Matej Mináč: Příběh je klíčem k duši
Ale to přece
nebylo kvůli tomu, že jsem vyrůstal kolem umění.
Co vás tedy
ovlivnilo?
Nepředstavoval jsem si, že se stanu
filmařem, rodiče mi ve čtyřech letech nedali kameru pod stromeček. Nerostl jsem jako
zázračné dítě - zázračnost mi rozhodně nehrozila, vždyť jsem ve škole dokonce
propadl! Na počátku byla nejspíš nuda. Já se ve škole strašně nudil! Dokonce se mi
jednou podařilo uzavřít s maminkou dohodu, že pravidelně budu uklízet byt a za to si
vyberu den, na který mi napíše omluvenku, abych do školy nemusel.
Nuda ale někdy může být
počátkem důležitých rozhodnutí.
Právě. Přemýšlel jsem, proč je vlastně škola tak nesmírně nudná, proč to
nefunguje, jak by mělo, a napadlo mě - vždyť tu neslyším nic poutavého, ani jeden
příběh! A příběh je přece klíčem do duše člověka. Vzdělávací systém by
tedy měl být předělán tak, aby základem nauk byly příběhy. Pak teprve může
vědění zanechat v duši dítěte stopu a děti se budou do školy
těšit. Začal jsem sám takové příběhy psát. Mimochodem, dodnes si myslím, že
škola by mohla být nejúžasnějším obdobím života, pokud bude děti bavit, a to se
stane, až se fyzika, matematika i další předměty budou vyprávět prostřednictvím příběhů, souvislostí a vztahů. Kdybych měl tu možnost,
od základu změním školský systém. Pořád věřím, že to potřebuje.
Od reformy
školství vedla cesta k filmu?
Víceméně ano, protože jsem
dospěl názoru, že k té škole příběhů se nejlíp hodí film. Psal jsem tedy
"výukové" filmové příběhy, s bratrem jsme sepsali i scénář, kde
"hrála" personifikovaná čísla, která se podle potřeby zvětšují a
zmenšují.
A co na to
maminka?
Pravda, moc se jí to nelíbilo,
celý život pracovala u filmu a věděla, jak nešťastný může být člověk, který
se v oboru neprosadí. Vlastně jí bylo jedno, jestli budu číšník nebo režisér, jen
když budu šťastný. Naštěstí tu byl starší bratr, který ji přesvědčil, ať mě
nechá dělat co chci. Že se to vyvrbí. Bratr se později stal špičkovým teoretickým
matematikem, jedním z nejlepších v Americe.
Co dnes říká maminka vašim
úspěchům?
No, má radost, ale stále pochybuje, prý to všechno ještě není zcela definitivní.
Ale vy jste přesto setrval na
riskantní cestě filmových příběhů.
Protože příběh je cosi úžasného, převratného a důležitého. Lidé si je
vyprávěli a budou vyprávět pořád. Skvělé, dodnes živé příběhy nám zůstaly
po předcích, počínaje třeba Eposem o Gilgamešovi až k bibli. A navíc - většina
příběhů měla odnepaměti několik rovin, na primární dějovou
rovinu se nabalovaly další - filosofická, náboženská, vzdělávací. Není divu, že
skrze příběhy si lidé odedávna vykládali i svět.
Na které ze svých prvních
filmů rád vzpomínáte?
Na škole jsem se hodně věnoval komedii, jeden z filmů, které jsem tam natočil, se
jmenoval Čtyři rozhněvaní muži. Mám ho rád taky proto, že získal cenu na
festivalu filmové komedie v Trutnově. Dosud neúspěšný student režie si v něm
představuje, že dostal Oscara, má radost, všichni mu gratulují. Ale do děje vtrhne
studentův profesor (hrál ho Milan Kňažko), sošku mu vytrhne a
rozhořčeně pokárá porotu, že právě jemu, netalentovanému, dala Oscara.
Nedávno jste i vy držel v
ruce podobně významnou filmovou sošku, nikoliv však ve snu, nýbrž ve skutečnosti.
A nikdo mi ji naštěstí nevytrhl. Pokud jde o vztah k filmům, které jsem natočil,
mám je rád snad všechny, ale z dob svých začátků si velice cením toho, že jsem
mohl asistovat Juraji Jakubiskovi. Z profesionálního hlediska mi spolupráce s ním dala
nejvíc. Jeho způsob práce mě fascinoval. Je to mág obrazu, za
většinu věcí, které o filmu vím, vděčím jemu. Pokud něco vím.
