6 |
|
Televize |
|
TV TIPY
Pondělí 3. 2. 2003
NOVA - 20.30 hodin
Kritická
péče
Nezkušený mladý lékař dr. Werner Ernst
se dostává přímo doprostřed bitvy mezi nevlastními sestrami Felicií a Constance
Potterovými, které mají rozhodnout o budoucnosti otce. Ten leží v nemocnici v komatu,
udržován při životě za pomoci přístrojů. Zatímco jedna by ráda přístroje
vypnula, druhá to odmítá v naději, že se otec probudí a mílovými kroky zamíří k
plnému zdraví. Ve skutečnosti nejde ani tak o samotného pana Pottera, jako spíše o
deset milionů dolarů, které v podobě tučného dědictví získá jedna nebo druhá,
což záleží právě záleží na tom, kdy starý pán zemře.
Režie Sidney Lumet. Hrají James Spader, Kyra Sedgwick, Helen Mirren, Anne Bancroft, Albert Brooks a další. Úterý 4. 2. 2003 ČT 2 - 20.00 hodin Biologické zbraně - nová tvář terorismu Po 11. září 2001 je zřejmě možné všechno. Nikdy v minulosti teroristé neukázali tak strašnou sílu. Nikdy nebyla nenávist k Západu spojena s takovou intelektuální kapacitou a finančními prostředky. Existuje řada důkazů pro to, že bioterorismus se stává novou tváří války 21. století. Antraxové útoky v USA ukázaly, že společnost není na útok biologických zbraní připravena. Mnoho lidí v Evropě si myslí, že je to problém pouze Spojených států. Ale časem se to bude týkat i Evropy. Když ne dnes tak určitě zítra. Pokud na to nebudeme připraveni, může nás čekat epidemie apokalyptických rozměrů.Středa 5. 2. 2003 NOVA - 20.30 hodin Síť Pro samotářku Angela Bennett tvoří počítače celý svět. Živí se jako specialistka na počítačové viry, se světem komunikuje pouze pomocí počítače a jediné přátele má na internetu. Před odletem na dovolenou do Mexika dostane od programátora Dalea disketu s neobvyklým programem. S jeho pomocí se lze dostat k jakýmkoliv tajným záznamům. Její život se mění v noční můru. Z náhodné prázdninové známosti se totiž vyklube najatý vrah, který ji má odstranit a získat disketu. Režie Irwin Winkler. Hrají Sandra Bullock, Jeremy Northam, Dennis Mille, Diane Bakerová a další. Čtvrtek 6. 2. 2003 ČT 2 - 21.40 hodin Milostný trojúhelník ve stylu němého filmu Juha - tak se nezývá ve Skandinávii velice oblíbená próza Juhaniho Ahy, vyprávějící o tragédii dobrosrdečného sedláka, jehož mladou ženu svede a do mravního bahna zatáhne městský floutek. Juha - jedná se o jméno do češtiny převeditelné jako Jan - zlákal filmaře několikrát, naposledy před několika lety Aki Kaurismäkiho. Tento světově proslulý experimentátor, příklad tvůrce, jenž z (finanční) nouze umí udělat (uměleckou) ctnost, získal pozornost zejména svými filmy s bizarní hudební skupinou Leningrad Cowboys, ale také citlivými průhledy do života různým způsobem - zejména sociálními podmínkami - deptaných lidí. Juha přináší další průzkum výrazových možností filmu.Režisér se totiž rozhodl natočit jej v poetice černobílého němého filmu (tedy bez dialogů, jen podložený hudbou). Dávno zaniklé umění vyprávět obrazy (a několika doprovodnými mezititulky) oživuje bez jakýchkoli parodických příměsí, i když občas zaznamenáme jemně ironické připomínky dávných stereotypů - třeba motýl rozšlápnutý v blátě jako symbol ztráty dívčí nevinnosti. Teatrální herecká stylizace by se jistě snadno mohla stát terčem zesměnění, ale režisér s až překvapivou výmluvností, a přitom bez zbytečného zlehčování, zprostředkovává příběh, který ve svých původních dimenzích je již stěží snesitelný, jako svého druhu skromné, ale upřímně prožívané ochotnické představení. Ukázková kýčovitost i tragická sentimentalita příběhu, varujícího důvěřivé venkovany před iluzemi o lidech z města a snazším životě tam, byla transformována do jakoby naivizovaného představení, které nezastírá svou hravost. (jš) Pátek 7. 