2
vychází 30. 12. 2002

Zpět na obsah         

Televize
a film


TV TIPY

Pondělí 6. 1. 2003 ČT 2 - 21.40 hodin

Kouzlo lásky všemocné podle Woodyho Allena

Lenny (Woody Allen) je zřejmě řadovým, již stárnoucím sportovním novinářem, který žije s ambiciozní manželkou Amandou (Helena Bonham Carterová). Základní rozvržení filmu Mocná Afrodité je podáno hned v seznamovacím výstupu odehrávajícím se v newyorské restauraci: ona se děsí, že by měla být těhotná, vadí ji nevolnosti, načež Lennymu navrhne, že by si mohli nějaké dítě adoptovat. Je přece zbytečné přivádět na svět dalšího člověka, když stejně je jich už přespříliš.

Lenny zprvu protestuje, ale když robátko poprvé dostane do ruky, je nadšený, rozplývá se, okamžitě vymýšlí jména... a posléze se jme hledat bilogickou matku dítěte. Po řadě peripetií ji vypátrá, jenže vyjde najevo, že je to prostitutka a příležitostná pornoherečka Linda (Mira Sorvinoová získala Oscara), která si jeho návštěvy vykládá zcela jinak, než jak jsou myšleny - nejprve jej považuje za dalšího zákazníka a poté za podivného zvrhlíka, který ji stále pronásleduje.

Tentokrát je větší pozornost než hlavnímu hrdinovi věnována jeho vztahu k prostitutce a snahám o její "polidštění". Mira Sorvinoová v roli prostitutky uhájila rovnocenný part, dovedně balancující na hranici sexuální dráždivosti, jak ukazuje její chování i zařízení bytu. Vytváří tak prostor pro Allena, jenž předvádí nesčetně variací Lennyho rozpaků, zprvu mylně dešifrovaných.

Lenny (Woody Allen) pozná, že osudu není radno se protivitAllen si tropí nezastřenou švandu ze sladkobolných historek tohoto ražení, ale navíc přidává i svérázné vypravěčské ozvláštnění. Veškeré dění totiž komentuje ve starořeckém divadle maskovaný chór, který celý příběh nejprve uvozuje hromadnou recitací jako bezmála předzvěst antické tragédie. Glosuje jednotlivé zápletky a varuje před nimi. Ač jsou scény s chórem umístěny do skutečného antického divadla, jeho někteří aktéři (náčelník sboru, kterého představuje F. Murray Abraham, ale také někteří další prominenti) se ocitají v Lennyho blízkosti v Americe a radí mu či naopak varují. Posléze se i Lenny ocitá v antických protorách, takže obě roviny se dokonale prolnou, dovedeny ve všech motivech k žádoucímu zakončení.

Mocná Afrodité nemá průkaznost nejlepších Allenových děl jako Annie Hallová, Manhattan či zejména Manželé a manželky, pitoreskní události i postavičky nahlíží prizmatem romantické komedie, podle jejíchž principů musí nakonec vše šťastně skončit. Allen tak vytvořil další ze série filmů, která se spíše zabývá magií kina, jeho stereotypů, zkoumá dopad zcizovacích efektů nejen v postupně sílící, ale stále laskavé ironii, ale také v komentování příběhu jakoby "shůry" prostřednictvím chóru. Vypravěčsky není film nejobratnější, ani dlouhé krouživé jízdy (třeba při debatování v reastauraci) neohromí promyšleností každého pohybu. Allen se omezuje jen na všední registrování jednotlivých situací, jakkoli vtipně rozehrávaných. Prokazuje, že je stále mistrem ve zprostředkování paradoxů i trapasů; obrazně lze říci, že Allen mistrně ovládá své taneční kroky, avšak předvádí stále tytéž variace.