Stejně jako Jakubisko i vy
jste si pak vybral za svůj domov Česko.
Ze Slovenska mě v roce 1993 vyhnaly poměry, po Mečiarově volebním vítězství se to
tam celé sesypalo. Ale můj pobyt v Praze je vlastně tak trochu náhoda. Původně jsem
měl namířeno do Kanady, mám tam příbuzné. Měl jsem tehdy za sebou dokumentární
filmový portrét Jakubiska, který se promítal ve francouzské i italské televizi, a s
tímto úspěchem "v kapse" jsem mířil za moře. Přes
Prahu, kde jsem chtěl pobýt jen krátce a něco natočit. Vlastně jsem pořád na
cestě do Kanady, mám vyřízené všechny papíry.
Co vás v Praze zadrželo?
Fero Fenič, který tehdy ve svém Febiu vymyslel cyklus portrétů významných
osobností Gen. To byl neuvěřitelně šťastný projekt, zrodil se ve správnou dobu na
správném místě. Nabídl lidem, co je zajímalo, a získal velkou popularitu. Skoro
každý druhý televizní divák se na ty dokumenty díval a druhý den se o tom všichni
bavili. Například můj medailon o Baťovi sledovalo 42 procent
diváků! Gen také dal filmařům, i mladým a začínajícím, skvělou příležitost,
pro všechny stejnou: na jeden díl měl každý dva dny - ať to byl začátečník nebo
zkušený autor. Fenič dokázal velkou věc a já jsem dodnes šťastný, že jsem se na
tom mohl podílet. Takže mě v Praze vlastně "zdržela" práce na Genu, neměl
jsem potřebu odejít. Postupně jsem natočil 12 dílů.
Jak vám bylo v Česku?
Nejdřív jsem se tu přece jen cítil trochu ztracený, málem jako v emigraci, skoro
nikoho jsem tu neznal, nevěděl jsem ani kam jít k holiči. Febio mi hodně pomohlo
také v adaptaci. Teď už jsem tu víc doma než v Bratislavě.
Na Slovensku vám to
nevyčítají?
Myslím, že člověk je doma tam, kde najde práci, která ho baví. Dnes už dávno
neplatí koncept "rodné hroudy", vždyť taková hrouda může být i pěkně
tvrdá. S výčitkami se skoro nesetkávám, ale někdy... Když jsem dokončil film
Všichni moji blízcí, na první festival jsem ho poslal do Bratislavy. A pak se mi
doneslo, že film málem dostal cenu, ale jeden slovenský člen
poroty se postavil zásadně proti tomu - prý jsem "odrodilec". Dotklo se mě
to, nejen kvůli té možné ceně, ale zásadně. Vždyť je to nesmysl. Proč by měl
člověk celý život žít tam, kde se narodil? Někdy to ani nejde. Například já
zůstal v Praze mimo jiné i proto, že na Slovensku se skoro
netočí filmy, a i když se mi Bratislava stále moc líbí, prostě bych se tam dnes
neuplatnil. A pak ať někdo řekne, že jsem odrodilec!
Tenhle problém už snad
naštěstí brzy přestane existovat.
Ano, právě proto je Evropská unie úžasná, že nabízí perspektivu. Aspoň našim
dětem. Můj desetiletý syn může za pár let studovat v Británii, a nebude k tomu
potřebovat hromadu žádostí a dokumentů. Náš pohyb po světě bude svobodnější a
otevřenější.
Zmínil jste svůj starší
dokument o Jakubiskovi Natáčam na konári a je mi dobře. Možná se na něj trochu
pozapomnělo, nemyslíte?
Ano, ve víru revolučních událostí roku 1989 poněkud zapadl - právě v té době ho
totiž naše televize vysílala. Uvedli ho ale aspoň v zahraničí a projel se po
festivalech. Trochu mě to mrzí už proto, že průvodci filmu byli Federico Fellini a
Giulietta Massina. Před prvním setkáním s velkým režisérem jsem se tehdy dost
klepal, ale byl velmi milý, vzal nás do ateliérů, navodil bezprostřední atmosféru.
