Lenka Krobotová: Rozhlasová
Maryša
Čím vás rozhlas láká?
Když jsem před třemi lety zvítězila v konkursu na Mahulenu, zaskočilo mě to. Vůbec
jsem tehdy netušila, co rozhlasová práce obnáší. Od té doby jsem snad už trochu
pochopila, jak před mikrofonem pracovat s hlasem, jak rozvíjet fantazii - svou i
posluchačů. A jsem ráda, že dostávám další příležitosti.
Naplňuje mě to pocitem uspokojení. Rozhlas je pro mě balzám na duši.
A čím jste vy pro něj, čím
lákáte rozhlas vy?
Na to byste se měl raději zeptat rozhlasových režisérů. Dobře si spolu rozumíme.
Nejspíš ze mne cítí, jak mě tahle práce baví.
Co vám při natáčení
Maryši pomáhalo víc - představivost, anebo asociace na nějaké vlastní životní
situace?
Přestože jsem měla na DAMU a pak i v Dejvickém divadle možnost zkoušet podobnou roli
- Její pastorkyňu - a přesto, že mě osud Maryši, to, co musela vytrpět, velmi
oslovuje, nemůžu říct, že bych se nad její postavou ohlížela za nějakými
vlastními životními situacemi. Spíš se řídím vlastní představivostí a snažím
se ji sladit s představami režisérky.
Která část Mrštíkova
dramatu je vám bližší: ta, ve které Maryša blázní za Franckem a marně vzdoruje
rodičům, anebo ta druhá, kdy se vzpírá svému ujařmení v manželství?
Postavu Maryši bych takhle dělit nechtěla. Je nádherná od začátku až do konce. Hra
mě celou pohlcuje. Při zkouškách s paní režisérkou
Jahodovou jsem si znovu uvědomila, že to drama je opravdu klenot naší klasiky.
Vás nikdy rodiče do něčeho
nenutili? Nikdy vám v něčem nebránili tak, že byste vůči nim pocítila vzdor a
chtěla se jim vzepřít?
Ne, oni vždy věděli, že mně v ničem bránit nemůžou. A zároveň měli ten dar,
že když viděli, za čím si jdu a jaké jsou moje ambice, že mě spíš v dobrém
usměrňovali. Nikdy jsem proto vůči nim žádný vzdor nepocítila. A doufám, že si s
nimi budu v zásadních otázkách rozumět stále.
Prozraďme, že
vaše maminka je herečka - Hana Doulová, působící nyní v Divadle ABC, a že váš
tatínek Miroslav Krobot je jedním z předních českých divadelních režisérů (za
inscenaci Rok na vsi v Národním divadle získal Cenu Alfréda Radoka). Bylo vaše
dětství hodně poznamenáno divadlem?
Naši měli angažmá v Hradci
Králové a já si vybavuju, jak ve studiu Beseda dělala maminka s panem režisérem
Kroftou Školu staletími - to představení se mi moc líbilo a viděla jsem ho
několikrát. Divadlo jsem vnímala jako malý zázrak. Imponovalo mi, ale až do
sedmanácti let mě nenapadlo, že bych ho mohla dělat. Studovala jsem školu s
rozšířenou vyukou angličtiny a francouzštiny a spíš mě zajímalo studium jazyků.
Je ale pravda, že nějaké sklony k exhibicionismu jsem asi pociťovala, protože jsem
ráda tancovala a chodila do několika tanečních souborů.
A jak jste se
tedy dostala k herectví?
Naposledy jsem chodila do souboru,
kde se hodně pracovalo se scénickým výrazem. K divadlu jsem se dostala vlastně tak,
že jsme s naším choreografem účinkovali ve filmu Šakalí léta a při jeho
natáčení jsem potkala herečku Petru Špalkovou, která mi nabídla záskok v
tehdejším Spolku Kašpar - abych hrála v Ondině Rusalku. A pak už jsem maturovala a
bylo mi jasné, že zkusím přijímačky na DAMU. Takže k herectví mě nepřilákali
rodiče - i když jsem samozřejmě na jejich představení chodila - ale spíš tanec a
souhra náhod.
Rodiče vám ovšem jistě
pomáhali před talentovými zkouškami, ne?
Od prvního okamžiku, kdy tatínek pochopil, že to myslím s herectvím vážně, dal od
toho ruce pryč. Ať si prý dělám, co chci, ale on že s tím nechce mít nic
společného. Maminka byla na rozpacích, ale přála mi, aby mi to vyšlo. Oba dobře
věděli, co tahle profese obnáší. A také se báli, aby pro mě nebylo nevýhodou mé
jméno. Před zkouškami mi párkrát pomohla paní Galatíková:
podívala se, co jsem si přichystala, a poradila mi s monolgy. Jinak jsem se
připravovala opravdu sama.
Na co ze svých studentských
let na DAMU nejraději vzpomínáte?
