Veronika Freimanová:
Role starších žen mi dělají stále menší problémy!
Vaše
dráha vypadá jako klidná, bez skandálů, dá se říct bezkonfliktní. Lze tedy
vybudovat kariéru, někým být i bez Story a Blesku?
Nevím, jestli mám vybudovanou
kariéru, jestli jsem "někdo", ale to, jak já žiju, opravdu jde i bez
"zviditelňovacích" akcí. Občas mě to stojí položený telefon a výrazně
řečené ne, ale víc práce asi dá běhání po večírcích a cpaní se do bulváru.
Myslím si, že křeč v tom opravdu není, že jedna věc vyplývá z druhé. Řekla bych
s klasikem: Tančím tak rychle, jak dovedu. Ani to jinak nejde, když chci mít i rodinu
a nějaký svůj život. Nestěžuji si.
A taky mi ještě připadá,
že jste vzácně stálá: vlastně jste za léta vystřídala jen dvě divadelní
angažmá.
Měla jsem to štěstí, že jsem se hned za studií, ve 2. ročníku na konzervatoři,
dostala do Činoherního klubu. Tenkrát se snad ani nedalo dopadnout líp. Bylo to
skvělé divadlo, pořád tam bylo na koho se dívat a od koho se učit. Nikdy jsem si
nedovedla představit, že bych odtamtud odešla. Jenže atmosféra, myslím mezilidské
vztahy, tam stále houstla a houstla, takže z toho logicky vyplynul můj druhý krok do
Divadla Bez zábradlí. Dnes jsem za něj vděčná.
Při probírání vašich rolí
jsem shledala i věrnost ve vztahu k určitým režisérům - či možná režisérů k
vám. Ve filmu jste začínala s Kleinem a Bočanem, s nimiž se stále setkáváte.
Totéž s Menzelem: váš první divadelní úspěch byl v komedii Tři v tom v jeho
režii, jeden z nejnovějších, opět v jeho režii, v Sladeových hrách. Je to tak?
Asi je to pravda. K jmenovaným bych přiřadila ještě Zdeňka Zelenku. Musím ale při
tom vzpomenout, že s Jiřím Menzelem jsme se dopracovali od prvotního házení bot - on
je po mně házel a já jsem plakala - až po určité přátelství a porozumění.
Alespoň doufám. Na divadle jsem s ním dělala už šest nebo sedm inscenací, Od Tři v
tom až po Další roky ve stejnou dobu.
Když už o něm mluvíme, nepřijde
vám líto, že Menzel zanechal filmu, že se s tímhle bytostně filmovým režisérem
potkáváte pouze v divadle?
My jsme se ale u filmu s Jiřím Menzelem jednou potkali - u Žebrácké opery. Ale já
pevně doufám, že film neopustil. Je jenom složitější doba, ale věřím, že
ještě něco točit bude. Moc bych si to přála.
Při té klidné, pohodové
kariéře a stálosti ale osobně působíte temperamentně. Jak byste se sama
charakterizovala?
Možná jsem opravdu klidnější, protože se vybouřím na jevišti. A pak ještě doma
ve výchově dětí - to by vám spíš řekly moje holky, nebo by mohl vyprávět
manžel. Sama bych to nehodnotila.
V Divadle Bez zábradlí
hrajete ve dvou Sladeových hrách Každý rok ve stejnou dobu a Další roky ve stejnou
dobu, mimořádných už v tom, že je to jeden příběh na pokračování. Co pro vás
znamená role Doris?
Obě hry pro mě mají stěžejní význam. Titul objevil Karel Heřmánek a kupodivu jsem
tu roli vyfasovala já. Je to elegantní hra, nad věcí, ironicky a přitom milosrdně
popsané vztahy mezi partnery. Nikdy jsem se s ničím podobným nesetkala. Časové
rozpětí je pro herečku v mém věku snové - od 35 do 75 let! Je
to geniálně napsaná hra. Ve dvanácti zastaveních obsahuje celý život se všemi
plusy a mínusy. Je o životě, o osudu, o všem. Říká se, že Slade už nic lepšího
nenapsal. Něco takového se asi podaří jenom jednou. Můžu jenom děkovat
Bohu, že si Jiří Menzel s Karlem Heřmánkem vybrali mě. Je to pro mě bezvadná volba
a ohromné štěstí.