2. 2003 ČT 1 - 0.10 hodin Srdce Potkalo ji to nejhorší, co se může ženě stát. Její jediný syn, její milovaný Sean, mladý, nadějný sportovec, který by na příští olympiádě boxoval za Anglii, tragicky zahynul při autonehodě. V jediném okamžiku se zhroutil celý její svět. Po člověku, pro něhož žila, pro něhož dýchala, jí zůstalo jen pár jeho osobních věcí, pár fotografií, pár vzpomínek... Ale ještě něco tu po Seanovi zůstalo. Zdravé, silné srdce. To srdce bije v hrudi jiného muže, je živé, reálné - a Maria najednou začíná mít pocit, že Sean tak úplně nezemřel. A celou svou bytostí, celou svou nešťastnou, bolestí vyšinutou duší se upne k tomu, v němž přežívá. Nikdo si v tu chvíli nedokáže uvědomit, jak tragické důsledky bude její posedlost mít... Sobota 8. 2. 2003 ČT 1 - 18.45 hodin O jediném Dürerově díle v Česku Televizní cyklus Mistrovská díla z českých sbírek je přesně ten počin, který patří na veřejnoprávní obrazovku. Po projekci úvodních dílů cyklu se však z řad především kunsthistorické obce ozvaly hlasy, které upozorňovaly na chyby a nedostatky jednotlivých dílů. Poradci z renomovaných institucí si stěžovali, že jejich připomínky nebyly brány v potaz a někteří dokonce odmítali být uvedeni v titulcích pořadu. Autoři cyklu se pak bránili, že nebylo v jejich silách a v možnostech televizního tvaru respektovat všechny návrhy výtvarných teoretiků. Operovali pak především skutečností, že Mistrovská díla z českých sbírek je pořad pro širokou veřejnost, povětšinou laickou, a že by všichni měli rozumět tomu, co se v jednotlivých částech říká. Proto tu prý není na nějaká odborná hodnocení a výklady místo. Spory pomalu umlkly a cyklus se vysílá dál. Představil tak už řadu hodnotných uměleckých děl z veřejně přístupných i normálním smrtelníkům nepřístupných kolekcí. Část, kterou vysílá Česká televize v úterý 8. února, se zaměřuje na slavnou Dürerovu Růžencovou slavnost. Jde o vysoce ceněný obraz norimberského umělce z doby přelomu gotiky a renesance, a současně jeho jediné dílo na našem území. Obraz odráží malířovu osobitou představu souladu církevní a světské moci. Dürerova Panna Marie se účastní světského obřadu, přitom nepřihlíží nečinně z povzdálí, ale koná - věncem z růží korunuje císaře. Většinu postav ztvárněných na obraze přitom malíř osobně znal. Nezapomněl ani na sebe. Nenápadně stojí v pozadí a v ruce drží nápis "Tenhle obraz namaloval Němec Albrecht Dürer během 5 měsíců". Na naše území se dílo dostalo z kostela svatého Bartoloměje v Benátkách, když je roku 1606 zakoupil pro svou pražskou sbírku císař Rudolf II. Po jeho smrti stihly obraz opravdu bizardní osudy - roku 1782 se uskutečnila dražba, na které byla Růžencová slavnost vydražena za 1 zlatku! Pak se značně poničený obraz dostal do majetku Kláštera premonstrátů na Strahově. Zde byl v 19. století rekonstruován litoměřickým malířem Janem Grussem. Při doplňování chybějících částí se Gruss řídil pouze vlastním uměleckým citem. Postavy Madonny a anděla se proto značně liší od originálu. Roku 1934 obraz vykoupil československý stát pro sbírky Národní galerie. Při jeho zkoumání byla odhalena četná poškození desky i bravurní podkresba, která dokázala, že Dürer byl i výborným kreslířem. (tp) Neděle 9. 2. 