JAN JAROŠ


Úterý 7. 1. 2003 ČT 2 - 21.30 hodin

Milostné třeštění v lesních houštinách

Před nedávnem skončila rozsáhlá Jakubiskova epopej Tisícročná včela, nyní následuje další režisérův televizní projekt, Nevera po slovensky. Vznikla ještě před Tisícročnou včelou, v době, kdy se Jakubisko mohl po letech zákazů opět vrátit za kameru. Přijal látku, s níž jen stěží mohl uspět - ploché vyprávění o záletech party obstarožních dřevorubců. Umělá konstrukce z něho vyčuhovala jak sláma z bot. Ač se Jakubisko snažil, seč mohl, potvrdil jen, že poloha bujaré, zcela nenáročné komedie mu rozhodně není vlastní. Čím více se snažil, tím těžkopádnější byl výsledek. Své uhrančivé tragikomické nazírání, zálibu v kontrastních extrémech, smysl pro mnohdy až pohoršlivé paradoxy, což předvedl ve svých dílech předchozích i pozdějších, tam prolnout nesměl. Původně třídílný seriál byl dokonce sestřižen do podoby přijatelné pro uvádění v kinech, avšak divácký ohlas obou verzí prozrazoval zklamání. S rozčarováním se netajily ani mnohé recenze.

Někteří autoři se snažili hledat polehčující okolnosti, např. Vladimír Mlčoušek napsal pro Film a divadlo: "Sklon k trochu krutému, ´pivnému´ humoru, vulgarite, dejovej konštrukcii, niekedy aj k očividne vymysleným postavám bol na mnohých miestach vyvažovaný neošúchanými komickými postavami, vtipnými dialogmi a situáciemi, ktoré ako jeden z ojedinelých pokusov o ĺudovú filmovú veselohru stoja za pozornosť." Pavel Melounek v Zemědělských novinách konstatoval: "I když se Jakubiskova Nevera po slovensky rozhodně neztratí v letošní produkci našich studií, přesto nezbývá než poznamenat, že v minulosti jsme viděli rozhodně inspirativnější díla tohoto tvůrce."

Zdenka Červenková uzavřela svůj článek v Mladé frontě dovětkem, že film "není tedy absolutní tvůrčí katastrofou, ale také rozhodně ne velkým úspěchem." Jiří Strnad v Kině dokazoval, že vcelku líbivý lidový příběh se odvíjí tařka výhradně v prvním plánu a "používá poměrně laciných prostředků, občas doslova na hranici dobrého vkusu." Nejrazantnější postoj zaujal Jaromír Blažejovský v brněnské Rovnosti, když snímek označil za kinematografické monstrum a dovozoval, že jen ve stavu naprosté rezignace lze nalézat "cosi velkolepého v jeho obřadné pomalosti, nacházet jakési absurdní podtexty ve scénách prodchnutých dunící hloupostí."

Takže opravdovým překvapením zůstává, když bezmála jediným, kdo Neveru po slovensky přivítal, byl strážce ideologické čistoty Jan Kliment. V Rudém právu si pochvaloval, že Jakubisko konečně natočil skvělou lidovou zábavu, poučiv se ze zabloudění v krizových letech. Nedořekl již, co jiného měl nebohý tvůrce činit, když mu komunistický režim zakázal tři filmy naráz a navíc znemožnil celé desetiletí pracovat...

(jš)


Středa 8. 1. 2003 NOVA - 20.25 hodin

Báječný den

Známý novinář Jack Taylor dostane jednoho dne nečekaně na hlídání svou pětiletou dceru Maggii, protože jeho bývalá žena odjíždí na týdenní svatební cestu s novým manželem. Lehkomyslný žurnalista nejenže zapomene odvést Maggii k exmanželčině sousedce Melanii, ale navíc sám přijde s dcerou pozdě do školy. Setká se tu s rozzlobenou Melanií, která má ten den důležité jednání, ale protože kvůli Jackovi Maggie i její syn Sammy zmeškali školní výlet, musí vyřešit problém co s nimi. Nakonec ji nezbývá, než vzít Sammyho s sebou, přestože její šéf děti nesnáší. Chlapec neúmyslně způsobí řadu potíží...

Režie Michael Hoffman. Hrají Michelle Pfeiffer, George Clooney, Charles Durning, Ellen Greene, Joe Grifasi a další.