Film se natáčel v době, kdy byl Jakubisko na samém vrcholu
tvorby a zachycoval, jak točí, jak tvoří filmový obraz, jak zkouší nějaký nápad,
a jak kvůli dalšímu, lepšímu, změní třeba celou scénu. V souvislosti s tímto
snímkem jsem natočil s Fellinim i zvláštní rozhovor, třeba ho
ještě někdy použiju.
Váš dokument Síla lidskosti
o Nicholasovi Wintonovi objevil pro svět skvělý lidský charakter - jednoho
nenápadného Angličana. Jak se to vlastně stalo?
Když jsme s Jiřím Hubačem psali scénář k filmu Všichni moji blízcí, stále nám
chyběl dramaturgický klíč, který by vyřešil záchranu našeho hrdiny. Tehdy se mi
dostala do rukou knížka Věry Gisingerové Perličky dětství o tom, jak se jí
podařilo zachránit se před koncentrákem. A v ní jsem našel zmínku o Wintonovi. Ale
už tam nebylo, kde je a jestli ještě vůbec žije. Když jsem to
četl, zmocnilo se mě jakési zvláštní vzrušení, nikdy jsem o ničem podobném
neslyšel, tušil jsem za tím velký příběh. Málokdy se mi stane, že mě něco
takhle rozruší.
Následovala
cesta do Anglie po Wintonových stopách?
Jel jsem tam, a dlouho o tom hovořil
s Karlem Reiszem, velkým filmovým tvůrcem, "otcem" britské nové vlny a taky
jedním ze zachráněných dětí. Radil mi, abych se do toho dokumentu vůbec
nepouštěl, že to téma dnes není dostatečně "in", nikoho nebude zajímat,
jen tím ztratím spoustu času. Říkal to v dobré vůli, ale já se nedal odradit.
Kterých
vlastností si na Wintonovi ceníte nejvíc?
Houževnatosti a umíněnosti.
Všichni mu říkali: to, co chcete udělat, není prostě možné! Němci děti nepustí,
z okupované země je nejde dostat, Britové jim nedají vstupní víza, vždyť vízové
podmínky nelze splnit. Na tak rozsáhlý projekt nebude ani dost peněz. A další a
další důvody. Jenže on na ně nedal a zkusil to. Zjistil, že to bude složité, ale
půjde to. Aby věc urychlil, padělal dokonce i pár dokladů. Sehnal taky peníze, ač
se to zdálo neuvěřitelné. Většina lidí, která by byla na Wintonově místě, by se
asi pokusila zachránit dvě tři děti, on hned pět tisíc. A kdyby nezačala 1. září
1939 válka, asi by se mu to i podařilo.
Zdá se mi, že v dokumentech i
filmech o holocaustu se víc než dřív akcentuje úloha těch, kdo něco udělali pro
záchranu ohrožených - Winton, Schindler, Wallenberg.
Mé filmy nejsou o holocaustu, ale o něčem jiném. Všichni moji blízcí vypovídají o
paradoxu, že lidé, bezprostředně ohrožení nacistickým Německem, do poslední
chvíle odmítali plně si uvědomit nebezpečí. Nebyli vnitřně schopni ani ochotni
pochopit, že systém masarykovské demokracie, za jehož součást se považovali, to
dopustí, nevěřili, že se jejich bezpečí zhroutí. Přitom
mnozí mohli včas odejít do emigrace. Tím filmem jsem chtěl říct, že k projevům
zla musíme být bdělí a ostražití a nic nepodceňovat.
A jaké poselství vysílá
příběh Nicholase Wintona?
Že když jde o dobrou věc, dá se uskutečnit skoro všechno. Lidé mají někdy pocit,
že jsou jen nepatrným kolečkem v soukolí dějin, ale to není pravda. Rád bych, aby
film lidem dodal sílu k životu, k pozitivnímu jednání. A aby jim taky naznačil, že
vykonáme-li dobrý skutek, nemusíme to hned všem vyprávět. Winton
o tom svém dobrém skutku mlčel čtyřicet let.
Jste úspěšný tvůrce filmů
s vážnými tématy. Přesto v poslední době mluvíte o svých veseloherních
projektech. Proč se chcete obrátit ke komedii?
Komediemi jsem vlastně začínal. A není divu, že po těžkých tématech zatoužíte
po humoru, jaký nabízí například klasická pohádka. Už na tom pracuji. V
dlouhodobém plánu mám i o hraný film o Tomáši Baťovi.
AGÁTA PILÁTOVÁ
Foto JARKA ŠNAJBERKOVÁ |