Nedávno uběhl rok od mých státnic, a tak jsem se na školu vypravila za naší druhou
maminkou - paní Vránovou, sekretářkou činoherní katedry. A tam na mě znovu dýchl
pocit bezpečí. I když člověk za ty čtyři roky zažil různé ročníkové i
vztahové peripetie, měl na DAMU pocit jistoty. Nemusel se ještě tak snažit. Teď už
jde hodně o existenční věci a konec konců i o finanční
zajištění. Tam jsme ale všichni pociťovali vzájemnou sounáležitost a
"hýčkání múz". Hraní v Disku, to bylo fajn.
Svého tatínka zažíváte
hned ve třech rolích: coby otce, coby režiséra a v Zelenkově Příběhu obyčejného
šílenství dokonce jako partnera na jevišti. Jak ho v těchto rozličných pozicích
vnímáte?
Jako režiséra jsem ho poprvé zažívala při zkouškách Oblomova, a to jsme z toho
měli oba strach. Musím ale říct, že mě až překvapilo, jak vše proběhlo bez
větších problémů. Rodinné vazby jsme byli schopni při práci odstřihnout. Doma
táta funguje jako otec a v divadle jako můj šéf a režisér.
A jako herec?
Petr Zelenka ho musel dost
přemlouvat, aby tu roli vzal. Pak ale došel táta k názoru, že by pro něho jako
režiséra nebylo špatné zažít na vlastní kůži regulérní nazkoušení role, aby
se na komunikaci režiséra a herce podíval i z druhé strany. Dnes je, myslím, rád:
zkoušení ho bavilo a s rolí má navíc velký úspěch. Hlavně u kolegů z jiných
divadel. Jako na partnera na jevišti jsem si na něho ovšem zvykala těžko. Pomohlo mi,
že přitom trošku zaskakoval i jako režisér, protože pro Petra Zelenku to byl
divadelní debut a měl dost technických starostí, takže si rád nechal od táty
poradit. Šílenství hraju velmi ráda a na reprízách pořád vznikají nějaké
překvapivé momenty, které nás oba baví.
Jak tatínek přijal fakt, že
za svou roli dostal od divadelních kritiků cenu Alfréda Radoka?
Strašně se tomu smál. Jemu všechny ceny připadají pomíjivé a absurdní a tahle o
to víc. Ale jistě ho potěšila. Pobavila i maminku. "Já jsem třicet let u
divadla," řekla, "a ty si vrzneš jednu roli, a už to máš doma." Jenže
maminka, kromě toho, že hraje, vede i dva ročníky dětského dramatického kroužku. A
brzy poté, kdy táta cenu získal, se účastnila se svým
dramaťákerm festivalu a na něm obdržela cenu za režii. "Jsme skvělí,"
konstatovala, "ty - režisér - dostaneš cenu za herectví a já - herečka - za
režii!"
Vaši sourozenci mají také
blízko k divadlu?
Mám dva mladší bratry. Jednomu je jedenadvacet a druhému jedenáct.
Myslím, že oba talent mají. Ale ten starší stoupnout si na jeviště považuje za
trapas. Odjakživa ležel v knížkách a studuje v Brně na filozofické fakultě
historii. Do divadla se na nás ovšem dívat chodí. Když tatínka viděl v Šílenství hrát, strašně se za něho zprvu styděl a nemohl to překousnout. Po chvíli
se nicméně uklidnil a usoudil, že na jevišti působí úplně stejně jako doma a že
vlastně nic nehraje. Mladší bratr má k divadlu větší sklony. Chodí s maminou do
dramaťáku a prý jsou tam situace a scénky, ve kterých je
bezkonkurenčně nejlepší. Hraní mu jde, jenže je velmi pragmatický a mozek má
naladěn na logiku a ekonomii, takže kdo ví?
Když se doma všichni sejdete,
bývá divadlo častým tématem vašich rozhovorů?
Spíš ne. A když, tak si z něho děláme legraci. Člověk musí brát divadlo s
nadhledem, jinak by se ze starostí, co mu přináší, mohl zbláznit. Občas o divadle
mluvím s tátou - pokud na to má chuť.
Bydlíte ještě s rodiči?
Teď už ne. Když jsme ale zkoušeli Oblomova, tak jsem s nimi ještě bydlela a to bylo
dost kruté - člověk přišel unavený a pozoroval, co táta - jestli to bylo dobré,
špatné. Myslím ovšem, že pracovní vztah prohloubil naš vztah osobní. Doufám, že
nám to vydrží.
Jak si nejlépe od hraní a
divadla odpočinete?
Tak, že si jdu někam zatancovat, anebo s kamarády na pivo k Andělovi. Ráda
poslouchám hudbu a čtu. Nebo taky lyžuju.
A co děláváte o divadelních
prázdninách?
