je přečetl a vůbec něco pochopil. Měl jsem jen
čtyři roky měšťanky a jednoroční účetní kurz, tak jsem příšerně doháněl.
Werich mě jednou dokonce vzal na ryby, to byl pro mě ohromný
zážitek. Bylo úžasné, že jsem se na ně mohl dívat a poslouchat je.
V jednom z rozhovorů jste
popisoval svůj první vstup do Národního divadla. Zmínil jste, že právě tehdejší
stará herecká garda vám svou laskavostí velmi pomohla. Snažíte se i vy dnes podobně
působit na kolegy z mladší herecké generace?
Do Národního divadla jsem přišel, když mi bylo jedenapadesát. Přesto jsem vstupoval
s velkým ostychem. Když jsem šel na první zkoušku, tak na mě u vchodu do
Stavovského divadla čekal Martin Růžek. Tehdy řekl: "Pojď, ono to napoprvé
není nic moc." Prošel se se mnou po jevišti, kde jsem si ukradl jeden vrtík
(dodnes mi doma visí) a ulomil třísku z praktikáblu. Není to původní nápad, už
kdysi to udělal pan Štěpánek v Lomnici nad Popelkou. A když
jsem pak přišel na čtenou zkoušku, Rudolf Hrušínský ukázal na židli: "Pojď,
já ti tady držím místo!" Ti největší z velkých ve mně potlačili
počáteční hrůzu a musím říct, že jim za to budu vděčný do konce života. A
můj vztah k mladým? Určitou dobu jsem měl možnost učit
studenty. Dostal jsem nadaný ročník a velmi mě to bavilo. Ale pak jsem zjistil, že
výuku nelze skloubit s divadlem, protože bych něco musel šidit. Pokud jde o
příchozí mladou generaci, snažím se k nim chovat jako k rovnocenným
partnerům. Mám je rád za předpokladu, že jsou pilní, snaživí a mají v sobě
nezbytnou míru pokory. Když tohle nemají, tak je to velký problém. S těmi pilnými
vycházím skvěle a v některých případech jsou i mými kamarády. Když jim mohu
nějakým způsobem pomoci, tak to udělám.
Kterou ze svých současných
rolí hrajete nejraději?
Čím jsem starší, tím jsem pochopitelně konzervativnější. Možná dokonce až
staromódní. Nikdo mě nepřesvědčí o tom, že pro českého herce není
nejcennější zkusit si zahrát na jevišti, kde působili největší čeští herečtí
mistři. Když k tomu člověk přistoupí pokorně, je to silný pocit. Navíc nemám
dost sil, abych divadlo "zabalil". Vím, že jedna z největších moudrostí je
umění odejít v pravou chvíli. Ale jak poznat, že ta pravá chvíle přišla?
Nebaví mě sedět v parku a sypat holubům, ani dvanáct hodin denně číst, nejde
trávit většinu života v hospodě, i když v hospodě posedím rád. Nemám dost sil na
to, abych už odešel. Ale je to jako s návštěvou, zásadně nechodím tam, kam nejsem
pozván. Nemám ani žádnou agenturu, chci si o sobě rozhodovat
sám. K těm rolím - vzdor tomu, co bylo napsáno o Komikovi, všichni tohle
představení hrajeme rádi a je skvěle přijímáno publikem. Chceme říct cosi
podstatného z toho, co si o životě myslíme prostřednictvím té
které role. Mám velmi rád takzvaně konzervativní Marii Stuartovnu. Myslím, že to je
představení, kde je ohromně srovnaný styl i úroveň herecké profese. Hrával jsem
rád Rok na vsi,Tartuffa, Krále Leara.
Taky hrajete
vodníka v Lucerně.
Vodníka Ivana alternujeme s
Radovanem Lukavským. Oba jej hrajeme tak rádi, že se opravdu střídáme naprosto
pravidelně. Konečně máme zase představení, kam můžou přijít rodiče s dětmi.
Lucerna má patřit ke kmenovému repertoáru Národního divadla. Tam je hlubinná
tradice Národního divadla. Vzal jsem na ni svého desetiletého vnuka, seděl jako
přibitý a byl okouzlený. To je důvod, proč Lucernu hrajeme, aby jak malí, tak velcí
diváci měli silný a romantický zážitek. Kde se dnes ještě setkáme s romantikou,
kromě literatury a poezie? Krása se hledá v ošklivosti. Divadlo svou estetickou
povahou patří do kategorie krásna. Ale to neznamená, že všechno musí být
prosvětlené zářivým reflektorem. Můžete být v černém tunelu, ale na konci musí
být světélko.