2003 ČT 1 - 20.00 hodin, ČT 2 - 11.15 hodin Bloudění nesmělé dívky Na německo-český snímek Lea lze pohlížet z různých úhlů. Některé názory jej obhajují jako doklad uměleckého hledání a vyzdvihují vypravěčskou neotřelost. Já v něm vidím ukázku díla, které natolik zbloudilo ve svém hledání umělečna, až ztratilo komunikaci s publikem. Zhlíží se ve vlastním patologicky vyumělkovaném světě, který navzdory prvkům syré reality nabývá spíše rozměr znepokojivé vize, zamýšlí se nad fungováním lidského společenství ovládaného bezcitností. Režisér Ivan Fíla totiž odmítá provázanost běžnou logikou a vrství události, aniž by se zatěžoval jejich reálnou pravděpodobností. Příběh se začíná odvíjet v zaostalém koutu sloveského venkova, kam nějaké lidské city snad ani zdálky nezabloudily, a poté v německém prostředí, které je modelováno obdobně, v kresbě reálií i lidských povah, ale přesto již obsahuje aspoň skývu naděje. Hrdinkou je křehoučká Lea, která od dětství žila v hrubostech jako přijatelné normě chování - otec se násilnicky choval k ní i její matce, dokonce zavinil její smrt, když se i s děckem pokusila utéci. Poté přestala mluvit a otčím (Miroslav Donutil ve zcela netypické roli), který ji vychoval v podmínkách stejně studených, ji již dospělou prodá za 50 tisíc marek jakémusi Němci, dívce namluviv, že se jedná o cestu za prací. Leu, jejíž role je po většinou němá a nanejevýš omezená na několik pomalu vykoktávaných vět, zahrála Lenka Vlasáková věrohodně, postihla bezbranný typ člověka smýkaného osudem, jenž se jen obtížně dopracovává k poznání opojné radosti ze života. Vztah mezi Němcem (Christian Redl) a Leou se proměňuje, od počáteční Němcovy brutality (dokonce ji poutá, aby neutekla) až ke vzájemnému souznění. Režisér trochu mate: na jedné straně akcentuje "estetiku ošklivosti", postihující vizuální stránku a týkající se jak zdevastovaných staveb a stejně zdevastovaných lidí v nich přebývajících, tak věčně zachmuřeného, nevlídného počasí, neboť ani na chvilku snad neprosvitne slunko, vládne jen přítmí či noc. Proto převládá obraz pohroužený do polostínu, kdy často jen tušíme obrysy objektů. Ale zároveň je všudepřítomný pocit kompoziční vyumělkovanosti, jak lze dokumentovat třeba na záběrech Němce, odcházejícího od Schygullové, která mu již při odchodu sděluje své další postřehy. Současně je však tento příznak dokumentaristické linie narušován metaforickou rovinou, která nerespektuje takto navozený stav reality, dokonce uniká ke zjevnému symbolismu. Nejde jen o dívčin úkryt, kde má jakýsi oltáříček s matčinou urnou a kde pohořívají desítky svíček (odkud se vzaly?), až tyto scény vypadají jako okopírované od maďarského režiséra Miklóse Jancsóa, jenž proslul obdobnými libůstkami. Přízračná vizuální extravagance má zastřít i povážlivý schematismus příběhu a jednotlivých postav. Nejvýraznější je to u postavy Němce, jenž kdysi působil v cizinecké legii, stále se vyžívá ve střelbě, ale poté, co se s Leou opravdu a bez násilí sblíží, kácí veškeré terče, odhodlán začít nový život. Jeho eventuální ušlechtilost, skrytá jen pod tvrdou slupkou, se však vyjevuje i v tom, že Leu sice omezuje v jejích pokusech utéci i psát dopisy, ale přitom v sexuální oblasti trpělivě čeká na její svolnost. Lea je film, které bude vzbuzovat rozdílné postoje. Nalezneme v něm překvapivě zdařilé a působivě natočené okamžiky, ale také přehlídku proměrněných šancí, vedle sugestivního vhledu do tajů lidské psýchy nalezneme samoúčelné titěrnosti, které nabourávají umně budovaný příběh koketující (a bohužel jen koketující) s podobenstvím. Ale určitě to není dílo zbytečné. JAN JAROŠ |