1
vychází 23. 12. 2002

Zpět na obsah         

Názory, komentáře


TELEVIZNÍ GLOSÁŘ

Poznaná nutnost?

"Čím menší země, tím pokleslejší je nutně úroveň její komerční televize." To je jedna z nejstarších polopravd a lží, jejichž prostřednictvím už téměř před deseti lety Vladimír Železný začal připravovat rozjezd a hladký chod své továrny na peníze a moc. Jako většina příštích činů Velkého manipulátora, byl už tento první krok na cestě, na jejímž konci je (zatím!?!) senátorské křeslo a imunita, téměř geniální. V době nulové zkušenosti českého publika s komerční obrazovkou, nebylo těžké nalhat lidem cokoliv. Po letech názorného dokazování pravdivosti zmíněné lži platí v podstatě totéž. Přesto se něco změnilo: stále se rozšiřující dostupnost satelitního příjmu a kabelových sítí dnes přece jen mnohým umožňuje nahlédnout přes plot k sousedům. A porovnávat.

Srovnávat je třeba srovnatelné. Proto - jakkoliv je víc než pravděpodobné, že v budoucnu právě ony osvobodí diváky z plošného diktátu vkusu - ponechme pro tentokrát stranou tématicky profilované televizní programy, ať už specializované na atraktivní filmy (HBO, Hallmark), různé dokumenty (Spectrum, Discovery), přírodu (Animal Planet), sport (Eurosport), dětské programy (Fox Kids) či nekonečné telenovely (Romantica). Jak svým masovým záběrem, tak výdělečným zaměřením, je ve stávajících podmínkách dosažitelného a jazykově obecně srozumitelného souměřitelným partnerem dnešní Novy zejména slovenská Markíza. Tím spíš, že pokud by skutečně platila v úvodu citovaná "železná" rovnice, měla by na Slovensku čítajícím zhruba polovinu obyvatel České republiky úroveň jejího programu dosahovat nevídaných hloubek. Postačí však letmá konfrontace "vlajkové lodi" komerčního menu - zábavy pro všechny. Záhy zjistíme, že zatímco Nova své diváky zásobuje nekonečným přívalem žvanivých sebeexhibicí permanentně usmátého Petra Novotného, vulgárního subhumoru "disidenta" Ivana Mládka či bulvární hry na ochočenou politickou satiru v podání dua Šimek & Bubílková, dává Markíza pravidelně prostor osobnostem formátu Milana Markoviča ve Večerech Milana Markoviče, Milana Lasici a Julia Satinského v pořadu Všetci jsou za dverami, týchž L&S, Mariána Labudy, Borise Fiľana, Stano Dančiaka a dalších ve společenské talk-show 7edem s.r.o. a výčet by mohl pokračovat. Úroveň je to vskutku nesouměřitelná - žel v neprospěch "nejúspěšnější komerční televize v postkomunistických zemích", a taky nás všech.

Zdaleka ne každá halasně hlásaná "poznaná nutnost" platí. Jak ostatně dobře víme z nedávné minulosti.

JAN SVAČINA