Jaké hodnoty dnes vyznáváte?
Zdraví mých dětí a aby mi neumírali přátelé. Přátelství a
člověčenství je pro mě skoro největší hodnota života. Nejdůležitější asi je
zamilovanost. Pokud možno do všeho. Ženou počínaje, dětmi konče. Všechno, co
člověk dělá, by měl dělat rád. Dokonce by do toho měl být
zamilovaný. Ne milovat, to je něco jiného. Stále znovu a znovu se zamilovávat.
Těšit se na setkání s kamarády, s vnoučkem, který roste, zamilovat se do nové
role, protože přichází nová šance. V životě jsem nikdy nikomu nezáviděl. Jsem
schopen spíše velkého obdivu k výlučnosti a výjimečnosti.
Možná je to tím, že mám své kořeny na vesnici. S Oldřichem Daňkem jsme si
vždycky říkali, že musíme vydržet zůstat co nejdéle kluky, protože do té doby
budeme schopni si říkat všechno na rovinu. To vesnické klukovství
strašně pomáhá nehrát si na důstojnost. Neoblékat si ráno se sakem podobu na celý
den, protože stejně nakonec každý pozná, že je to póza. Herec by měl být ve
všedním životě svůj, aby mu zbylo dost sil, až se večer rozevře opona.
Máte nějaké hříchy, které
je načase napravit?
Často jsem se proti sobě prohřešoval. Měl jsem a mám rád všechno, co k životu
patří. Společnost, legraci, pivo, zpívání až do ranních hodin, vesnické bály.
Vyhýbám se recepcím, banketům a rautům. Jsem na světě dlouho a nikdy jsem nevypil
sám jednoho panáka nebo dvě deci vína. Ale jen přijde kamarád, tak hned máme důvod
víno chválit nebo na něj nadávat. Všechno, co patří k životu, jsem užíval
naplno. Někdy byly noci předlouhé, to musím přiznat. Do určitého věku jsem byl
nenasytným cestovatelem a hledal jsem poznání v různých
zemích. Měl jsem možnost zblízka nahlédnout do světa malířů a sochařů. K těmto
umělcům chovám úctu a potkal jsem mezi nimi spoustu osobních přátel, kteří mi
podstatně obohatili život. Dělám, a hlavně jsem dělal, všechno
to, co mně doktoři nedoporučovali. Proto s nimi kamarádím a mám k nim bezmeznou
důvěru.
Máte svou
modlitbu z Millerova Pohledu z mostu.
Mám ji na stole od doby, kdy jsem
hrál Edyho Carbone ve hře Pohled z mostu. Carbone se před jídlem modlí: "Bože,
dej mi jasnou mysl, abych se dokázal smiřovat s tím, co nemohu změnit. Abych měl
odvahu změnit to, co změnit mohu, a abych to dvojí vždycky rozpoznal."
S čím jste se musel smířit
a co jste dokázal změnit?
Musel jsem se smířit se svými chybami, a proto se mně nepodařilo změnit některé
věci v sobě. Dokázal jsem, ale dost pozdě, poznat své omyly a chyby, jichž jsem se v
životě dopustil. Nebo při nejmenším si je přiznat. Ale to už patří do kategorie
svědomí.
Kde jste
nejšťastnější?
Tam, kde jsem se narodil - v Českém
ráji. Můžu tam koukat do zeleně tak dlouho, až se začnu nudit. A to je chvíle, kdy
se mi zase začíná stýskat po práci. Nikdo mi tam neříká "Mistře". Je to
jiný život než ve městě. Když hrajete s chlapama ve vesnické hospodě mariáš,
zjistíte, že divadlo a herectví není středem světa. Že existují i takové
starosti, jako že nejdou králíci, česnek nebo cibule, že se brambory musí zakopat.
To člověka zlidšťuje. Pro mě je mé rodiště nejkrásnější místo, jaké znám -
řeky, rybníky, potoky, hory. Zkrátka sukus české země. Je to zázrak. Zbytečně se
nejmenuje Český ráj.
KATEŘINA ONDROUŠKOVÁ
Foto archiv J. V. |