Hrála jste v
mnoha hrách, natočila více než desítku filmů a řadu televizních inscenací. Jsou
vedle Doris i jiné role, ke kterým se - třeba podvědomě - vracíte, které jsou vám
blízké?
Jedno takové setkání mám.
Odehrálo se sice už před časem, ale byla to neskutečná role. Šlo o inscenaci Lorna
a Tet s Borisem Rösnerem, kterou jsme dělali se Zdeňkem Zelenkou. Je to
divadelní hra, kterou Zdeněk přepsal jako televizní inscenaci. Shodou okolností je
taky pro dva herce. Moc ráda na ni vzpomínám. A před sebou mám teď taky pár
krásných věcí, které přicházejí s věkem. V ostravském studiu dělám s
Jindřichem Procházkou krásnou dvoudílnou inscenaci Kobova garáž. Její děj se
odehrává zčásti v 80. letech a zčásti dnes. Je to příběh mámy, která má
problém s šestnáctiletou dcerou. Ta role je fakt krásná a práce taky.
Vypadá to, že nemáte čas
marně toužit po nějaké roli. Nebo na nějakou nedostižnou čekáte?
Musím říct, že ne, jen to nechci zakřiknout. Kromě toho, co už jsem řekla, budu
ještě na začátku roku točit krásnou klasickou detektivku se Zdeňkem Zelenkou. Tam
bych měla hrát ženskou, která všem v okolí organizuje život, takže zase něco
jiného. Nemám si na co stěžovat. Také v divadle mám snad před
sebou pár projektů, ale dokud nejsou jisté, nechci o nich mluvit.
Do mnoha rolí si herec nese
své vlastní, osobní zážitky a zkušenosti. Jak to ale děláte se svými stařenami?
Tak třeba Doris dospěje k pětasedmdesátce. Když na Sladeově hře byli moji blízcí,
říkali, že tam vidí spoustu zralých žen z naší rodiny. Člověk asi intuitivně
sbírá jejich gesta a chování. Role starších žen mi dělají čím dál menší
problém.
Za třicet, čtyřicet let -
jako když je najdete!
Když uvážím, že mé babičce je letos sto let, tak si myslím, že mám ještě
nějakou chvíli před sebou.
Z domova jste si přinesla
určitý model rodiny, který se - aspoň navenek - promítá i do té vaší současné.
Třeba: byly jste dvě holky, vy taky máte dvě dcery. Uplatňujete zkušenosti z
dětství i "u Brabců"?
Myslím si, že člověk, ať chce nebo ne, má minulost v sobě zakódovanou. Takže
předobraz své rodiny - mimochodem to byla rodina, ze které se neutíkalo -, si nesu v
sobě, ale čím dál tím víc pozoruji, že uplatňuji i věci, které mi v mé
původní rodině byly nepříjemné. Třeba ve výchově.
Jak dlouho jste
vdaná?
Na to taky musím odpovídat? Tak
dobře, neuvěřitelných třiadvacet let!
Mezi vašimi
dcerami je sedm let, není to moc?
Ne, naopak! Je to ideální rozdíl.
Tereza šla do první třídy, když se narodila Markéta. Prožila si tedy dost dlouhé
období jako jedináček a Markétu nebrala jako konkurenci, ale jako jakýsi dar sobě.
Ona odcházela do školy a já jsem zůstávala doma s miminem. Holky na sebe nikdy
nežárlily.
Pomáhala vám
Terezka s Markétkou?
První rok pro ni byla sestra k
nepoužití, pak přišly návaly péče, které naštěstí malá přežila. Třeba když
jí vypadla z kočárku...
Co dělá Terezka dnes?