Když není žádná práce, trávím hodně času na chalupě v Jeseníkách. U Zábřehu
na Moravě. Tatínek od tamtud pochází a máme tam mnoho příbuzných a známých;
býváme tam i o Vánocích. Taky mám takovou vodáckou partu, se kterou sjíždíme
Vltavu, jezdíme na hory a scházíme se na chalupách.
Dejvické divadlo, ve kterém
máte angažmá, je komorní divadlo, kde diváci mohou intenzívně vnímat každý
detail. Vy jste si ovšem mohla vyzkoušet i daleko rozlehlejší prostory v ABC. Je to
velký rozdíl při hraní a co vám víc vyhovuje?
Komorní prostor je dost těžký, protože odhaluje každou faleš a lež a člověk je
víc na očích. Přesto je mi asi bližší než velká jeviště, i když jsem
vděčná, že jsem si mohla rozdíl vyzkoušet právě v ABC. Bavili jsem se s kolegou,
který k nám přišel ze Zlína, kde je také rozlehlé jeviště, že občas člověku
velké divadlo přece jen chybí a že má své kouzlo. Komorní prostor
je ovšem pro herce větší škola. Člověk může jít do hloubky a musí o tom, jak
jeho výraz a tělo působí, víc přemýšlet.
Menší divadla se od těch
větších obvykle liší i tím, že v nich mají členové souboru k sobě blíž, že
mezi sebou navazují pevnější přátelské vztahy, ale na druhé straně - že mohou
občas také pociťovat ponorkovou nemoc. Jaké máte pocity vy?
Když započítám i začátky, tak jsem v Dejvickém divadle už třetí rok. A občas,
pravda, dochází i k těm "ponorkám". Rozhodně ale převažují pocity
takřka rodinné. Jsou to vlastně takové vlny, v nichž jsou kladné sinusoidy větší
než ty záporné. Při které práci se ostatně nevyskytují problémy? Myslím, že je
dobré, dokážeme-li si v souboru věci vyříkat a třeba se i poslat do háje, pokud to
přinese nějaký výsledek v práci. To je klad malého souboru -
že spolu můžeme o všech věcech mluvit a prožívat je. Když mi známá z Národního
povídá, že některé kolegy třeba měsíc ani nepotká, těžko si to dokážu
představit.
Přátelíte se s někým ze
souboru?
S Táňou Vilhelmovou jsme například byly letos o prázdninách v Portugalsku. Ona je
živel a fajn holka, dobře si rozumíme. Trošku jsme se znaly už před tím, než
začala hostovat v Čechovových Třech sestrách, ale líp jsme se poznaly až při
jejich zkoušení. Táně se u nás v divadle tak zalíbilo, že
dnes už je jeho stálou členkou.
Kromě Tatiany Vilhelmové je
členem Dejvického divadla i další filmová hvězda - Ivan Trojan. Jak jste na tom s
filmem a televizí vy?
Nedávno jsem měla možnost natáčet v Ostravě pod vedením režiséra Juraje Deaka
větší pěknou roli v televizním filmu Byla láska - ten už běžel. Před tím jsem
točila film, který měl premiéru 25. listopadu v kině Illusion - Útěk do Budína.
Scénář napsal podle románu Vladislava Vančury Martin Porubjak a režii měl Miroslav
Luther, který mě potěšil tím, jak pracoval s herci a jak vše
probíhalo. Točili jsme v nádherných přírodních scenériích v Tatrách a na
Moravě. Hlavní role mají Lenka Vlasáková, Bolek Polívka a Ondřej Sokol. Já jsem
hrála sestru protagonistky. Za nějakou dobu bude rozšířenou
čtyřdílnou verzi tohoto filmu vysílat Česká televize. No
a na Vánoce mě mohou televizní diváci vidět v nové pohádce Královna se sloníma
nohama - představuju v ní nepravou královnu.
Rozhlasoví
posluchači uslyší Maryšu v den, který je už tradičně časem bilancování a
nových předsevzetí. Pro vás to možná bude chvíle ještě o něco závažnější -
vždyť se loučíte s rokem, ve kterém jste oslavila své pětadvacetiny. Kdybyste si
měla ze svého čtvrtstoletí vybrat tři události, které vám udělaly největší
radost, které by to byly?
Určitě by to bylo narození mého
nejmladšího bratra. Bylo mi tehdy čtrnáct a já pocítila ohromnou radost, že máme
doma miminko. Pak jsem byla na vrcholu blaha, když jsem složila maturitu a byla přijata
na DAMU. A za třetí vidím velké štěstí v tom, že můžu pracovat v Dejvickém
divadle: jsou tam skvělí lidé a úžasná práce.
Co přejete sobě a svým
posluchačům a divákům do roku 2003?
Aby nás nepotkávaly takové katastrofy, jako byly letos v létě povodně. A aby
posluchači byli věrní stanici Vltava a díky jejich zájmu mohl rozhlas i v budoucnu
natáčet podobné inscenace, jako je Maryša.
BRONISLAV PRAŽAN
Foto JARKA ŠNAJBERKOVÁ |