Čtvrtek 9. 1. 2003 ČT 2 - 21.00 hodin

U nás v Kocourkově

Vezmou nás do Evropské unie i s našimi monarchiemi? Odpovědi bude hledat a paradoxy nacházet také Lašský markrabě - sexuolog Radim Uzel. Pořad si napůl vážně, ale taky s trochou nadsázky, všímá existence nových "monarchií" a státoprávních celků, které vznikly v posledních letech na území naší republiky. Tvůrci nám představí Svobodnou spolkovou republiku Kraví hora, Horácké a Podhorácké knížectví, Zemi děda Praděda a Markrabství lašské. Prostřednictvím panovníků a představitelů zmíněných území se seznámíme s jejich ústavami, měnami, cestovními pasy, vnitřní i mezinárodní politikou. A přestože tento nový fenomén má svůj logický a velice potřebný smysl, budeme mít rovněž možnost se na chvíli přenést do světa recese a humoru.


Pátek 10. 1. 2003 NOVA - 22.10 hodin

Poslední tanec

Mladému právníkovi Ricku Hayesemu je mu přidělen případ Cindy Liggett, ženy, která byla před dvanácti lety odsouzena k trestu smrti za dvojnásobnou vraždu a nyní má být popravena. Protože se případ zdá jasný a poprava jistá, má Rick provést pouze zběžné rutinní šetření. Žena přesvědčená, že jde jen frašku, s ním nejprve odmítne spolupracovat. Pak mu vypráví o své matce, která pila a fetovala, což se od ní naučila také Cindy. Tehdy, když vraždila jí bylo devatenáct a byla pod vlivem drog. Polehčující okolnost, že zabila ve stavu snížené příčetnosti, však při přelíčení nikdo nevzal na vědomí.

Režie Bruce Beresford. Hrají Sharon Stone, Rob Morrow, Randy Quaid, Peter Gallagher, Jack Thompson a další.


Sobota 11. 1. 2003 ČT 1 - 20.55 hodin

Kde hledat inspiraci

V hořké komedii Múza si její režisér Albert Brooks zahrál postavu hollywoodského scenáristy Stevena, jenž začne být odmítán kvůli údajné ztrátě inspirace - a marně vysvětluje, že u konvenčních akčních historek lze stěží přijít s něčím zcela nezvyklým. Nebožák propadá do depresí, ale naštěstí mu pomůže nezištný kamarád. Doporučí mu totiž tajemnou přítelkyni, kterou označuje za Múzu - za jednu z legendárních postav řecké mytologie. Údajná Múza (Sharon Stoneová), jež svůj původ nijak nevyvrací, je však notně rozmazlená: požaduje luxusní ubytování, vybranou stravu, drahé dárky, neustálou pozornost...

Múza (Sharon Stoneová) tvořivě inspiruje každého, kdo se s ní setkáBrooks natočil komedii, která vcelku dobromyslně rozebírá zákulisí jednoho filmařského kolosu, jeho pohled však postrádá jak sarkasmus, tak výmluvnější postižení sledovaných motivů. Ani smysl pro občas akcentovanou nadsázku (třeba Stevenova vyčerpávající pěší chůze do Spielbergova studia, provázená pohotovým komentářem z kolem jedoucího výletnického autobusu - "a zde vidíte člověka, který nedostal povolení vjet do areálu autem") není právě přesvědčivý, připomíná náhodně rozmístěné vtípky, zbavené souvztažnosti. Oproti jiným filmům na podobné téma (např. Altmanovi Hráči či Allenovy Celebrity) nedospívá Brooksův humor k očekávané škodolibé jízlivosti ani k hlubšímu vhledu do zvolené problematiky.

Snímek staví především na konfrontaci nezvyklých situací, iniciovaných Múzou, a marných protestech hlavního hrdiny, jenž stále neodbytněji přichází jak o své soukromí, tak o zavedené jistoty. Svou působivost čerpá i ze zapojení autentických osobností, které rovněž využívají služeb záhadné krásky a pochvalují si je. Jedná se jak o herce (Lorenzo Lamas), tak slavné režiséry (Rob Reiner, James Cameron, Martin Scorsese) - bohužel nezasvěceným divákům, kteří okamžitě nepostřehnou smysl nenápadných odkazů, zůstanou vděčné humorné situace utajeny. Např. Cameron, proslulý zejména Titanikem, si při odchodu od ní mumlá - už žádnou vodu, už žádnou vodu.