Má výtvarné sklony, je prvním rokem na reklamní grafice, hezky kreslí. Naštěstí
se nepouští do žádných hereckých uměleckých aktivit. Je dosti dynamický tvor,
tenhle obor se k ní hodí. Teď se ovšem zmítá v pubertě. A Markéta k ní taky
rychle spěje. Takže mě asi čeká hlavní zatěžkávací období.
Jak vycházíte
s dcerami?
Snad dobře. Já jsem si totiž
odmalička hrála na to, že mám holky - nenapadlo mě, že bych mohla mít i kluky. Až
když se narodila Markéta, tak jsem pochopila, že by Brabec možná taky chtěl
nějakého kluka. (smích) Myslím, že holky, jak rostou, jsou víc při mámě. A
třetí věc je ta, že při výchově zkoušejí holky, a to i při vší lásce, drápy
na své matce. Projevuje se to zatím jenom očima v sloup a jejich různým hodnocením.
Zatím to zvládám.
Je pro vás domov důležitý?
To je jasné - alfa a omega. Myslím si, že nemít tohle zázemí, asi bych nedělala to,
co dělám. Všechno by zřejmě bylo daleko hysteričtější. Nestála bych o to, aby
těžiště mého života leželo jenom v práci.
Mluvíte s manželem o svých
rolích?
Někdy. Jeho úsudek je pro mě hodně důležitý. Moc si vážím jeho pohledu, který
nikdy nejde po povrchu. Když o tom, co dělám, řekne, že je to v pořádku, věřím
tomu. Ale že bychom se navzájem podíleli na práci toho druhého, to ne.
Je těžké pro půvabnou ženu
být pořád vdaná za jednoho chlapa?
Je to velká škola pro oba; v případě naší rodiny vlastně pro všechny čtyři. Ale
když to vidím okolo - dvojice se rozvede a oba inklinují zase k tomu, co měli doma, a
řítí se do stejné situace - tak nevím, nevím, zda bych o něco takového stála. Ale
ještě nejsme u cíle. O tom budeme moci mluvit při té stovce.
Vzpomenete si někdy na své
amatérské začátky, na divadlo Křesadlo? Co vám to dalo pro profesi a pro život?
Hodně. Nejdřív jsem chodila do dramatického kroužku k paní Vildové a když jsem se
v pubertě vinou různých okolností ocitla mimo všechny školy, o které bych měla
zájem, objevilo se Křesadlo. To byla pro mě meta a záchrana. Byla tam skvělá parta.
Ti lidé mají velkou cenu dodnes. V tý blbý době, která tenkrát panovala, to byla
hezká léta. My jsme se dokonce dostali do Německa na festival. Pro mě to bylo první
přejetí hranic. S některými lidmi z Křesadla se stále
potkávám. Hodně jich zůstalo u divadla nebo v kultuře.
A závěrem jednu sezónní:
Těšíte se na Vánoce?
"Vánoce slavíme, to se nedá okecat, Ježíšek přijít musí. Holky na tom stále
trvají." Ale teď vážně. K našim vánočním zvykům patří i to, že vždycky
jezdíme na prodloužený víkend do Vídně. Tamní výzdoba a atmosféra je úžasná,
jsem zvědavá, jestli to vůbec někdy dojde k nám. To, co se děje před radnicí - že
v každém průjezdu je opravdický stromeček s ozdobami a nikdo ho
nerozmlátí a neočeše, všichni popíjejí punč a přitom není nikdo opilý, lidé
jsou na sebe milí. To je přece úžasné. Tu atmosféru máme rádi a je to taky jedna z
mála příležitostí v roce, kdy jsme od rána do večera všichni čtyři spolu. Takže
vždycky jednu z adventních nedělí jedeme tam. A na Štědrý den
býváme u manželovy maminky nebo je moje maminka u nás, je nás vždycky hodně a je to
fajn.
AGÁTA PILÁTOVÁ
Foto JARKA ŠNAJBERKOVÁ |