Režisér opakuje známou biblickou tezi o nutné činorodosti člověka - sám se přičiň a Bůh ti pomůže. Stejně pomáhá i Múza: ač sama nenapíše ani řádku, ač nevymýšlí zápletky, skutečně působí jako inspirace. Stačí její přítomnost, společná procházka či oběd, aby se nápady začaly doslova rojit. Brooks položil důraz na vybroušené dialogy, poněkud zmáhané sofistikovanou ironií a zdůrazňovanými paradoxy. Múza je jistě zdařilý oddechový film (a jelimánkovitě vyhlížející Steven je překvapivě rozvinut nejméně, dokonce se blíží k pozici katalyzátoru, který pomáhá uvádět do pohybu okolní dění); obratně, byť s jistou podřízeností výstavbovým konvencím rozehrává nezvyklé námětové zakotvení. Zajímavá je hudba Eltona Johna, vracející se v nekonečných, záměrně monotónních variacích ke klasicky znějícím melodiím pucciniovského ražení, přetaveným v elektrofonickém aranžmá.

JAN JAROŠ


Neděle 12. 1. 2003 ČT 1 - 17.05 hodin

Stromy se na nás dívají

Částí věnovanou pražským památným stromům pokračuje cyklus Paměť stromů. Stojí za ní stejný štáb, jako u úspěšného putování po českých rozhlednách - průvodce Luděk Munzar, kameraman Josef Nekvasil a režisér Bedřich Ludvík. Základem scénáře se stala kniha Památné stromy, kterou napsala Marie Hrušková. Jak vyplyne z následujícího rozhovoru, na konečné podobě televizního cyklu se podílela lví měrou.

Věkovité stromy byly často svědky podivuhodných událostíVstupovali jste při natáčení s režisérem do sporů?
Do sporů jsme nevstupovali. Návrh do televize jsem podávala já, Ludvík mu dal "štábní kulturu". Původně jsme plánovali pětadvacet dílů, zůstalo jich patnáct. Vypracovala jsem osnovu, Bedřich Ludvík napsal technický scénář a jeli jsme točit. Jestli došlo k nějakým sporům, pak pouze v tom, že já jsem chtěla ukazovat stromy živé s tím, aby je lidi dál hýčkali, kdežto Ludvík si byl vědom pohledu kamery. Takže točil i torza a stromy, které už nestojí. Nakonec jsem na něj dala.

Se štábem a především s Bedřichem Ludvíkem jste byla v neustálém kontaktu...
Ano, ta spolupráce byla velmi férová. Až jsem se divila, jak jsme si, i přes věkový a profesní rozdíl, s režisérem Ludvíkem rozuměli. Přestože se stromům věnuji už hodně dlouho, naučila jsem se díky němu koukat se na ně jinak. Tak jsem třeba pochopila, že nejen my se díváme na stromy, nýbrž i stromy se dívají na nás.

* * *

Průvodcem cyklem je Luděk Munzar. I jeho jsem požádal o pár slov:

Prý vám během natáčení stromy hodně pomohly...
To nebylo poprvé v životě. Kdysi jsem četl různé knihy a pojednání o stromech a jejich síle, někteří lidé je objímají, prý i na Vysočině. Bylo mi to předkládáno jako informace k věření. Já zase předkládám tyhle informace dál.

Máte svůj osobní strom?
Během natáčení jsem zasadil několik stromů (postavil jsem i dům, jen ten kluk se mi nepodařil). A z těch letitých? Je to Špetlův buk ve východních Čechách, obrovský a urostlý strom, pod kterým stávám v údivu a ohromení. Je to strom, který o mně ví i to, co o mně nevědí ani moji nejbližší. A určitě mi dodává sílu.

Šel jste mu pak za to poděkovat?
Když jsem se k němu dostal, tak jsem ho objal a objímám dosud, ale ne jako bonmot. A televizní štáb mi dosvědčí, že při natáčení jsem k němu přiložil ruce a měl jsem pak úplně červené dlaně. To je můj strom a já vím, že tu bude i tehdy, až už tu nebudu já.

TOMÁŠ PILÁT